Permalänk
Medlem

Återställ Macbook Air 2010

Hej

Likt titlen lyder så försöker jag göra någon form av systemåterställning av datorn, men lyckas inte.

Som jag förstått ska man starta datorn samtidigt som man håller in cmd+R, vilket då öppnar "Mac OSX verktygsprogram", där kan jag då välja "Installera om Mac OS X", detta leder till ett installationsprogram för Mac OX X Lion med en enkel "Fortsätt" knapp. Trycker jag där så får jag prompten "Innan Mac OS X kan hämtas och återställas måste datorns behörighet verifieras av Apple. Avbryt/Fortsätt". Väljer jag fortsätt tänker den i ca 5 sekunder innan den ger upp med ett felmeddelande där den ber mig att köra installationsprogrammet igen, vilket bara leder till samma resultat.

Som det verkar så saknar datorn internetåtkomst (Kopplad korrekt till Wifi, men kan inte öppna sidor i Safari t.ex), men jag förstår inte varför.

Några förslag på hur jag kan bära mig åt nu?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Testa gör en internet återställning med command+option+R och se om det gör någon skillnad för dig. Om nätverket bråkar kanske du behöver testa med en ethernet adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikoto:

Testa gör en internet återställning med command+option+R och se om det gör någon skillnad för dig. Om nätverket bråkar kanske du behöver testa med en ethernet adapter.

Var någonstans ska det göras? Direkt på skrivbordet? Har noll erfarenhet av Mac os. Hittar tyvärr inte att det kommandot gör någonting någonstans.

Ethernet adapter hjäpte inte heller, inget nätverk via den heller (trots att den fungerar felfritt i min Framework med Linux).

Jag försökte även tidigare med att boota och installera en Linux Mint live USB, inga problem alls i live läget för att vara lite mer användbart än en uråldrig Mac os, men installationen fastnade utan något felmeddelande. Märkligt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Var någonstans ska det göras? Direkt på skrivbordet? Har noll erfarenhet av Mac os. Hittar tyvärr inte att det kommandot gör någonting någonstans.

Ethernet adapter hjäpte inte heller, inget nätverk via den heller (trots att den fungerar felfritt i min Framework med Linux).

Jag försökte även tidigare med att boota och installera en Linux Mint live USB, inga problem alls i live läget för att vara lite mer användbart än en uråldrig Mac os, men installationen fastnade utan något felmeddelande. Märkligt?

Det kommandot ska du göra samtidigt som du trycker på powerknappen. Så startas återställning och att den hämtar hem den senaste officiella version av Mac OS som din dator stödjer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det kommandot ska du göra samtidigt som du trycker på powerknappen. Så startas återställning och att den hämtar hem den senaste officiella version av Mac OS som din dator stödjer

Ok, då fungerar det inte vad det verkar. Kom bara in i samma meny som cmd + r, och där fungerar inte installationsverktyget.

Visa signatur