Hållbar uppgradering till min dator eller inte.

Permalänk
Medlem

Hållbar uppgradering till min dator eller inte.

Hallå Sweclockers!

Jag står lite inför ett dilemma då jag gått i banorna på att uppgradera datorn ett tag och i samband med nya Radeon korten så fick jag tag på ett ASUS Prime AMD Radeon RX 9070 OC under releasedagen. I dagsläget har jag en från grunden färdigbyggd dator köpt från 2021 med följande delar:

Moderkort: Gigabyte B550 Gaming X V2
Processor: AMD Ryzen 5 5600X
RAM: G.Skill 16GIS Aegis DDR4 32 GB PC 3200 CL16 KIT (4x8GB)
GPU: Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti 8GB GAMING OC
Lagring: 2 TB SSD
PSU: DUTZO 700W PS700B-B-V2

Har i dagsläget endast lagt till lite mer RAM och köpt till extra minne.
Jag spelar på en MSI Optix G273QF 27" Gaming QHD IPS (1440p) skärm och ser mig själv inte heller uppgradera till en 4k skärm inom en längre framtid.

Det jag skulle vilja göra i framtiden är att skapa ett SFF-bygge så att sambon inte störs av min större burk. Det hade inneburit att jag måste byta ut samtliga delar och även lämna AM4 systemet vilket skulle kräva ytterligare en större summa pengar. Men ett snällare alternativ för min plånbok är eventuellt att bara nu byta sambon eller processorn till ett 5700x3d (svårt att få tag i ett 5800x3d). Eller skulle det vara bättre att redan nu hoppa över att uppgradera CPUn och spara ihop en större slant till ett nytt mITX bygge? Kommer jag se en mycket större skillnad av att byta till ett AM5 system eller är det bättre att hålla mig kvar på nuvarande AM4?

Permalänk
Medlem

Generellt är det ju alltid dyrt att få ut max prestanda av både cpu/gpu.

Men jag tror att denna kan hjälpa dig att ta beslut
Harware Unboxed
Länkade till översikten för 5800x3d vs 7800x3d.
Nu är det svårt att hitta ett liknande test med just din gpu för tillfället.

Ponera att du kan få 1500-isch för moderkort/cpu/ram om du säljer på marknaden, så får du sedan ta med det i kalkylen om du ska investera i bättre plattform. Men det kommer bli många tusenlappar extra.
Personligen om jag hade varit priskänslig hade jag investerat i en 5700x3d, eller lägga ut en annons här för en 5800x3d.