Permalänk
Medlem

Ni som har Astral, är ni nöjda?

Jag kör 5080 Prime i ett NR200P. Fungerar perfekt, men med rabatten på Astral är jag så jäkla sugen på att skala upp till ATX (North eller Torrent) och köpa ett Astral.

Har alltid haft TUF eller Strix och jag är en sucker för GPU där allt är i metall och gediget byggt. Använder aldrig RGB och har aldrig glas, det duger fint att bara jag vet vad som finns under huven. (Lägger timme efter timme på ultimata kabeldragningen även att ingen någonsin förutom jag kommer se den )

Så vad är ert omdöme efter att ha kört Astral ett tag? Är det värt det? Och använder ni nya vbios eller kör ni original? Omdöme av det?

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk

Tjenare,
Har ju inte haft det så länge, men jag vart så sugen på det när jag såg det och trots att jag hade Benify rabatten utan att veta om den så köpte jag det för fullpris,
Stor o mäktigt, inte hunnit testa så mycket ännu, klockat lite och det är stabilt.
Drog in senaste bios som fanns på ASUS då inte meckat med nåt custombios om det är det du tänker.
Vart som dig med stängt case trots flashande strixkort, men detta är nåt annat, den fina långa ledlisten som går från blått till lila måste få synas, så jag ska ha ett TG case,
Med Benify rabatten så skulle jag rekommendera att köpa det, du kommer inte att ångra dig.
Titta här och försök att inte köpa, hehe
https://rog.asus.com/se/graphics-cards/graphics-cards/rog-ast...
Lycka till

Visa signatur

|Fractal Define 7 TG|Intel Ultra 7 265KF|Gigabyte Z890|Astral RTX 5080|RM1000X ATX 3.1|Odyssey G70D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Ni som har Astral, är ni nöjda?

Jag kör 5080 Prime i ett NR200P. Fungerar perfekt, men med rabatten på Astral är jag så jäkla sugen på att skala upp till ATX (North eller Torrent) och köpa ett Astral.

Har alltid haft TUF eller Strix och jag är en sucker för GPU där allt är i metall och gediget byggt. Använder aldrig RGB och har aldrig glas, det duger fint att bara jag vet vad som finns under huven. (Lägger timme efter timme på ultimata kabeldragningen även att ingen någonsin förutom jag kommer se den )

Så vad är ert omdöme efter att ha kört Astral ett tag? Är det värt det? Och använder ni nya vbios eller kör ni original? Omdöme av det?

Det är upp till dig om du vill betala 4000 kr mer för utseende. Men många som köpte Astral hade inte en chans att få ett Prime kort, det finns bara Astral kort i lager då Asus vill tjäna pengar och inte vill sälja Prime för MSPR.

Du kommer inte se kortet efter det är installerat så vad spelar det för roll. Har du ett tyst Prime kort utan coilwhine så ska du inte chansa med att uppgradera.

Skulle inte rekommendera Astral kortet alls. Spara pengar med TUF varianten, allra helst Prime kortet som inte säljs knappt. Från prime till Astral, 4000 kr fattigare, du lär inte märka någon skillnad annat än silikonlotteriet hur tyst kortet är avseende till coilwhine. Så ja du kommer förmodligen ångra dig.

Permalänk
Skrivet av Cnit:

Okej då förstår jag, eller så kanske mitt gigabyte gaming är ovanligt varmt

Mitt Zotac 5080 Solid OC ligger runt 72 vid full load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullponken:

Mitt Zotac 5080 Solid OC ligger runt 72 vid full load.

Tack för svar men det är så mycket som spelar in, tex vilken watt kortet är inställt på och fläktkurvan, oc eller inte.
Jag själv kör så kortet ligger på 1000-1400rpm för att jag vill ha ett tyst kort.
Just nu kör jag 3225mhz, 2000+ minne, 85% power limit, då ligger kortet ganska stabilt med värmen cirka 65-67c och ljudnivån är inget som blir störande.

Score på steel nomad blir cirka 8550.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cnit:

Okej då förstår jag, eller så kanske mitt gigabyte gaming är ovanligt varmt

Tänk på att fläkthastigheten inte står som max utan current. 30% ser ut att vara typ hälften av vad det var under load enligt bilden.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Tallem:

Tänk på att fläkthastigheten inte står som max utan current. 30% ser ut att vara typ hälften av vad det var under load enligt bilden.

