SweClockers drop!

ASUS Rog Strix 4090 defekt? [LÖST - Drivrutin]

Permalänk
Medlem

ASUS Rog Strix 4090 defekt? [LÖST - Drivrutin]

Hej Sweclockers!

Kom hem från jobbet och tänkte sätta mig och lira Witcher 3 men när jag satt på datorn så kommer först moderkortets logga upp som sig bör, men efter det är det bara en blå cirkel som muspekare som snurrar, lät det hålla på i 30 min. Min första tanke är att hårddisken gett upp och därför inte kan boota in i Windows (Samsung 990 PRO M.2) men det kändes ju lite orimligt efter 1,5 år.

Var tvungen att plocka ur GPU:n för att komma åt SSD:n och då tänkte jag att jag passar på att prova att köra via mitt AMD Ryzen 7 7800X3D:s integrerade grafikkrets och lo and behold, allt startade upp som vanligt. Satte i grafikkortet igen och då står det bara och tuggar igen. Så det verkar ju onekligen som att mitt 4090 har gett upp efter 1,5 år. Köpte det via webhallen här: https://www.webhallen.com/se/product/353237-ASUS-ROG-Strix-Ge...

Under deras garantivillkor står det att de lämnar ett års garanti "om inget annat anges" och jag kan inte se att det gör det. På Inet på samma grafikkort har de skrivit 3 år.

Då man pungade ut 23k för kortet så fick man ju lite av en pulshöjning, ska ringa Webhallen imorgon men oavsett så bör det väl gå att lösa genom reklamationsrätten på 3 år?

Tack på förhand från en orolig gamer!

EDIT: Kortet fungerar, det var drivrutiner som spökade. Se Thomas inlägg nedan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iWeeby:

Hej Sweclockers!

Kom hem från jobbet och tänkte sätta mig och lira Witcher 3 men när jag satt på datorn så kommer först moderkortets logga upp som sig bör, men efter det är det bara en blå cirkel som muspekare som snurrar, lät det hålla på i 30 min. Min första tanke är att hårddisken gett upp och därför inte kan boota in i Windows (Samsung 990 PRO M.2) men det kändes ju lite orimligt efter 1,5 år.

Var tvungen att plocka ur GPU:n för att komma åt SSD:n och då tänkte jag att jag passar på att prova att köra via mitt AMD Ryzen 7 7800X3D:s integrerade grafikkrets och lo and behold, allt startade upp som vanligt. Satte i grafikkoret igen och då står det bara och tuggar igen. Så det verkar ju onekligen som att mitt 4090 har gett upp efter 1,5 år. Köpte det via webhallen här: https://www.webhallen.com/se/product/353237-ASUS-ROG-Strix-Ge...

Under deras garantivillkor står det att de lämnar ett års garanti "om inget annat anges" och jag kan inte se att det gör det. På Inet på samma grafikkort har de skrivit 3 år.

Då man pungade ut 23k för kortet så fick man ju lite av en pulshöjning, ska ringa Webhallen imorgon men oavsett så bör det väl gå att lösa genom reklamationsrätten på 3 år?

Tack på förhand från en orolig gamer!

Du har precis som du säger reklamationsrätt. Så hör av dig till Webhallen. Om de börjar knorra så hänvisa till konsumentverket.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du har möjlighet så vore det nog bra att testa att installera om drivrutinerna (eller Windows i helhet) eller kortet i annan dator innan du reklamerar. Det är inte uteslutet att kortet fungerar men drivrutinerna (eller något att med Windows-installationen) strular.
T ex att du tar ur kortet, laddar hem DDU, startar felsäkert läge och tar bort drivrutinerna, och sedan sätter i det igen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Asså du har alltid 3 års reklamationsrätt om du handlar från företag.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Kom bara ihåg att om webhallen tar beslut att inte reparera eller ge ut nytt kort så ska du få tillbaka pengarna på samma sätt du betalat, alltså betalade du med kort ska du få tillbaka på kortet, betalade du i kontanter ska du få tillbaka i kontanter etc.
Du ska INTE godkänna presentkort om du inte vill, jag vet att elektronikkedjor kör med detta stunt, vilket rent juridiskt är fel.

Kom även ihåg att det inte finns något som heter "åldersavdrag" på elektronik, även där vet jag att elektronikfirmor brukar bråka. Gör de det så dra in konsumentombudsmannen. (åldersavdrag ges på produkter som fysiskt tappat i värde av att köparen använt den innan den lämnas tillbaka, tex en bil du kört ex antal mil med efter köp. Ett grafikkort är exakt i samma fysiska skick som innan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Om du har möjlighet så vore det nog bra att testa att installera om drivrutinerna (eller Windows i helhet) eller kortet i annan dator innan du reklamerar. Det är inte uteslutet att kortet fungerar men drivrutinerna (eller något att med Windows-installationen) strular.
T ex att du tar ur kortet, laddar hem DDU, startar felsäkert läge och tar bort drivrutinerna, och sedan sätter i det igen.

Låter rimligt, tack för tipset. Ska ge det ett försök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Asså du har alltid 3 års reklamationsrätt om du handlar från företag.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Kom bara ihåg att om webhallen tar beslut att inte reparera eller ge ut nytt kort så ska du få tillbaka pengarna på samma sätt du betalat, alltså betalade du med kort ska du få tillbaka på kortet, betalade du i kontanter ska du få tillbaka i kontanter etc.
Du ska INTE godkänna presentkort om du inte vill, jag vet att elektronikkedjor kör med detta stunt, vilket rent juridiskt är fel.

Kom även ihåg att det inte finns något som heter "åldersavdrag" på elektronik, även där vet jag att elektronikfirmor brukar bråka. Gör de det så dra in konsumentombudsmannen. (åldersavdrag ges på produkter som fysiskt tappat i värde av att köparen använt den innan den lämnas tillbaka, tex en bil du kört ex antal mil med efter köp. Ett grafikkort är exakt i samma fysiska skick som innan)

Tack för nyttig information! Man undrar ju hur de väljer att lösa det om den nu skulle vara defekt eftersom kortet har utgått. Pengarna tillbaka antar jag om inte reparation. Köpte det online.

Permalänk
Skrivet av iWeeby:

Tack för nyttig information! Man undrar ju hur de väljer att lösa det om den nu skulle vara defekt eftersom kortet har utgått. Pengarna tillbaka antar jag om inte reparation. Köpte det online.

5090, motsvarande eller bättre kort

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av iWeeby:

Jag hade ett liknande case för ett par år sen mot Inet. Grafikkortet strulade, det var 2 år gammalt, garantin var ute, jag reklamera.
Inet skickade till tillverkaren, tillverkaren konstaterade fel.
So far so good. Sen började helvetet.

Kortet hade utgått ur sortimentet, Inet kunde inte/ville inte ersätta det med annat. Ok sa jag, då vill jag ha tillbaka mina pengar. Inet började direkt med "vi behöver göra åldersavdrag då du haft kortet i 2 år". Jag frågade på vilket sätt kortet hade degraderats under 2 år. Inet sa att de gör åldersavdrag baserat på tid. Jag sa att det inte går till så då kortet rent fysiskt inte degraderas i en dator. Inet gav sig inte. Jag drog in konsumentombudsmannen, Inet släppte det direkt.
Sen ville Inet betala tillbaka i presentkort. Jag sa att jag betalat med kort, jag vill ha tillbaka på kortet. Handläggaren sa att det var standard att ge i presentkort. Jag svarade att det är bullshit och fick prata med nån högre upp i hierarkin och efter mycket om och men fick jag via deras ekonomiavdelning tillbaka mina pengar.

Detta ärendet var en process som pågick i över 1 månad.

Så stå på dig, google lite rättigheter (konsumentköplagen är det som gäller, inte elektronikfirmornas egna påhittade alster)

Jag hoppas allt löser sig utan problem så du slipper gå igenom det jag fick genomlida, men det skadar aldrig att vara lite påläst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Jag hade ett liknande case för ett par år sen mot Inet. Grafikkortet strulade, det var 2 år gammalt, garantin var ute, jag reklamera.
Inet skickade till tillverkaren, tillverkaren konstaterade fel.
So far so good. Sen började helvetet.

Kortet hade utgått ur sortimentet, Inet kunde inte/ville inte ersätta det med annat. Ok sa jag, då vill jag ha tillbaka mina pengar. Inet började direkt med "vi behöver göra åldersavdrag då du haft kortet i 2 år". Jag frågade på vilket sätt kortet hade degraderats under 2 år. Inet sa att de gör åldersavdrag baserat på tid. Jag sa att det inte går till så då kortet rent fysiskt inte degraderas i en dator. Inet gav sig inte. Jag drog in konsumentombudsmannen, Inet släppte det direkt.
Sen ville Inet betala tillbaka i presentkort. Jag sa att jag betalat med kort, jag vill ha tillbaka på kortet. Handläggaren sa att det var standard att ge i presentkort. Jag svarade att det är bullshit och fick prata med nån högre upp i hierarkin och efter mycket om och men fick jag via deras ekonomiavdelning tillbaka mina pengar.

Detta ärendet var en process som pågick i över 1 månad.

Så stå på dig, google lite rättigheter (konsumentköplagen är det som gäller, inte elektronikfirmornas egna påhittade alster)

Jag hoppas allt löser sig utan problem så du slipper gå igenom det jag fick genomlida, men det skadar aldrig att vara lite påläst

Ugh.. tråkigt att höra men snyggt jobbat. Då ska ju ändå Inet vara "branschledande" med sina priser de får jämt och ständigt. Jag håller tummarna att det går någorlunda smidigt. Har det tufft som det är just nu utan sånt här strul. Tack igen för insikten!

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur det går. För Webhallen är inte dom lättaste att ha och göra med när det gäller garantier tyvärr och det enligt egna erfarenheter tyvärr.

Återkom gärna med hur det gick.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Blub:

För att klargöra här: återförsäljaren har rätt att göra ett nyttoavdrag (även om de ofta kallar det åldersavdrag eller liknande) baserat på den tid du haft varan. Det blir lite generellt en beräkning enligt principen (ägd tid)/(uppskattad användbar tid), så uppskattas exempelvis ett grafikkort vara användbart i fem år och man haft det i två skulle 40% vara ett rimligt avdrag. Det har ingenting med någon form av fysisk degradering att göra, utan baseras på den nytta kunden haft av varan. Detta är stadgat i Konsumentköplagens 8 kap. 3 §.

Dock har konsumenten rätt till ersättning för sina kostnader, eventuellt skadestånd samt ränta (riksbankens referensränta plus två procentenheter) på den erlagda betalningen, och någonstans här blir det oftast tramsigt och dyrare för återförsäljaren att börja räkna småslantar så de kvittar nyttoavdrag mot konsumentens ersättningar och betalar tillbaka hela summan. Ibland rör det sig om såpass mycket pengar att de tar den striden ändå, ibland hoppas de konsumenten inte har koll, ibland har återförsäljaren inte koll.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

För att klargöra här: återförsäljaren har rätt att göra ett nyttoavdrag (även om de ofta kallar det åldersavdrag eller liknande) baserat på den tid du haft varan. Det blir lite generellt en beräkning enligt principen (ägd tid)/(uppskattad användbar tid), så uppskattas exempelvis ett grafikkort vara användbart i fem år och man haft det i två skulle 40% vara ett rimligt avdrag. Det har ingenting med någon form av fysisk degradering att göra, utan baseras på den nytta kunden haft av varan. Detta är stadgat i Konsumentköplagens 8 kap. 3 §.

Dock har konsumenten rätt till ersättning för sina kostnader, eventuellt skadestånd samt ränta (riksbankens referensränta plus två procentenheter) på den erlagda betalningen, och någonstans här blir det oftast tramsigt och dyrare för återförsäljaren att börja räkna småslantar så de kvittar nyttoavdrag mot konsumentens ersättningar och betalar tillbaka hela summan. Ibland rör det sig om såpass mycket pengar att de tar den striden ändå, ibland hoppas de konsumenten inte har koll, ibland har återförsäljaren inte koll.

Spännande. Det var precis så som du skriver som Inet sa till mig. Han jag pratade med sa att det inte fanns något prejudikat när det gällde elektronik och att de fortfarande väntar på vägledande svar. (Jag tror det handlade om hur ett företag rent praktiskt ska bevisa hur mycket man nyttjat varan då det är omöjligt att bevisa rent fysiskt)
Konsumentombudsmannen sa att lagen är utformad för fysisk degradering och Inet släppte det.

Jag skulle fortfarande rekommendera att såfort elektronikfirmorna börjar vifta med åldersavdrag/nyttoavdrag så dra in konsumentombudsmannen för vägledning. (över 2 år har gått sen mitt case, mycket kan ha ändrats)

https://d-jur.se/rattsomraden/tvist/biljuridik/allmanna-rekla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det var som fan. Ett stort tack till dig för detta tipset. Jag gjorde som du sa och nu verkar det fungera. Först fick jag ingen bild alls, kopplade in nätverkskabeln så att den kunde hämta "basdrivrutin" från internet och då hoppade det igång. Jag blev lite suspekt när jag läste detta då jag uppdaterade drivrutinerna igår.

STORT tack till alla för visat intresse. Om någon annan stöter på liknande problem så prova för guds skull Thomas tips ovan innan ni ger er in i något returärende!