Anmäl dig till Roborock Challenge!

Oculus 2, syn/skärpa

Permalänk

Oculus 2, syn/skärpa

Fick ett Oculus 2 i början av året, uppskattar det verkligen och tycker det är riktigt kul.
Vad jag dock har haft lite svårt med är att få till skärpan i bilden.
Tittar jag på saker som är en bit bort i spelet så blir det inte jätteskarpt(tex spegelbilden i lobbyn på ens avatar), ibland är mindre texter lite oskarp när de är nära en till och med.

Jag gjorde ett syntest/ögonhälsa förra veckan för att kolla om det är något med synen, men jag hade örnsyn enligt optikern.
Då jag är över 40 år så låg jag på +1 på nära håll och långt håll hade jag 1,5(dvs 150% bättre en referens).

Jag prövade läsglasögon, det gjorde att jag kunde komma nära en text ännu mer nära(nudda nästan med näsan på texten), men längre avstånd blev lite suddiga då).

Enligt optikern kommer varken linser till VR(då de endast hjälper på långa) eller läsglasögon/progressiva hjälpa mig något.
Däremot hade jag en väldigt liten skelning med ett av ögat om jag kommer väldigt nära någonting med ögonen.

Sätter jag headsetet lite högre upp på pannan så hamnar ju linserna lite längre ifrån ögonen och då blir det skarpare, men fortfarande inte optimalt.

Någon som har samma problem och vet om det finns tillbehör som kan hjälpa?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS Rog Strix B550
AMD Ryzen 7 5800X3D,MSI GeForce RTX Ventus 3X 4080 Super OC
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Har svårt att uppskatta hur "illa" det är för dig.
Skärpan på saker långt bort tenderar att begränsas av systemets upplösning, inget att göra mer än att köpa ett headset med högre upplösning.
Nära däremot finns ett fenomen där linserna inte kan kompensera för att ditt ögas brännpunkt ändras. Därför för den ovane kommer saker bli suddiga när du är närmare.
Det man får göra där är att "lura" hjärnan att fokusera på något långt borta, detta blir mer naturligt efter tiden.

Permalänk
Skrivet av tankjunior:

Har svårt att uppskatta hur "illa" det är för dig.
Skärpan på saker långt bort tenderar att begränsas av systemets upplösning, inget att göra mer än att köpa ett headset med högre upplösning.
Nära däremot finns ett fenomen där linserna inte kan kompensera för att ditt ögas brännpunkt ändras. Därför för den ovane kommer saker bli suddiga när du är närmare.
Det man får göra där är att "lura" hjärnan att fokusera på något långt borta, detta blir mer naturligt efter tiden.

Har spelat i nästan tre månader nu och det blir inte bättre konstig nog.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS Rog Strix B550
AMD Ryzen 7 5800X3D,MSI GeForce RTX Ventus 3X 4080 Super OC
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att rätt positionering av headsetet gör mycket för skärpan och omvänt om man har headsetet "fel". I och med att du skriver att det blir bättre om du sätter headsetet högre upp på huvudet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag bär glasögon för att jag ser dåligt på långt håll men bra på nära håll (utan glasögon).
Jag använder linser i headsetet från VR Rock som är slipade efter mina glasögon och jag får då skarp bild i headsetet.
VR headsets är fokusen ungefär vad som motsvarar 2m framför en. Det är oberoende på om du inne i VR tittar på nått på långt avstånd eller nära. Har du inte perfekt syn på 2m avstånd IRL då ska du prova använda linser i headsetet. dvs det är för avstånd man ska ha och inte "läsglasögon" eller progresiva slipade linser.

Med det sagt, Quest 2 har sk fresnellinser. Det kan vara svårt att hamna i Sweetspot. Linserna i Quest 2 är väll bland dom bästa på marknaden men det är endå skillnad mot tex Quest 3 och dens pancake linser som är klara över hela linsen och inte bara i mitten som fresnellinser.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc