Vinn nätagg från Seasonic

Importtariffer i USA - Påverkan på komponentpriser

Permalänk
Skrivet av tankjunior:

Jag skulle gissa att på längre sikt kommer levnadsstandarden för låginkomsttagare öka något i USA (om ingen ekonomisk krasch sker).

Vad har förändrats som skulle driva utvecklingen åt det hållet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Exportsubventioner kan ju användas för att förstärka effekten absolut. Men det räcker gott och väl med importtullar. Det får ju redan effekt. Volvo ska flytta över mer tillverkning till staterna bara ett exempel.

Importerade varor blir dyrare det är ju just det som är poängen. De varor som flyttar hem som ska producera åt den inhemska marknaden är ju också poängen... Det här ska gynna amerikansk ekonomi inget annat och faktiskt inte för en gång skull tänkt att öka samhällsklyftorna. Får man anställning så ska det mycket till för att kostnadsökningar på främst lyxkonsumption ska göra att de får en sämre levnadsstandard.

Volvo flyttar väl enbart en produktions lina dit? De 50 som får jobb lär ju inte motsvara de 100 000 tals som förlorar sina jobb i USA.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Det bästa vore om alla länder som nu fått tariffer mot sig helt slutade handla med USA. Det är en stark marknad som försvinner, visst, men resten av världen är så enormt mycket större. Så kommer det givetvis inte bli utan alla prisökningar/förluster kommer att få betalas av vanligt folk, över hela världen.

För övrigt har ju den amerikanska presidenten rätt i att försöka trissa upp produktionen i sitt eget land. Det finns inte jobb till alla eftersom alla är inte högutbildade. Tillverkningsindustrin måste få existera även i västvärlden - vi kan inte vara helt beroende av att tillverkning sker i låglöneländer. Detta har visat sig väldigt väl de senaste åren. Tänker då på Covid, kretsbrist och containerskepp som bredsladdat i kanaler.

Men att strafftulla precis alla är inte rätt väg att gå. Företagen kommer dra sig från att starta upp fullskalig produktion i USA - de vet ju inte vad nästa president hittar på eller om sittande plötsligt ångrar sig och drar tillbaka alla tariffer. Dessutom är USA, liksom alla västländer, oerhört beroende av import för att ens kunna producera något alls. Så oavsett intentionen så kommer detta gå käpprätt åt helvete för alla utom de absolut rikaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Volvo flyttar väl enbart en produktions lina dit? De 50 som får jobb lär ju inte motsvara de 100 000 tals som förlorar sina jobb i USA.

Det är ju bara ett exempel. Saker rör inte på sig med blixtens hastighet

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Komponenter till datorer borde ju inte bli dyrare här på grund av den extra skatten EU sätter på varor - som är tillverkade i USA. Om inte annat så kanske de blir billigare, inte bara för att dollarn minskar i värde utan också för att asien, där de tillverkas, behöver "dumpa" dem här istället?

Sen det här med att flytta tillverkningen till USA. Det kommer ju att ta många år att bygga upp fabrikerna. Frågan är om amerikanska konsumenterna är villiga att betala de högre priserna under tiden? Särskilt de som röstade fram presidenten, som de trodde på när han lovade att allt skulle bli billigare från dag 1.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Vad har förändrats som skulle driva utvecklingen åt det hållet?

USA har extremt många som tjänar "minimum wage". En större mängd jobb i inhemsk tillverkning kommer på längre sikt driva upp lönerna över basnivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Exportsubventioner kan ju användas för att förstärka effekten absolut. Men det räcker gott och väl med importtullar. Det får ju redan effekt. Volvo ska flytta över mer tillverkning till staterna bara ett exempel.

Importerade varor blir dyrare det är ju just det som är poängen. De varor som flyttar hem som ska producera åt den inhemska marknaden är ju också poängen... Det här ska gynna amerikansk ekonomi inget annat och faktiskt inte för en gång skull tänkt att öka samhällsklyftorna. Får man anställning så ska det mycket till för att kostnadsökningar på främst lyxkonsumption ska göra att de får en sämre levnadsstandard.

Enligt den här artikeln är det troligtvis tillverkningsindustrin, byggbranschen, låginkomsttagare och unga som riskerar att drabbas hårdast om USA går in i en lågkonjunktur. Även matproduktion kan det bli tufft för.

https://www.marketwatch.com/story/the-u-s-economy-has-slowed-...

