Ojämn kvalitet kan bidra till smälta 12V-2x6-kablar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Inzoomad bild 3090ti surpim.

Någon kanske vet vad varje del heter så kan vi se 😊 LR33 är termisk motorskydd men kanske något annat här...
<Uppladdad bildlänk>

Ev. balansering är inte där, utan antagligen mer kring kretsarna som styr faserna.

Där är säkringar (fuses, märkta F bredvid), shunts (R002), induktorer/spolar (LR33), och 3 shunts till. Så ingen komponent som kan styra något, bara användas för att mäta och minska störningar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Ev. balansering är inte där, utan antagligen mer kring kretsarna som styr faserna.

Där är säkringar (fuses, märkta F bredvid), shunts (R002), induktorer/spolar (LR33), och 3 shunts till. Så ingen komponent som kan styra något, bara användas för att mäta och minska störningar.

Och tackar men ser du vart någon lastbalansering finns? Intressant att de kör 20A säkringar också 😁
https://www.techpowerup.com/review/msi-geforce-rtx-3090-ti-su...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Hedersmedlem

Och tackar men ser du vart någon lastbalansering finns? Intressant att de kör 20A säkringar också 😁

Nej, är inte kunnig nog för det tyvärr, input-delen var bra mycket simplare.
Det jag skulle gissa(!) på isåfall är att det antingen är kontrollerkretsarna för faserna (de som sitter "utanför" de stora LR22-raderna) eller i separata kretsar för just det. Men det är verkligen en gissning, vet inte hur den delen har fungerat alls.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kontakterna kan se lika ut, men de kan ha kopplat olika pinnarna också. Så kontakten ska inte bara passa.

Bra påpekande. Såklart kommer jag kolla så att alla ledare går till samma position i kontakten innan jag kopplar i något.
Så att inte någon har korskopplat något. Men det borde vara rätt låg sannolikhet för det.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Nej, är inte kunnig nog för det tyvärr, input-delen var bra mycket simplare.
Det jag skulle gissa(!) på isåfall är att det antingen är kontrollerkretsarna för faserna (de som sitter "utanför" de stora LR22-raderna) eller i separata kretsar för just det. Men det är verkligen en gissning, vet inte hur den delen har fungerat alls.

Om man kikar på pcb genomgång så är dem vrm styrning. Enbart jag ser är MP2891 men den finns i genomgången men ser den inte på pcb...

https://www.monolithicpower.com/en/mp2891.html

Vilket säger att det är en digital load balancer

Bild på "fel mps" men borde fungera lika?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Funkeman:

Bra påpekande. Såklart kommer jag kolla så att alla ledare går till samma position i kontakten innan jag kopplar i något.
Så att inte någon har korskopplat något. Men det borde vara rätt låg sannolikhet för det.

Jag är nästan 100% säker att det inte skiljer I ändarna men just corsair står det psu I ena änden... Seasonic är exakt lika i båda

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Säkringarna är där för att underlätta felsökning, inte för att rädda kortet. Är säkringen bränd kan det ge en snabb indikation på vilken matning som har överbelastats, notera att där även sitter en säkring på strömmatningen från PCI expressporten.

Edit: Chippet du frågar efter sitter på baksidan, det stora som är roterat.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Har du någon källa på detta?
Bulldzoid beskriver väldigt utförligt att nVidia har haft balansering just för att se till att kontakterna belastas någorlunda jämnt (kompenserar för olika resistans).

Det du beskriver låter inte alls som balansering, utan bara som variabel last, vilket inte alls är samma sak.

Men du kanske vet bättre?

Tycker Bulldzoid beskriver det väldigt bra. Efter mätningar som görs vid ingångarna delas kabeln upp på t.ex. 3 faser in i kortet som vidare balanseras efter hur GPUns alla 1V faser drar ström för tillfället, Kalla det vad du vill jag kallar det lastbalansering. Som en bonus av det kan man ju få indikationer på att en kontakt är defekt och därför stänga ner om det behövs.

Nvidia verkar inte intreserad av det längre utan tycker att en biffig 50A kapabel fas på kortet räcker gott och väl (kanske för att dom använder teknik från serversidan där GPUer drar monstruöst mycket), tyvär försvinner möjligheten att läsa av kabelns hälsa i samma veva.

Snebalans som Der Bauer demonstrerar genom att klippa av kablar och som smälter komponenter skulle aldrig kunna åtgärdas med lastbalansering, det är feltänk.

Permalänk
Skrivet av Kibbo:

Säkringarna är där för att underlätta felsökning, inte för att rädda kortet. Är säkringen bränd kan det ge en snabb indikation på vilken matning som har överbelastats, notera att där även sitter en säkring på strömmatningen från PCI expressporten.

Edit: Chippet du frågar efter sitter på baksidan, det stora som är roterat.

https://www.techpowerup.com/review/msi-geforce-rtx-3090-ti-suprim-x/images/back_full.jpg

OK tackar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Tycker Bulldzoid beskriver det väldigt bra. Efter mätningar som görs vid ingångarna delas kabeln upp på 3 faser in i kortet som vidare balanseras efter hur GPUns alla 1V faser drar ström för tillfället, Kalla det vad du vill jag kallar det lastbalansering. Som en bonus av det kan man ju få indikationer på att en kontakt är defekt och därför stänga ner om det behövs.

Nvidia verkar inte intreserad av det längre utan tycker att en biffig 50A kapabel fas på kortet räcker gott och väl (kanske för att dom använder teknik från serversidan där GPUer drar monstruöst mycket), tyvär försvinner möjligheten att läsa av kabelns hälsa i samma veva.

Snebalans som Der Bauer demonstrerar genom att klippa av kablar och som smälter komponenter skulle aldrig kunna åtgärdas med lastbalansering, det är feltänk.

Fast är det inte just det som de säger att korten gjort tidigare?
Samt det som alla här säger ska göras antingen på psu eller gpu sidan?
EDIT: Buildzoid beskriver ju till och med att de skyfflade runt faserna på GPUn för att belasta kontakterna mer jämnt

Den lastbalansering du beskriver kan göras efter alla gpuns faser måste ju iofs också kunna göras innan den.
Men jag kan ha fel.
I mina ögon låter det troligare att som buildzoid säger att kontakterna/ledarna har lastbalanserats tidigare, och nu när nvidia slutat med det så smälter kontakterna.
Hade det INTE varit det som var orsaken så hade det ju (mest troligen) varit exakt samma problem med dålig kontakt med 8-pin/6-pin.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Fast är det inte just det som de säger att korten gjort tidigare?
Samt det som alla här säger ska göras antingen på psu eller gpu sidan?
EDIT: Buildzoid beskriver ju till och med att de skyfflade runt faserna på GPUn för att belasta kontakterna mer jämnt

Den lastbalansering du beskriver kan göras efter alla gpuns faser måste ju iofs också kunna göras innan den.
Men jag kan ha fel.
I mina ögon låter det troligare att som buildzoid säger att kontakterna/ledarna har lastbalanserats tidigare, och nu när nvidia slutat med det så smälter kontakterna.
Hade det INTE varit det som var orsaken så hade det ju (mest troligen) varit exakt samma problem med dålig kontakt med 8-pin/6-pin.

Det är precis vad jag försöker skriva. Du kan liksom inte skyffla runt faser till en kabel som är avklippt eller har så dålig kontakt så den lika gärna skulle kunna vara avklippt. Du kan däremot mäta upp det om du har den layouten och stänga av kortet.

Permalänk
Skrivet av Maximo:

Tycker Bulldzoid beskriver det väldigt bra. Efter mätningar som görs vid ingångarna delas kabeln upp på t.ex. 3 faser in i kortet som vidare balanseras efter hur GPUns alla 1V faser drar ström för tillfället, Kalla det vad du vill jag kallar det lastbalansering. Som en bonus av det kan man ju få indikationer på att en kontakt är defekt och därför stänga ner om det behövs.

