Veckans fråga: Hur många datorer äger du?

Permalänk
Medlem

Min stationära.
5950X
2080 TI
64GB DDR4
MSI MAG B650 Tomahawk wifi
Samsung Oddessey G9 Neo 49"

Laptop
Samsung Galaxy Book4 Pro 360

Och en steam deck.

Permalänk
Medlem

9st (klickade 8, glömde rackservern)
3 används dagligen
1 är jobbets

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Givit iväg, sålt osv. Nu är jag nere på 3 i regelbundet bruk. Server, desktop och laptop.

Sen finns det väl i förrådet en "spare" som inte behöver så mycket för att kunna bli satt i drift om det så behövs. Men förut fanns det ganska många sådana

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Snackar vi 50-60 fungerande datorer som startar och går att använda problemfritt?

Vill du förtydliga vad som räknas? Räknas bara fungerande datorer? Om bara hdd saknas, räknas det inte då? Räknas det om den saknar os, men är komplett?

Räknas rasperrys? Räknas arduinos? Räknas min raspberry om den är en nas? Räknas steamdeck?

Alla dessa passar varken in i "stationär och laptop", eller "mobil och surfplatta".

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av DevilsDad:

Vill du förtydliga vad som räknas? Räknas bara fungerande datorer? Om bara hdd saknas, räknas det inte då? Räknas det om den saknar os, men är komplett?

Räknas rasperrys? Räknas arduinos? Räknas min raspberry om den är en nas? Räknas steamdeck?

Alla dessa passar varken in i "stationer och laptop", eller "mobil och surfplatta".

Vi kör på eget tolkningsansvar utanför våra instruktioner. Jag skulle nog räkna raspberryn som stationär dator om den användes som en dator, men inte om den användes som en Nas. Förstår att Steam Deck är lite tolkningsfråga, men här tänker jag att det primära användningsområdet spelar stor roll. För mig är det en bärbar spelkonsol, så jag räknade inte in min när jag svarade på frågan. Men kör du desktopläget på Decken, så är det ju mer en bärbar dator än spelkonsol.

Hoppas att det gjorde det lite tydligare och lättare att svara på frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Vi kör på eget tolkningsansvar utanför våra instruktioner. Jag skulle nog räkna raspberryn som stationär dator om den användes som en dator, men inte om den användes som en Nas. Förstår att Steam Deck är lite tolkningsfråga, men här tänker jag att det primära användningsområdet spelar stor roll. För mig är det en bärbar spelkonsol, så jag räknade inte in min när jag svarade på frågan. Men kör du desktopläget på Decken, så är det ju mer en bärbar dator än spelkonsol.

Hoppas att det gjorde det lite tydligare och lättare att svara på frågan.

Så en nas räknas inte som en dator? Det går emot hur de flesta i kommentarstråden verkar ha tolkat det. 😅

Edit: Nja, det gjorde det inte mycket tydligare. "Den räknas som en dator om den används som en dator". Vad jetyder det? Om jag enbart spelar på min dator, betyder det att alla spelkonsoller räknas. För då använder jag dem som en "dator"?

I min värld är hela poängen med en dator att du kan göra nästan vad som helst med dem. Att då säga att "om du använder den som en dator" hjälper inte nämnvärt.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av DevilsDad:

Så en nas räknas inte som en dator? Det går emot hur de flesta i kommentarstråden verkar ha tolkat det. 😅

Edit: Nja, det gjorde det inte mycket tydligare. "Den räknas som en dator om den används som en dator". Vad jetyder det? Om jag enbart spelar på min dator, betyder det att alla spelkonsoller räknas. För då använder jag dem som en "dator"?

I min värld är hela poängen med en dator att du kan göra nästan vad som helst med dem. Att då säga att "om du använder den som en dator" hjälper inte nämnvärt.

Mellan tummen och pekfingret, hur många datorer har du i ditt hem om du får tolka frågan helt fritt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Mellan tummen och pekfingret, hur många datorer har du i ditt hem om du får tolka frågan helt fritt?

fyrtiotusenmiljarder, minst

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av sweisdapro:

fyrtiotusenmiljarder, minst

Hörru, det är jättemånga datorer!

Permalänk
Medlem

Alltid lika roligt när denna fråga dyker upp och man ska definiera vad en "dator" är.
Men dessa kvalificerar i alla fall som "dator" i min mening:

Stationär dator (se signatur)
Jobblaptop (äger tekniskt sett inte, men har möjlighet att köpa loss för 1kr när vi uppgraderar maskinparken)
Raspberry Pi 3B+ (lite allt i allo hemmaserver, webbserver, DNS-server o.s.v.)
Mele PCG03 Plus (kopplad till TV:n)

Sedan finns det en NAS, Windows 10 surfplatta o.s.v. som jag inte riktigt räknar som "dator".

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Oklart hur en ska räkna då inte samtliga används som "en dator" i vanlig mening. Men helt klart alldeles för många oavsett.. : /

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Totalt 12 datorer

1 Desktop
1 knädator
1 Server
1 pihole
1 raspberry pi med volumio
2 raspberry med recalbox

i sommarstugan för bakup
1 desktop
1 server
1 pihole
1 raspberry pi med volumio

på arbetet
1 Raspberry Pi 400

Permalänk
Medlem

10 typ... men 5 som används dagligen mer eller mindre.
Blir mer än 10 om jag räknar Amigan och mina C64or kom jag på.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Sweclockers: "Med dator menar vi en stationär dator eller laptop."
Forumet: "VaD RäKnaS soM En DaTOr??"

Stationär dator eller laptop. Om en surfplatta inte räknas som en dator så räknas inte heller din ringklocka eller raspberry pi som dator, om du inte byggt en stationär dator eller laptop med raspberry pi eller ringklockan som bas. Det är verkligen inte svårare än så.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Sweclockers: "Med dator menar vi en stationär dator eller laptop."
Forumet: "VaD RäKnaS soM En DaTOr??"

Stationär dator eller laptop. Om en surfplatta inte räknas som en dator så räknas inte heller din ringklocka eller raspberry pi som dator, om du inte byggt en stationär dator eller laptop med raspberry pi eller ringklockan som bas. Det är verkligen inte svårare än så.

FASt dEt kaN juH va svÅrt endå Vad deM menar!

Använder man verkligen Pin som en skrivbordsdator (för detta går hyfsat bra numera) eller den gamla laptopen som en surfplatta som används som smartskärm. Ja då är ju datorn varken dator eller ens surfplatta längre. Medan mediaspeleren Pi är det.

Snurra till det lite till och man tangentbord till surfplattan och använder den som laptop.

Då blir det ju som du säger, och jag funderade på tidigare, användandet och-eller mjukvaran som avgör vad som är en dator. Inte definitionen i artikeln.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Aldrig fattat varför man ska ha mer än 1 om man nu inte är en familj och har flera men då är det ju i princip fortfarande bara 1/person. Säljer alltid nuvarande dator när det är dags att köpa ny

Då ska jag förklara det för dig, så att även du kan börja bygga på samlingen lite.

1) Samma användningsområde, olika rum.

En gång i tiden var jag ung, student, bodde i 1 RoK, levde i spelens värld framför den enda datorn jag hade och jag brydde mig inte jättemycket att fläktarna stod och snurrade i samma rum där jag sov.
Idag är jag inte längre så ung, har fler än ett rum, lever inte i spelens värld hela min vakna tid och definitivt inte framför datorn (hemmavid). Blotta tanken på att sova i samma rum som en stationär dator får det att rysa inombords.
Däremot har jag gärna en tyst laptop vid sängen som jag kan nyttja till att surfa på webben, knacka lite kod, remota in till den stationära, och så vidare. Den senare kör Windows, ha det i åtanke när vi går vidare ...

2) Olika användningsområden, samma rum.
En dator är inte den andra lik. I mitt "datorrum" (hädanefter kallat 'kontoret') har jag min stationära burk som används för det mesta som inkluderar interaktion större delen av tiden (web, bildredigering, kodning, och så vidare). Men, är det den enda dator jag har där? Absolut inte. För det första kör den Windows, vilket inte alltid är det optimala operativsystemet, och således går det åt minst en dator till, som jag av samma anledning även vill kunna komma åt från sovrummet ...
Svaret på den lösningen är givetvis att ha en linuxholk som snurrar på en något strömsnålare burk som jag kan ha igång dygnet runt. Men ... jag behöver ju en del labbmaskiner på grund av mitt yrke, så optimalt vore ju att kunna snurra upp och ner maskiner hej vilt utan att behöva installera om saker med USB-stickor på femtioelva burkar, så i stället kör jag några burkar i ett virtualiseringskluster, och där kan jag ha en virtuell linuxdesktop exempelvis för det som lämpar sig bäst på en sådan, men det skulle - om behoven varit annorlunda - lika gärna ha kunnat vara en andra stationär dator med Linux och en KVM-switch.

Inte allt är heller lämpat för att köras virtuellt av olika anledningar, exempelvis vill jag inte dra långa kablar mellan en styrdator och 3D-skrivaren, så en RPi som agerar server fyller det syftet utmärkt.

Här kan vi ju också lista alla andra tänkbara syften som inte kräver 100% uppmärksamhet men kanske närmare 100% tillgänglighet; Intern DNS, reklamfiltrering, övervakning, mediaservrar, PKI ... listan kan göras hur lång som helst. Inte något alla känner ett behov av säkerligen, men många nördar har åtminstone något sådant.

3) Olika användningsområden, olika rum

Jag spelar betydligt mer brädspel än datorspel nu för tiden, och ibland kan det vara smidigt att ha en dator för att visa saker på en skärm i samband med detta. Vad lämpar sig då bättre än en gammal pensionerad laptop och en gammal extern skärm? Ja det skulle väl vara en gammal pensionerad laptop och ny, större, extern skärm, men det är inte värt pengarna.

Kanske vill man ha en dator för emulering av gamla spel i vardagsrummet? Kanske vill man ha en mediadator för att på ett smidigt sätt kunna servera musik på festen utan att behöva oroa sig för att någon spiller grogg i ens dyra dator?

4) Samma användningsområde, samma rum

Ibland kan det ju vara kul att spela datorspel med någon annan och samtidigt kunna kasta ostbågar på vederbörande ... Varför inte ha en alternativ spelrigg så att polaren/pojk- eller flickvännen/grannen/farsan/morsan/katten slipper släpa på sin dator? Inget jag själv har (föga överraskande då jag knappt spelar datorspel och har på tok för mycket skit i kontoret för att ha plats för det, men det är ju ett tänkbart scenario i vart fall).

Sammantaget då ...
Har alla ett behov av mer än en dator? Absolut inte! Många klarar sig till och med utan (givet trådens definition av 'dator'). Andra (exempelvis du) klarar dig gott med en enda, och det är helt okej det med (även på ett forum som detta). Andra har ett bredare behov - faktiskt, eller konstruerat för bekvämlighet - och förhoppningsvis slipper du nu ligga vaken och fundera på vad dessa behov kan vara!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Har 3 datorer, 2 bärbara och en stationär. Har även 1 stationär utlånad samt 1 stationär på ej i bruk för närvarande. Har även några Raspberry Pi, 1 mod 3, en mod 4 och 2 mod 5, 1 med 8 GB och 1 med 16 GB.

Tillägg
Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations 64-bit Build 22631.5262|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2302| |1 st Kingston SFYRD4000G 4 TB, PCIe4 |2 st Kingston SFYRD2000G 2 TB, PCIe4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 128 GB DDR4-3200|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow|Kylare: Arctic
Liquid Freezer II 420mm

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

"Med dator menar vi en stationär dator eller laptop. Mobiltelefoner och surfplattor räknas inte."

Då blir det nog sex datorer, men både mobilen och senaste paddan är bra mycket mer kompetenta än många av de avlagda datorerna som står och samlar damm. Svårt med gränsdragningen i mitt tycke.

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Dator: Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K), Oculus Rift CV1 och Racing ratt/pedaler/stol
Hemmabio: Panasonic DP-UB9000, Apple TV 4K, Epson EH-LS11000W, Yamaha CX-A5100, Yamaha MX-A5000.
DIY Spandex (lycra) bioduk på 135" i 16:9 format. Allt kablage från svenska SUPRA. Alla högtalare har jag byggt själv (tre frontar LCR, fyra surround, fyra Atmos i taket,Basar: 2st Dayton Audio UM10-22 (drivs av två XTZ SA-1) och 3st Beyma SM212 (drivs av ett Reckhorn A-410).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag räknade min NAS som dator men det är ju en Intel i5a som kör windows och även Plex-server och lite annat, så det är ju absolut en dator.

En qnap nas exempelvis är inte en dator mo.

En NAS på Raspberry Pi kan ju räknas som en dator eller inte beroende på hur du har konfigurerat den, har du gjort så att den funkar liknande sätt som en qnap så inte en dator, mer liknande som i mitt exempel är det en dator.

Så tänker jag iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Aldrig fattat varför man ska ha mer än 1 om man nu inte är en familj och har flera men då är det ju i princip fortfarande bara 1/person. Säljer alltid nuvarande dator när det är dags att köpa ny

Jag har 1 stationär dator som jag spelar, surfar och jobbar på.
Jag har 1 portabel dator som jag kan ta med mig på möten, resor etc.
1 serverdator som alltid är igång och enda datorn med mekaniska diskar osv.
1 HTPC till vardagsrummet kopplat till TVn som man kollar på streaming på, surfar på gemensamt, youtube, sociala spel som Drawful 2 eller andra Jackbox games, osv.

Jag hoppas du förstår nu!