Missa inte Amazon Primedays i Dagens fynd

Nytt mk/ram/cpu, samma chipset. Ominstallation?

Permalänk
Medlem

Nytt mk/ram/cpu, samma chipset. Ominstallation?

Jag ska uppgradera så sonen ska få mina grejer. Han har Asus Tuf x570/16GB/5900x idag.

Min tanke är att bara ta hans m.2 + gpu och stoppa i min burk (Asus viii x570/32GB/5800x3d).

Samma chipset, samma gpu… Borde väl funka utan ominstallation av os?

Permalänk
Medlem

Ibland funkar det, ibland inte. Bara att testa.

Permalänk

du kommer troligen få göra en omaktivering iom att hårdvaruid´t kommer ändras men bör inte vara ett problem om det är en retail licens.

är det en OEM licens är det inte säkert det kommer fungera då de inte är flyttbara licenser utan är låsta till hårdvaruid´t den aktiverades med första gången.

generellt brukar id´t man får mestadels vara kopplat till moderkortet så nytt moderkort = ny dator.
så om man vill slippa ev aktiveringskrångel håll licenserna till det moderkort det är aktiverat på.

ominstallation kan ev behövas beror lite på hur mycket drivrutinskrångel det blir om de inte använder samma kretsar för olika funktioner.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vi provar helt enkelt, med OS usb nära till hands.
Bock och tack!

Permalänk
Skrivet av Peccus:

Vi provar helt enkelt, med OS usb nära till hands.
Bock och tack!

ett alternativ är ju att du klonar den gamla enheten till den nya så kan din grabb kan ha kvar gamla operativet fast på den nya enheten istället.

bara en fråga om att innan ni byter ansluta bägge samtidigt i datorn och göra en klon med lämplig mjukvara på den nya enheten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Brukar gå bra.

Men bara för att vara tydlig, det är bra mycket mera än chipset som kan skilja sig mellan moderkort, till och med om de har samma modellbeteckning. Ljud, nätverk, USB(2,3), video och andra mindre kretsar är sådant som kan bytas ut, även mitt i produktcykeln och det är då de skiljer på olika revisioner. Ibland har de till och med olika BIOS till dessa varianter, något att vara observant på. Versionen är då oftast stämplad på det gröna/svarta/vita kretskortet och brukar även framgå på originalförpackningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ett alternativ är ju att du klonar den gamla enheten till den nya så kan din grabb kan ha kvar gamla operativet fast på den nya enheten istället.

bara en fråga om att innan ni byter ansluta bägge samtidigt i datorn och göra en klon med lämplig mjukvara på den nya enheten.

Vi har tre burkar men bara två m.2s, en var.

Permalänk
Medlem

Det funkar 99% av gångerna. Windows hittar ny hårdvara, gamla hårdvaran ligger kvar som inaktiv i enhetshanteraren.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD