Spotify ”Music Pro” kan kosta 50 procent extra

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av talonmas:

Antar att du inte upptäcker nån ny musik längre då? För det är skälet att ha Spotify enligt mig.

Detta är förstås helt anekdotiskt och ovetenskapligt, men jag upplevde att Spotify bara loopade samma musik om och om igen när jag försökte hitta nya rekommendationer. Upptäckte sällan ny musik jag inte var bekant med eller redan lyssnade på, vilket gjorde det tröttsamt och repetetivt.

Utöver det så verkar musiken mest vara ett nödvändigt ont på Spotify. De vill omsätta pengar på sina egna poddar i första hand. Inte särskilt anpassat för en diskofil som mig.

Gick över till Apple Music nyligen och saknar inte Spotify det minsta. Det som gjorde det hela för mig var Dolby Atmos. Även på en stereoanläggning är skillnaden som natt och dag mellan typiska 2-kanalsmastrar och Atmos. Många mixar låter helt otroligt bra. Ingen efterklang, riktig dynamik utan loudness och ofta väldigt klara sångröster.

Alla mixar är inte perfekta förstås men om jag ska lägga mina musikpengar någonstans så är det verkligen där och inte på Spotify. Lossless känns nästan helt ointressant i jämförelse, vilket visserligen redan finns på Apple Music förstås.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och så lyssnar man genom bluetooth.. Där bluetooth när man är långt ute i skogen utan ens mobiltäckning inte är så dåligt. Jag upplever inte samma sak när man är på tex Centralstation.

Detta.
Så länge begränsningar finns med den trådlösa bandbredden gör det ingen skillnad, och de går inte att enkelt komma förbi just nu.
På jobbet är 2,4 GHz ibland så långsamt att man blir påmind om telefonuppkopplingarna på 90-talet.
Ska man verkligen få bättre kvalité på bärbart går det bara med kabel och vilka telefoner har kvar 3.5 jacken?

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
To middle management every problem is someone else's problem.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk
Medlem

Hörs 2026 när den här nyheten kommer upp igen Har släppt spotify helt och kör Apple Music vilket har upp till Hi-Res Lossless redan, utan sopiga reels, ai slop och lågupplösta videoklipp

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 980 2TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem

Det bästa för att hinna ny musik var oink, tipsen som fanns var ofta spot on och så klar inte betalda placeringar. Det var ju på tiden med lite tveksamma sidor förvisso Hittade så jäkla mycket ny musik den vägen. Det var bättre förr

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

På detta tema, hur är Apple Music nuförtiden? Har kört Youtube Music ett tag, tills möjligheten att betala med Argentinska pesos försvann. Utbudet var väl samma som Spotify men låtrekommendationerna sämre. Då tycker jag inte Spotifys rekommendationer är särskilt bra.

Funderar på Apple Music nu. Att Spotify vill ha extra betalt för "hifi" gör mig osugen på att ge dem mina pengar.

Om du har en iPhone eller iPad så kan du betala för YouTube för turkiska priser.

https://www.vpn-tools.com/youtube-cheaper/

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Antar att du inte upptäcker nån ny musik längre då? För det är skälet att ha Spotify enligt mig.

Jag har visserligen spotify prem (för tillfället iaf).
Men min musik skapades för ett antal hundra år sedan och är fortfarande 100 gånger bättre än 99.999% av all "ny musik"-skräpet som produceras idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Finns större käpphästar hos Spotify än bristen på flac. Idiotin med musikvideos som spelas istället för låten man ville lyssna på (man ville t.ex lyssna på en studioversion, men får istället nån kass liveversion, etc) och som inte går att stänga av (och som extra bonus börjar ljudet hacka när videon buffras), den enerverande jäkla "AI" DJ som man knappt blir av med), ett jävla tjatande om "sylt", etc.

Jag är så j*a trött på alla j*a live-versioner av en låt jag kanske är intresserad av.

Permalänk
Medlem

Haha, kul skämt. Jag skulle inte betala ett enda öre extra för det, och kommer förstås självklart inte att nappa på det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Så Spotify premium kostar 119kr idag, pro skulle bli 179kr då. Apple Music med motsvarande pro kvalite kostar 119kr. Har svårt att se det som ett vinnande koncept att höja priset 50%…

Och youtube premium för 149 så får man allt på youtube och youtube music på köpet. Så Spotify får nog se över sina priser misstänker jag. För music pro låter inte lockande då.

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Detta.
Så länge begränsningar finns med den trådlösa bandbredden gör det ingen skillnad, och de går inte att enkelt komma förbi just nu.
På jobbet är 2,4 GHz ibland så långsamt att man blir påmind om telefonuppkopplingarna på 90-talet.
Ska man verkligen få bättre kvalité på bärbart går det bara med kabel och vilka telefoner har kvar 3.5 jacken?

Min SONY har kvar 3,5 jacket.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Och hur fruktansvärt svårt ska det vara att få till en funktion där man kan sortera bort viss musik från rekommendationerna? Barnen lyssnar lite på Marcus & Martinus och några ljudböcker och sen har man enbart schlager i Release Radar i månader framåt.

Det finns på spellist-nivå men inte på artist om jag inte missat nått. På en spellista kan du välja ”exclude from taste profile”

Kanske en möjlig lösning för ditt fall.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Så här resonerar jag.

Jag vill ha en strömingstjänst där jag hittar mest musik i den/de genren jag är intresserad av. För tillfället mycket Deep house, Trance, dark trance, synth mm eller kanske enkelt sagt elekltronisk musik. Men jag lyssnar även på annat som 80-tals musik, blandat osv.

Det jag INTE lyssnar på är allt skräp som skickas ut via våra radiokanaler och annan media. All mainstreampop(bajs) eller kalla det vad ni vill, allt detta är inte för mig. et finns säkert en bra låt någonstans bland alla dessa, men det är inte det jag vill ha. De flesta strömningsmedia försöker också packa på mig detta massmediala skräp (om jag får utrycka mig så) på ett eller annat vis. Det räcker med att logga in på sitt konto så blir man liksom matad med det.

Nu har jag inte testat annat än Spotify och YouTube premium eftersom edt är dessa jag har aktiva och jag vet inte om e andra är bättre för det jag är ute efter men kommer defenitivt titta efter nya alternatifv från alla inlägg i denna tråd.

Sen om ljuddet är i mp3, flac, super hifi, mega super extreme superb eller annat format gör det samma för mina tinnutusskadade öron. Visst jag uppskattar renmt och fint ljud och kör med externa ljuddkort med studiohörlurar via dator för det mesta eftersom jag tycker det låter bäst då. Mer än så kräver jag inte. Men att en tjänst ska ta 50% extra för nåt de andra redan levererar!

Spotify, VAKNA, fixa era AI botar och skärp till er vad gäller kostnader!

Permalänk
Medlem

Det bästa vore om Spotify hade en ordentlig equalizer tillsammans med detta det vore verkligen pro!

Permalänk

Hur fungerar detta i praktiken? Göra ALL musik helt om till FLAC, eller gäller det bara nya låtar framåt

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det finns på spellist-nivå men inte på artist om jag inte missat nått. På en spellista kan du välja ”exclude from taste profile”

Kanske en möjlig lösning för ditt fall.

Som jag förstått det så gäller det bara när låten också spelat från just den spellistan. Det är en liten hjälp, men räcker inte hela vägen. Men tack för förslaget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Är det fler än mig här som har all musik i telefonen i form av mp3?

Allt i FLAC på NAS

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av kolander:

Jag flyttade från Spotify, varit medlem sen 2005. Det som blev sista stråt var att de tog bort möjligheten att göra en radio av en spellista och att de istället la sin "AI-DJ" som sög nått så pass.
Så det blev Tidal för 199,- i mån, sen sänkte de till 119 som alla andra.
Kommer inte att byta tillbaka till Spotify.. ever.

