Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Har en unifi express här hemma och har 1000/1000 men får bara ut runt 400-500 trodde expressen skulle klara routing på 1gbps? Är det några inställningar man måste göra för att få ut mer fart tro?
har stängt av smart-ques och valt 1000/1000 i inställningar.

Skulle tro att du har nån packet inspection på, du får leta bland inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Jag kör poe injector utan switch, funkar hur bra som helst. Slipper man lägga pengar i ”onödan” om man bara har en eller två poe enheter och inte behöver fler ethernet portar.
Jag kör Cloud Gateway Ultra och U7 Pro Max med poe injector.

+1.

Permalänk
Medlem

Har en CGU idag men ska börja med kameror så småningom. Vad är den mest prisvärda lösningen för protect? Har kollat på CloudKey 2+, är de fortfarande något att ha 2025? Andra alternativet är ju att köra en max, men uppskattar ändå tanken att dela på applikationerna på olika lådor. Inget rack i dagsläget eller inom snar framtid tyvärr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimwin:

Har en CGU idag men ska börja med kameror så småningom. Vad är den mest prisvärda lösningen för protect? Har kollat på CloudKey 2+, är de fortfarande något att ha 2025? Andra alternativet är ju att köra en max, men uppskattar ändå tanken att dela på applikationerna på olika lådor. Inget rack i dagsläget eller inom snar framtid tyvärr...

Här ser du hur många kameror de klarar:

https://www.ui.com/cloud-gateways/resource-calculator

Kanske börja med Cloud Gateway Max (tom 512GB om det räcker) och sälja CGU. Billigast kombo och tar minst plats.

Cloudkey 2+ lär funka men oklart om det verkligen skulle vara bättre än Cloud Gateway Max.

Hade jag fått plats och behövt 1TB+ hade jag valt Dream Machine Pro och köpt egen HDD för priserna är typ samma.

Permalänk
Medlem

Tänkte slänga ut en värdelös Netgear mesh system och investera i unify istället.

Har jag förstått det rätt att jag kan köpa en Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Ultra koppla in fiber till denna och sedan köra en eller två u7pro ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Phalcore:

Tänkte slänga ut en värdelös Netgear mesh system och investera i unify istället.

Har jag förstått det rätt att jag kan köpa en Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Ultra koppla in fiber till denna och sedan köra en eller två u7pro ?

Om den har port för SFP (Fiber) så absolut, eller har du en mediakonverterare/CTS (Fiber->RJ45)? Oavssett så funkar det
Den har dock inte PoE så du behöver köra PoE-Injektorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Om den har port för SFP (Fiber) så absolut, eller har du en mediakonverterare/CTS (Fiber->RJ45)? Oavssett så funkar det
Den har dock inte PoE så du behöver köra PoE-Injektorer

Hej, ja det stämmer att jag har en mediakonverter så får ut en RJ45.
Tack för påminnelsen om POE, såg att de hade någon de rek. så kör på denna, alterantivt om jag sätter en POE switch på vinden så att jag kan slänga ett par av mina injector och gå över till att switch strömför ett par kameror.

En annan fråga.
Är U7 PRO wall och den runda samma produkt men olika utföranden, ser att en wall hade passast bättre hemma hos oss, men köper så klart den som är bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalcore:

Hej, ja det stämmer att jag har en mediakonverter så får ut en RJ45.
Tack för påminnelsen om POE, såg att de hade någon de rek. så kör på denna, alterantivt om jag sätter en POE switch på vinden så att jag kan slänga ett par av mina injector och gå över till att switch strömför ett par kameror.

En annan fråga.
Är U7 PRO wall och den runda samma produkt men olika utföranden, ser att en wall hade passast bättre hemma hos oss, men köper så klart den som är bäst

Samma Spec på U7 Pro och U7 Pro Wall. Båda stödjer också 2.5Gbit, kan vara värt att tänka på vid val av switch.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Samma Spec på U7 Pro och U7 Pro Wall. Båda stödjer också 2.5Gbit, kan vara värt att tänka på vid val av switch.

Tack så mycket.
Intressant att ta detta systemet istället, ska kolla om det blir en in-wall eller tak, kör på en på övergången centralt i huset sen får vi se om jag en eller två till

Permalänk
Medlem

Nu har jag försökt nästan allt och ger typ upp, mina enheter klarar max cirka 150mbit ner via wifi oavsett om det är dator, ps5, mobil mm. känns som att jag har testat allt. Kan det vara fel på mina grejer eller har ni några ider?

Har inga grannar i närheten som stör med andra wifi. samt UI express har lägre styrka på wifi

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Nu har jag försökt nästan allt och ger typ upp, mina enheter klarar max cirka 150mbit ner via wifi oavsett om det är dator, ps5, mobil mm. känns som att jag har testat allt. Kan det vara fel på mina grejer eller har ni några ider?

Testa flippa flow control på portarna på switcharna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Testa flippa flow control på portarna på switcharna.

Slog av flow controll och tappade lite upload.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

<Uppladdad bildlänk>

Då skulle jag börjat med att stänga av alla enheter som inte behövs för att internet ska funka för att börja felsöka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Har inga grannar i närheten som stör med andra wifi. samt UI express har lägre styrka på wifi

Kan du kolla upp vad dina enheter ska klara för hastigheter och hur många enheter har du uppkopplat samtidigt samt vad får du för hastighet med kabel får du lika dålig hastighet då?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Kan du kolla upp vad dina enheter ska klara för hastigheter och hur många enheter har du uppkopplat samtidigt samt vad får du för hastighet med kabel får du lika dålig hastighet då?

Får 1000/1000 via kabel, har testat lite olika och mina enheter klarar minst 600 ner hos andra så det är bara hemma. har inga speciella inställningar som begränsar något

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

<Uppladdad bildlänk>

Använd Wifiman så du får gjort testerna både internt och externt.
Verifiera att det verkligen är Wi-Fi och inte något mot Internet du mäter
Iofs troligen inte det men ändå.

Så här ser mina inställningar ut som jag använt både på U7 Pro och U7 Pro MAX som i bilden.
Ökar jag kanalbandredd på mitt 5- och 6GHz-nät så sjunker istället hastigheten.
Men så bor jag också centralt i Helsingborg med ofantligt många andra nätverk i närheten.

Och så här ser det ut i mina tester med mobil. Blir liknande med laptop.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Det låter väldigt lågt. Fick själv senast jag testade 1741 Mbit/s ner, 1661 Mbit/s upp på min U7 Pro Max över 6 GHz med 160 MHz kanalbredd på en Pixel 7 Pro, och på den frekvensen borde båda AP-modellerna vara likvärdiga. Nu har du visserligen bara 1 Gbit/s upplänk till den, men du borde ju kunna få snarlik hastighet både upp och ner.

Testa att sänka till 160 MHz kanalbredd på 6 GHz och byt sedan kanal. Känns ganska onödigt att köra med 320 MHz kanalbredd när du bara får nackdelarna av det (sämre signalstyrka och sämre kompabilitet) eftersom du ändå inte kan få över 1 Gbit/s.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Har en Internetanslutning på teoretiska max 1 Gbps (i mitt fall Telenor Villafiber via Telia Öppen Fiber), och får runt 800 Mbps (och en latens på 3-4 ms) när jag nu testade över WiFi via en av mina UniFi U6 Pro AP.

Jämför jag med om jag kopplar in datorn via Ethernetkabel till samma switch som APen ovan är ansluten till (så exakt samma antal switchar och hopp som passeras innan min GW), så får jag ca 100 Mbps högre hastighet (dvs. normalt runt 900 Mbps och en latens på 2-3 ms).

Så ett visst tapp i både hastighet och latens tror jag man får räkna med via WiFi jämfört med direkt Ethernetkabelanslutning. Men tappet skall absolut inte vara så stort som du har. Ser mycket märkligt ut.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Testa att sänka till 160 MHz kanalbredd på 6 GHz och byt sedan kanal. Känns ganska onödigt att köra med 320 MHz kanalbredd när du bara får nackdelarna av det (sämre signalstyrka och sämre kompabilitet) eftersom du ändå inte kan få över 1 Gbit/s.

Skrivet av martinot:

Så ett visst tapp i både hastighet och latens tror jag man får räkna med via WiFi jämfört med direkt Ethernetkabelanslutning. Men tappet skall absolut inte vara så stort som du har. Ser mycket märkligt ut.

Har testat båda förslagen utan effekt, skickade förfrågan till UI support med samma info som i tråden. lite irriterande... Har ju riktiga problem som att plex hackar pga bandbred.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Trevlig:

Om du provar att mäta hastigheten från routern? Inte wifi.

Vad får du då?

Sedan kan man fundera lite på var hastigheten mäts till/från. Kolla olika mätstationer så att säga. Bor du i Umeå är det inte så smart att mäta hastigheten mot en server i Rom….

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trollskogen:

Om du provar att mäta hastigheten från routern? Inte wifi.

Vad får du då?

Sedan kan man fundera lite på var hastigheten mäts till/från. Kolla olika mätstationer så att säga. Bor du i Umeå är det inte så smart att mäta hastigheten mot en server i Rom….

Ja men då får jag 980/100 typ, så det är bara via wifi detta sker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Trevlig kan vi få veta vilket band dina enheter ansluter till och vilken signal de har?

Och även om de verkligen ansluter till din U7 PRO eller hamnar på express.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Sen kör inte på kanaler och transmit power på Auto, Auto Transmit power i Unifi=max.

Personligen har jag inte WiFi 7 enheter så vet inte vad som är bra inställningar för det. Mina U6-LR har jag på kanalbredd 20, styrka 13dBm för 2,4ghz. bredd 40, styrka 20dBm för 5ghz. Får prova sig fram vad som passar en själv bäst.
Max kan ge negativ effekt.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8320
GPU: MSI GeForce GTX 760 2GB
Moderkort: Gigabyte 970A-DS3P
RAM: Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

@Trevlig kan vi få veta vilket band dina enheter ansluter till och vilken signal de har?

Och även om de verkligen ansluter till din U7 PRO eller hamnar på express.

Båda dessa maxar runt 145mbit

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Du har väldigt dålig signal styrka på dom 67% och 50% 5ghz nätets hastighet dör väldigt fort.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN

Permalänk
Skrivet av Trevlig:

Ja men då får jag 980/100 typ, så det är bara via wifi detta sker.<Uppladdad bildlänk>

Då är det hastigheten från mätstationen (ex iPhone) via wifi till (unifi) och vidare problemet ligger.

Vad har du för hastighet mellan ex mobilen och routern? Om du bortser från hela vägen ut på nätet?

Jag har inte exakt koll på din setup, men har alla delar minst 2,5 gb anslutning/hastighet? Har du bara 1 så låter det rimligt att det sjunker ner mot 800….

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Här får du en bild på hur min pixel 9 är uppkopplad på en express router inga externa antenner

Här är även en bild på en av min nesthub som har dålig anslutning den har 72% och har good anslutning förstår inte hur du kan ha 67% och få execellent i anslutning

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Det kan mycket väl var hårdvarufel. Men hur vi kommer fram till det utan deras support vet jag inte.
Det vi kan göra är att isolera problemet och plocka bort felkällor. Din express länkar upp trådlöst. Stäng av den när du testar.
Koppla bort så mycket så möjligt från nätverket. Så du bara har internet och accesspunkt. Skapa ett eget nytt SSID och stäng av de andra. Så du slipper alla andra enheter under testet. Ta sedan och prova olika inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Din U7 pro verkar använda kanal 21, då du har kanalbredd på 320mhz så bör du byta till kanal 31 istället på 6GHz.
På 5GHz kan du byta till kanal 50 om du nu vill fortsätta ha 160mhz kanalbredd, annars rekomenderar jag att gå ner i bandbredd på 5GHz.
På 2,4GHz kan du kör 1,6 eller 11. Ta den som inte överlappar annat nät och har minst störningar.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8320
GPU: MSI GeForce GTX 760 2GB
Moderkort: Gigabyte 970A-DS3P
RAM: Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz 8GB

Permalänk
Medlem

Jag kikar på att ersätta nuvarande nätverkslösning med Unifi och skulle behöva en Accesspunkt som också kan skicka vidare anslutningen via kabel. alltså Ethernet in och Ethernet ut (vidare). Kikade på Unifi U7 Pro, men den har bara en inkommande anslutning.

Mitt nätverk, som det ser ut idag går till vis del på "en linje". Om jag skulle använda t.ex. U7 Pro så skulle jag behöva dra två kablar parallellt där den ena går till U7 Pro och den andra fortsätter till en switch.
Vore så smutt om man kunde ha en accesspunkt liksom på vägen mellan switcharna.

Det ser ut som att eventuellt Express Gateway gör det jag vill. Kan det stämma? Finns det annat alternativ (helst med wifi 6E eller 7)?