Permalänk
Medlem

Delar till ett NAS-bygge

Söker delar som jag kan använda till ett NAS-bygge.
Vill hålla så låg budget som möjligt, så gärna lite äldre billigare prylar.

Allt är av intresse.

- CPU med integrerad grafik
- Moderkort i mATX/ITX-format
- RAM
- PSU
- 3.5”/2.5” HDD/SSD
- Chassi (mATX/ITX)

Tack på förhand!

Läs hela annonsen här

Permalänk
Expertgissare

Kan rekommendera en sådan här maskin, perfekt som nas om budgeten tillåter.
https://www.sweclockers.com/marknad/248259-hp-microserver-201...

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Jag kommer snart sälja följande (dock itx):

Z490
10500t
2x8gb ram
Silverstone ds380 (med ett 350w psu)

Dock ej monterat, kaaaanske har en kylare i gömmorna också.

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade. Min prisguide för Switch 2 inkl importpriser.

Permalänk
Medlem

Tror jag har några hdd liggandes, borde finnas några i varje storlekt - 1tb,2tb,4tb. Dessa har inte varit igång på ett tag så behöver kolla funktionen först bara. Hur mycket lagring har du tänkt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahlstromm:

Tror jag har några hdd liggandes, borde finnas några i varje storlekt - 1tb,2tb,4tb. Dessa har inte varit igång på ett tag så behöver kolla funktionen först bara. Hur mycket lagring har du tänkt dig?

Största möjliga är av intresse. Vad tänker du för pris per hdd isf?

Permalänk
Medlem

Kanske inte riktigt vad du söker.
Men 2st 6.4tb diskar.
Minns jag rätt i huvudet har ena 844 drifttimmar och den andra har 38.

Dessa är dock inte direkt billiga.
Men lägg ett vettigt bud 🤗😉

Visa signatur

Dator 1: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Strix B650E-F Gaming Cpu: AMD Ryzen 7800x3d Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Corsair VengeanceKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Dator 2: Chassie: Lian li O11 Dynamic mini Moderkort: Asus Prime B660 Cpu: Intel 12600k Gpu: Radeon 7900GRE Minne: 64 Corsair VengeanceKylning:Custom loopLagring:2tb Samsung 990pro PSU: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gloremir:

<Uppladdad bildlänk>

Kanske inte riktigt vad du söker.
Men 2st 6.4tb diskar.
Minns jag rätt i huvudet har ena 844 drifttimmar och den andra har 38.

Dessa är dock inte direkt billiga.
Men lägg ett vettigt bud 🤗😉

Har ingen aning vad dessa kan kosta, men gissar på att det är för dyrt för min budget. Tack ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hmpusk:

Största möjliga är av intresse. Vad tänker du för pris per hdd isf?

Inga större summor. Ska kolla skicket på diskarna först bara och hur många jag faktiskt har. Vi hittar nog en bra deal isåfall, de ligger bara nu ändå. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahlstromm:

Inga större summor. Ska kolla skicket på diskarna först bara och hur många jag faktiskt har. Vi hittar nog en bra deal isåfall, de ligger bara nu ändå. 👍

Låter bra du 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av hmpusk:

Låter bra du 🙂

Så nu har jag gått igen diskarna, och mina stora är tyvärr inte i skick.. listar allt nedan.

2x 4Tb Seagate desktop HDD, dessa varnar i Crystal disk på dåliga sektorer numera..

2x2Tb WD RED NASWARE, diskhälsa god.

4x2tb WD BLUE Desktop HDD, diskhälsa god.

2x1Tb WD BLUE Desktop HDD, diskhälsa god.

1x1Tb seagate desktop HDD, diskhälsa god.

Är det bara en vanlig NAS för filförvaring via SMB du är ute efter har jag också 2 gamla buffalo 4-bay nasar samt en gammal Netgear 2-bay nas jag kan sälja.

Förövrigt har jag en ny oanvänd 250Gb ssd samt några nätagg som kanske kan passa dig om du ska bygga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahlstromm:

Så nu har jag gått igen diskarna, och mina stora är tyvärr inte i skick.. listar allt nedan.

2x 4Tb Seagate desktop HDD, dessa varnar i Crystal disk på dåliga sektorer numera..

2x2Tb WD RED NASWARE, diskhälsa god.

4x2tb WD BLUE Desktop HDD, diskhälsa god.

2x1Tb WD BLUE Desktop HDD, diskhälsa god.

1x1Tb seagate desktop HDD, diskhälsa god.

Är det bara en vanlig NAS för filförvaring via SMB du är ute efter har jag också 2 gamla buffalo 4-bay nasar samt en gammal Netgear 2-bay nas jag kan sälja.

Förövrigt har jag en ny oanvänd 250Gb ssd samt några nätagg som kanske kan passa dig om du ska bygga.

WD blue 2TB låter intressant! Skickar pm

Permalänk
Medlem

Har ett litet nas moderkort med ram som jag inte använder just nu. Har för mig att det var med 64GB men är inte helt säker. Det är ett av dessa: https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0BYVNQ6J4?psc=1&ref=ppx_pop_mob_b_asin_title

Permalänk
Medlem

Annonsen är avslutad