Jag tycker det snarare verkar gå som parallel matning genom 12vhpwr, säkras av i 3 faser (3090ti sättet) sen går ihop igen i en digital balansering. Sitter enbart en MP2891 vad jag ser (?) så hur denna balanserar vet jag inte,

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är precis vad jag försöker skriva. Du kan liksom inte skyffla runt faser till en kabel som är avklippt eller har så dålig kontakt så den lika gärna skulle kunna vara avklippt. Du kan däremot mäta upp det om du har den layouten och stänga av kortet.

Tror det behövs en dubbelcomo här. Avklippt kabel har grafikkort hanterat tidigare (men då om inte alla kontakter sitter i). Så nätagget bara kollar så inte överstiger viss ampere och grafikkortet kan ha övervakning att alla pinnar laverar ström. Är det hög resistens behövs ju temp sensor.

Något inte ens PCIe hanterade heller, vet inte om lastbalansering bara skett mellan kontakter tidigare eller även pin övervakning (så även förr fanns ju risken en kabel tog mesta av lasten). Enda undantaget hittills är 3090 TI, men just 3080 FE verkar sakna balansering (enligt artikel jag hittat tidigare). https://www.igorslab.de/en/groundhog-day-the-12v2x6-melting-c... Var någon annan som löste förvirringen runt FE.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Fast då tror jag egentligen att vi säger samma sak;
Så länge kortet kollar att tillräckligt många pinnar har tillräckligt bra kontakt (om än ojämn) så kommer kortet att balansera spänningen mellan dem.
Märker det att en av "faserna" har för dålig kontakt så startar det inte.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Fast då tror jag egentligen att vi säger samma sak;
Så länge kortet kollar att tillräckligt många pinnar har tillräckligt bra kontakt (om än ojämn) så kommer kortet att balansera spänningen mellan dem.
Märker det att en av "faserna" har för dålig kontakt så startar det inte.

Korrekt, dock tror jag inte "ojämn" kontakt är något som det balanseras för eftersom det är marginellt. Stora fel som påverkar kabeln destruktivt är inget som kan balanseras bort bara detekteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Korrekt, dock tror jag inte "ojämn" kontakt är något som det balanseras för eftersom det är marginellt. Stora fel som påverkar kabeln destruktivt är inget som kan balanseras bort bara detekteras.

Det skulle vara intressant att veta hur stor skillnad som kan kompenseras, för det är ju inga stora resistanser vi pratar om i en kabel + kontakter

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Inte bara, utan de kan också välja stänga av kortet eller vägra starta (tekniken finns redan). Som sagt nya kontakten är inte mycket bättre än gamla PCIe hur den är last balanserad i grafikkortet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Sweclockers borde mäta ström på kablar till grafikkort.
Alla grafikkort som byglar plus och som drar stor effekt kommer att få problem.

Är en kabel bara godkänd för 9A så får det inte gå mer ström i kabeln.

Jag tror att många kablar oavsett kvalité kommer att få obalans på strömmen.

Det handlar om en felaktig konstruktion som kan leda till haveri och i värsta fall en brand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Sweclockers borde mäta ström på kablar till grafikkort.
Alla grafikkort som byglar plus och som drar stor effekt kommer att få problem.

Är en kabel bara godkänd för 9A så får det inte gå mer ström i kabeln.

Jag tror att många kablar oavsett kvalité kommer att få obalans på strömmen.

Det handlar om en felaktig konstruktion som kan leda till haveri och i värsta fall en brand.

Vet inte vad swec ska få ut av det. Vi vet at nvidias design är ett power plane efter kontakten så obalans kan ske i kabeln. Och att testa deras kabel är inte rätt heller för det är så specifikt till kabel + kort + hur stiften satte sig när man satte i kontakten (iaf vad vi gissar nu).
Kan vara intressant att de nämner det för t.ex. kommande kort om de har ett individuellt plan eller flera men inget man får ut av att testa. Man behöver testa detta i skala

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | MSI 5070Ti Ventus 3x OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Vet inte vad swec ska få ut av det. Vi vet at nvidias design är ett power plane efter kontakten så obalans kan ske i kabeln. Och att testa deras kabel är inte rätt heller för det är så specifikt till kabel + kort + hur stiften satte sig när man satte i kontakten (iaf vad vi gissar nu).
Kan vara intressant att de nämner det för t.ex. kommande kort om de har ett individuellt plan eller flera men inget man får ut av att testa. Man behöver testa detta i skala

Upplysa kunder om hur strömförbrukningen är löst på alla grafikkort som drar stor effekt borde göras.

Om flera kablar från många tillverkare har så stor obalans i ström (p.g.a. kontaktresistens) så måste nått göras åt problemet.
Jag tror att det helt enkelt inte går att dra 600W ur 3 parallellkopplade kablar, utan att någon kabel överskrider max ström.

PSU GPU är kortslutna på + då återstår bara kabeln och stiften på PSU och GPU att testa, vi behöver bara testa en kabel med kontakterna.

Ska vi konsumenter bara acceptera att många 5090 bränns upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Man köper helt enkelt inte denna nya generation av kort förräns problemet är löst, 5080 har drabbats också och vad är det som inte säger att 5070TI som släpps snart också kommer ha problem, nej vänta ut detta tills nvidia kommer med en lösning, och var inte någon sorts "försöks kanin".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Upplysa kunder om hur strömförbrukningen är löst på alla grafikkort som drar stor effekt borde göras.

Om flera kablar från många tillverkare har så stor obalans i ström (p.g.a. kontaktresistens) så måste nått göras åt problemet.
Jag tror att det helt enkelt inte går att dra 600W ur 3 parallellkopplade kablar, utan att någon kabel överskrider max ström.

PSU GPU är kortslutna på + då återstår bara kabeln och stiften på PSU och GPU att testa, vi behöver bara testa en kabel med kontakterna.

Problemet är att det är ett skalnings problem. Alltså att du kan testa 10 kort och 10 kablar och inte se problem. Men testar du 100 kanske du ser problem. Det är inte alla kombinationer som är problematiska, det kräver en viss situation som syns i skala.

Som sagt jag tror det kan vara intressant att informera att 5090 har sett brända kablar men jag tror inte värde finns att gräva testning.
Jag tror också test inte säger något om den produkt man testar (om det är ett specifikt asus eller msi kort) för det är så individ specifikt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | MSI 5070Ti Ventus 3x OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkeman:

Jag förstår att de modulära kablarna kan se olika ut mellan olika tillverkare men just den kontakten är identisk i båda ändarna. Så jag hade helt enkelt försöka byta ut den tveksamma Corsair-kabeln mot en bättre MSI-kabel.
Själva nätagget har jag ingen lust att byta eftersom den fått väldigt bra omdöme av diverse sidor och jag fick den dessutom till ett bra pris.
Så jag vill bara ha en lös modulär kabel från MSI.

Jag skulle verkligen inte rekommendera detta

Permalänk
Medlem

Skillnaden för att sammanfatta:

6-pin:
Varje kontakt måste balanseras (annars kan man inte upptäcka om den är ansluten alls)
3x12V
3x0V
75W = 12V x 6.25A
Worst case: 6.25A genom en ensam ledare

8-pin:
Varje kontakt måste balanseras (annars kan man inte upptäcka om den är ansluten alls)
3x12V
5x0V
150W = 12V x 12.5A
Worst case: 12.5A genom en ensam ledare

Nya 12-pin:
En kontakt för allt: ingen individuell balansering av ledare eller faser, hela kontakten är en anslutning. För att göra saker värre: pinnarna och sladdarna tillåts vara tunnare än de tidigare kontakterna
6x12V
6x0V
600W = 12V x 50A
Worst case: 50A över en ensam ledare, det är 4x värre worst case än tidigare, dessutom över tunnare kablar och pinnar

