Kan ej boota Linux (valfri dist) med RTX 5070 ti.

Permalänk

Kan ej boota Linux (valfri dist) med RTX 5070 ti.

Hej! Jag kör dualboot med Windows/Ubuntu och har gjort så i flera år utan problem. Uppgraderade nyligen gpu:n i datorn till ett 5070 ti (Asus prime) och nu kan jag öht inte starta Ubuntu längre.

Oavsett om jag försöker boota via den befintliga installationen eller via en live USB så kommer jag aldrig särskilt mycket längre än grub-menyn. Prövat att sätta olika flaggor, safe graphics osv men så fort jag går vidare tappas bildsignalen samt att alla fläktar i datorn drar igång på högvarv. Prövat med olika skärmar, hdmi och DisplayPort. Prövat flera olika linux-distar osv.

Lånade hem ett gammalt Nvidia-kort och testade med det istället och då fungerade det direkt. Gjorde en ny installation av Ubuntu 24.04, installerade senaste nvidia-drivrutinen mm. Swappade sedan tillbaka till mitt 5070 ti men fortfarande samma sak. Ingen bildsignal och fläktarna på högvarv. Har lite slut på ideer nu och google är inte mycket till hjälp. Någon som har en aning om hur jag kan lösa det här?

Ska tilläggas att jag har ett Asus X570f med en 5800X3D cpu. Så ingen integrerad grafik tyvärr.

Ska också tilläggas att allt fungerar problemfritt i Windows.

Permalänk
Medlem

Förmodligen för ny GPU för drivrutinen du hade installerat. Använder du den öppna (nouveau) eller stängda drivrutinen? Jag har dålig koll på exakt vilken version stöd för den kom i. Men senaste som släpptes i förrgår har det definitivt: 570.133.07

EDIT: Men kan rekommendera att byta till en distro som kör rolling release om du ska spela spel och ha nyaste GPU.

EDIT2: Att köra denna PPA kan funka också: https://launchpad.net/~graphics-drivers/+archive/ubuntu/ppa

sudo add-apt-repository ppa:graphics-drivers/ppa sudo apt update

Därefter installera senaste med "update manager".

Permalänk
Medlem

Säkert för gamla drivers, du får nog prova en icke LTS dist skulle jag tro

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk

Du behöver nvidia 570 eller nyare för 5070. Pröva detta

Permalänk

Modifiera GRUB?

[Edit: NEJ, GLÖMT DET!]
Nu är jag i dagsläget inte Linux-användare även om jag till och från varit det. Nå, har också googlat runt lite och om du utifrån dylika problemtrådar uti etern sett över uppdatering av BIOS, drivrutiner, kernel och GRUB kanske dylik modifiering av GRUB kan lösa problemet? Låter ju som att du liksom trådskaparen här har problem iom/efter GRUB. Scrolla till slutet av tråden så kommer instruktionerna där.
https://forum.level1techs.com/t/problems-installing-ubuntu-ma...

Visa signatur

Mvh,
En tatuerad apa

Permalänk
Medlem
Skrivet av TatueradApa:

Nu är jag i dagsläget inte Linux-användare även om jag till och från varit det. Nå, har också googlat runt lite och om du utifrån dylika problemtrådar uti etern sett över uppdatering av BIOS, drivrutiner, kernel och GRUB kanske dylik modifiering av GRUB kan lösa problemet? Låter ju som att du liksom trådskaparen här har problem iom/efter GRUB. Scrolla till slutet av tråden så kommer instruktionerna där.
https://forum.level1techs.com/t/problems-installing-ubuntu-ma...

Nej nej nej och nej.

Problemet kommer efter GRUB eftersom det är då kärnan laddas och med den GPU-drivrutiner. Och det där är specifikt för äldre AMD-kort.

Ubuntu har inte Nvidia version 570 och därför funkar det inte.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur man löser det för Ubuntu, men jag använder ett 5070 Ti i Arch Linux med nvidia-open 570.124.04 (men den stängda drivrutinen borde fungera precis lika bra). Så jag kan i alla fall bekräfta att det fungerar bra så länge som man har en tillräckligt ny drivrutin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag vet inte hur man löser det för Ubuntu, men jag använder ett 5070 Ti i Arch Linux med nvidia-open 570.124.04 (men den stängda drivrutinen borde fungera precis lika bra). Så jag kan i alla fall bekräfta att det fungerar bra så länge som man har en tillräckligt ny drivrutin.

Du har helt rätt, om OP kört 570 så skulle det funka.

Men lite nitpicking nvidia-open är en stängd drivrutin med en öppen kärnmodul Så semi-öppen eller semi-stängd beroende på livsåskådning. nvidia-open är rekommenderat dock.

Permalänk

Hej, tacksam för alla svar. Som jag skrev i originalinlägget har jag uppdaterat till senaste (570)-drivrutinen. Dock gjordes detta med en annan gpu i datorn.

Förstår inte riktigt hur jag ska kunna uppdatera drivrutinerna etc när systemet inte bootar öht? Och även om man saknar rätt drivrutin brukar det alltid gå med "safe graphics".

Ni som har fått det att fungera med Arch Linux. Hur gick ni tillväga? Körde ni med en iso där 570-drivrutinen redan var med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ristorally:

Ni som har fått det att fungera med Arch Linux. Hur gick ni tillväga? Körde ni med en iso där 570-drivrutinen redan var med?

Jag körde på min nuvarande installation som redan var uppdaterad till 570.124.04, så jag tog bara ur mitt gamla 3070 och satte i det nya 5070 Ti-kortet. Det svåraste var att få ur det gamla kortet (RIP PCIe-spärr).

Permalänk

Då gjorde du i princip samma som jag. Dvs uppdaterade med ett äldre kort och sen bara swappade in ett nytt. Hjälpte föga för mig tyvärr.

Men ska ge det ett försök med Arch Linux också. Värsta som kan hända är att det ej fungerar.

Permalänk
Medlem

Funkar det inte att komma in i bara command line? O uppdatera så?
(jag kan inget om linux), bara en ide som jag inte vet nåt om. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Sen 560 är nvidia open "standard" enligt --> https://developer.nvidia.com/blog/nvidia-transitions-fully-to...

Sen är det bara kernel modules som är öppna, drivrutinerna är fortfarande "stängda". Nvidia open är att rekommendera framöver. Tänkte bara nämna det :=)

Visa signatur

Ryzen 5800x3d @ RX 9070 @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ Fractal r5 @ Arch
4300g @ 32gb 3200mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 1tb ssd @ 24+48wh batteri @ Arch
Thinkad T400 @ c2d @ 6gb @ 512gb ssd @ MxLinux

Permalänk
Medlem

Du behöver boota upp i safe mode i grub, därefter väljer du att aktivera nätverk i menyn, för att sen logga in med en root shell.

Då avinstallerar du allt som har med nvidia att göra för att säkerställa att du har en clean maskin.

apt remove --purge 'nvidia-*'

Därefter behöver du installera senaste öppna drivrutinerna (stängda fungerar inte)

apt install nvidia-driver-570-open

Sen startar du om. Borde fungera.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Skrivet av Ristorally:

Hej! Jag kör dualboot med Windows/Ubuntu och har gjort så i flera år utan problem. Uppgraderade nyligen gpu:n i datorn till ett 5070 ti (Asus prime) och nu kan jag öht inte starta Ubuntu längre.

Oavsett om jag försöker boota via den befintliga installationen eller via en live USB så kommer jag aldrig särskilt mycket längre än grub-menyn. Prövat att sätta olika flaggor, safe graphics osv men så fort jag går vidare tappas bildsignalen samt att alla fläktar i datorn drar igång på högvarv. Prövat med olika skärmar, hdmi och DisplayPort. Prövat flera olika linux-distar osv.

Lånade hem ett gammalt Nvidia-kort och testade med det istället och då fungerade det direkt. Gjorde en ny installation av Ubuntu 24.04, installerade senaste nvidia-drivrutinen mm. Swappade sedan tillbaka till mitt 5070 ti men fortfarande samma sak. Ingen bildsignal och fläktarna på högvarv. Har lite slut på ideer nu och google är inte mycket till hjälp. Någon som har en aning om hur jag kan lösa det här?

Ska tilläggas att jag har ett Asus X570f med en 5800X3D cpu. Så ingen integrerad grafik tyvärr.

Ska också tilläggas att allt fungerar problemfritt i Windows.

Jag kör Ubuntu, vi provar (fast jag kör på ett äldre kort och har inte ditt problem)

Vill du kolla om det här fungerar ! Citera mig gärna om det fungerar
https://ubuntuhandbook.org/index.php/2025/03/graphics-driver-...

Provade nu för jag körde på 535 så det var ändå dags och drivutinen fick jag in nu.

Alltså sudo add-apt-repository ppa:graphics-drivers/ppa

Kollade i program och uppdateringar och där är nu 570 (Fanns inte innan den här manövern) den är bara att bocka i och verkställa eller

sudo apt install nvidia-driver-570

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Skrivet av Cloudstone:

Du behöver boota upp i safe mode i grub, därefter väljer du att aktivera nätverk i menyn, för att sen logga in med en root shell.

Då avinstallerar du allt som har med nvidia att göra för att säkerställa att du har en clean maskin.

apt remove --purge 'nvidia-*'

Därefter behöver du installera senaste öppna drivrutinerna (stängda fungerar inte)

apt install nvidia-driver-570-open

Sen startar du om. Borde fungera.

Grejen är att jag kan inte ens boota i safe (recovery) mode. Sekunden jag lämnar grub så failar det. Så har ingen möjlighet att faktiskt gå in och uppdatera/installera saker.

Permalänk
Medlem

Det finns tre olika nvidia drivers inte två som en del sagt i tråden.
1, öppna (nouveau).
2, Nvidias "öppna"
3, Nvidias "stängda"

Generellt/snabbt så kan man säga att Nvidias "öppna" har öppnat en liten del av men det mesta och i stort sett allt som kommer ifrån Nvidia i dessa drivrutiner är fortfarande stängt.
Mer info finn si denna video som beskriver det bra (vilket jag inte kan då jag redan glömt det mesta )

Tyvärr kan jag ej ge nåt tips/etc till TS!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Vilken version av kernel kör du?

Permalänk
Skrivet av Ristorally:

Grejen är att jag kan inte ens boota i safe (recovery) mode. Sekunden jag lämnar grub så failar det. Så har ingen möjlighet att faktiskt gå in och uppdatera/installera saker.

Med andra ord kan du inte boota "alls". Kan du boota med stöd av ett Live-medium?
Jag tänker att du då eventuellt kan testa med boot-repair så att du därpå kan komma åt att köra de GPU-uppdateringar som nämnts här i tråden.

Boot-repair: https://www.ionos.com/digitalguide/server/configuration/ubunt...

Visa signatur

Mvh,
En tatuerad apa

Permalänk

@Ristorally hur har det gått för dig?

Visa signatur

Mvh,
En tatuerad apa

Permalänk
Medlem

Kan bara flika in och säga att mitt 5070 Ti funkade bra på Ubuntu, även med gamla drivrutiner (däremot kass upplösning etc men den använde nvidiamodulen och kortet hittades i nvidia-smi). Osäker på vilken version av Ubuntu det var dock, sannolikt 22 eller 24.

Testat med någon annan distro för att se? Funkar det i Windows?

Permalänk

Tack för alla tips. Fick en släng av influensan så har inte riktigt haft tid/ork att gräva mer i detta.

Men att det öht inte går att boota gör det hela lite extra krångligt. Att andra med 5070 ti inte verkar ha några problem är lite förbryllande. Man undrar ju om det är något fel på kortet? Men samtidigt fungerar det felfritt i Windows så det känns tveksamt.

Min plan nu är att installera om med ett annat grafikkort i datorn. Uppdatera kernel och installera rätt nvidia-drivrutin. Sen swappa grafikkort igen. Kan vara så att jag installerade fel drivrutin förra gången. Visste inte att det fanns tre olika varav bara en fungerar (om jag förstått det korrekt).

Permalänk
Medlem

Testa CachyOS, de har bra koll på sina Nvidia drivare, alltid up to date och innehåller eventuella fixar som kan behövas.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk

CachyOS fungerade direkt! Så himla märkligt men jag ska inte klaga.

Permalänk
Medlem

Tänkte föreslå att uppgradera VBIOS på grafikkortet, men om det fungerar med CachyOS kan vara värt att kolla vilken revision av Linux firmware som laddas upp till grafikkortet. (Ubuntu package: linux-firmware)

Du kan se vilka filer som laddas upp i "dmesg". Detta är vad mitt gamla grafik-härke behöver.

[ 0.209393] Loading firmware: radeon/RV610_pfp.bin [ 0.209395] Loading firmware: radeon/RV610_me.bin [ 0.209397] Loading firmware: radeon/R600_rlc.bin [ 0.209400] [drm] Internal thermal controller with fan control [ 0.209417] [drm] radeon: power management initialized [ 0.209420] Loading firmware: radeon/R600_uvd.bin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ristorally:

CachyOS fungerade direkt! Så himla märkligt men jag ska inte klaga.

Nice, 5070 kräver senaste drivrutinerna, andra distar kanske släpar efter.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >