Permalänk
Medlem

Hitta en tandläkare.

Efter att en tand gick sönder, och jag fick söka akut hjälp hos en lokal tandläkare, så har det visat sig att jag inte är listad hos någon tandläkare längre. Troligen pga att jag inte har gått till tankläkaren på åratal. Men det är en annan historia.

Så.
Hur blir man listad hos en tandläkare egentligen? Ringa till dem en efter en är ju en metod så klart. Men finns det nån smidigare, det finns ju trots allt ett par stycken?
Om man inte vill stå i kö i åratal, så vore det ju praktiskt att se vilka som inte har kö, och för de MED kö, så vore det ju praktiskt att se hur lång den är.
Kan ju också vara så att man kan tänka sig att åka utanför sin by, och då vill man ju också veta hur lång kö, om det finns kö. Och då ringa runt till alla tandläkare känns lite... Jobbigt.

Så, finns det en tjänst på nätet som kan hjälpa till?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk

Kan du inte skicka mail till samtliga med förfrågan om tid och prisförfrågan på några grundläggande tjänster?

Skicka samma e-brev till alla samtidigt med öppen sändlista.

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem

1. Du går in på https://www.1177.se/ och loggar in med bank-id
2. Tryck på "Väl/Ändra vårdval" under "Vårdval"
3. Hitta den tandläkare du vill skriva in dig på och tryck på "Lista mig hos denna tandläkare"
4. Klart

Många tandläkare erbjuder ju tidsbokning på deras hemsida eller via 1177.se

Permalänk
Medlem

Här kan vara en bra start, komplettera med lite google-recensioner så hittar du nog något som passar 😀

https://tandpriskollen.se/

Sen är det bara ringa och boka tid och bli listad.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

3. Hitta den tandläkare du vill skriva in dig på och tryck på "Lista mig hos denna tandläkare"

Jo, fast då behöver jag göra det för alla tillgängliga tandläkare. Om vi antar att jag vill ha en tandläkare nu, men inte akut, så blir det väldigt mycket klickande och listande i 1177 för att hitta en som inte har kö.

Jag kanske målar upp ett problem för mig själv, men tandläkaren jag gick till nu var noga med att berätta, flera gånger t.om, och även receptionisten, att de hade kö och skulle inte kunna sig an mig annat än vid akutfall.

Så. Jag extrapolerar då denna info till att alla tandläkare har lång kö. Kanske fel av mig.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Själv så frågade jag mina kollegor vad de tyckte om den tandläkarklinik de var skrivna på, sedan hörde jag av mig till den som fick upplevt bäst betyg av dessa.

Detta var efter att fortfarande ha varit skriven hos folktandvården i en annan region 10 år efter att ha flyttat därifrån. Var nöjd med dem, men det var lite omständigt att behöva åka 4 timmar enkel resa mer eller mindre enkom för tandvård...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Tja du kan göra något eller fler av följande ex:

Du frågar bekanta vilken tandläkare dom har och om dom är nöjda.

Du kollar review på klinikerna

Du kollar tandpriskollen för att få ett hum om deras priser då det kan skilja sig rejält (om nu priset spelar roll)

Du kontaktar en klinik som du är intresserad av och berättar om det du söker för eller det du behöver av en tandläkare så ser man om det kan verka bra att prova tandläkare där.

Ja vissa kliniker har kö eller kundstopp. Då tar man nästa.

Permalänk
Skrivet av strongliquid:

Kan du inte skicka mail till samtliga med förfrågan om tid och prisförfrågan på några grundläggande tjänster?

Skicka samma e-brev till alla samtidigt med öppen sändlista.

Det där vet jag fungerade bra förr i tiden när man skulle lämna in bilen på service. Då brukade man alltid få ett prisvärt alternativ iallafall.