I9 10900K på runt 90C, behöver hjälp med överklockning!

Permalänk
Medlem

I9 10900K på runt 90C, behöver hjälp med överklockning!

Okej jag har lite problem med min CPU och skulle behöva hjälp,

kör med h150i pro xt corsair 360mm aio kylning på ett msi MEG Z490 Unify moderkort

Jag använder just nu den inbyggda överklocken i BIOs å CPUn går på 5,0GHz.

Jag spelar basically bara Rust och det är där jag strugglar med FPSen, kan ligga runt 80fps on average på en normal server vilken känns rätt så lågt.

Har också 32gb ddr4 3600MHz ram, rtx3080

Nån som vet hur jag ska göra för att få bättre performance utan att datorn brinner upp?

Permalänk

inget ovanligt med låg fps i rust.

extremt cputungt spel som inte använder mer än ~4 kärnor pga uråldrigt spel med spelmotor optimerad för att prestera ok på dåtidens populära hårdvara.

stäng av DLSS om du har det på då det lägger extra last på cpu och bara en fördel att ha aktivt om spelet är låst av att gpu inte hänger med.

sänka gputunga grafikeffekter så som shaders, skuggor reflections osv, osv.

den höga tempen är troligen pga att cpu´n är en väldigt varm modell från början och autoöverklock (oavsett tillverkare) i bioset brukar generellt ha en tendens att elda på ganska mycket extra spänning i onödan för de flesta cpuer utom de absoluta bottennappen i kisellotteriet som ev kan behöva det för att äns gå över default inställningarna...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillari:

kör med h150i pro xt corsair 360mm aio kylning på ett msi MEG Z490 Unify moderkort

Jag spelar basically bara Rust och det är där jag strugglar med FPSen, kan ligga runt 80fps on average på en normal server vilken känns rätt så lågt.

Nån som vet hur jag ska göra för att få bättre performance utan att datorn brinner upp?

Beror väl helt och håller på vad du kör på för inställningar i kombo med storlek på servern och antal objekt som är byggt.
Rust fps calculator

Permalänk
Medlem

Lyfte på kylningen å såhär ser kylpastan ut iaf, tycker det ser rätt så dåligt ut och skulle nog förklara varför den är så varm. Vad tror ni?

Här är på själva AIOn

Permalänk
Medlem

Tycker det ser ut att vara en bra mängd kylpasta,
man vill inte ha för mycket för då får du höga temperaturer och samma sak med för lite. Det ska ligga ett tunt fint lager över hela CPUn, tycker det ser ut att göra det enligt bilderna men det skadar aldrig att byta kylpasta någon gång ibland för den åldras.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk

Var inget fel på den pastan.

Nu är den uttjänt dock iom att du tagit av kylaren så nu behövs det ny.

Att den blir fläckig sådär när man plockar av kylaren är normalt och orsakas av att de typ bildas vacuum i pastan när du drar isär dem och börjar dra in luft imellan.

Och om calkylatorn ovan är legit så ser du ju ut att ligga nånstans i spannet där du beräknats ligga.

Jämförde ett spel jag körde nyligen med mina komponenter och den var för mig ganska spot on vad jag brukar generellt ligga på så troligen är den inte helt åt helvete iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillari:

CPU kommer inte ge mer performance i rust, dags för ny GPU, 90 grader låter inte helt fel för en boostad 10900k, dem blir rätt så varma

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Tycker det ser ut att vara en bra mängd kylpasta,
man vill inte ha för mycket för då får du höga temperaturer och samma sak med för lite. Det ska ligga ett tunt fint lager över hela CPUn, tycker det ser ut att göra det enligt bilderna men det skadar aldrig att byta kylpasta någon gång ibland för den åldras.

för mycket pasta är OK, ger oftast inga skillnader i temp, för lite är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

för mycket pasta är OK, ger oftast inga skillnader i temp, för lite är en annan sak.

Jag hade fel angående för mycket kylpasta.
Helt rätt, för mycket gör ingen direkt skillnad på temperatur.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Jag testade att dra av den automatiska överklockningen i moderkortet och det drog ner graderna till runt 80c när rust är igång. Jag har också beställt ny kylpasta ifall den gamla är dålig, den är runt 4 år gammal där så tänker att det skadar inte att byta, speciellt eftersom jag ändå tog av och satte på kylaren igen. Men med en 360mm aio på max rpm så borde väll cpu:n vara svalare än 80c utan överklockning? Kör Lian li chassi med 9 chassifläktar å GPUn är alltid iskall. Vet att i9 10900k är känd för att vara ett element, men är det inte något som ligger fel till här? Känns ej naturligt att det är såhär varmt riktigt. Någon som har någon idé? Jag vill ju gärna överklocka CPUn men vågar inte då dennes naturliga temp redan är såpass hög helt out of the box.

Permalänk
Medlem

Sätt din bios på optimized default och ändra bara så minnena går i rätt hastighet.

Sen använder du program från Intel eller din moderkortstillverkare för överklockning.
Sätt din cpu på 50X all core.
Sen sänker du spänningen till din cpu i små steg till det inte funkar längre.
Då höjer du lite så det blir stabilt.
Den en inbyggda överklocken i BIOS lär krama på med onödigt hög spänning.

https://www.intel.com/content/www/us/en/download/17881/intel-...

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillari:

Tack för svaren. Jag testade att dra av den automatiska överklockningen i moderkortet och det drog ner graderna till runt 80c när rust är igång. Jag har också beställt ny kylpasta ifall den gamla är dålig, den är runt 4 år gammal där så tänker att det skadar inte att byta, speciellt eftersom jag ändå tog av och satte på kylaren igen. Men med en 360mm aio på max rpm så borde väll cpu:n vara svalare än 80c utan överklockning? Kör Lian li chassi med 9 chassifläktar å GPUn är alltid iskall. Vet att i9 10900k är känd för att vara ett element, men är det inte något som ligger fel till här? Känns ej naturligt att det är såhär varmt riktigt. Någon som har någon idé? Jag vill ju gärna överklocka CPUn men vågar inte då dennes naturliga temp redan är såpass hög helt out of the box.

De behöver också stänga av mobo enhancements och rimligen typ en -0.05 undervolt för att inte koka CPUn.
Vad jag har på min, Asus mobo dock.

Storleken på kylaren spelar inte så stor roll när bara så mycket värmeöverföringen från CPUn och blocket är oeffektiv.
Dessa ska vara lödda men dom är också tjocka.