Permalänk
Medlem

Han har ju majoriteten med sig. Topprocenten har inte rösterna. Men ja det kommer ju bli en recession men de kanske kan se långsiktiga vinster i det hela

Att bygga infrastruktur är ett välkänt knep för att öka på den lokala produktionen. Är det negativt det satsas?
Taiwan har investerat 1000 miljarder i usa om inte mer. Hur mycket av detta som är för att garantera support mot invasion av Kina eller hur mycket tullarna spelar in går att spekulera om.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Och just därför är det oerhört skadligt att förändra marknadsförutsättningarna - inklusive att bryta ingångna avtal - med blixtens hastighet. De negativa effekterna kommer börja märkas bland vanligt folk senast när nuvarande lager behöver fyllas på. Att flytta fabriker och bygga upp konkurrenskraftig kompetens tar som sagt årtionden. Och vilka får det bättre av att fler amerikaner måste acceptera fabriksjobb med vietnamesiska löner om man ska undvika att priser på många varor stiger kraftigt för hela befolkningen och ökar på inflationstrycket? Det är inte de som redan har det sämst som vinner på detta.

Permalänk
Medlem

Hej!

Trådskaparen skrev i första inlägget att Trumps hot om höjda tullar -"kan tas med en nypa salt då det onekligen blir svårt för Trump att genomföra en sådan här reform".

Sorry, men nu är tullarna här! Detta har som alla vet, lett till ramaskrik hos både expertkunniga och mindre kunniga runt om i hela världen. USA's befolkning börjar reagera negativt på herr Trump"s fix ideer och protester på gatorna börjar nu ses. Det har också lett till att börserna i hela världen har rasat stort. Asien och EU, dvs en mycket stor del av världen, kommer med svarstullar. Den narcissistiska och psykopatiska Donald Trump bryr sig inte om världens reaktioner. I varje fall inte utåt sätt och inte ännu. Han spelar hellre golf istället!

Det är för mig en gåta hur man då fortfarande kan tro/tycka att Trump's handlingar är bra och positiva!? Är folk blinda undrar jag? För mig är det självklart att priser runt om i hela världen nu kommer att stiga och att detta kommer leda till onödigt många uppsägningar och i vissa fall även onödigt många konkurser. Sverige kommer inte vara undantaget, även om vi (eventuellt) kommer klara oss mycket bättre än vissa andra länder..

I vanlig ordning, så tror jag att dom som får ta den största smällen, är de fattigaste. Inte minst i de fattiga länderna som får ta en dubbel smäll. Jag tror att "medel-Svensson" och fattiga i USA kommer protestera mer och mer för att visa sina missnöjen mot Trump. Att "nu får det vara nog"! I sämsta fall leder detta inte till någonting, eftersom Trump även har ett fascistiskt sätt att styra både sitt eget land och delar av världen. I bästa fall leder detta till att man blir av med Trump....på ett eller annat sätt. Jag skulle inte gråta i sådana fall!

Så ja....prishöjningar får vi naturligtvis räkna med, liksom fördyrade levnadsvilkor i stort. För egen del bryr jag mig inte så mycket, jag har det rätt bra ställt. Men de flesta har inte det och ännu fler har det dåligt. Vissa har det riktigt uruselt. Jag är orolig för hur de sämsta kommer att få det. Det ser inte så ljust ut för många just nu.

Trump's sätt att hantera politiken på, är enligt mig fullkomligt bedrövligt dåligt och faktiskt även farligt! Vi får väl se vad som kommer att ske i mellanårsvalet, men även innan dess. Hoppas att han backar, men det bästa vore ett helt annat styre!

Ursäkta att mitt inlägg blev så politisk, men med tanke på trådens frågeställning så var det svårt för mig att undvika detta! Jag räknar även med att få en massa skit från både höger och vänster efter detta inlägg....men who cares i sådana fall! 🤑

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

USA har extremt många som tjänar "minimum wage". En större mängd jobb i inhemsk tillverkning kommer på längre sikt driva upp lönerna över basnivån.

Problemet är att de som flyttar tillverkning dit för det första kommer automatisera så mycket som möjligt och för det andra kommer ta flera år på sig, möjligtvis mer än ett decennium. Så frågan är om detta kommer ge så mycket fler jobb.

Permalänk
Skrivet av tankjunior:

Bara om det också byggs upp rörelser som är starka nog att driva igenom förbättringar för folk. Och det i sig är inte bara en positiv pendelrörelse: det var i stor utsträckning fackförbundens förbättringar av amerikanska arbetares livsvillkor som drev på flytten av tillverkning till låglöneländer där företagen kunde komma undan med att vara skrupellösa igen: gemene amerikan var inte beredd att betala vad det kostar att ge andra amerikaner en skälig lön om samtidigt företagens vinster ska kunna öka och tjänstemännen med C-titlar kunna hämta ut större och större bonusar varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nu är det ju inte bara slutprodukterna det är tariffer på, inget land idag är helt självförsörjande där man producerar allt i samtliga led. Flera andra företag i USA går redan på knäna gällande stål och aluminium etc.

Det räcker med att se på den formel clownen använde för att få fram sina tariffer, han är en komplett idiot helt enkelt som inte förstår enkel ekonomi. Han ser "röda siffror" (dvs att USA importerar mer av en sak än de säljer) och tror därmed att de "förlorar" på detta.

Dock finns en liten konspiratorisk röst i bakhuvudet som säger att INGEN kan vara så jävla pantad som den orange clownen framstår som... utan att ett par Miljardärer viskar i hans öra att krascha marknader, företags värden och/eller att de går i KK för att köpa upp en mängd saker/"marknader" "billigt" och koncentrera så mycket som möjligt hos ett fåtal individer/företag/koncerner/etc.

Men som en viss herre sade; "Bara två saker är oändliga: universum och mänsklig dumhet, men jag är inte helt säker på universum."

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Problemet är att de som flyttar tillverkning dit för det första kommer automatisera så mycket som möjligt och för det andra kommer ta flera år på sig, möjligtvis mer än ett decennium. Så frågan är om detta kommer ge så mycket fler jobb.

Det var precis därför jag sa på lång sikt i mitt ursprungliga inlägg.
Härnäst kommer denna utbyggnad inhemskt ge stora investeringsmöjligheter, speciellt om AI bubblan kollapsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Bara om det också byggs upp rörelser som är starka nog att driva igenom förbättringar för folk. Och det i sig är inte bara en positiv pendelrörelse: det var i stor utsträckning fackförbundens förbättringar av amerikanska arbetares livsvillkor som drev på flytten av tillverkning till låglöneländer där företagen kunde komma undan med att vara skrupellösa igen: gemene amerikan var inte beredd att betala vad det kostar att ge andra amerikaner en skälig lön om samtidigt företagens vinster ska kunna öka och tjänstemännen med C-titlar kunna hämta ut större och större bonusar varje år.

Enligt mig låter det logiskt att det är betydligt svårare att driva på förbättrade arbetsvillkor om det är arbetsbrist.
Undantaget skulle vara vårt gamla statarsamhälle där arbetsvillkor mer är styrda enligt överenskommelser mellan arbetsgivare.
Det hade varit intressant att kunna följa utvecklingen av detta men tyvärr är våra Svenska nyhetsmedier inte mer nyanserade än "Buuu Trump", så det är inte troligt att man kommer vara informerad om sånt.

Permalänk
Skrivet av tankjunior:

Enligt mig låter det logiskt att det är betydligt svårare att driva på förbättrade arbetsvillkor om det är arbetsbrist.
Undantaget skulle vara vårt gamla statarsamhälle där arbetsvillkor mer är styrda enligt överenskommelser mellan arbetsgivare.
Det hade varit intressant att kunna följa utvecklingen av detta men tyvärr är våra Svenska nyhetsmedier inte mer nyanserade än "Buuu Trump", så det är inte troligt att man kommer vara informerad om sånt.

Förhoppningsvis finns datakällorna tillgängliga även i framtiden trots DOGEs härjningar. Vad ledarsidorna säger är en tolkning, men data är data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Härnäst kommer denna utbyggnad inhemskt ge stora investeringsmöjligheter, speciellt om AI bubblan kollapsar.

Idag sker produktion utanför landet för att det är billigare att producera där. Tullarna gör att priserna ökar och det eventuellt kommer bli värt att ha inhemsk produktion igen, men tankevurpan är att den produktion kommer ske till de nya priserna (det var ju inte lönsamt tidigare och kommer inte vara det fortsatt heller om de inte kan ta ut ett högre pris, vilket alltså tullarna ger dom möjlighet till då allt har en ny prisnivå).

Så produkterna kommer vara dyrare för konsumenterna och visst, de kanske får jobb men de får jobb till dagens löner. Ökar lönerna så minskar lönsamheten och vips är det lönsamt att lägga produktionen utanför landet igen, där lönerna är lägre.

Så nej, de fattiga kommer inte gynnas av detta, det dom vill köpa kommer kosta mer än idag och de kommer inte få någon högre lön. Men de kanske kan känna sig stolta över att produkterna är stämplade med "Made in US".

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Dock finns en liten konspiratorisk röst i bakhuvudet som säger att INGEN kan vara så jävla pantad som den orange clownen framstår som... utan att ett par Miljardärer viskar i hans öra att krascha marknader, företags värden och/eller att de går i KK för att köpa upp en mängd saker/"marknader" "billigt" och koncentrera så mycket som möjligt hos ett fåtal individer/företag/koncerner/etc.

Jag är inne lite på samma spår

Miljardärer och stora fondbolag som tex Black rock har på
senare år köpt mer och mer hus och odlingsbar mark
vilket har tryckt upp priserna till väldigt höga nivåer

Miljardärer och stora fondbolag som tex Black rock vill ju gärna ha en krasch
då dom har kapital och står står redo att köpa billigt

Skapa hög arbetslöshet så folk tvingas sälja sitt boende
Dålig lönsamhet för amerikanska bönder så tvingas dom sälja sina gårdar

Permalänk
Medlem

Om man går in på tex
Biltema
Jula
Rusta
H & M

Så hittar man ju en uppsjö av billiga varor
likaså om man går in på
Walmart
Target
Costco

Vore intressant om det finns några exempel på vad saker
skulle kosta om det skulle tillverkas inom landet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av picolosan:

Jag är inne lite på samma spår

Miljardärer och stora fondbolag som tex Black rock har på
senare år köpt mer och mer hus och odlingsbar mark
vilket har tryckt upp priserna till väldigt höga nivåer

Miljardärer och stora fondbolag som tex Black rock vill ju gärna ha en krasch
då dom har kapital och står står redo att köpa billigt

Skapa hög arbetslöshet så folk tvingas sälja sitt boende
Dålig lönsamhet för amerikanska bönder så tvingas dom sälja sina gårdar

Och redan har flera bönder fått sälja sina gårdar, flertalet har "gråtit ut" i media över det... de röstade ju på den orange clownen och allt skulle ju bli så mycket bättre av det......

Oavsett scenario är det riktigt dystopiskt, speciellt när vi adderar "Christian Nationalists" blir det riktigt riktigt dystopiskt.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av picolosan:

Vore intressant om det finns några exempel på vad saker
skulle kosta om det skulle tillverkas inom landet ?

Hultafors tillverkas vad jag vet fortfarande i Sverige.
https://www.byggmax.se/m%C3%A5ttstock-hultafors-p28476

Och vi får väl anta att Byggmax "egna" är tillverkad i något låglöneland:
https://www.byggmax.se/m%C3%A5ttstock-p28472

124kr vs 20kr

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Man behöver inte bara arbetskraft för att tillverka saker. Du behöver även erfarenhet, utbildning och kompetens. Du behöver också en distributionskedja.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hultafors tillverkas vad jag vet fortfarande i Sverige.
https://www.byggmax.se/m%C3%A5ttstock-hultafors-p28476

Och vi får väl anta att Byggmax "egna" är tillverkad i något låglöneland:
https://www.byggmax.se/m%C3%A5ttstock-p28472

124kr vs 20kr

Men där jämför du äpplen med päron.
Mer rättvis jämförelse är Hultafors för 79.95.

Permalänk
Medlem

Jag förstår vad USA försöker göra: flytta hem industri och jobb.

Men hade det inte varit smartare att bygga upp den inhemska industrin och göra den någorlunda självförsörjande samt anställa folk med kompetens och kunskap innan man slänger upp blanket-tullar på allt och alla och gör det både svårare att importera produkterna som behövs för att bygga upp samt att hitta och anställa folket som behövs?

Jaja, jag är en enkel lekman, vad vet jag?
Tycker dock det är kul att höra amerikanare gnälla över hur Switch 2 nu kommer bli betydligt dyrare (vad fick Vietnam där konsollen byggs, 50%?)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Det här konkreta exemplet (på en small business) tyckte jag var rätt bra (f-stoppers, en fotorelaterad kanal men videon handlar inte om det)

Argumentet om "ny regering om fyra år som kommer att ändra eller ta bort tullarna" ..well, vi får hoppas (att det är val 2028).

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Exakt det är tidigast i hamn 2030-2040, 😂
Tsmc startade sitt bygge nu och var väl förväntad att börja första kretsen 2032

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Exakt det är tidigast i hamn 2030-2040, 😂
Tsmc startade sitt bygge nu och var väl förväntad att börja första kretsen 2032

Nej
TSMC har planerat 3 fabriker varav den första börjar leverera kretsar nu till sommaren.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Nej
TSMC har planerat 3 fabriker varav den första börjar leverera kretsar nu till sommaren.

Deras senaste fab startade väl alldeles nyss?
de andra var planerade sedan tidigare.

Visa signatur

Permalänk

Nej deras Arizona fab ska precis starta tillverkningen. Första spadtaget togs redan 2021.

Permalänk

Nej deras Arizona fabrik ska precis starta tillverkningen. Första spadtaget togs redan 2021.