Permalänk

Skrivbord till 49" Samsung oled G9?

Hej!

Har nu beställt en 49" oled G9 och har nu problemet att mitt skrivbord har för litet djup. Har just nu ett modifierat (ikea-hack) skrivbord med IKEAs Karlby bänkskiva på 64 cm.
Vad tror ni djupet på en bänkskiva med en 49" monitor ska vara på? 70cm, 80cm, 90cm eller 90+?
Har letat efter 90cm djup men kan ej hitta några fina eller kompatibla skivor (valnöt färg).
Tacksam för all hjälp!
/EE

Permalänk
Rekordmedlem

Det intressanta är väl vilket avstånd du vill ha till skärmen snarare än skrivbordsdjupet för de flesta skärmar har ju ett "monteringsdjup" och så kanske man inte behöver se hela bredden utan använder en bred skärm till att få upp flera fönster i bredd i stället för att ha bara ett brett.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan du ha ett hörnskrivbord tycker jag det fungerar riktigt bra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det intressanta är väl vilket avstånd du vill ha till skärmen snarare än skrivbordsdjupet för de flesta skärmar har ju ett "monteringsdjup" och så kanske man inte behöver se hela bredden utan använder en bred skärm till att få upp flera fönster i bredd i stället för att ha bara ett brett.

Jag tänker som så att mitt nuvarande bord på 64 cm gör att jag kommer toknära skärmen. Är på gränsen redan nu med min betydligt mindre 27”. Känns som att jag kommer att sitta med näsan vid skärmen 🙈
Någon som har en 49” och kan dela med sig av sina tankar om djup på bord?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Echo Echo:

Jag tänker som så att mitt nuvarande bord på 64 cm gör att jag kommer toknära skärmen. Är på gränsen redan nu med min betydligt mindre 27”. Känns som att jag kommer att sitta med näsan vid skärmen 🙈

Jag har ca 65 cm till en 4K 43" när jag sitter rakt och inte böjer mig framåt...
Alltså avstånd till skärmytan och inte skrivbordsdjupet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kan du ha ett hörnskrivbord tycker jag det fungerar riktigt bra.

Skrivet av Echo Echo:

Jag mätte nu, jag har ca 65cm från skrivbordskanten till framkanten på skärmen och ca 90 till bakre delen av foten.
Skulle inte vilja sitta mycket närmare än det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Jag mätte nu, jag har ca 65cm från skrivbordskanten till framkanten på skärmen och ca 90 till bakre delen av foten.
Skulle inte vilja sitta mycket närmare än det.

Tack för detta!
Ja det är det jag är rädd för så då känns min 65cm bordsskiva lite för liten.
Så helst en 90cm som är svår att hitta men åtminstone kanske en på 80cm.

Permalänk
Medlem

80cm funkar men beror på vilket stativ/fot du har

Jag har en 49" skärm och ett skrivbord som är 200x80cm. Använder en VESAarm som klämmer om baksidan på bordsskivan så skärmen sitter hyfsat nära bakkanten.
Avståndet från framkant på skärmen till framkant på skrivbordet är 65cm, jag tycker det är precis lagom!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Jag kör exakt den setup som du nämner Ikea karlby valnöt köksbänkskiva 64cm med samsung 49” Neo Odyssey Mini Led som är något mer kurvad än din. Jag kör med monitorarm och jag tycker den sitter med bra avstånd. Likadant avstånd som jag hade med min vanliga 34" LG.