Ja bra noterat, fläktarna snurrade på 64% under full load såklart och 1700 rpm,
Missade att ta med dom

Visa signatur

|Fractal Define 7 TG|Intel Ultra 7 265KF|Gigabyte Z890|Astral RTX 5080|RM1000X ATX 3.1|Odyssey G70D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

okej det förklarar ju saken, trodde du kunde kyla det så bra på 750 rpm. men det kanske var mer åt 1500rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfred E Neuman:

Ja bra noterat, fläktarna snurrade på 64% under full load såklart och 1700 rpm,
Missade att ta med dom

okej det var lite skillnad av vad jag trodde först haha

Permalänk

Hehe ja sorry, var inte med i matchen riktigt
Här ett mer ärligt resultat:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick tag i ett 5080 TUF OC direkt på release. Klockar fint också. GPU +400, memory +2000 och då ligger det på blott 59 grader max load! 9200p i Steel Nomad.

Över +400 i GPU-oc minskade vinsten i FPS så låter den ligga där.

Visa signatur

... mitt gamla konto från 2006 var tydligen inaktiverat... :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Simpa96:

Det är upp till dig om du vill betala 4000 kr mer för utseende. Men många som köpte Astral hade inte en chans att få ett Prime kort, det finns bara Astral kort i lager då Asus vill tjäna pengar och inte vill sälja Prime för MSPR.

Du kommer inte se kortet efter det är installerat så vad spelar det för roll. Har du ett tyst Prime kort utan coilwhine så ska du inte chansa med att uppgradera.

Skulle inte rekommendera Astral kortet alls. Spara pengar med TUF varianten, allra helst Prime kortet som inte säljs knappt. Från prime till Astral, 4000 kr fattigare, du lär inte märka någon skillnad annat än silikonlotteriet hur tyst kortet är avseende till coilwhine. Så ja du kommer förmodligen ångra dig.

@Simpa96

Nu får du väl ge dig.
Folk köper väl vad de vill ha.

Mvh

Permalänk
Inaktiv

Lite vbios uppdatering för Astral 5080.

BIOS update for increasing the maximum TGP to 450W

https://rog.asus.com/graphics-cards/graphics-cards/rog-astral...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

Lite vbios uppdatering för Astral 5080.

BIOS update for increasing the maximum TGP to 450W

https://rog.asus.com/graphics-cards/graphics-cards/rog-astral...

Tack, ska lägga in den sen i kortet!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Arctic Liquid Freezer III Pro 360 - NZXT C1200 - Antec Flux - Hitscan Hyperlight - Keychron K2 HE Wireless - Fosi Audio K5 Pro Gaming - Beyerdynamic DT 990

Permalänk
Medlem

Orka överklocka. Man betalar ju de här skalpingpriserna för att slippa klocka och tyst burk. Mission successful med Asus prime och quiet bios. Sen när man börjar köra vr kanske man börjar känna sig tvungen lol

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Drog hem ett Gigate 5080 Aero från Proshop. Tyvärr var det ett SFF-kort som såg otrolgit mesigt ut i chassit. Blev återskick. Nu sitter jag med ett Asus 5080 TUF OC och ett Asus 5080 Astral OC och funderar på vilket jag ska behålla. Astral kommer ju helt klart se bättre ut i riggen. Men skiljer ju några tusenlappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lamerman:

Drog hem ett Gigate 5080 Aero från Proshop. Tyvärr var det ett SFF-kort som såg otrolgit mesigt ut i chassit. Blev återskick. Nu sitter jag med ett Asus 5080 TUF OC och ett Asus 5080 Astral OC och funderar på vilket jag ska behålla. Astral kommer ju helt klart se bättre ut i riggen. Men skiljer ju några tusenlappar.

Vilket kort går tystast och har minst coilwhine? Är ett av dem totalt ljudlöst så tar jag det såklart. Stör mig mer på ljud än ett korts utseende som inte syns, om inte glaspanel förstås.

Permalänk
Medlem

Kan man lägga in Astrals bios i tuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiiii86:

Kan man lägga in Astrals bios i tuff

Skulle inte rekommendera det om du inte vet exakt vad du håller på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtnlol:

Skulle inte rekommendera det om du inte vet exakt vad du håller på med.

Ja alltså jag tänker inte göra det men tänker skulle man kunna få ut mer kraft från tuff med astral bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa96:

Vilket kort går tystast och har minst coilwhine? Är ett av dem totalt ljudlöst så tar jag det såklart. Stör mig mer på ljud än ett korts utseende som inte syns, om inte glaspanel förstås.

