MSI RTX 5070 Ti Ventus 3X OC – gör vad den ska

Permalänk
Medlem
Skrivet av donkklonk:

Jag står i kö till det här kortet i mitt allra första datorbygge.

Jag är dock orolig över ljudnivån som de beskriver men jag har inget att jämföra med.
Jag kommer ha det i ett Fractal North TG - kommer det vara så pass störande att man måste ha hörlurar för att spela?

Är just nu mer inne på att köpa Asus prime OC den dagen de finns till försäljning pga ljudnivån på MSI. Men MSI har genereallt bättre byggkvalitet om jag förstått det rätt?

Tacksam för input från er som är mer erfarna hur ni hade tänkt.

Köp det du kan komma över, ingen av tillverkarna har generellt bättre tillverkning än de andra, utan variansen är från generation till generation, samt modell till modell.
Vill du inte behöva vänta så håll utkik på AMDs släpp nu på onsdag

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FabriciusRex:

Sluta ge tummen upp till produkter som inte existerar.

Recensionen var före release, så svårt att bedöma hur marknaden kommer se ut.
Kompisens dator med 5070 Ti skickades också precis nyss, han köpte efter releasedagen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

5070ti når 5080 dock med lättare OC.

Ett 4080 kan också överklockas och ett 4070 Ti behövde inte någon överklockning för att överträffa ett 3090.

Sen är 4000 och 5000 serien unik då deras xx90 kort är överlägsna både i prestanda och storlek. Och detta är samma nod för första gången sedan 900 serien

Ja men det är ju precis min poäng...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Gör vad den kan för att göra vad den ska?

Typ!

Känner djupt för "PC Master Race" -orienterad media nu då de har svårt att bygga upp nån hype i nuvarande marknadsklimat.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Absolut! Jag skulle tro att under andra halvan av mars månad påbörjar jag det projektet. Vi har många kort på att göra-listan.

Minns jag inte fel var det också @crispvandahl första projekt när han började på Swec. En klassisk shit rolls downhill-princip, och nu är det min tur 😉

Nu när MSI själva går ut med att MRSP korten inte finns kanske ni borde uppdatera artikeln ? https://videocardz.com/newz/msi-unlaunches-its-msrp-cards-rtx...

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RHWarrior:

Typ!

Känner djupt för "PC Master Race" -orienterad media nu då de har svårt att bygga upp nån hype i nuvarande marknadsklimat.

Känns ju inte som det är deras jobb men de kanske måste för att få reklampengar. Väldigt lite extremt dålig prestanda per krona i recensionerna

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Känns ju inte som det är deras jobb men de kanske måste för att få reklampengar. Väldigt lite extremt dålig prestanda per krona i recensionerna

Nja, jag pratar väl egentligen inte om sweclockers i första hand, de är hyffsat breda. Många YT-kanaler och liknande fokuserar hårt på allt som berör konsument-GPUer och nu har de inte mycket mer att säga så de skrapar om och om igen i botten av tunnan.

Men snart så trillar AMDs nästa ut så det lär bli tusentals empiriska tester med "inzoomade" grafer och fokus på varför kort X kontra kort Y gör exakt 2,3% mer i spel A men bara 1.7% mer i spel B, och vad ska vi konsumenter göra åt det.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av donkklonk:

Jag står i kö till det här kortet i mitt allra första datorbygge.

Jag är dock orolig över ljudnivån som de beskriver men jag har inget att jämföra med.
Jag kommer ha det i ett Fractal North TG - kommer det vara så pass störande att man måste ha hörlurar för att spela?

Är just nu mer inne på att köpa Asus prime OC den dagen de finns till försäljning pga ljudnivån på MSI. Men MSI har genereallt bättre byggkvalitet om jag förstått det rätt?

Tacksam för input från er som är mer erfarna hur ni hade tänkt.

Alltså MSI, likt flera andra tillverkare, har flera modeller och där kan det vara att även olika modeller från samma tillverkare kan vara olika bra.

TechPowerUp testade MSI GeForce RTX 5070 Ti Gaming Trio OC+

Där var det t.o.m. det tystaste grafikkortet som var med i det diagrammet;

Så ett sånt MSI GeForce RTX 5070 Ti Gaming Trio OC hade jag gärna köpt.

Men det verkar ju som att MSI RTX 5070 Ti Ventus 3X har en undermålig kylare tyvärr och jag har inte kollat prisskillnaden nu, men jag antar att MSI Gaming Trio kostar mer.

Det är väl i så fall det som är bra med Asus Prime modellen att den både har relativt låg ljudnivå och är bland de billigare RTX 5070 Ti korten.

Så om jag skulle köpa ett 5070 Ti skulle jag troligtvis främst försöka få tag på ett Asus Prime.
Men om man inte har något emot att betala extra så hade jag gärna tagit ett MSI Gaming Trio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Så här ser det ut i Digital Foundry's recension av 5070 ti.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kesse2:

<Uppladdad bildlänk>

Jo, fast det är ju beräknat på "original MSRP", och det är inte lätt att hitta lösa kort för det priset. Vill minnas att den påpekade tydligt att de bara kan rekommendera kortet för det priset, och inte för typ $900.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Nu när MSI själva går ut med att MRSP korten inte finns kanske ni borde uppdatera artikeln ? https://videocardz.com/newz/msi-unlaunches-its-msrp-cards-rtx...

Kort livscykel på detta kortet.

Men tillgången på kort lär ju bli bättre när msrp korten är borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kesse2:

<Uppladdad bildlänk>

Fast 5070Ti mspr var väll bara "bullshit" sa inte Nvidia att mspr bara gällde founders edition vilket är kort som inte ens finns?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Kort livscykel på detta kortet.

Men tillgången på kort lär ju bli bättre när msrp korten är borta.

Verkar inte spela någon roll dom korten som ligger ut för 13tkr+ ör också slutsålda överallt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Verkar inte spela någon roll dom korten som ligger ut för 13tkr+ ör också slutsålda överallt.

Jag tänker mig att tillverkningen tar lite fart när AIB kan börja sätta det riktiga priset på korten och inte behöver sälja till msrp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Jag tänker mig att tillverkningen tar lite fart när AIB kan börja sätta det riktiga priset på korten och inte behöver sälja till msrp.

Det behöver dom väl inte göra mspr gäller väl bara founder edition (som inte finns) enligt Nvidia så AIB får väl ta vilka priser dom vil egentligen?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Det behöver dom väl inte göra mspr gäller väl bara founder edition (som inte finns) enligt Nvidia så AIB får väl ta vilka priser dom vil egentligen?

Var det inte så att vissa modeller från AIB var "msrp" kort, iaf så länge dom var på recension hos diverse kanaler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Fast 5070Ti mspr var väll bara "bullshit" sa inte Nvidia att mspr bara gällde founders edition vilket är kort som inte ens finns?

Mig veterligen har inget sådant sagts.

Dock är det stor osäkerhet just nu hur prisbilden kommer att se ut framöver. Just nu är ju alla kort slutsålda.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av ottoblom:

Förr eller senare går alla kort ur tiden, anmärkningsvärt i det här fallet! Recensionen ligger dock kvar på så sätt. Kortet belönades med Bra Produkt med priset i beaktning, så man får ha det i åtanke när man kikar på ett Ventus 3X OC för 150 USD ytterligare.

Permalänk
Avstängd

Nvidia tvingade recensenter att recensera mot msrp. Bra sätt att få upp betygen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Förr eller senare går alla kort ur tiden, anmärkningsvärt i det här fallet! Recensionen ligger dock kvar på så sätt. Kortet belönades med Bra Produkt med priset i beaktning, så man får ha det i åtanke när man kikar på ett Ventus 3X OC för 150 USD ytterligare.

Orimligt tycker jag, ni borde ta bort utmärkelsen när så uppenbart falska prisuppgifter uppdagas

Generellt borde inte utmärkelsen ges före den egentliga marknadssituationen uppdagas, möjligen någon form av preliminär utmärkelse med tydliga förbehåll

Produkten blir såklart inte sämre, men konkurrensen ändras helt om den ökar 2000kr

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av oqvist:

Nvidia tvingade recensenter att recensera mot msrp. Bra sätt att få upp betygen

Lite väl konspiratoriskt! Det finns inget tvång över huvud taget. Vi har inte förhandsinformation hur återförsäljare kommer att prissätta sina produkter, lika lite som de har förhandsinformation om hur kort kommer att prestera i våra tester.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rosenvik:

Lite väl konspiratoriskt! Det finns inget tvång över huvud taget. Vi har inte förhandsinformation hur återförsäljare kommer att prissätta sina produkter, lika lite som de har förhandsinformation om hur kort kommer att prestera i våra tester.

Det var från recensenter själva som skrivit nda och fått korten i förtid

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Vi har inte förhandsinformation hur återförsäljare kommer att prissätta sina produkter,

Om man kikar lite i backspegeln på hur det har sett ut så tror jag dom flesta av oss läsare i alla fall har ett hum om hur det brukar se ut med msrp.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av xc:

Om man kikar lite i backspegeln på hur det har sett ut så tror jag dom flesta av oss läsare i alla fall har ett hum om hur det brukar se ut med msrp.

Visst har vi diskuterat saken internt och är av olika åsikter i ämnet. Jag talar för mig själv i det här fallet och anser att begränsad tillgång inte påverkar test som sådana. Prestandan är densamma oavsett hur många kort som containerskeppas till Sverige. Därefter beaktar vi det MSRP som kommunicerats och drar en slutsats. Däremot kan vi, vilket vi också gjorde, påpeka att ett RTX 5070 Ti inte är värt ett visst överpris enligt de rykten vi hade hört.

En formel tycker jag skall fungera åt båda hållen. Alltså om ett kort har minimal eller obefintlig tillgång och resonemanget är att betyget på något sätt skall sänkas, då borde formeln också tillåta att kortet får ett bättre betyg om man har infinite tillgång. Och det skulle bli knasigt, enligt min mening.

Men diskussionen fortlöper och det är bra att många ventilerar sina tankar kring ämnet!

Permalänk
Medlem

@Rosenvik

Jag förstår avvägningarna ni är tvungna att göra och det är svårt att sia om framtiden. Dock tycker jag att ni absolut bör uppdatera artikeln med en kort notis om att priset vid publicering kanske aldrig kommer gälla igen om det visar sig om några veckor att det i grunden var ett lockpris och inget annat. Jag tycker inte det påverkar den redaktionella linjen ni följt sen tidigare.

Permalänk
Medlem

Det är alltid problematiskt med fasta utmärkelser på en produkt med dagspris

En annan variant hade ju varit att ge utmärkelser likt prestandaindex endast, inte relativt pris, men det blir också lite stolpigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Lite enkel cop-out kan jag tycka att recensera en produkt till ett pris som inte ens höll en månad, och tycka det är rimligt att den slutsatsen ska vara kvar

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Lite enkel cop-out kan jag tycka att recensera en produkt till ett pris som inte ens höll en månad, och tycka det är rimligt att den slutsatsen ska vara kvar

5070 ti Prime gick att beställa för MSRP idag, kan högafflarna lugna sig lite?
Elgiganten denna gång leverans nästa vecka

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

5070 ti Prime gick att beställa för MSRP idag, kan högafflarna lugna sig lite?
Elgiganten denna gång leverans nästa vecka

Kolla vilken tråd du är i innan du kallar oss högafflar i ditt korståg för att försvara allt Nvidia gör

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Kolla vilken tråd du är i innan du kallar oss högafflar i ditt korståg för att försvara allt Nvidia gör

Ja I 5070 ti recension? Fast de använder ventus kortet och är inte en partner recension?Ni klagar över att ventus inte går att få tag i vilket är helt irrelevant i denna tråd.
Försvar inte ens nvidia utan förstår inte vad du/ni gafflar om.

Asus prime OC 5070ti fanns att beställa i torsdags (webhallen) fredags proshop och Elgiganten idag för MSRP
korten finns i msrp priser, om än i låga kvantiteter. Så hålla på att klaga över deras omdöme är bara löjligt då de redan haft en brasklapp om priset i omdömet.

Så även något Pny kort för msrp för beställning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop