Behöver köpråd till en ny skärm...

Permalänk
Medlem

Behöver köpråd till en ny skärm...

Jag köpte en LG Ultragear 34GK950f i december 2019.
Jag har kört på med den sedan dess och har varit väldigt nöjd med den och har inte ens funderat på att byta till något annat.
Den skärmen gick tyvärr sönder för ett par dagar sedan, så just nu har jag istället en extremt tråkig Fujitsu Siemens 3260w.
Jag skulle behöva köpråd, så att jag kan få en värdig, rolig och inspirerande uppgradering till min LG Ultragear 34GK950f.

Jag kommer framförallt att använda den till musikproduktion (inklusive ljudredigering), men vill även kunna spela på den när suget blir för stort.
Musikproduktion är dock prio 1 och spel är prio 2.

Jag har ganska dålig koll på oled och om det är det bästa valet för mig, men eftersom dom alternativen jag har kollat på hittills, råkar vara olika versioner av oled,
så får jag helt enkelt tänka om, ifall det visar sig vara fel val.
Som jag tolkar situationen just nu, är oled det bästa valet för dom flesta situationerna, men dom kommer tyvärr med en risk för inbränning.
Det sista av mina alternativ i listan längst ner är ingen oled, utan IPS.
Jag har inte hunnit kolla upp den ordentligt än, men jag tror att min förra skärm var IPS, plus att man skulle slippa bekymra sig om inbränning.

Det finns en begränsning iom mitt grafikkort, som jag inte kommer att byta än på ett tag.
Det är ett Nvidia GTX 1070 Ti.

Jag vill ha en skärm med följande egenskaper:
* Budget: Absolut max 15000:-. Helst lägre än så.
* Minst lika stor som min förra skärm (34). Gärna större.
* Böjd
* 21:9
* Högre PPI än min förra skärm, som har 109.68.
* Hade tänkt skriva 4k, men det är väl svårt att hitta 4k skärmar i den storleken jag vill ha?

Några av dom alternativen som jag har kollat på hittills:
* https://www.inet.se/produkt/2225697/lg-45-ultragear-45gs95qe-...
* https://www.inet.se/produkt/2224810/asus-34-rog-swift-pg34wcd...
* https://www.inet.se/produkt/2222588/dell-34-alienware-aw3423d...
* https://www.inet.se/produkt/2222588/dell-34-alienware-aw3423d...
* https://www.inet.se/produkt/2224276/dell-38-ultrasharp-u3824d...

Visa signatur

[Antec SLK 3000B - Dell 2005FPW - Asus A8N-SLI Premium - AMD Athlon 64 X2 4400 - Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB - XFX GeForce 7800GT - EMU 1212m - Seasonic S12-500 - Western Digital Raptor 74GB - Seagate 200GB/120GB - Nec 3540a - Sunbeam Chromatic Windmill - Saitek Eclipse - Logitech G5 - eXactMat]

Permalänk
Medlem

Köp en begagnad Samsung G9 med 240hz VA panel, så får du allt och sparar en stor slant. Dock kan du ej köra 240hz, då behöver du en nyare Nvidia 3-, 4- eller 5-serie GPU med DSC (display stream compression)

OLED har problem med
- stora ljusa rutor som aggressivt kan dämpa ljusstyrkan
- text/typsnitt som blir missfärgat i kanterna

Vad jag sett har Asus mest aggressiva skärmar med mest ljusstyrka. Men hög ljusstyrka innebär kortare livslängd. OLED är liksom ett race mot klockan oavsett hur försiktig man är.

Den enda bra OLED tekniken som jag sett i en monitor är Asus som på de nyare skärmarna använder en närvarosensor som släcker ner skärmen om ingen sitter framför.

Den superskarpa bilden i spel som OLED KAN uppfylla kommer med bildfrekvensen. Låg FPS innebär (ca 1,5x bättre skärpa enligt Monitors Unboxed jämfört med IPS men) fortfarande lika suddig i rörelse.

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H + Liquid metal, RTX3070 + Liquid metal
Bild: 42" 4K 120hz
Ljud: Simgot SuperMix 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Köp en begagnad Samsung G9 med 240hz VA panel, så får du allt och sparar en stor slant. Dock kan du ej köra 240hz, då behöver du en nyare Nvidia 3-, 4- eller 5-serie GPU med DSC (display stream compression)

OLED har problem med
- stora ljusa rutor som aggressivt kan dämpa ljusstyrkan
- text/typsnitt som blir missfärgat i kanterna

Vad jag sett har Asus mest aggressiva skärmar med mest ljusstyrka. Men hög ljusstyrka innebär kortare livslängd. OLED är liksom ett race mot klockan oavsett hur försiktig man är.

Den enda bra OLED tekniken som jag sett i en monitor är Asus som på de nyare skärmarna använder en närvarosensor som släcker ner skärmen om ingen sitter framför.

Den superskarpa bilden i spel som OLED KAN uppfylla kommer med bildfrekvensen. Låg FPS innebär (ca 1,5x bättre skärpa enligt Monitors Unboxed jämfört med IPS men) fortfarande lika suddig i rörelse.

Tackar, men tror att samsung g9 blir för bred horisontellt och för låg vertikalt.
Jag har i stort sett bestämt mig för en ips skärm.
Jag var ändå väldigt nöjd med min förra skärm, som var ips.
Frågan är bara vilken?

Visa signatur

[Antec SLK 3000B - Dell 2005FPW - Asus A8N-SLI Premium - AMD Athlon 64 X2 4400 - Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB - XFX GeForce 7800GT - EMU 1212m - Seasonic S12-500 - Western Digital Raptor 74GB - Seagate 200GB/120GB - Nec 3540a - Sunbeam Chromatic Windmill - Saitek Eclipse - Logitech G5 - eXactMat]

Permalänk
Medlem

Samsung G9 är 1440p vilket är exakt samma höjd som du hade. Det är en ganska lätt skärm att hitta på marknader eftersom att den är populär och har sålt i många exemplar.
Skillnaden mot din tidigare skärm är att den är bredare (motsvarar en halv 27" extra jämfört med din tidigare 34" 21:9 1440p)
Den har världens bästa VA-panel som specifikt i detta case är bättre än IPS, finns även med Mini-LED om man har tur att hitta det.
Priset är runt 10000 billigare än det du frågar efter.

Det är upp till dig hur du vill spendera pengarna, men köp ingen Gaming OLED om du tänkt jobba med skärmen. De är ökända för dålig subpixelstruktur som förstör text och linjer.

I övrigt är IPS är ett bra val, dock får du nog leta en del på marknader och blocket för att hitta rätt för plånkan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Samsung G9 är 1440p vilket är exakt samma höjd som du hade. Det är en ganska lätt skärm att hitta på marknader eftersom att den är populär och har sålt i många exemplar.
Skillnaden mot din tidigare skärm är att den är bredare (motsvarar en halv 27" extra jämfört med din tidigare 34" 21:9 1440p)
Den har världens bästa VA-panel som specifikt i detta case är bättre än IPS, finns även med Mini-LED om man har tur att hitta det.
Priset är runt 10000 billigare än det du frågar efter.

Det är upp till dig hur du vill spendera pengarna, men köp ingen Gaming OLED om du tänkt jobba med skärmen. De är ökända för dålig subpixelstruktur som förstör text och linjer.

I övrigt är IPS är ett bra val, dock får du nog leta en del på marknader och blocket för att hitta rätt för plånkan

Tack, men även om jag aldrig har sett, eller suttit framför en G9 irl, så har jag kollat en del på youtube osv och den ser alldeles för bred ut för mig, så jag vågar inte ta den risken.

Oled går bort för mig, så jag letar efter något annat.

Just nu funderar jag mest på att köpa en 43" 4k tv och använda som skärm.
Den här är 2024 års modell och dessutom ordentligt prissänkt just nu.
Visserligen bara 120hz (men upp till 144hz) refresh rate och så är den inte "curved", men jag spelar inte onlinespel, så det borde väl funka ok ändå?
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Eller den här skärmen, som oxå är av intresse:
https://www.proshop.se/Skaerm/38-LG-UltraWide-38WR85QC-W-3840...

Ett annat problem jag kommer att behöva lösa, är att jag har ett gtx 1070 ti, så för att kunna utnyttja min nästa skärms kapacitet, kommer jag även att behöva uppgradera till ett bättre grafikkort.
Vilket är det jag minst kommer att behöva för 4k?
Vilket är rekommenderat för 4k?

Duger min processor?
Det är amd ryzen 9 3900xt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av brynte:

Tack, men även om jag aldrig har sett, eller suttit framför en G9 irl, så har jag kollat en del på youtube osv och den ser alldeles för bred ut för mig, så jag vågar inte ta den risken.

Oled går bort för mig, så jag letar efter något annat.

Just nu funderar jag mest på att köpa en 43" 4k tv och använda som skärm.
Den här är 2024 års modell och dessutom ordentligt prissänkt just nu.
Visserligen bara 120hz (men upp till 144hz) refresh rate och så är den inte "curved", men jag spelar inte onlinespel, så det borde väl funka ok ändå?
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Eller den här skärmen, som oxå är av intresse:
https://www.proshop.se/Skaerm/38-LG-UltraWide-38WR85QC-W-3840...

Ett annat problem jag kommer att behöva lösa, är att jag har ett gtx 1070 ti, så för att kunna utnyttja min nästa skärms kapacitet, kommer jag även att behöva uppgradera till ett bättre grafikkort.
Vilket är det jag minst kommer att behöva för 4k?
Vilket är rekommenderat för 4k?

Duger min processor?
Det är amd ryzen 9 3900xt.

Jadu, jag har inga fler tips. Du fick mitt köpråd för skärm utifrån första posten. Det du frågar om är personliga preferenser som man måste testa själv. Alla kommer ge olika svar och det enda rätta är vad du själv tycker.

Brukar finnas tester på tex youtube om du söker på processor, grafikkort, spel och upplösning.

tex "stalker 2 gtx 1070ti", verkar gå att spela i 1080p i runt 50fps.

Duger det? För mig. Nä, vill ha 120-240fps. För dig? Ja kanske.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Jadu, jag har inga fler tips. Du fick mitt köpråd för skärm utifrån första posten. Det du frågar om är personliga preferenser som man måste testa själv. Alla kommer ge olika svar och det enda rätta är vad du själv tycker.

Brukar finnas tester på tex youtube om du söker på processor, grafikkort, spel och upplösning.

tex "stalker 2 gtx 1070ti", verkar gå att spela i 1080p i runt 50fps.

Duger det? För mig. Nä, vill ha 120-240fps. För dig? Ja kanske.

Ok, tackar för hjälpen.

Visa signatur