Har själv ett väldigt öppet chassti. Astral-kortet är köpt från Proshop. Dansk butik så vet inte hur dom har med öppet köpt. Står endast om ångerrätt. Men ger det mig rätten att öppna och testa kortet? TUF-kortet har inget coilwhine. Men fläktarna hörs ju givetvis om du har ett välventilerat chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Orka överklocka. Man betalar ju de här skalpingpriserna för att slippa klocka och tyst burk. Mission successful med Asus prime och quiet bios. Sen när man börjar köra vr kanske man börjar känna sig tvungen lol

Orka klocka?

Det tar 10 sekunder i GPU Tweak och mitt 5080 Prime har exakt samma temperatur efter överklockningen. Tyst och svalt men 14% snabbare. Jag kör också quiet Bios.

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Styx81:

Fick tag i ett 5080 TUF OC direkt på release. Klockar fint också. GPU +400, memory +2000 och då ligger det på blott 59 grader max load! 9200p i Steel Nomad.

Över +400 i GPU-oc minskade vinsten i FPS så låter den ligga där.

Du kan köra myyyyyyycket mer på minnet utan problem med varken temp eller artefakter. För att få 10200 i Speedway kör jag minnet på +6000, klarar även stresstestet utan problem. Temperaturen ökar med 1 grad jämfört med stock på minnet. GPU kör jag +500 när jag ska maxa (jag får linjärt mer fps mellan 400 till 500) i steg om 20, men annars tycker jag också 400 är lagom nivå att ligga på, men minnet, där har vi det absolut bästa med 5000-serien. GDDR7 får som sagt alldeles för lite uppmärksamhet.

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lamerman:

Har själv ett väldigt öppet chassti. Astral-kortet är köpt från Proshop. Dansk butik så vet inte hur dom har med öppet köpt. Står endast om ångerrätt. Men ger det mig rätten att öppna och testa kortet? TUF-kortet har inget coilwhine. Men fläktarna hörs ju givetvis om du har ett välventilerat chassi.

@lamerman

Proshop har 14 dagar öppet köp och du får öppna och prova.
Du skapar ett retur ärende på deras hemsida och kan även köpa en retursedel för 99kr när du registrerar returen hos de.

https://www.proshop.se/Returer.htm

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Om du inte har öppnat Astral kortet och har ett TUF kort som är knäpptyst ska du returnera Astral till Proshop bums utan att öppna det. Astral kortet har riktigt illa coilwhine, varför betala mer pengar och få ett kort som skriker? Om du ändå har ett knäpptyst TUF.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Simpa96:

Om du inte har öppnat Astral kortet och har ett TUF kort som är knäpptyst ska du returnera Astral till Proshop bums utan att öppna det. Astral kortet har riktigt illa coilwhine, varför betala mer pengar och få ett kort som skriker? Om du ändå har ett knäpptyst TUF.

@Simpa96

Hur vet du att just det Astral kortet har coilwhine?
Detta är något som inte är specifikt för just ett märke utan kan vara från kort till kort och hans Astral kan vara knäpptyst.

Har du ett Astral som skriker så gör inte alla det.

Är inte bra att du sprider massa påhitt här på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

Ska ta och lägga in den uppdateringen sen för att testa

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Arctic Liquid Freezer III Pro 360 - NZXT C1200 - Antec Flux - Hitscan Hyperlight - Keychron K2 HE Wireless - Fosi Audio K5 Pro Gaming - Beyerdynamic DT 990

Permalänk
Medlem

Någon med ett Astral kort som uppdaterat drivrutinerna och kan köra GPU-tweak? Hade problem med den tidigare drivrutinen och fick gå tillbaka till 572.60 för att få GPU-tweak att starta. Verkade inte vara ensam med det problemet när jag googlade då så drar mig lite för att uppdatera till denna nya uppdateringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fortsch:

Någon med ett Astral kort som uppdaterat drivrutinerna och kan köra GPU-tweak? Hade problem med den tidigare drivrutinen och fick gå tillbaka till 572.60 för att få GPU-tweak att starta. Verkade inte vara ensam med det problemet när jag googlade då så drar mig lite för att uppdatera till denna nya uppdateringen.

Fick också rulla tillbaka till 572.60 vid föregående uppdateringen.
Håller på och installerar 572.83 nu, så kan återkomma med hur GPU-tweak fungerar snart.

Edit: GPU-tweak fungerar som det ska efter nya uppdateringen från Nvidia

Visa signatur