Anmäl dig till Roborock Challenge!

Kina-exklusiva RTX 5090D piskar vanliga 5090

Permalänk
Melding Plague

Kina-exklusiva RTX 5090D piskar vanliga 5090

Ny modell från Galax dominerar i samtliga 3DMark-tester.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den artificiella begränsningen kommer att försvinna då de redan jobbar på en hemmagjord Bios version. Nvidia kan exportera, Kina kan köpa.

win-win

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Den artificiella begränsningen kommer att försvinna då de redan jobbar på en hemmagjord Bios version. Nvidia kan exportera, Kina kan köpa.

win-win

Eller lose lose. Inte för att jag är något fan av Amerikat i väster men Kina är verkligen inte bättre. Det är så uppenbart att exportbegränsningen på AI sattes för att ge möjlighet att exporter näst intill high end. Money talks.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 9070 XT
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Det gör inte alltför stor skillnad i praktiken egentligen även om de utvecklar vbios som tar bort begränsningarna. Det är fortfarande förbud att sälja Nvidia H200, H100, A100, L40S osv till Kina. H200/H100 osv är bra mycket kraftfullare för AI workloads och maskininlärning, även ställt mot RTX 5090.

Mycket smugglas dock in till Kina via Shanghai och Singapore, där den sistnämnda stod för 28% av Nvidias omsättning 2024, trots att det enbart var ~1% av antalet tillverkade GPU:er som gick dit. Dvs var det nog inte så många budgetkort som stod för större delen av den kakan. Mycket fuffens som pågår runt om i världen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Snabbare, säkrare, snyggare(?) och med en magnetisk shroud som socker på toppen. Det är ju detta kort man vill ha...

Permalänk
Medlem

Jaha, jag gissar på att priset ligger på 50000 kr+ Jag undrar om priserna blivit så sjuka att grafikkort blivit inflationsdrivande, åtminstone NVidias.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Eller lose lose. Inte för att jag är något fan av Amerikat i väster men Kina är verkligen inte bättre. Det är så uppenbart att exportbegränsningen på AI sattes för att ge möjlighet att exporter näst intill high end. Money talks.

Helt ärligt så är båda skit så spelar ingen roll

Permalänk
Medlem

Okej

När jag såg bilden så tänkte jag först "Vad gör en koax kontakt på ett grafkkort", som om den skulle köras mot en TV

Men såklart, den kopplingen är till för kylningen med flytande kväve. En udda modell i alla avseenden där man inte behöver oroa sig för strömförbrukning och elräkning när kväve kostnaden slår allt, även prestandan

Så vem vill ha ett sådant? Mer än den/dom som kör tunga beräkningar...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

...som är försett med dubbla 16-stiftskontakter för ström.

Alltså dubbla chansen/risken/möjligheten att råka ut för smältande kontakter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av underd0g76:

Alltså dubbla chansen/risken/möjligheten att råka ut för smältande kontakter.

Om de balanserar strömmen så att c:a hälften går på varje så blir långt MINDRE att få smältande kontakter, om man inte kör extrem-OC och drar typ 400+ W per kabel.
Även i extremfall där en kabel har skitdålig kontakt så har du ändå den andra kabeln som fallback, så även worst-case är det bättre än att ha en.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Om de balanserar strömmen så att c:a hälften går på varje så blir långt MINDRE att få smältande kontakter, om man inte kör extrem-OC och drar typ 400+ W per kabel.
Även i extremfall där en kabel har skitdålig kontakt så har du ändå den andra kabeln som fallback, så även worst-case är det bättre än att ha en.

Var det inte överklockning som gällde i artikeln? Sak samma, vad jag förstått har de har inte kommit underfund med vad som orsakar de smältande kontakterna ännu. Så länge det är oklart är risken fördubblad i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Helt ärligt så är båda skit så spelar ingen roll

Båda är skit, men Kina är i dagsläget fortfarande mycket värre trots galningen på andra sidan pölen.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

...Det är så uppenbart att exportbegränsningen på AI sattes för att ge möjlighet att exporter näst intill high end. Money talks.

Håller med. Lite som en "indulgence" 😁

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av underd0g76:

Var det inte överklockning som gällde i artikeln? Sak samma, vad jag förstått har de har inte kommit underfund med vad som orsakar de smältande kontakterna ännu. Så länge det är oklart är risken fördubblad i min mening.

Dålig kontakt = ökad resistans som gör att strömmen går genom ledarna med lägre resistans är 100% orsaken. Sen mer på detaljnivå om det handlar om typen av pinnar, slitage, glapp eller annat är väl inte helt klart, men det påverkar inte slutsatsen. Ju fler parallella anslutningar, desto mindre sannolikhet att ett fåtal ledare kommer bära för mycket ström och överhettas.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Skrivet av Niolator:

Jaha, jag gissar på att priset ligger på 50000 kr+ Jag undrar om priserna blivit så sjuka att grafikkort blivit inflationsdrivande, åtminstone NVidias.

Um.. det går dock utmärkt att bara skippa att köpa ett grafikkort, så jag tror inte det kan bli inflationsdrivande?
Annat är det med mat, toapapper och bensin..

Skrivet av Bengt-Arne:

Okej

När jag såg bilden så tänkte jag först "Vad gör en koax kontakt på ett grafkkort", som om den skulle köras mot en TV

Men såklart, den kopplingen är till för kylningen med flytande kväve. En udda modell i alla avseenden där man inte behöver oroa sig för strömförbrukning och elräkning när kväve kostnaden slår allt, även prestandan

Så vem vill ha ett sådant? Mer än den/dom som kör tunga beräkningar...

De som faktiskt tänkt köra mycket beräkningar bryr sig om kostnaden för prestanda, så varken överklockning eller exotisk kylning är intressant. Inte för att de inte vill ha 30% mer prestanda men de köper hellre 30% fler istället, helt enkelt.

Undantaget är tex ram, där det kanske inte skalar bra med fler maskiner.. tex att det kan vara bättre med 2TB på en maskin istället för fyra maskiner med 1TB var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Dålig kontakt = ökad resistans som gör att strömmen går genom ledarna med lägre resistans är 100% orsaken. Sen mer på detaljnivå om det handlar om typen av pinnar, slitage, glapp eller annat är väl inte helt klart, men det påverkar inte slutsatsen. Ju fler parallella anslutningar, desto mindre sannolikhet att ett fåtal ledare kommer bära för mycket ström och överhettas.

Jag förstår vad du menar. Men sannolikheteten att ena eller andra kontaktdonet har den typ av fel som orsakar problemet är dubbelt så stor med två anslutningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

De vet vad som orsakar problemet, de vill bara inte erkänna det.
Så långt tillbaka i tiden som GTX 900 serien har Nvidia haft en inbyggd lastbalanseringskrets för sin strömförsörjning, alltså t.o.m. på den tiden då vi körde de klassiska feta 8-pin kablarna, så mer eller mindre overkill.

Gissa vad Nvidia tog bort från grafikkorten i sina senaste generationer...?
Bingo!
De tog bort lastbalanseringen för strömförsörjningen
så att de kan spara några kronor per tillverkat kort.

De gradvis bantade ner den fram till 4000-serien, för att helt ta bort den i 5000.

• High-end kort som hade 3x 8pin körde med lastbalansering per kontakt, alltså 3 balanserade kanaler.

• High-end RTX3000 kort splittade 12VHPWR kontakten i 3x 2pin på kortet, med lastbalansering per 2pins par, och en separat säkring per par.

• High-end RTX4000 kort delade fortfarande kontakten i 3x 2pin, med en separat säkring per par, men... tog bort lastbalanseringen och lödde ihop dem till en klump efter säkringarna.

• Alla RTX5000 kort löder ihop alla pinnarna till en fet klump, och har bara 1 säkring.

Fan vad jag kokade inombords när jag såg den där korkade tyska intervjun där en Nvidia anställd hade mage att påstå att "det kan inte bli balanseringsproblem på 5000-serien, för alla pinnarna är ihoplödda på kortet" - jag vet inte vad som vore värst, att de medvetet slänger dynga i ens ansikte, eller att personen i fråga faktiskt var så gravt inkompetent på elektronik.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle proffs:

De som faktiskt tänkt köra mycket beräkningar bryr sig om kostnaden för prestanda, så varken överklockning eller exotisk kylning är intressant. Inte för att de inte vill ha 30% mer prestanda men de köper hellre 30% fler istället, helt enkelt.

Undantaget är tex ram, där det kanske inte skalar bra med fler maskiner.. tex att det kan vara bättre med 2TB på en maskin istället för fyra maskiner med 1TB var.

Var bara ett försök att "kanske" kunna finna något som motiverar ett sådant kort.
antagligen lika dåligt som iden att kyla kortet med flytande kväve.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Så långt tillbaka i tiden som GTX 900 serien har Nvidia haft en inbyggd lastbalanseringskrets för sin strömförsörjning, alltså t.o.m. på den tiden då vi körde de klassiska feta 8-pin kablarna, så mer eller mindre overkill.

Bingo!

De gradvis bantade ner den fram till 4000-serien, för att helt ta bort den i 5000.

• High-end GTX900 kort hade 3x 8pin, med lastbalansering per kontakt.

• High-end RTX3000 kort splittade 12VHPWR kontakten i 3x 2pin på kortet, med lastbalansering per 2pins par, med en säkring per par.

• High-end RTX4000 kort delade fortfarande kontakten i 3x 2pin, med en säkring per par, men... tog bort lastbalanseringen och lödde ihop dem till en klump efter säkringarna.

• Alla RTX5000 kort löder ihop alla pinnarna till en fet klump, och har bara 1 säkring.

Fan vad jag kokade inombords när jag såg den där korkade tyska intervjun där en Nvidia anställd hade mage att påstå att "det kan inte bli balanseringsproblem på 5000-serien, för alla pinnarna är ihoplödda på kortet" - jag vet inte vad som vore värst, att de medvetet slänger dynga i ens ansikte, eller att personen i fråga faktiskt var så gravt inkompetent på elektronik.

Har koll på den teorin, men var det fastslaget att detta är orsaken? Sitter med ett 4090 som jag bara väntar ska få för sig att smälta. Pinsamt av Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Har koll på den teorin, men var det fastslaget att detta är orsaken? Sitter med ett 4090 som jag bara väntar ska få för sig att smälta. Pinsamt av Nvidia.

Orsaken är att detta är en vanlig simpel kontakt - alla kablar som används i en dator är väldigt simpla - som inte är designade med så tight'a toleranser att man kan garantera perfekt likvärdig kontakt per pinne.

Hur tar man sig runt det problemet?
Jo antingen har man mer avancerade kontakter och kablar, och sådana finns redan så finns inget behov av att designa något nytt - detta var bara Nvidias hybris att de ville göra en egen för PR eller något, eller så löser man det med lastbalansering - som kompenserar för att kablarna inte alltid är perfekta.

Så det är tekniskt sett fel att säga att det beror på att Nvidia tog bort lastbalanseringen, på samma sett som det tekniskt sett är fel att säga att ett hus brann upp för att det inte fanns brandvarnare.
Huset brann upp för att något antände, men en brandvarnare hade kunnat rädda huset.

Angående ditt egna kort, så är det bara känna med handen på kablarna under hög belastning, och om alla känns ungefär lika varma eller svala, och du kört din setup länge, så finns ingen anledning att tro att det plötsligt skulle degradera slumpmässigt.

Visa signatur

(Rek. Stylus)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dpom86:

Bingo!

Det är dock inte rent NVIDIAs fel då detta är ett krav i standarden (12VHPWR/12V-2x6) enligt buildzoid. Alla 12 V-pins måste mötas direkt när kontakten når PCB.
Däremot kan de ju ha varit en orsak till att standarden blev så eftersom de är delaktiga i PCI-SIG, men det är isåfall ren spekulation.

Jag har svårt att förstå hur standarden blev så korkad, men det verkar vara det som är orsaken till att de gör korten som de gör. Även Sapphire som har kontakten på sitt 9070 XT Nitro+ kopplar ihop alla pins på samma sätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är dock inte rent NVIDIAs fel då detta är ett krav i standarden (12VHPWR/12V-2x6) enligt buildzoid. Alla 12 V-pins måste mötas direkt när kontakten når PCB.
Däremot kan de ju ha varit en orsak till att standarden blev så eftersom de är delaktiga i PCI-SIG, men det är isåfall ren spekulation.

Jag har svårt att förstå hur standarden blev så korkad, men det verkar vara det som är orsaken till att de gör korten som de gör. Även Sapphire som har kontakten på sitt 9070 XT Nitro+ kopplar ihop alla pins på samma sätt.

Det är inte spekulation i och med att PCI-SIG själva skrev en officiell rapport där de ansåg att det fanns flera brister i standarden som bör förbättras. Det man kan spekulera i är varför den blev godkänd trotts att PCI-SIG själva ansåg standarden bristfällig.

Visa signatur

(Rek. Stylus)

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Var bara ett försök att "kanske" kunna finna något som motiverar ett sådant kort.
antagligen lika dåligt som iden att kyla kortet med flytande kväve.

Fair enough, men det understryker även frågan vem kortet annars är för?
Har de gjort ett eget kort bara för att proffesionella överklockare ska slå rekord...? I och för sig vore det inte det värsta man hört.

Skrivet av dpom86:

Bingo!

• High-end kort som hade 3x 8pin körde med lastbalansering per kontakt, alltså 3 balanserade kanaler.

• High-end RTX3000 kort splittade 12VHPWR kontakten i 3x 2pin på kortet, med lastbalansering per 2pins par, och en separat säkring per par.

• High-end RTX4000 kort delade fortfarande kontakten i 3x 2pin, med en separat säkring per par, men... tog bort lastbalanseringen och lödde ihop dem till en klump efter säkringarna.

Skrivet av Thomas:

Än en gång undrar man ju... Varför de inte bara tog två stift? Till exempel en xt90 kontakt?
Antagligen för att det vore för dyrt, men hur det kan kosta mindre med 12 kablar än 2 verkar galet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle proffs:

Än en gång undrar man ju... Varför de inte bara tog två stift? Till exempel en xt90 kontakt?
Antagligen för att det vore för dyrt, men hur det kan kosta mindre med 12 kablar än 2 verkar galet..

Är också ett huvudbry för PSU tillverkarna.
Eftersom kontakten har högre energidensitet - mer kraft samlat på en mindre yta - så uppstår ett problem på insidan av PSU'n, specifikt hur tjocka och hur många kopparlager som PCB'n i PSU'n behöver.

Många "vanliga" PSU'er har typiskt sett 4-lagers PCB med "2oz" tjocka kopparlager.
Detta räcker inte för att kunna hantera så hög belastning på så liten yta som det rör sig (där som man löder fast) den nya 12VHPWR kontakten. Du bör antagligen köra med minst 6-lager, gärna 8, och helst 3oz tjocklek.

Det är inte ett problem för high-end GPU'er som typiskt sett redan använder 10+ lagers PCB, eftersom de elektriska kraven redan är väldigt höga där ändå - så ingen extra kostnad för dem. Men för PSU tillverkarna är det en tråkig extra kostnad, och mindre seriösa aktörer kommer säkert försöka pressa gränserna.

Visa signatur

(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle proffs:

Fair enough, men det understryker även frågan vem kortet annars är för?
Har de gjort ett eget kort bara för att proffesionella överklockare ska slå rekord...? I och för sig vore det inte det värsta man hört.

Har nog även svårt att tro på professionella överklockare, då dom säkert föredrar att använda egna grejor, där dom över tid har byggt upp en expertis och diverse knep.

Att dom då skulle lämna över den biten till en utomstående, känns lite sådär...

Återstår kanske bara dom som vill men inte har kunskapen. att dom nu kan få möjligheten. Kanske! Ett av livets obesvarade mysterier

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

Lite kuriosa, mina resultat är med ett kort med en kontakt. Det har aldrig varit någon prestandaskillnad mellan antalet kontakter, samma diskussion fanns på 980 ti tiden också, då vissa av de extrema modellerna hade tre kontakter och vissa två. Jag har ett kort av varje modell 5090D, en respektive två kontakter, och använder såklart det som överklockar bäst. Vilket råkar vara det med en kontakt.
Det funkar utmärkt att köra över 1000w genom en ström kontakt, men det handlar om kortare belastningar och jag använder dessutom fläktar som även kyler kontakten på grafikkortet. Mitt kort och mina kablar verkar ha jämn strömfördelning. Varken kablar eller kontakter blir varma. I övrigt så är det ju absolut klarlagt vad problemet är och att två kontakter är en betydligt bättre design då det finns bättre marginal för ojämn strömfördelning.

En annan intressant aspekt är att Nvidia styr med järnhand, allt tredjepartare hittar på ska godkännas av Nvidia. Av någon anledning tog det tid för Nvidia att godkänna designen med två kontakter. Man kan ju spekulera i varför...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Waliant:

Båda är skit, men Kina är i dagsläget fortfarande mycket värre trots galningen på andra sidan pölen.

Kina har inte hotat att invadera ett av våra grannländer om de inte får som de vill. Eller hotat med handelskrig mot Europa med långtgående konsekvenser för vår ekonomi.

Än.

Så om man tittar på vilket av dessa två länder är ett mer omedelbart hot *mos oss* så kan man absolut argumentera att USA är värre.

Man kan ju så klart argumentera att inte ens USA är galet nog att faktiskt gå in militärt i Grönland och invadera ett annat NATO-land, men för en vecka sedan så hade ju ingen på allvar trott att USA skulle införa de extrema tullar de faktiskt införde mot omvärlden (även om bara under några timmar).

Med allt detta sagt tror inte att det är särskilt meningsfullt att försöka relativisera Kina och USA i vem som är väst. Det är inte ett nollsummespel, att allt som är dåligt för USA automatiskt är bra för oss, eller allt som är dåligt för Kina automatiskt är bra för oss heller. Det bästa för oss är att Kina och USA är i luven på varandra, och att vi därför inte hjälper den ena att kringgå den andras sanktioner eller handelshinder. Låt dem kriga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Lite kuriosa, mina resultat är med ett kort med en kontakt. Det har aldrig varit någon prestandaskillnad mellan antalet kontakter, samma diskussion fanns på 980 ti tiden också, då vissa av de extrema modellerna hade tre kontakter och vissa två. Jag har ett kort av varje modell 5090D, en respektive två kontakter, och använder såklart det som överklockar bäst. Vilket råkar vara det med en kontakt.
Det funkar utmärkt att köra över 1000w genom en ström kontakt, men det handlar om kortare belastningar och jag använder dessutom fläktar som även kyler kontakten på grafikkortet. Mitt kort och mina kablar verkar ha jämn strömfördelning. Varken kablar eller kontakter blir varma. I övrigt så är det ju absolut klarlagt vad problemet är och att två kontakter är en betydligt bättre design då det finns bättre marginal för ojämn strömfördelning.

En annan intressant aspekt är att Nvidia styr med järnhand, allt tredjepartare hittar på ska godkännas av Nvidia. Av någon anledning tog det tid för Nvidia att godkänna designen med två kontakter. Man kan ju spekulera i varför...

Är 5090d korten snabbare generellt, eller är det enbart på grund av att Galax korten tillåter en (dramatiskt) högre powerlimit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Är 5090d korten snabbare generellt, eller är det enbart på grund av att Galax korten tillåter en (dramatiskt) högre powerlimit?

5090D har identisk spelprestanda och i de benchmarks man tävlar i.