Äldre drivrutin fixar svart skärm med RTX 40-kort

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Fick en svart-skärm när jag la in nyaste drivisarna, fick starta om datorn då funkade allt igen. Aldrig hänt förut.

Samma här, aldrig sett förut trots att jag har uppdaterat med varje drivrutin de senaste 8 åren. Gick inte att stänga av normalt genom strömknappen heller eftersom hela Windows krashade enligt loggboken... Tydligen rätt utbrett problem sen 572.XX.

Märkte att vissa andra saker som typ Nvidia HD Audio Driver inte uppdaterades innan allt blev svart, har inte märkt några problem sen dess men det får bli DDU ändå. CP77 har legat installerat i över en månad i väntan på att de fixar HDR-buggen som tar kol på hela datorn om man startar det...

Permalänk
Skrivet av The Colorful One:

Samma här, aldrig sett förut trots att jag har uppdaterat med varje drivrutin de senaste 8 åren. Gick inte att stänga av normalt genom strömknappen heller eftersom hela Windows krashade enligt loggboken... Tydligen rätt utbrett problem sen 572.XX.

Märkte att vissa andra saker som typ Nvidia HD Audio Driver inte uppdaterades innan allt blev svart, har inte märkt några problem sen dess men det får bli DDU ändå. CP77 har legat installerat i över en månad i väntan på att de fixar HDR-buggen som tar kol på hela datorn om man startar det...

Tur att man inte kör hdr då, vad händer när du kör det?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Hänger väl ihop med att Nvidia är smått ointresserade av GPU-marknaden när de stora pengarna hägrar på AI-marknaden.

Nvidia har skickat 4 miljoner kort enbart till datacenter i usa 2023 men färre för gamers än AMDs 9070 serie som skröt om 200 tusen, helt sjukt ärligt talat hur dom behandlar deras ursprungkunder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swejay77:

Nvidia har skickat 4 miljoner kort enbart till datacenter i usa 2023 men färre för gamers än AMDs 9070 serie som skröt om 200 tusen, helt sjukt ärligt talat hur dom behandlar deras ursprungkunder.

Siffran 200k var påhittad dock, det är oklart hur många som har sålts.

https://hothardware.com/news/amd-radeon-rx-9070-shipments-top...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

"Nvidia - the way you´re being played"

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Tur att man inte kör hdr då, vad händer när du kör det?

Startade bara det en gång och slog på HDR, sen läste jag att det kan få hela datorn att blåskärma med 572.XX. Har inte vågat starta sen dess förens det är fixat. Nvidia påstod att 572.83 löste det, men kollar man i tråden bara på Reddit så ser man att så icke är fallet. Verkar vara något med DLSS4 med HDR och/eller hög uppdateringsfrekvens som får drivrutinen att flippa ur helt.

Har några andra spel som finns med på DLSS4-listan som jag också undviker tillsvidare

Permalänk
Medlem

Har det här problemet med vissa spel/applikationer om jag klickar utanför fönstret på min andra skärm, då slocknar skärmen i 3-4sek.
Rullar jag tillbaka till drivrutinen från i december, så har jag inte problemet.
Tror det ev har att göra med Display stream compression eller något, vet inte riktigt. Men det händer på en 240hz 4k skärm.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem för 1-2 veckor sedan med mitt 3060TI kort ... där stängdes DP kanalen av om jag switchade till HDMI kabel så fungerade det att spela men jag rullade tillbaka drivrutinen till Jan 2025 den har funkat sen dess.....

Symptom:
Skärmen blir svart,datorn fortsätter jobba, tangentbordet fungerar då datorn tjuter om man håller nere en knapp ett tag (kbd buffert overflow), vid omstart så kan datorn starta det är 50/50 och i desktop mode dvs utan GL aceleration så funkade det oftast. det gick att starta spel men det var arbitrary om det gick att spela den kunde dö när some helst ....finns inget i systemloggen mer än KERN panic när jag softbootade datorn .... alltså inget före som kan förklara det.

*test*
1. byta DP kabel till annan DP kabel .. är det kabeln, NIX
2. updatera DRV till senaste hjälpte inte.
3. kolla om min grabb gjort något med någon inställning dvs gå igenom allt ... nix
4. installera om DRV med DDU före nix hjäplte inte...
5. byta DP kabel till HDMI kabel ... slutade hända? WTF
6. googla på problemet och någonstans på NVIDA forum så står där problem med DP och vissa grafikkort ...
7. nedgradera till Jan 2025 releasen och bytar tillbaka till min vanliga kabel funkar igen ... sen dess 2v uptime ...

Inte först gången en drivrutin inte fungerar för äldre HW ... AMD hade samma problem med R9-290x korten där de släppte ny mjukvara som fick många spel att krasha i DX11

Permalänk

Hade G Sync avstängt och fick ändå svart skärm. Bara december drivrutinerna fungerar som de ska för mig än så länge (4080 Super)

Visa signatur

Lian Li A3 - 7800X3D - 32GB DDR5 6000 CL30 - RTX 4080 Super - 2TB NVME

Permalänk
Medlem

Sedan jag fick problem med att HDR slutade fungera förra året har jag varit mer konservativ med att uppdatera mina grafikdrivrutiner. Förut brukade jag alltid sitta med senaste - eller näst senaste när man inte varit uppmärksam kanske.
Men efter att ha testat 6-7 versioner på rad där HDR stödet slutade fungera så har jag blivit "tråkig och konservativ" som jag själv upplever det.

Nu när jag tänker efter var ju faktiskt svart skärm och flimmer med vissa när jag försökte aktivera HDR.
Lösningen jag hittade tillslut var att stänga av "skärmspecifik anpassning" eller vad det hette...
...i deras kontrollpanel någonstans fanns en kryssruta som sa något om "modell-specifika skärmoptimeringar" eller liknande.
Den var ikryssad som default, och när jag stängde av den så slutade flimmer och blackscreens.

Kanske helt orelaterat till dagens problem (har inget 5000 kort) men om någon är desperat kan det vara värt att leta efter den inställningen.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Skrivet av The Colorful One:

Startade bara det en gång och slog på HDR, sen läste jag att det kan få hela datorn att blåskärma med 572.XX. Har inte vågat starta sen dess förens det är fixat. Nvidia påstod att 572.83 löste det, men kollar man i tråden bara på Reddit så ser man att så icke är fallet. Verkar vara något med DLSS4 med HDR och/eller hög uppdateringsfrekvens som får drivrutinen att flippa ur helt.

Har några andra spel som finns med på DLSS4-listan som jag också undviker tillsvidare

Oj jobbigt

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av dpom86:

Sedan jag fick problem med att HDR slutade fungera förra året har jag varit mer konservativ med att uppdatera mina grafikdrivrutiner. Förut brukade jag alltid sitta med senaste - eller näst senaste när man inte varit uppmärksam kanske.
Men efter att ha testat 6-7 versioner på rad där HDR stödet slutade fungera så har jag blivit "tråkig och konservativ" som jag själv upplever det.

Nu när jag tänker efter var ju faktiskt svart skärm och flimmer med vissa när jag försökte aktivera HDR.
Lösningen jag hittade tillslut var att stänga av "skärmspecifik anpassning" eller vad det hette...
...i deras kontrollpanel någonstans fanns en kryssruta som sa något om "modell-specifika skärmoptimeringar" eller liknande.
Den var ikryssad som default, och när jag stängde av den så slutade flimmer och blackscreens.

Kanske helt orelaterat till dagens problem (har inget 5000 kort) men om någon är desperat kan det vara värt att leta efter den inställningen.

Ska nog också bli mer konservativ nu. Känns som det är onödigt att uppdatera om allt funkar som det ska.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ett 4070 super. Haft problem med flickering den senaste månaderna. Kör nu på någon drivrutin från dec 2024 som funkar bra. Vågar inte längre uppdatera då det funkat så jäkla kass under 2025.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Angående att uppdatera drivrutiner bara för att det släppts en ny:

"If it ain't broken, don't fix it" 😊

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av unsent:

Angående att uppdatera drivrutiner bara för att det släppts en ny:

"If it ain't broken, don't fix it" 😊

Håller med, men det finns ju vissa skäl att uppdatera också när saker inte är "broken", som:
1) 5000-korten kräver ny drivrutin för att ens fungera, så inget att överväga där
2) DLSS 4-stöd (verkar dock gå att hacka in ändå med DLSS swapper + NVIDIA Profile Inspector om jag förstått det rätt)
3) Vissa spel har minimikrav på en av de nyare drivrutinerna

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Håller med, men det finns ju vissa skäl att uppdatera också när saker inte är "broken", som:
1) 5000-korten kräver ny drivrutin för att ens fungera, så inget att överväga där
2) DLSS 4-stöd (verkar dock gå att hacka in ändå med DLSS swapper + NVIDIA Profile Inspector om jag förstått det rätt)
3) Vissa spel har minimikrav på en av de nyare drivrutinerna

Ja.