Europeiska alternativ

Permalänk
Jubileumsmästare

Fyller på tråden med ett blogginlägg från Proton som listar europeiska alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag är också väldigt trött på politik, men ibland måste man inse fakta att man kommer inte undan (tyvärr). Jag döljer alla toots som handlar om Trump, Musk och liknande skit på Mastodon (för att "bevisa" hur trött jag också är på skiten).

Självklart får man använda vilken tjänst man själv vill använda. Jag bara ger information om vad som händer i bakgrunden, som ett företag kanske vill försöka dölja eller liknande för allmänheten. Man får då själv bilda sin egna uppfattning och ta ett eget beslut om man vill börja eller fortsätta använda tjänsten.

I och med att den här tråden handlar om att använda tjänster som inte har med främst USA att göra över huvud taget, så ville jag bara ge information om vad som har varit på "hetgröten" gällande Proton, efter att världen (främst i USA) blev mer... vad kan man kalla det för? Jo, nu vet jag! Mer 40-taligt.

Nu drar jag mig ur denna diskussion Om du eller någon annan vill fortsätta diskutera, skicka ett PM.

Om du är trött på politik så behöver du inte ta upp politik. Alltså ursäkta tonen men jag tycker inte det är hederligt att framföra ett politiskt argument och sedan omedelbart försöka ta avstånd från argumentet.

Inget personligt alls, ser bara resonemangskategorin "inte politiskt, men politikfråga X, hejdå" alldeles för mycket på nästan samtliga forum nuförtiden.

Skrivet av rwkk:

Tråden handlar om Europeiska alternativ och då är det relevant att nämna om något har Amerikanska kopplingar.

Anställdas politiska åsikter tillhör inte frågan. Till exempel gillar jag strutglass, men det betyder inte att jag håller med alla andra som gillar strutglass i andra frågor än just strutglass.

Om det finns något av substans, till exempel att Proton skulle ägas av ett amerikanskt moderföretag, då hade det varit relevant. Annars är det en omtolkning av frågeställningen till vilka företag som har lösa kopplingar till amerikansk politik.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Det skulle vara trevligt med ett mobil os som kom ifrån EU. Sedan är frågan hur mycket man kan lita på EU , vill bli nya STASI med nya chat control. Men glöm det där snacket om att man kan bojkotta USA..

Däremot skulle EU kunna ställa krav på t.ex Samsung att hårdvara på deras mobiler var så öppen , att man kan installera alternativ OS.

En fråga som är mer intressant, hur mycket dyrare kommer hårdvaran bli framöver?

När det gäller mobiler känner jag till:
- Fairphone från Nederländerna.
- Volla från Tyskland.
- Jolla från Finland (deras senaste, Jolla C2, tillverkas av Reeder i Turkiet).
Om någon känner till fler europeiska telefoner får ni gärna tipsa.

När det gäller MobilOS vet jag faktiskt inte.
Det finns ett gäng customROM som bygger på AOSP (Androids öppna källkod).
T.ex. LineageOS, GrapheneOS, CalyxOS, /e/OS, Iodé.
Men vilka länder kommer de ifrån?
De flesta drivs ju a communities på nätet, kan man då säga att de kommer från ett specifikt land?
Det enda jag vet är att Calyx drivs av en nonprofit organisation med säte i New York och att Iodé är franskt.
Någon som vet om man kan knyta Lineage, Graphene och /e/ till specifka länder?

När det gäller andra mobilOS är problemet att man vill ha fungerande BankID och Swish.
Men enligt rykten ska BankID fungera på SailfishOS:
https://forum.sailfishos.org/t/banking-apps-on-sailfish-os/18...

När det gäller hur mycket man kan lita på EU så har vi ingen aning.
Normalt brukar EU vara vettiga jämfört med USA, ge amerikanska IT-jättar miljardböter när de bryter mot regler o.s.v.
Men EU-idén att meddelandetjänster som Signal måste öppna sin kryptering är lika mycket hål i huvudet som Trumps tullar.
EU har även en idiotregel som säger att tillverkarna av "open source"-programvara måste ge samma support som vanliga program som säljs.

Hur mycket dyrare hårdvara blir får du se dig i stjärnorna efter, för det vet ingen. Mitt tips är att köpa på sig hårdvara under det 90-dagars fönster vi har innan tull-hotet är tillbaks i juli. För en sak är säker: det blir inte billigare framöver.

Permalänk
Medlem

När det kommer till streamingtjänster så finns SVT Play, Viaplay och Britbox. Kan även rekommendera att kolla upp vad ditt lokala bibliotek erbjuder. Många är anslutna till tjänster som Cineasterna och Viddla.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Det skulle vara trevligt med ett mobil os som kom ifrån EU. Sedan är frågan hur mycket man kan lita på EU , vill bli nya STASI med nya chat control. Men glöm det där snacket om att man kan bojkotta USA..

Däremot skulle EU kunna ställa krav på t.ex Samsung att hårdvara på deras mobiler var så öppen , att man kan installera alternativ OS.

En fråga som är mer intressant, hur mycket dyrare kommer hårdvaran bli framöver?

Du kan vara intresserad av postmarketOS och Mobian. Utvecklade som globala hobbyprojekt så de har inte riktigt hemland, men många utvecklare sitter i europa.

Kompatibla telefoner för pmOS är huvudsakligen kinesiska telefoner eftersom de inte har låsta bootloaders men en handfull telefoner från Samsung går att boota. Dock fungerar inte samtal via telefonnätet helt perfekt än då det bara delvis finns stöd för modemen (Qualcomm-modem gör ibland konstiga saker och/eller kraschar).

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

... Jag vill inte säga något mer om det, utan låter blogginlägget på Medium svara på den frågan

i Inlägget är slutsatsen att Protons VD inte är facistkramare. Läs innan du länkar i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wonk:

i Inlägget är slutsatsen att Protons VD inte är facistkramare. Läs innan du länkar i framtiden.

Jag läser aldrig långa texter på grund av min problematik. Men nu vet jag det. Tack för info

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hetsallad:

Jag skulle gärna vilja ha lite tips om alternativ till de Amerikanska internettjänsterna... i den mån det finns några.

Istället för...

Google

Google maps

Youtube

Facebook

osv

Alla andra är unika på just "sin grej" så det blir svårt att peka ut alternativ. Bättre att "lära sig leva utan", typ....

Men jag förstår helt ärligt inte folks besatthet med "Google maps"?? Det är en digital karta? Bara våra inhemska liknande tjänster från Eniro eller Hitta är fullgoda alternativ, vad letar man efter när dessa inte duger?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Kasken:

Alla andra är unika på just "sin grej" så det blir svårt att peka ut alternativ. Bättre att "lära sig leva utan", typ....

Men jag förstår helt ärligt inte folks besatthet med "Google maps"?? Det är en digital karta? Bara våra inhemska liknande tjänster från Eniro eller Hitta är fullgoda alternativ, vad letar man efter när dessa inte duger?

Google maps är riktigt bra om man letar efter restauranger eller liknande ställen. Man har användarbetyg, bilder och menyer tillgängliga direkt från appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Du kan vara intresserad av postmarketOS och Mobian. Utvecklade som globala hobbyprojekt så de har inte riktigt hemland, men många utvecklare sitter i europa.

Kompatibla telefoner för pmOS är huvudsakligen kinesiska telefoner eftersom de inte har låsta bootloaders men en handfull telefoner från Samsung går att boota. Dock fungerar inte samtal via telefonnätet helt perfekt än då det bara delvis finns stöd för modemen (Qualcomm-modem gör ibland konstiga saker och/eller kraschar).

Där skulle kunna bidra med pengar. Man bränner ändå pengar på mycket junk inom EU, men att få fram ett OS som inte är Made in USA eller China borde lika högt upp på dagordningen

Permalänk
Medlem

Vi kanske kan intresserad dig för några kinesiska alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik11:

Google maps är riktigt bra om man letar efter restauranger eller liknande ställen. Man har användarbetyg, bilder och menyer tillgängliga direkt från appen.

Det är ren o skär lättja och bekvämlighet alltså? All information den visar går att få tag i på annat sätt, men det kräver lite mer...
Absolut något man kan välja att leva utan i min värld.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Schweizs tjänster typ Proton har otroligt starka sekretesskydd.
Finns en anledning till att mycket kriminella tunnlar via länder utanför EU.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Schweizs tjänster typ Proton har otroligt starka sekretesskydd.
Finns en anledning till att mycket kriminella tunnlar via länder utanför EU.

De tunnlar via länder som inte samarbetar med EU, USA osv... Schweiz samarbetar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Det är ren o skär lättja och bekvämlighet alltså? All information den visar går att få tag i på annat sätt, men det kräver lite mer...
Absolut något man kan välja att leva utan i min värld.

Så kan det ju vara, men ofta har man ju bråttom när man ska kolla kartan, vill använda en app man känner igen, etc. Rätt ok navigator också.

Jag håller på att försöka vänja mig av med WinRar men alla alternativ känns så bakvända...och jag använder inte programmen tillräckligt ofta för att lära om mig. Gäller många program man blivit van med.

Flera program jag använder har startats i Europa (exempelvis Pixelmator) men blivit uppköpta av någon jätte man kanske inte alltid vill stödja.

Överlag är det väl främst molntjänster man kan vara försiktig med, om de styrs från nyckfulla stater eller företag.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av hetsallad:

Jag skulle gärna vilja ha lite tips om alternativ till de Amerikanska internettjänsterna... i den mån det finns några.

Istället för...

Google

Google maps

Youtube

Facebook

osv

https://european-alternatives.eu/

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 7 5800X | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Montech Mkey Fullsize | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

Att enskilda utvecklare är från ett visst land eller det innehåller bitar med bas däri blir nog en omöjlighet för öppen mjukvara att sorteras efter. Huvudsaken är oberoendet av politiska krav. Vilket iof ändå kan medges inom vissa livenser yex.

Skrivet av Djhg2000:

Det är åas även många icke kinesiska bolag som tillhandahåller upplåsare, om inte för alla så åtminstone vissa modeller. Att ha en olåst lur redan från början är inte särskilt bra.

Men ja, problemet för eftermarknadsutvecklare är oftast just helt eller delvis frånvaro av öppenhet för både hård och mjukvara.

Skrivet av Pirum:

Flera program jag använder har startats i Europa (exempelvis Pixelmator) men blivit uppköpta av någon jätte man kanske inte alltid vill stödja.

Har för mig Apple köpte det för att säkerställa att ha ett alternativ för bildbehandling. Men de skulle tydligen fortsätta som oberoende. Som det iof ofta heter innan det inte är så längre. Vilket är risken med allt som inte är helt öppet. Det finns inget utrymme ens för fortsatt oberoende verksamhet även om delar av de ursprungliga utvecklarna vill ta det dit. Och då blir såklart en ensidig tekniköverföring ett faktum.

Nästan allt utom OS.

Blir som att bojkotta jordnötterna på ICA för att sen häva upp resten av maten på flaket till GMC-pickupen som tar två P-rutor.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Där skulle kunna bidra med pengar. Man bränner ändå pengar på mycket junk inom EU, men att få fram ett OS som inte är Made in USA eller China borde lika högt upp på dagordningen

Du menar EU OS?
https://www.linuxjournal.com/content/eu-os-bold-step-toward-d...

(jag har fortfarande inte förstått varför EU behöver göra en egen linux-distro - räcker det inte med de hundratals distros som redan finns?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Du menar EU OS?

(jag har fortfarande inte förstått varför EU behöver göra en egen linux-distro - räcker det inte med de hundratals distros som redan finns?)

Det förklaras ju på sidan i länken, att det är just därför.

Så, nu kan nån posta den där memen om standarder..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Det är åas även många icke kinesiska bolag som tillhandahåller upplåsare, om inte för alla så åtminstone vissa modeller. Att ha en olåst lur redan från början är inte särskilt bra.

Men ja, problemet för eftermarknadsutvecklare är oftast just helt eller delvis frånvaro av öppenhet för både hård och mjukvara.

Jag tror du missförstod vad jag menade. Det är alltså möjligheten att låsa upp bootloader som det hänger upp sig på, men även de kinesiska har en upplåsningsprocedur. Samsung står ut i och med att de inte tar bort valet "OEM Unlocking" från utvecklarmenyn.

Google-telefoner är också lätta att låsa upp men nu när de kör sin egen SoC går det inte att dela lika mycket kod med andra telefoner längre, så efter Pixel 6 och framåt så finns det experimentella patchar som får igång kerneln med serieportsladdar lödda till moderkortet men inte så mycket mer. Där är det större chans att kunna köra något baserat på Halium, som UBPorts eller Droidian, där libhybris ligger som ett översättningslager mellan en Android-kernel och en i övrigt relativt normal Linux-miljö.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Du menar EU OS?

Det är lite sunkigt. Men EU borde starta någon insitutit, där uppmana utveckling av öppen källkod. Det har vi märkt av när Stockholm stad,, skolverket och Landstinger i Göteborgs området bränner skattepengar på junk, som bara kostar pengar. Man har ingen förstålse det här med IT, utan man tro som vissa sosse ministrar internet är en fluga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Har en pine64 telefon.. Den skall man kunna köra i olika OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Du menar EU OS?

Troligen för att enklare kunna spionera på dig så du inte använder E2EE-meddelanden där du kan begå tankebrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Ville vara säker innan jag svarade så det tog fram till nu, men postmarketOS får redan pengar från EU genom NGI (Next Generation Internet): https://ngi.eu

Sedan röstar jag med plånboken också. Har köpt PinePhone både i pmOS Edition och Mobian Edition (där en del av pengarna går till respektive projekt) och har bidragit med kod och mycket testning till båda. Ändå är de inte riktigt redo för vardagligt bruk av de som använder Android idag, men mjukvarustacken är mycket mer användbar idag än den var i början av Mobians historia.

Mycket tack vare Purism som faktiskt har dumpat relativt massiva resurser på PureOS och det täta samarbetet med Mobian. Många missförstår också varför Librem 5 är en dyr telefon; delvis för att vinstmarginalen ska räcka till att finansiera utvecklartiden men också för att telefonerna inte har några subventioner från förinstallerade appar. Värt att tänka på när man skaffar Android-telefoner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Det är lite sunkigt. Men EU borde starta någon insitutit, där uppmana utveckling av öppen källkod. Det har vi märkt av när Stockholm stad,, skolverket och Landstinger i Göteborgs området bränner skattepengar på junk, som bara kostar pengar. Man har ingen förstålse det här med IT, utan man tro som vissa sosse ministrar internet är en fluga.

Jo, tack du! Det där känner jag igen otroligt väl för den kommun jag bor i.

Jag har försökt att få tag på de på IT-avdelningen, även via min "chef" i kommunen, men de totalt blånekar att träffa mig. Enligt typ alla jag har pratat med inom kommunen, krävs det att man måste ha licenser för precis allt. Detta anser jag är fel! Men jag har inte gett upp! Jag SKA få kontakt med IT-avdelningen på ett eller annat sätt!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Om man installerar Biktorgj-firmware på modemet (Quectels egna firmware är, eller iallafall var, galet buggig) är det en mycket väl fungerande telefon. 3GB RAM och A64-SoC håller tillbaka den mycket (för lite RAM för Waydroid) och det tog till moderkortsrevision v1.2b innan de fick koll på de värsta hårdvarubuggarna men i övrigt är den nog den bästa telefonen om man vill leka med alternativa telefon-OS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Skrivet av Djhg2000:

Ville vara säker innan jag svarade så det tog fram till nu, men postmarketOS får redan pengar från EU genom NGI (Next Generation Internet): https://ngi.eu

Sedan röstar jag med plånboken också. Har köpt PinePhone både i pmOS Edition och Mobian Edition (där en del av pengarna går till respektive projekt) och har bidragit med kod och mycket testning till båda. Ändå är de inte riktigt redo för vardagligt bruk av de som använder Android idag, men mjukvarustacken är mycket mer användbar idag än den var i början av Mobians historia.

Mycket tack vare Purism som faktiskt har dumpat relativt massiva resurser på PureOS och det täta samarbetet med Mobian. Många missförstår också varför Librem 5 är en dyr telefon; delvis för att vinstmarginalen ska räcka till att finansiera utvecklartiden men också för att telefonerna inte har några subventioner från förinstallerade appar. Värt att tänka på när man skaffar Android-telefoner.

Lite besserwisser här.
Både Pine64s Pinephone och Purisms Librem är amerikanska telefoner och det här är en tråd om europeiska alternativ.

Även om jag håller tummarna för att det går bra för både Pine64 och Purism, är de europeiska alternativen som jag känner till: nederländska Fairphone, tyska Volla och finländska Jolla.

Fairphone:
https://forum.fairphone.com/t/operating-systems-for-fairphone...
TL;DR: Sailfish OS, Ubuntu Touch, Postmarket OS, Mobian/Droidan
(Fairphone finns i flera olika modeller, olika modeller klarar olika OS)

Volla kan köra Sailfish OS, Ubuntu Touch, Postmarket OS, Mobian/Droidan
(Volla har flera olika modeller, olika modeller klarar olika OS)

Jollas senaste telefon C2 kan i dagsläget bara köra Jollas egna Sailfish OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Om man installerar Biktorgj-firmware på modemet (Quectels egna firmware är, eller iallafall var, galet buggig) är det en mycket väl fungerande telefon. 3GB RAM och A64-SoC håller tillbaka den mycket (för lite RAM för Waydroid) och det tog till moderkortsrevision v1.2b innan de fick koll på de värsta hårdvarubuggarna men i övrigt är den nog den bästa telefonen om man vill leka med alternativa telefon-OS.

Min ligger och skräpar någonstans. Köpte den för 500:- av en kille som ville ha en alternativ telefon utan Android, men han förstod inte att dessa produkter är väldigt experimentella och kräver en hög teknisk kunskap.

Permalänk
Medlem

Om man inte vill använda sin ISP emailadress man får tilldelad vilken annan email ska man ha då som inte är amerikanskt?
Har både hotmail och gmail nu...