Så många tror Microsoft uppgraderar till Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

Rent principiellt kan jag hålla med men vad har du för rätt att tvinga på folk något, är det lagkrav att ha "kondom" när man går ut på internet? Låt folk få göra vad dom vill det har du inget att göra med.

Jag har inte rätt att tvinga folk göra något. Men det borde vara lagkrav att upprätta hålla sin hårdvara att vara säker och följa med i utvecklingen för att få ansluta till Internet. Även om det är svårt att sätta hårda gränser, för Internet är så fantastiskt som det är, just för att det är fritt. Men, världen är annorlunda idag. Jag hoppas att vi aldrig får uppleva hur ett annat land använder sig av folks gamla datorer för att attackera vår infrastruktur i Sverige.

Skrivet av Eismannen:

Människan är en del av kedjan, men det är också förmodligen den del som påverkar mest. Systemen runtikring är naturligtvis jätteviktiga men sitter ett nöt bakom spakarna är det ändå mer eller mindre kört. Det värsta med phishing är ju att folk av egen vilja skänker bort sina lösenord. Precis som att man även kan styra en spretans ny volvo rätt ner i diket..

Jo, så är det ju. Men har man hårdvara och mjukvara som har moderna skydd, finns en möjlighet att stoppa människan från att köra ner i diket, så att säga, med sin dator.

Skrivet av VinterSolen:

Betalar du?

Sitter man på en 6+ år gammal dator, kan man inte förvänta sig att få leka med program och spel och operativsystem som är dags aktuella. Jag har själv gamla datorer hemma, men ingen av dom är ansluta till Internet, just för att dom är för gamla och kör gammalt OS som har hål i sig som inte längre patchas. Jag har även nyare datorer som är yngre än 6 år, som alla rockar moderna OS och får patchar, än så länge, och som därmed jag kan använda på Internet. Min mamma har till och med en dator som är yngre än 6 år och hon är pensionär, som dessutom sitter på Windows 11 (som hon själv uppgraderade från Windows 10 utan hennes sons hjälp).

Skrivet av PajN:

Jag gör med jävligt gott samvete! Inte till vardags men på sommaren så får gammelbilen rulla. Besiktningsbefriad, så är väl 5-6 år sedan den besiktigades sist, inga bälten. Det är fan frihet att köra den bilen.

Hoppas du själv går igenom den så den är trafiksäker, annars är du en idiot rent krasst. För jag räknar med att du är en entusiast som tar hand om din gamla bil och kanske till och med åker på träffar etc?

Skrivet av Alexraptor:

Det måste då vara det dummaste jag läst idag.

Datorer fron 2012-2013 duger fortfarande alldeles utmärkt till alla vardaliga och kontorssysslor, och även en hel del spel. "Utvecklingen" började nämligen sakta ner för väldigt länge sedan.

Absolut, visst duger dom utmärkt för vardagliga saker och kontorssysslor (som inte innefattar Excel ) och ja, det finns spel idag som anses vara retro (beroende på ålder) som är lika roliga idag som när dom kom ut. Men problemet är att dessa datorer kopplas upp på internet och därmed är alla hål som den har, fritt att utnyttjas av fula fiskar. Hål som inte längre tas om hand om. Jag har inget emot gamla datorer, jag har problem med att gamla datorer (med gammal mjukvara) befinner sig på Internet. Du missförstår det jag skrev. Utvecklingen, jag pratar om, har inte med prestanda att göra. Det har med IT säkerhet att göra och att det idag behövs hårdvara med högre säkerhetstänkt än det behövdes för bara 5-10 år sedan.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem

Den stora massan har makten, om inte alla lyder så slipper vi otrevligheter och tvång som Windows 11 och Microsofts metodik att hålla på. Jag har varit Windows-snubbe hela livet och tvärvände och med handen numera hatar Microsoft. Förstår om dom icke-tekniska människor inte förstår mig och bara vill ha "det senaste inom trenden", then do not ask me.

Skrivet av Martin Westerling:

Funderar på om det är dags för en ny dator eller om jag ska försöka mig på Linux när Win10 slutar uppdateras. Följdfrågan i så fall, vilken Linux?

Endeavour, Arch, Mint...

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Till er som gått till windows 11 men saknar t.ex win10 - vad är det konkreta som ni saknar eller ogillar?

Det enda jag själv har stört mig på är det onödiga dubbelklickandet med en gömd meny i en meny när man högerklickar.

Den kan du ju "lätt" stänga av.