Nvidia: Switch 2 har tio gånger bättre grafikprestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Blir det att jag köper ett Switch 2 (suget föll rejält pga priset) så blir det utan tvekan från Tyskland. De svenska priserna är ju skrattretande. Hela världen verkar kritisk till priset, både på konsolen och på spelen, och det finns en risk att Switch 2 floppar rejält pga det. Jag blir inte ett dugg förvånad om vi kommer se en ökad försäljning av PS5 och Steam Deck i år.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hades:

Det är Nintendo som är den egentliga maffian då man utan några som helst problem kan sälja den i Japan med endast japanskt språkstöd för 1300 kr mindre. Trots det lägre priset så säljs den till vinst eftersom Nintendo aldrig säljer sina konsoler till förlust, så man kan ju fråga sig hur lågt det faktiska priset för konsolen egentligen är och hur mycket Nintendo tar i vinst?

Nej Bergsala är den riktiga maffian
Bergsala har hållit på med ta sjuka priser ända sedan 80-talet typ, när resten av EU haft betydligt lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Förmodar att de räknar in med DLSS och framegen påslaget.

Fast om ryktena stämmer om att det är någon variant på Tegra T239 så är det ju motsvarande 3000-seriens grafik, dvs ingen DLSS framegen iaf.
Det är då om de kör t.ex. FSR3-framegen istället, det vore ju ett kul grepp.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Nej Bergsala är den riktiga maffian
Bergsala har hållit på med ta sjuka priser ända sedan 80-talet typ, när resten av EU haft betydligt lägre.

Vi har högre moms.

Permalänk
Medlem

Haha, ja ska de ha 6795 kr så hoppas jag att samtliga bojkottar Bergsala. Fullständigt idiotiskt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hades:

Vi har högre moms.

Visste inte att vi hade 55% moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Visste inte att vi hade 55% moms.

Priset är inte fastslaget ännu, vi har högre moms (25% mot 19% i t.ex Tyskland) samt en kemikalieskatt. Du verkar inte ha några problem med att Nintendo utan några som helst problem kan sälja den i Japan med endast japanskt språkstöd för 1300 kr mindre. Trots det lägre priset så säljs den till vinst eftersom Nintendo aldrig säljer sina konsoler till förlust, så man kan ju fråga sig hur lågt det faktiska priset för konsolen egentligen är och hur mycket Nintendo tar i vinst? Nintendo är maffian här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hades:

Vi har högre moms.

Det är ju ett påstående som i sig är sant, men som inte riktigt förklarar något i situationen.

Skuttet från ett pris runt 5000 kr med 19% moms i Tyskland till ett påstått pris på 6795kr med 25% moms i Sverige måste ju handla om något annat?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hades:

Priset är inte fastslaget ännu, vi har högre moms (25% mot 19% i t.ex Tyskland) samt en kemikalieskatt. Du verkar inte ha några problem med att Nintendo utan några som helst problem kan sälja den i Japan med endast japanskt språkstöd för 1300 kr mindre. Trots det lägre priset så säljs den till vinst eftersom Nintendo aldrig säljer sina konsoler till förlust, så man kan ju fråga sig hur lågt det faktiska priset för konsolen egentligen är och hur mycket Nintendo tar i vinst? Nintendo är maffian här.

Ganska säker på att det är fastslaget, jag kan se bruttomarginalen hos en av aktörerna som säljer bundlen för 7490kr och utan marginalen så ligger bundlen fortfarande inte under 7000kr

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 5070 ti Prime OC, AMD R7 9800X3D CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag blir inte ett dugg förvånad om vi kommer se en ökad försäljning av PS5 och Steam Deck i år.

Jag är lite osäker på vilken målgrupp Nintendo har tänkt sig för Switch 2.

Steam Deck och PS5 är två helt olika system för mig. Lägg därtill en vanlig PC, så har vi tre system som är bra på olika typer av spel.

Men Switch 2? Stationär? Bärbar? Musfunktion i joycon? Mikrofon? Kamera? Spel som kräver att man är online? Vad har pekskärmen för någon funktion? Existerar den ens?

Har lite svårt att förstå hur vissa spel ska fungera både i bärbart läge samt i dockat läge. Spelar främst handhållet utan en massa gimmicks här. Just Dance är ett av få undantag.

Mario Kart World får mig att tänka på Forza Horizon. Öppen värld full av kaos. Hur länge kommer man stå ut?

Just Mario Kart har hittills varit roligast som rent partyspel på gemensam skärm eller spela mot flera andra på varsin konsol som "handheld".

Ser främst fram emot en Switch 2 Lite, då många andra spel går att köra via GamePass på valfri enhet.

Ska bli intressant att se hur Switch 2 står sig mot min gamla Xbox One X. Annars känns både en gammal Xbox One X samt PS4 Pro som billiga alternativ för den spelsugne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag är lite osäker på vilken målgrupp Nintendo har tänkt sig för Switch 2.

Steam Deck och PS5 är två helt olika system för mig. Lägg därtill en vanlig PC, så har vi tre system som är bra på olika typer av spel.

Men Switch 2? Stationär? Bärbar? Musfunktion i joycon? Mikrofon? Kamera? Spel som kräver att man är online? Vad har pekskärmen för någon funktion? Existerar den ens?

Har lite svårt att förstå hur vissa spel ska fungera både i bärbart läge samt i dockat läge. Spelar främst handhållet utan en massa gimmicks här. Just Dance är ett av få undantag.

Mario Kart World får mig att tänka på Forza Horizon. Öppen värld full av kaos. Hur länge kommer man stå ut?

Just Mario Kart har hittills varit roligast som rent partyspel på gemensam skärm eller spela mot flera andra på varsin konsol som "handheld".

Ser främst fram emot en Switch 2 Lite, då många andra spel går att köra via GamePass på valfri enhet.

Ska bli intressant att se hur Switch 2 står sig mot min gamla Xbox One X. Annars känns både en gammal Xbox One X samt PS4 Pro som billiga alternativ för den spelsugne.

Frågan är om Switch 1 kommer finnas kvar eller utgå för den är ju ett bra alternativ om man gillar Nintendos spel fär halva priset.

Permalänk
Medlem

Blir eventuellt ett köp om det kommer en moonlight klient. Gissar att det kan ta längre tid på switch 2.

*Om det inte kommit android handhelds med 120hz 8" oled tills dess.

Permalänk
Medlem

6795 är standardpriset för bara Switchen i svenska butiker så som Inet och Webhallen osv. Tyska Amazon tar istället 509 euro för Switch 2 + Mario Kart World, dvs ca 5600 svenska kronor.

Med andra ord så tar Bergsala med största sannolikhet hutlösa summor vinst på varje Switch 2. Blir bojkott av dem för min del vid denna lansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Frågan är om Switch 1 kommer finnas kvar eller utgå för den är ju ett bra alternativ om man gillar Nintendos spel fär halva priset.

Switch Lite borde hänga kvar tills det kommer en riktig ersättare.

En Switch OLED med CRKD Nitro Deck hade inte heller varit fel.

https://www.maxgaming.se/sv/switch-handkontroll/nitro-deck-wh...

Såg precis priserna på joycon 2... 700:- för _en_!

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av kyre:

Ur ett Sweclockersperspektiv är väl rå prestanda intressant. Men ur ett FZ och den som spelar är spelen det enda som räknas, och för ej-höginskomsttagare är väl pris på konsol och spel mest intressant.

Jag håller mig borta från spelmarknaden tills antingen 1. jag blir rik eller 2. barnen ger mig dåligt samvete.

Frågan är om det ens kommer att vara valbart! Om jag får spå i kristallkulan kommer det nog vara få spel som inte använder DLSS i en eller annan form.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Switch Lite borde hänga kvar tills det kommer en riktig ersättare.

En Switch OLED med CRKD Nitro Deck hade inte heller varit fel.

https://www.maxgaming.se/sv/switch-handkontroll/nitro-deck-wh...

Såg precis priserna på joycon 2... 700:- för _en_!

Japp eller 1200 för 2, Pro kontrollen kostar 1200 oxå....

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är ju ett påstående som i sig är sant, men som inte riktigt förklarar något i situationen.

Skuttet från ett pris runt 5000 kr med 19% moms i Tyskland till ett påstått pris på 6795kr med 25% moms i Sverige måste ju handla om något annat?

Skrivet av Ninjaflipp:

6795 är standardpriset för bara Switchen i svenska butiker så som Inet och Webhallen osv. Tyska Amazon tar istället 509 euro för Switch 2 + Mario Kart World, dvs ca 5600 svenska kronor.

Med andra ord så tar Bergsala med största sannolikhet hutlösa summor vinst på varje Switch 2. Blir bojkott av dem för min del vid denna lansering.

5550 kr med svensk moms och kemikalieskatt, men det slutar inte där då inköpspriset i Sverige är dyrare än t.ex. Tyskland eftersom vi sett till antal invånare är ett litet land. Bergsala får betala mer per enhet eftersom man inte köper in i närheten så mycket enheter, vilket ger rabatt. Sedan ska både Bergsala samt återförsäljarna ha sin vinst också. Tillkommer gör också att vi har höga emballaget och fraktavgifter.

https://www.allabolag.se/foretag/bergsala-aktiebolag/kungsbac...

Permalänk
Medlem

Jisses dessa priser... provade checka ut hos spanska Amazon för Switch 2 + Mario Kart och då hamnade priset på runt 5900kr med moms och frakt inräknat vilket låter mycket mer överkomligt. Någon som har erfarenhet av förhandsboka hos dom? eller beställa överhuvudtaget?. Vet att tyska Amazon går bra att beställa från, men där måste man ha tur nog att bli utvald för att förhandsboka en Switch 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Den viktigaste frågan för oss icke konsoll-plebs... kommer det en ny Nvidia Shield?!

Vad man nu ska med bättre GPU på den? 🤣

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jefff:

Ja, men 970 har lägre strömförbrukning än 3060. Ingen sådan ändring i balansen mellan CUDA-kärnor och frekvens kommer öka prestanda/w med en sådan faktor. Vi ser väl inte ens på den skillnaden mellan nvidia produkter mellan 28nm maxvell och 5nm Blackwell.

Om nu 10X är baserat utan "RTX", så kan dom möjligen plockat det på FP32, men FP16 är väl närmare 1TFLOPS vilket lär vara en ge en bättre fingervisning att jämföra med iom med ändringen för FP32 i ampere. Hittar siffran 786GFLOPS (vet inte om det är dockat eller portabelt läge), då pratar vi alltså om runt 4X om det nu var runt 3TFLOPS, det låter rimligt!

Specifikationerna är (väl?) inte officiellt avtäckta än för Switch 2?

Går man på de gissningar kring vilken HW det handlar om så hittar man 1536 CUDA-kärnor baserad på Ampere. För att nå 3 TFLOP FP32 behöver då GPUn klockas till minst 1,0 GHz, vilket inte känns omöjligt.

Det som kanske talar emot lite är att senaste generationen high-end Android-telefoner ligger på ~3 TFLOPS GPU-prestanda, det på TSMC 4 nm och inte Samsung 8 nm. Å andra sidan har en Switch 2 klart mer effektbudget att tillgå jämfört med en mobil, framförallt när Switch 2:an är dockad.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Dyrare än PS5 med skivläsare och 1 spel alltså ? haha good luck nintendo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Rätta mig om jag jag fel. Men vem är den här konsolen för? Barnfamiljer bryr sig inte så mkt om en liten förbättring i botw, liten förbättring av donkey kong, Mario etc. Jag är inte alls jätteimponerad av det visuella i Mario Kart World jo jämfört med tidigare spel.

Kommer barnfamiljer betala 7k för detta?

För de som är mkt inom gaming: vill dessa ha elden ring, FF7 remake, Cyberpunk i 30 fps? De som är insatta i spel kan spela dessa spel på ”bättre” plattformar.

Jag nosar mig till en flopp på avstånd…

Håller med. Priset på €469 i andra länder känns kanske mer rimligt, men gamla Switch Oled kostar då bara ~€290.
Sen verkade det väl som att vissa spel bara skulle gå att köra på Switch2? Som Mario Kart och nya Donkey Kong-spelet som visades. Kanske får vissa att ändå skaffa den nya.

Sen finns ju Switch Lite. Dom kanske siktar på att släppa en Switch2 Lite när dom mättat marknaden hos de köpstarka med den vanliga versionen?

Om inte så är ju dom annonserade svenska priserna riktigt höga, "behöver" man inte den bärbara möjligheten kan man köpa PS5 (ej pro) för mindre pengar än Switch2.

Visa signatur

2700X|32GB|RTX 3080|Vattenkylt
Quest 3|HOTAS Warthog|G27|PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

Jisses dessa priser... provade checka ut hos spanska Amazon för Switch 2 + Mario Kart och då hamnade priset på runt 5900kr med moms och frakt inräknat vilket låter mycket mer överkomligt. Någon som har erfarenhet av förhandsboka hos dom? eller beställa överhuvudtaget?. Vet att tyska Amazon går bra att beställa från, men där måste man ha tur nog att bli utvald för att förhandsboka en Switch 2.

Spanska går också bra, men räkna med att det kan dröja nån vecka efter release innan du får switchen.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizzle:

Det är ju nästan värt att åka till Japan och köpa ett i stället. Kan ju passa på att äta lite god sushi på vägen.

Har du provat sushi i Japan? Tänkte om du tycker den svenska sushin är gudomlig så kommer du med stor sannolikhet bli besviken på den japanska Vår är mer söt än deras. En polare till mig älskar sushi, han äter det flera gånger i veckan. När vi var i Japan var han så exalterad att prova sushi i landet där det kommer ifrån och blev grymt besviken. Han tyckte den var äcklig i jämförelse med svensk sushi

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hades:

5550 kr med svensk moms och kemikalieskatt, men det slutar inte där då inköpspriset i Sverige är dyrare än t.ex. Tyskland eftersom vi sett till antal invånare är ett litet land. Bergsala får betala mer per enhet eftersom man inte köper in i närheten så mycket enheter, vilket ger rabatt. Sedan ska både Bergsala samt återförsäljarna ha sin vinst också. Tillkommer gör också att vi har höga emballaget och fraktavgifter.

Okej, då räknar vi riktigt högt för att försöka ge dig rätt. Kemikalieskatten förklarar ca 200 kr. Privatkoperingsavgift gäller inte spelkonsoler så det kan inte användas som ursäkt. "mindre land och inte lika många enheter" förklarar kanske ytterligare 200 kr. "Dyrare transport" okej, 100 kr till. Men skillnaden var ju 1600 kr, så återstående 1100 kr står Bergsalas girighet för.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Okej, då räknar vi riktigt högt för att försöka ge dig rätt. Kemikalieskatten förklarar ca 200 kr. Privatkoperingsavgift gäller inte spelkonsoler så det kan inte användas som ursäkt. "mindre land och inte lika många enheter" förklarar kanske ytterligare 200 kr. "Dyrare transport" okej, 100 kr till. Men skillnaden var ju 1600 kr, så återstående 1100 kr står Bergsalas girighet för.

Priset i Sverige är inte fastställt ännu, det vittnar den spridda prissättningen om. Retroplay tar i skrivande stund 5995 kr medans t.ex. Inet tar 6795 kr. Bergsala ska ha sin vinst, precis som återförsäljarna, så att bara skylla på Bergsala är fel.

Priset jag angav (5550 kr) är priset för konsolen med svensk moms samt kemikalieskatt. Om 6795 kr skulle visa sig vara det faktiska priset så är pålägget 1245 kr, vilket Bergsala och återförsäljarna delar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Har du provat sushi i Japan? Tänkte om du tycker den svenska sushin är gudomlig så kommer du med stor sannolikhet bli besviken på den japanska Vår är mer söt än deras. En polare till mig älskar sushi, han äter det flera gånger i veckan. När vi var i Japan var han så exalterad att prova sushi i landet där det kommer ifrån och blev grymt besviken. Han tyckte den var äcklig i jämförelse med svensk sushi

Jag har faktiskt inte provat den från Japan men har provat sushi i andra länder, och även fast den inte smakar som den i Sverige så var den ändå god. Risken finns såklart att man tycker såsom du säger, men är beredd att ta den!

Permalänk

Så nästa gen Steam Deck kommer slå den på fingrarna med multum och kosta samma? Pinsamt Shitendo, pinsamt.

Permalänk
Medlem

Prestandan ser lovande ut på Switch 2 men prislappen är saftig. Tyckte 6000 kr redan var på gränsen, 5500 kr mer rimligt men nu nästan 7000!! Dyrare än en standard PS5!

Det enda spel jag vill ha är kommande Mario Kart World (ca 1000 kr) det blir nästan 8000 kr för konsolen och ett spel! Tror många barnfamiljer kommer rata Switch 2 och köra vidare på vanliga Switch och de med sämre ekonomi i dessa tider!

Kemikalieskatten får de gärna sänka. Sen Trumps strafftullar som påverkar priser negativt.

Men o andra sidan kanske det kommer fler AAA titlar som går att spela på PS5 och Xbox Series

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hades:

Skrivet av Hades:

Priset i Sverige är inte fastställt ännu, det vittnar den spridda prissättningen om. Retroplay tar i skrivande stund 5995 kr medans t.ex. Inet tar 6795 kr. Bergsala ska ha sin vinst, precis som återförsäljarna, så att bara skylla på Bergsala är fel.

Priset jag angav (5550 kr) är priset för konsolen med svensk moms samt kemikalieskatt. Om 6795 kr skulle visa sig vara det faktiska priset så är pålägget 1245 kr, vilket Bergsala och återförsäljarna delar på.

Det där blir väl dock också missvisande? 5550 kr är väl, om jag inte helt missförstått dig, ett pris du räknat fram (valutakonvertering, byte av momssats, kemikalieskatt) utifrån det tyska priset i butik, som ju redan har de tyska mellanhändernas marginaler inräknade.

Så det är väl i det exemplet isf 1245kr som de delar på *utöver* vad "motsvarande aktörer" i de tyska leden tar.

Visa signatur