Jag undrade faktiskt vart radio-funktionen tagit vägen… men då vet jag. Tack 👍🏼

Blir nog att skippa Spotify här med och kör YouTube premium ihop med Google Music det känns som en vettig kombo

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Enda klagomålet jag har är att Spotify's chef/grundare blivit mångmiljardär när pengarna borde gått till artisterna.

Har för avsikt att byta till Deezer permanent & så subba på Youtube Music nån gång då & då.

Visa signatur

adm radio 3110

Permalänk
Skrivet av FlyingFinn:

Allt i FLAC på NAS

Navidrome server på NAS -> Symfonium på Android+Wireguard VPN för extern tillgång/Feishin på Linux (Windows)

Visa signatur

i5 4670k 4 GHz | Asus GeForce GTX 780 DirectCU II 3 GB | Msi Z87-G43 | Kingston ddr 3 8GB | Crucial 120 GB SSD | WD Blue 2 TB | seagate firecuda 2 TB SSHD
Dell u2412M
Corsair k70 RGB Cherry MX Brown | Corsair Void RGB USB 7.1
Logitech G502 Proteus Core

Permalänk
Medlem

Har också nyligen lagt ned Spotify efter att ha haft det så länge jag minns. Måste vara 15-20 år.

Inga medlemskapsfördelar, inga "lojalitets"-fördelar. Nu har det kommit några automatiska mail som för vilken avslutat prenumerant som helst. Det har bara blivit sämre och sämre och helt frånsprunget. Kvaliteten har länge varit ett minus och när de började tiktokifiera UIt gick det totalt utför. Var mest kvar sista åren pga lokalpatriotism.
Använde release radar och olika discovery en del under åren men de blev också sämre och sämre med uppenbart köpta placeringar och musik man ställt in att man inte vill ha som dyker upp om och om igen.

Apple Music har bara blivit bättre. Har haft det som en del av One sedan Apple TV kom typ. Trots Spotifys nedgångna (men "moderna") UI har AM en del kvar här och känns lite klumpigt och gammeldags. I övrigt är allt bättre och framförallt kvalitet och allt material i Dolby Atmos vilket verkligen lyfter både ny och gammal musik till en ny nivå med rätt hårdvara.

Kul om man gillar musik och det har alltid varit ett stort intresse här!

Spotify är streamingtjänsternas McDonalds (eller kanske Max nu mtp senaste nyheterna ). Helt ok snabbkonsumtion för den som egentligen inte är superintresserad.

Med det sagt så är det dynamiskt och kommer säkert gå i cykler. Har insett att för den intresserade är ett lokalt egenkurerat bibliotek ett måste. Det var också en insikt som Spotify gav genom att det titt som tätt försvann saker man innan hade tillgång till. Värdelöst. Men inte unikt för Spotify såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RikudouGoku:

Navidrome server på NAS -> Symfonium på Android+Wireguard VPN för extern tillgång/Feishin på Linux (Windows)

Kan annars starkt rekommendera Plex server, och Plexamp. Riktigt smidigt och sjukt bra spelare.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Kan annars starkt rekommendera Plex server, och Plexamp. Riktigt smidigt och sjukt bra spelare.

Plex är inte gratis dock om jag minns? Men annars är det en annan alternativ.

Visa signatur

i5 4670k 4 GHz | Asus GeForce GTX 780 DirectCU II 3 GB | Msi Z87-G43 | Kingston ddr 3 8GB | Crucial 120 GB SSD | WD Blue 2 TB | seagate firecuda 2 TB SSHD
Dell u2412M
Corsair k70 RGB Cherry MX Brown | Corsair Void RGB USB 7.1
Logitech G502 Proteus Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av RikudouGoku:

Plex är inte gratis dock om jag minns? Men annars är det en annan alternativ.

Tror man kan köra Plexamp gratis numera, dock får man väl inte riktigt alla funktioner då.
Men ja annars är inte Plex gratis, betalade €90 för mitt lifetime Plex pass för typ 6-7 år sedan.
Så typ 6-10 st album köp.

Visa signatur

Stuff and things!