Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Man får väl hoppas bagaget räcker till på Id.7 Tourer då det är betyligt mindre på EV6! 8 bananlådor kontra 11 bananlådor... Konstigt nog så påstås Ioniq 5 få plats även den med 11 lådor! Skiljer bara en låda med fällda säten dessutom mellan Ioniq 5 och Id.7... hur är det möljligt?

https://youtu.be/lYqs7vnaHPg?t=286
https://youtu.be/_DWFoOs8fiU?t=264

Efter att ha testat lite olika bilar:
Ioniq 5
ID7 Tourer GTX
Enyaq 85x
EV6 facelift

Så blev det väldigt tydligt att ID7 Tourer GTX är det vettigaste valet för oss. När man körde alla bilarna direkt efter varandra så blev det väldigt tydligt hur mycket bättre den är på både utrymmen och komfort. Även infotainment/HUD kändes mycket bättre än dom andra bilarna (Enyaq marginellt sämre då det är i princip samma system). Då facelift av Ioniq 5 inte finns i Sverige så körde jag den "gamla" modellen. Den kändes 10 år äldre än t.ex. ID7an. Sen har jag uppenbarligen alldeles för korta armar/långa ben för att få till en vettig körställning i Ioniqen.

Så det blir nog antagligen en beställning av ID7 Tourer GTX i veckan. Hur resonerar ni med att köpa till extra garanti till nya bilar? Man kan köpa till upp till 3 år extra för totalt 5 år. Men frågan är hur mycket nytta man faktiskt har av garanti som inte täcks av försäkring/vagnskada?

Visa signatur

AMD R7 5800X | MSI MPG B550 GAMING PLUS | HyperX Fury Black RGB 32GB | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair RM750X V2 | Corsair iCUE 4000X RGB | Asus Rog Swift PG279Q | Windows 10

Permalänk
Medlem

Har det blivit bättre när det kommer till att betala med kort nu för tiden?

Om man bara kör långkörning några enstaka gånger per år så har man kanske inte lust att ha några extra appar i telefonen för att klara sig på långresa
Att priset blir högre för snabbladdning när man inte har app eller inte är medlem spelar mindre roll om det bara handlar om ett par tillfällen per år tycker jag.

Kan inte låta bli att tänka på de som körde från Sälen till Malung för att ladda och fick vänta en bra stund.
Har själv kört den sträckan många gånger och det är ju bara 7 mil, så varför måste man stanna och ladda redan i Malung när det finns ett antal laddare uppe i Sälen (Lindvallen) undrade jag??
I Sälen finns både Tesla SC och ett par andra snabbladdare plus ett helt gäng 11kW laddare som man kan fylla sin bil med valfri dag under veckan i Sälen.
Men som jag förstått det så vill man inte ladda i Sälen för att det ev är dyrare? Jag fattar inte, det är ju sjukt smidigt att ladda upp sin bil till 100% där uppe före avresa, det kan väl inte vara så himla mycket dyrare att ladda där än i Malung?

Jag tänker att jag hade velat ladda fullt före jag påbörjade min resa hem oavsett om det blir laddkö eller inte i Malung. Vad är det jag missar?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

@Luffie:
De flesta tillverkare ger väl generösa garantier på motor- och batterisystem till att börja med.
Saker som räknas som slitagedelar går varken på försäkring eller garanti (exempelvis hjullager).

Självrisker på vagn/maskinskadeförsäkringarna gör att det fort kan bli en del pengar om man fått ett "måndagsexemplar", nya bilar har ju en hel del komplexa lösningar, dock är VW hyfsat välbyggda.

Slutligen är det helt klart en fördel att ha garanti kvar om man ska sälja bilen. Allt beror på vad det kostar skulle jag säga

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@Luffie:
De flesta tillverkare ger väl generösa garantier på motor- och batterisystem till att börja med.
Saker som räknas som slitagedelar går varken på försäkring eller garanti (exempelvis hjullager).

Självrisker på vagn/maskinskadeförsäkringarna gör att det fort kan bli en del pengar om man fått ett "måndagsexemplar", nya bilar har ju en hel del komplexa lösningar, dock är VW hyfsat välbyggda.

Slutligen är det helt klart en fördel att ha garanti kvar om man ska sälja bilen. Allt beror på vad det kostar skulle jag säga

Kostnaden för ID7 GTX Tourer är:

1 år 6000 mil 6300:-
1 år 9000 mil 8200:-
2 år 12000 mil 17100:-
3 år 10000 mil 22000:-
3 år 15000 mil 29700:-

Vi planerar att behålla bilen i 5-6 år ungefär.
Kanske skippar det helt, så svårt att värdera detta. Men det är väl som med alla slags försäkringar, i längden förlorar man på dom.

Visa signatur

AMD R7 5800X | MSI MPG B550 GAMING PLUS | HyperX Fury Black RGB 32GB | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair RM750X V2 | Corsair iCUE 4000X RGB | Asus Rog Swift PG279Q | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luffie:

Kanske skippar det helt, så svårt att värdera detta. Men det är väl som med alla slags försäkringar, i längden förlorar man på dom.

Ja det var saftigt påslag. Känns osannolikt att så mycket skulle gå fel under 5 år.
Vad ger de för garanti för drivenhet/tillhörande elektronik? Inte bara batteri alltså.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Kan inte låta bli att tänka på de som körde från Sälen till Malung för att ladda och fick vänta en bra stund.
Har själv kört den sträckan många gånger och det är ju bara 7 mil, så varför måste man stanna och ladda redan i Malung när det finns ett antal laddare uppe i Sälen (Lindvallen) undrade jag??
I Sälen finns både Tesla SC och ett par andra snabbladdare plus ett helt gäng 11kW laddare som man kan fylla sin bil med valfri dag under veckan i Sälen.
Men som jag förstått det så vill man inte ladda i Sälen för att det ev är dyrare? Jag fattar inte, det är ju sjukt smidigt att ladda upp sin bil till 100% där uppe före avresa, det kan väl inte vara så himla mycket dyrare att ladda där än i Malung?

Nu var det ju rätt många som åkte på samma dag så förmodligen var det kö även där.
Så -strunt samma, jag klarar mig till Malung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxima:

Polestar har ett batteri på 107kWh.
Teslan har ett batteri på 75 kWh.

Skrivet av Bjirn:

Precis! Och Polestar 3 kostar 590 tusen kronor mer (enligt data från NAF) så jag tycker det är Teslan som imponerar:)
Du kan ju köpa en hel till Tesla och då få dubbel räckvidd

Instämmer. De kom lika långt, men Polsestar med hög förbrukning och Teslan enormt effektiv.

Detta dessutom på långsamma norska vägar (i min erfarenhet med snitthastigheter på runt 70). Hade testet gjorts på svenska vägar (90-120) så hade troligen Teslan extremt lätt slagit Polestaren - trots ett mycket mindre batteri.

Man kan tycka vad man vill om inredning/instrumentering hos Tesla (älskar den minimalismen själv, men är med på alla inte har samma smak), men deras låga energiförbrukning imponerar grymt!👍

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolle:

Det är nog inte så konstigt. Se Scenariot här nere.

Vid test för range i säg det är 25 grader ute och bara 1kw används för ACn i detta fallet.

Scenario 1
Testscenario för range rating:

En Tesla har en motor och drivlina med en effektivitet på 95% från batteri och använder 11kwh effektivt per 100km, av detta är 1kwh AC och 10kwh för körning. Total storlek på Batteri är 69.16kwH för en rated range på 600km.

En Annan bil har en motor och drivlina med en effektivitet på 90% från batteri och använder 11kwh effektivt per 100km, av detta är 1kwh AC och 10kwh för körning Total storlek på Batteri är 72.66kwH för en rated range på 600km.

Båda presterar lika bra under test konfigurering och är 100% av sin rated range.

Scenario 2
IRL vid kallare temperatur där 4kwh används av AC:

Samma Tesla har batteri på 69.16kwh en motor och drivlina med en effektivitet på 95% från batteri och använder 14kwh effektivt per 100km, av detta är 4kwh AC pga temperatur och 10kwh för körning. Total faktisk range är 494km i detta fallet. En effektivitet på 82.33% gentemot tidigare.

Den andra bilen har Batteri på 72.66kwh, en motor och drivlina med en effektivitet på 90% från batteri och använder 14kwh effektivt per 100km, av detta är 4kwh AC pga temperatur och 10kwh för körning. Total faktisk range är 519km i detta fallet. En effektivitet på 86.5% gentemot tidigare.

Därav kompenserar den större batteristorleken och den sämre effektiviteten mer vid kallare temperaturer vid alla scenarion där rated range situationen skiljer mot verkligheten vid kall temperatur.

Är det rätt då att säga att den andra bilen är bättre vid kallare temperaturer och håller sin range bättre? Skulle säga att det är en sämre bil rent tekniskt som pga situationen trots sin lägre effektivetet ger ett bättre resultat just pga att man mäter mot rated rating och inte generell effektivitet.

Tål att tänkas på, är det Teslas fel att det blir såhär per automatik trots att de har bättre teknik? Enda lösningen är att gimpa sin rated range vid test scenarion och egentligen ha högre rated range. Tror de gör detta också i vissa fall, osäker på andra tillverkare vad de gör.

Exakt.

Man kan (som många i vissa trådar) hata och beskylla Tesla för mycket, men det är inte de som hittat på eller bestämt hur WLTP skall mätas.

WLTP är ett hjärndött och skadat sätt att mäta räckvidd på, men det är våra EU-politiker som bestämmer.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luffie:

Det där är en sak man ska använda vid prutning, då det egentligen inte kostar något för tillverkaren (annat om nåt strular, men det är ju inte så att marginalen för inköp/försäljning förändras). Fick 5 års garanti gratis till vår Enyaq, men det var iofs innan VW gick till att sälja som agentur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Nu var det ju rätt många som åkte på samma dag så förmodligen var det kö även där.
Så -strunt samma, jag klarar mig till Malung.

Tydligen kom alla på att dom skulle åka hem och ingen hade tänkt på att ladda sina bilar under veckan

Jaja, har inte hängt upp mig på detta, jag bara förstod inte varför man inte laddar i Sälen när man ändå står där parkerad i 6-7 dygn. Laddarna lär ju inte vara upptagna 24/7. Det har dom inte varit när vi varit där i alla fall. Tror man får stå och ladda i 6 timmar där på 11kW laddarna. Sen finns det snabbladdare i tillägg.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Instämmer. De kom lika långt, men Polsestar med hög förbrukning och Teslan enormt effektiv.

Detta dessutom på långsamma norska vägar (i min erfarenhet med snitthastigheter på runt 70). Hade testet gjorts på svenska vägar (90-120) så hade troligen Teslan extremt lätt slagit Polestaren - trots ett mycket mindre batteri.

Man kan tycka vad man vill om inredning/instrumentering hos Tesla (älskar den minimalismen själv, men är med på alla inte har samma smak), men deras låga energiförbrukning imponerar grymt!👍

Ja att säga att Polestar vann pga. hur nära WCAG den hamnade känns som att prioritera fel saker. Har mycket negativt att säga om Tesla (särskilt när man tar deras VD i beaktning), men när det gäller effektivitet och luftmotstånd (tack vare fantastisk ingenjörskonst som tillåter bra nyttjande av en slimmad kupé) så är dom verkligen i särklass.

Nu är ju bilarna helt olika biltyper också så det är ingen skam för Polestar att vara mindre effektiv, men då ska dom inte hyllas heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Polestar 3 är en helt annan typ av bil än Model 3, så något annat vore konstigt. I jämförelse med Model X som är närmare i storlek blir skillnaden ganska liten.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Någon som har tagit ut en ID7 Tourer och använder hundbur modell större? 🙂

Jag har en ID4 och ska så småningom byta och då lutar det åt ID7 (låst till VW).

Har en Mimsafe Single Large bur i ID4 men verkar inte som den funkar i ID7. Någon som har input eller tips på liknande storlek av bur som passar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ja att säga att Polestar vann pga. hur nära WCAG den hamnade känns som att prioritera fel saker. Har mycket negativt att säga om Tesla (särskilt när man tar deras VD i beaktning), men när det gäller effektivitet och luftmotstånd (tack vare fantastisk ingenjörskonst som tillåter bra nyttjande av en slimmad kupé) så är dom verkligen i särklass.

Nu är ju bilarna helt olika biltyper också så det är ingen skam för Polestar att vara mindre effektiv, men då ska dom inte hyllas heller.

Vann och vann. Poängen är ju att den som köper en Tesla för den höga angivna räckvidden, samt därtill hörande (lägre) förbrukningen, och sedan kör den typen av rutt blir direkt lurad. Sedan kan man förstås diskutera vad det beror på, men det är ett dåligt skämt att elbilar ofta har så otroligt missvisande siffror i situationer där de verkligen är relevanta. Att Polestar drar som den drar är ju nästan precis det som står i specifikationen, så ingen kan bli överraskad av det under för testet aktuella förhållanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Vann och vann. Poängen är ju att den som köper en Tesla för den höga angivna räckvidden, samt därtill hörande (lägre) förbrukningen, och sedan kör den typen av rutt blir direkt lurad. Sedan kan man förstås diskutera vad det beror på, men det är ett dåligt skämt att elbilar ofta har så otroligt missvisande siffror i situationer där de verkligen är relevanta. Att Polestar drar som den drar är ju nästan precis det som står i specifikationen, så ingen kan bli överraskad av det under för testet aktuella förhållanden.

Det är WLTP som lurar folk. Inte Tesla.

Kör i svenska farter och vägar kommer även du upptäcka att PS3 inte matchar WLTP.

Skrivet av Baxima:

Fast den kom längst, eller lika som den med 110kWh batteri.
Men människor idag kanske köper bil ifrån hur långt från WLTP de ligger?

Bosse, Polestar har bara 5% från wltp vi köper den..

Knappast. 😊

Du har en poäng där. Finns ju en orsak till att MY är världens mest sålda bil.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Kommer nog att sälja som smör (trots resultatet i EuroNCAP).

https://alltomelbil.se/wp-content/uploads/2024/10/renault5-bild2.jpg

Modell Pris Privatleasing
Renault 5 Evolution, 40 kWh 349 900 kr 3 290 kr/mån
Renault 5 techno, 52 kWh 399 900 kr 3 690 kr/mån
Renault 5 iconic five, 52 kWh 409 900 kr 3 890 kr/mån

https://alltomelbil.se/priserna-klara-pa-nya-renault-5-fran-3...

Tycker de lagt sig på bra och rimliga prisnivåer. Hoppades på strax under 350 KSEK för grundmodellen, och det lyckades de (precis) med. Tror dessutom det kan komma bra kampanjer på dessa.

Tror detta kan bli en bra konkurrent för de som vill ha en mindre elbil, eller som en andra/tredjebil i familjen. Ser verkligen fram att provköra denna!

Tror den kommer kunna sälja hyfsat här i Sverige, och riktigt bra i södra Europa. Blir nog en garanterad hit i Frankrike!

Kan nog bli en tuff konkurrent till de billigaste kineserna (MG, BYD), och speciellt för många som föredrar att köpa bilar som tillverkats här i Europa. Skall tydligen även få franska batterier om ett par år (fabrik byggs just nu). 👍

Skrivet av reverend benny:

Hur ligger det till med försäkring på det mer ordinära elbilarna, tänker ID3, Renault5;an, Fiat500E, osv?

Betalar ca 2800/år för halvförsäkring för vår Mini Cooper SE.

Skrivet av reverend benny:

Har hört skräcksiffror på Tesla, men det har mest varit i innerstan i Stockholm de skräckexemplen kommer ifrån.

Vad ligger ni på om året som kör mer "vanliga" elbilar?

Edit:
Svarar lite på min egen fråga här. Hittade lite info här. Dock halvförsäkring men ger en fingervisning
https://www.automotorsport.se/nyheter/elbilarna-som-ar-billig...

Betalar ca 8000/år för halvförsäkring för vår Tesla M3 LR AWD.

Är rätt nöjd med de priserna och tycker de känns rimliga.

Skrivet av GBGTias:

Hur laddar ni elbilen, något tips?
Det verkar vara en djungel av olika sidor och appar.

Då jag snart hämtar ut en Tesla (första elbilen) så tänker jag främst använda det nätet när jag är ute och åker, samt en lokal app för kontoret. Problemet är att jag åker över hela Sverige och vissa delar har ingen Tesla-station i närheten.
Antar att man bör ha någon app som komplement, eller blir det typ laddning på OKQ8 som gäller? Lite dyrt och ha ett ionity abonnemang som reserv.

Jag snabbladdar mest på Tesla SuC, OKQ8 och CK (i ungefär den ordningen).

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Toobbbbee:

Någon som har tagit ut en ID7 Tourer och använder hundbur modell större? 🙂

Jag har en ID4 och ska så småningom byta och då lutar det åt ID7 (låst till VW).

Har en Mimsafe Single Large bur i ID4 men verkar inte som den funkar i ID7. Någon som har input eller tips på liknande storlek av bur som passar?

Varför passar den inte menar du?

Jag har bytt från ID4 till ID7 och bagaget uppfattar jag som likvärdigt. Tar man ur golvet så är ID7 större tror jag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ja det var saftigt påslag. Känns osannolikt att så mycket skulle gå fel under 5 år.
Vad ger de för garanti för drivenhet/tillhörande elektronik? Inte bara batteri alltså.

Ja två och tre år extra blir rejält dyra.
Lite oklart hur länge det är för motorer/elektronik, men jag antar att det går under den vanliga nybilsgarantin. I så fall 2 år. Men ska dubbelkolla detta med säljaren.

Skrivet av Lidodido:

Det där är en sak man ska använda vid prutning, då det egentligen inte kostar något för tillverkaren (annat om nåt strular, men det är ju inte så att marginalen för inköp/försäljning förändras). Fick 5 års garanti gratis till vår Enyaq, men det var iofs innan VW gick till att sälja som agentur.

Ja det var min tanke också, men nu när ID-bilarna säljs via agentmodellen så är det inget som agenten kan påverka alls tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag vet inte om de är så mycket bättre än andra på förbrukning? Däremot som tidigare nämnt så dricker de ut extremt mot wltp på ett negativt sätt, tillsammans med några andra.

https://alltomelbil.se/sa-langt-kommer-elbilarna-med-50-till-...

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Varför passar den inte menar du?

Jag har bytt från ID4 till ID7 och bagaget uppfattar jag som likvärdigt. Tar man ur golvet så är ID7 större tror jag.

Ska tydligen vara problem med höjden, då golvet behöver vara i plant läge. Samt mer lutning på ID7s baklucka. Mimsafe har en konfigurator på sin hemsida "passar buren bilen" då matchar det inte, men kan även vara att dom inte hunnit test kompabiliteten med ID7 fullt ut än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Jag vet inte om de är så mycket bättre än andra på förbrukning? Däremot som tidigare nämnt så dricker de ut extremt mot wltp på ett negativt sätt, tillsammans med några andra.

WLTP "dricker inte". Du resonerar helt ologiskt anser jag;

Titta på de verkliga räckviddssiffrorna. Glöm WLTP. Det är ett helt hjärndött mätvärde gällande räckvidd.

Gällande verkliga räckviddssiffror i förhållande till energimängd (är ju enkelt att ösa in en massa av tunga, utrymmeskrävande och dyra batterier i en bil) så är det nog inga eller väldigt få som slår Tesla. De är ibland de effektivaste och snålaste jag någonsin kört - och jag har kört enormt många olika elbilar genom åren.

Budskap; titta mindre på teoretiska siffror och mer på verkligheten. Gäller såväl datorprylar som bilar.

Visa signatur

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av martinot:

Titta på de verkliga räckviddssiffrorna. Glöm WLTP. Det är ett helt hjärndött mätvärde gällande räckvidd.

Gällande verkliga räckviddssiffror i förhållande till energimängd (är ju enkelt att ösa in en massa av tunga, utrymmeskrävande och dyra batterier i en bil) så är det nog inga eller väldigt få som slår Tesla. De är ibland de effektivaste och snålaste jag någonsin kört - och jag har kört enormt många olika elbilar genom åren.

Budskap; titta mindre på teoretiska siffror och mer på verkligheten. Gäller såväl datorprylar som bilar.

Överlag håller jag med dig. Men en poäng har han. Räckviddssiffror från WLTP-certifieringar används flitigt i marknadsföring, och tolkas ofta som "sanning" av sådana som inte satt sig in i vad exakt WLTP är. Det här vet såklart Tesla också. Det är faktiskt problematiskt att Tesla är en av de tillverkare vars bilar avviker allra mest från WLTP-testerna. Det får bilarna att framstå som mycket bättre än vad de egentligen är när konsumenter gör jämförelser.

Om Tesla presenterar 61 mil WLTP, och Bil X presenterar 55 mil WLTP, men båda bilarna sen kommer 50 mil när de körs i verkligheten, så framstår ju Tesla i bättre dager än vad de kanske borde. Det kan även jag instämma i, trots att jag ägt en Tesla Model 3 som jag också tyckte var en bra bil på det stora hela.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Överlag håller jag med dig. Men en poäng har han. Räckviddssiffror från WLTP-certifieringar används flitigt i marknadsföring, och tolkas ofta som "sanning" av sådana som inte satt sig in i vad exakt WLTP är. Det här vet såklart Tesla också. Det är faktiskt problematiskt att Tesla är en av de tillverkare vars bilar avviker allra mest från WLTP-testerna. Det får bilarna att framstå som mycket bättre än vad de egentligen är när konsumenter gör jämförelser.

Om Tesla presenterar 61 mil WLTP, och Bil X presenterar 55 mil WLTP, men båda bilarna sen kommer 50 mil när de körs i verkligheten, så framstår ju Tesla i bättre dager än vad de kanske borde. Det kan även jag instämma i, trots att jag ägt en Tesla Model 3 som jag också tyckte var en bra bil på det stora hela.

Det kan ju också vara så att bil X tar sig 50 mil i optimala förhållanden då Tesla kanske klarar sina 61 mil. Eller att Tesla klarar 50 mil även i 120 knyck medan bil X sjunker till 30 mil eftersom luftmotståndet blir en större faktor. Sammantaget stämmer Tesla rätt väl då. Detta är bara ett test där just en bil inte missgynnades så mycket. Dvs den hade rätt dålig effektivitet både nu och vid WLTP-mätning.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Lidodido:

Det kan ju också vara så att bil X tar sig 50 mil i optimala förhållanden då Tesla kanske klarar sina 61 mil. Eller att Tesla klarar 50 mil även i 120 knyck medan bil X sjunker till 30 mil eftersom luftmotståndet blir en större faktor. Sammantaget stämmer Tesla rätt väl då. Detta är bara ett test där just en bil inte missgynnades så mycket. Dvs den hade rätt dålig effektivitet både nu och vid WLTP-mätning.

Jag pratar inte bara om det här testet. Tesla generellt har fått kritik för att ha WLTP siffror som är väldigt ”generösa”. 🙂

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Du kanske borde räknat ut att det var auto correct då det var helt ologiskt med dricker… Sticker ska det stå och inget annat.

Har du ens kollat länken? Det är flera bilar här som är i paritet med Tesla i ren förbrukning. Du får ursäkta men jag tar tester från labb på lite större allvar än att du har kört enormt många elbilar genom åren.

Btw så har jag också haft en Model 3 i några månader så jag skulle säga att jag har rätt hygglig uppfattning om denna bil.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll på Renault 5 eller Cupra Born? Kollar på lite mindre el bilar och dessa 2 verkar ju ganska så häftiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Är det någon som har koll på Renault 5 eller Cupra Born? Kollar på lite mindre el bilar och dessa 2 verkar ju ganska så häftiga.

Born är ju en VW ID.3 med bättre inredning och lite snyggare exteriör. Renault 5 har jag inte kört och bara sett på bild men den har ju redan vunnit "car of the year" 2025, så något rätt måste de ju ha gjort där
Var dock beredd på att Born är en liten bil och R5 är en ännu mindre bil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Born är ju en VW ID.3 med bättre inredning och lite snyggare exteriör. Renault 5 har jag inte kört och bara sett på bild men den har ju redan vunnit "car of the year" 2025, så något rätt måste de ju ha gjort där
Var dock beredd på att Born är en liten bil och R5 är en ännu mindre bil

Jag letar efter mindre bilar eftersom jag är så trött på stora bilar och har inget behov av det. Tycker dessa småbilar är sjukt häftiga. Får se om man kan provköra bägge, men Renault 5 ser ganska trevlig ut, dock har jag fått för mig att franska bilar inte är någon hit, men det kanske var för 10-15 år sen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Jag letar efter mindre bilar eftersom jag är så trött på stora bilar och har inget behov av det. Tycker dessa småbilar är sjukt häftiga. Får se om man kan provköra bägge, men Renault 5 ser ganska trevlig ut, dock har jag fått för mig att franska bilar inte är någon hit, men det kanske var för 10-15 år sen?

Små bilar är ofta roliga att köra, praktiska och framförallt charmiga! Hade en Ford fiesta -10 innan Passaten vi hade innan nuvarande Enyaq, och körglädjen I stan I den lille rackaren var nåt I särklass! Inte snabbast varken rakt fram eller i kurvor men det är nåt speciellt med en liten lätt, smidig bil 🙂

R5 ser ut som en sån bil man blir glad av, hade gärna haft en om behovet och pengarna fanns!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Skrivet av Lidodido:

Små bilar är ofta roliga att köra, praktiska och framförallt charmiga! Hade en Ford fiesta -10 innan Passaten vi hade innan nuvarande Enyaq, och körglädjen I stan I den lille rackaren var nåt I särklass! Inte snabbast varken rakt fram eller i kurvor men det är nåt speciellt med en liten lätt, smidig bil 🙂

R5 ser ut som en sån bil man blir glad av, hade gärna haft en om behovet och pengarna fanns!

Jag tror misstron på Franska bilar är mer något som borde lämnats för minst 20år sedan
Jag kör en klart större bil än jag "behöver" men det är för att det inte fanns några andra alternativ när man vägde in mina andra krav. R5 är klart mer intressant än en "gammal" ID.3 tycker jag iaf. Hade R5 haft 10mil till WLTP och lite mer motoreffekt hade jag ställt mig i kö dag 1!