Permalänk
Medlem

Felsökning Nitro+ 480

Det är det här Sapphire NITRO+ RX 480 OC 4 GB

Tänkte se om man kan felsöka kortet. är ganska van att felsöka i Windows och bygga datorer och så och min slutsats är att det är hårdvarufel på kortet.

Detta händer. kortet starter och går perfekt så läge man inte belastar kortet. Men så fort man startar ett spel då lägger det av, det blir svart allså ingen signal alls till skärmen.

Detta har jag gjort.
- Kontrollerat att inga kablar är lösa (körde med ett kraftigt nätagg vid tillfället på 1000W)
- Avinstallerat alla drivrutiner med hjälp av DDU (jag kör med nvidia i vanliga fall).
- Flashat om firmware på kortet.
- Nyinstallerat Windows uppdaterat windows och chipset. Så klart installerat drivrutin från AMD.
- Har även testat att stresstesta det med ett mycket liten Linuxdist med ett miningprogram på, resultatet var exakt lika dant. Det rullar i gång men exakt när det skall prestera då lägger detta kort av. i miningprogrammet så dör ju inte skärmen utan det tar en kort paus och försöker på nytt.

Detta är nuläget så jag vill ha tips på hur ni brukar göra när det kommer till felsökning på grafikkort. Går det att lista ut mer precist vart felet ligger.

Min tanke här är att lära mig lite grundligare felsökning och kanske i sista hand ha detta kort som lödövning (Vill lära mig löda ytmoterat) men jag vill veta att det nog är hårdvarufel på kortet innan jag går loss med lödkolven

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

just när det kommer till grafikkort så har jag alltid gjort det enkelt för mig

1. Kolla temperatur med program som loggar till fil
2. installera om drivrutiner
3. installera om windows
4. prova annan gpu/psu (för att utesluta att PSUn är probelemet, brukar dock resultera i att datorn startar om inte att skärmen bara blir svart)

går säkert att göra mer men det brukar täcka det mesta, däremot för att få reda exakt vad problemet är blir svårt om man inte har specifika problem typ som en viss typ av artifakter som brukar kunna bli av dåliga minnen osv.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Med stor sannolikhet är det termiska rörelser som leder till dålig kontakt mellan PCB och VRAM-kretsar eller till själva GPU-chippet. En reflow, gärna med byte av solder-balls är lösningen.