Enligt mig finns det inte mycket mer att diskutera, det går inte att försvara Nvidia, framförallt inte att de förbjudit Asus och andra att försöka balansera ledarna (de fick bara mäta och lägga till varningar)

Permalänk
Skrivet av medbor:

Skillnaden för att sammanfatta:

6-pin:
3x12V
3x0V
75W = 12V x 6.25A
Worst case: 6.25A genom en ensam ledare

8-pin:
3x12V
5x0V
150W = 12V x 12.5A
Worst case: 12.5A genom en ensam ledare

Nya 12-pin:
En kontakt för allt: ingen individuell balansering av ledare eller faser, hela kontakten är en anslutning. För att göra saker värre: pinnarna och sladdarna tillåts vara tunnare än de tidigare kontakterna
6x12V
6x0V
600W = 12V x 50A
Worst case: 50A över en ensam ledare, det är 4x värre worst case än tidigare, dessutom över tunnare kablar och pinnar

Enligt mig finns det inte mycket mer att diskutera, det går inte att försvara Nvidia, framförallt inte att de förbjudit Asus och andra att försöka balansera ledarna (de fick bara mäta och lägga till varningar)

Du kan få ut 300W på en pcie utgång då det inte finns någon begränsning i psu på en kabel. Corsair kör ju 600W över 2x8pin och I princip kan du få upptill taket på 8pin också. Allt beror ju på om det är gemensam eller inte i gpu

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är detta verkligen sant så är det en skandal.

Jag tror inte ens att det går att få jämn strömfördelning i kablarna när det finns kontakter som inte kan ha jämn resistans och konstant resistans över tid och slitage.

Alla kort som brinner kan reklameras för dom har ett ursprungligt fel, prövas detta i rätten så åker återförsäljarna och nivida dit.
"Samsung Galaxy Note 7"

Tack medbor för din fina sammanfattning av kontakterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

12VHPWR och 12V-2x6 har identiska kablar, så den biten spelar ingen roll.

https://preview.redd.it/a8a11ktqqt5e1.jpg?width=1504&format=pjpg&auto=webp&s=354484f0a6e8179588836b6879bf3cb12118762d

Men det bevisar ju absolut inget. En stor majoritet har inga problem, det bevisar inte att problemet inte finns.

Der8auer har ett nätagg som inte har 12VHPWR eller 12V-2x6 i nätaggs-änden, en kabel som är identisk mellan 12VHPWR och ett kort med 12V-2x6, dvs ingen sida använder en gammal 12VHPWR-kontakt, och ändå blev hans kontakt i nätagget 135 grader C efter 1 minut.

Nice, bra tydlig bild, reder ut lite förvirring som kan uppstå på vad som skiljer

Permalänk
Medlem

Du kan få ut 300W på en pcie utgång då det inte finns någon begränsning i psu på en kabel. Corsair kör ju 600W över 2x8pin och I princip kan du få upptill taket på 8pin också. Allt beror ju på om det är gemensam eller inte i gpu

Ja, alla single rail nätagg kan alltid ge max på vilken ledare som helst, om du ’nästan’ kortsluter vilka två pinnar som helst så blir det varmt

Men så har det varit extremt länge och ’alltid’ fungerat så

Ganska ofta fanns det flera kontakter på en 8-pin kabel så den kunde ge långt mer än 150W totalt, men då var ju agget antagligen testat och anpassat för det

Styrningen har dock alltid varit på last-sidan, oklart varför

Permalänk
Skrivet av medbor:

Ja, alla single rail nätagg kan alltid ge max på vilken ledare som helst, om du ’nästan’ kortsluter vilka två pinnar som helst så blir det varmt

Men så har det varit extremt länge och ’alltid’ fungerat så

Ganska ofta fanns det flera kontakter på en 8-pin kabel så den kunde ge långt mer än 150W totalt, men då var ju agget antagligen testat och anpassat för det

Styrningen har dock alltid varit på last-sidan, oklart varför

Ja för det är sjukt att det inte har något form av skydd.. Oavsett om det är termiskt som motorskydd man kan återställa fysiskt...

Visa signatur