Nu höjer Sony priset på PS5 i Europa

Permalänk
Melding Plague

Nu höjer Sony priset på PS5 i Europa

Skivläsarlösa blir dyrare, men skivläsaren blir billigare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser ut som Sony ökar priser i deras starkaste marknader för att inte behöva öka i USA, de området där det faktiskt gått upp i pris med både svagare dollar samt tullar, Intressant. Euron har ju vuxit sig starkare samt inga tullar mot länderna som producerar konsolerna.

Med dagens priser så är PS5 Digital i USA 400$ (350€) lägger vi på 20% moms som standard så blir det 420€ men den kostar nu 500€ i Europa... Rätt tydligt att Sony vill att resten av värden subventionerar USA.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Som om PS5:an inte är dyr nog redan idag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Den är snarare billig om man jämför med switch 2, ynka 256gb lagring jämfört med 1tb som du får. Och ingen oled skärm..

Permalänk
Medlem

Har tyckt att PS5 varit för dyr redan tidigare.

Får klara mig med Nintendo Switch samt Xbox One X tills vidare.

Sen blir det nog till att skaffa en ordentlig speldator igen. Känns ovärt med konsol idag, då det känns väldigt osäkert kring hur länge spelen kommer att vara spelbara.

Ubisoft, EA och Microsoft älskar att stänga av onlinestödet i sina spel efter ett par år

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Varför inte införa en leksaksskatt

Permalänk
Medlem

Väntar på att min chef som komma och säga samma sak. Nu höjer vi din lön pga rådande ekonomiska läget och stigande inflation.

Permalänk
Medlem

Nya skrattretande tider, några år gamla konsoller går inte ner i pris, utan upp.

Skrivet av HazZarD:

Den är snarare billig om man jämför med switch 2, ynka 256gb lagring jämfört med 1tb som du får. Och ingen oled skärm..

Två fel blir inte ett rätt.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Hur stor skärm har du på PS5:an?

Förstår inte heller hysterin kring OLED. Det finns väldigt bra LCD-skärmar samt Mini-LED som kan vara bättre i vissa scenarion.

Kan tillägga att jag har OLED-TV och OLED-Monitor, men Mini-LED i min laptop samt LCD (Liquid Retina) i iPad Pro 11".

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur stor skärm har du på PS5:an?

Vad spelar skärmen för roll ?

Permalänk
Medlem

De kanske missförstått tullarna. Inte lätt att hålla reda på alla tullar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Vad spelar skärmen för roll ?

Läs ditt egna inlägg igen

Edit:
Det känns även fel att jämföra en stationär monsterpjäs med en liten batteridriven enhet.

Ha så skoj med PS5:an på flygresan

Permalänk
Medlem

Digital Edition blev ju enormt oattraktiv nu. En besparing på 500kr för att skippa skivläsaren, knappast värt det.

Intressant om Sony inte höjer priserna i USA…

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av underd0g76:

De kanske missförstått tullarna. Inte lätt att hålla reda på alla tullar.

Jag har själv gått i tankarna att många stora tillverkare, oavsett om det gäller bilar eller PS5:or, kommer att sprida ut kostnaderna i varierande grad över kontinenterna - för att inte tappat fotfästet på den amerikanska marknaden. Men, vem vet egentligen, vad tullarna innebär tycks ändras från timme till timme.

Permalänk
Medlem

Dom här priserna kommer bli dom nya normala

Permalänk
Medlem

Då finns de kanske en chans man får sålt sin tillslut då xD

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Jag har själv gått i tankarna att många stora tillverkare, oavsett om det gäller bilar eller PS5:or, kommer att sprida ut kostnaderna i varierande grad över kontinenterna - för att inte tappat fotfästet på den amerikanska marknaden. Men, vem vet egentligen, vad tullarna innebär tycks ändras från timme till timme.

Jo men så är det säkert. Eller snarare att vi gemensamt får bära bördan av förväntad minskad försäljning i USA.

Permalänk
Medlem

Med tanke på svenska kronans förstärkning mot nästan alla världsvalutor så betyder detta väl mer att priset blir oförändrat just här?

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant & se hur många som passar på att öka priset nu utan anledning. (Att usa blir dyrare e ju klart men i övriga världen, gissar att många kommer passa på för att hålla uppe aktieutdelningen)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Håller med, var är min PS5a med OLED skärm?

Snart kommer nog alltid börja öka smått i pris, precis när inflationen lugnat sig något.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Misstänkte också att dom skulle bete sig exakt såhär. Men vi har ju alltid kompenserat och subventionerat den amerikanska marknaden, som ansetts som viktigast för de flesta företag. Ganska ruttet beteende av företagen att föra över kostnaderna till andra länder som inte lägger tullar på dom...

Permalänk
Medlem

Vi ska alltså subventionera USA? Om detta stämmer så tycker jag att alla européer som har möjlighet borde välja att undvika produkter från Sony i fortsättningen.

Visa signatur

“All cruelty springs from weakness.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Läs ditt egna inlägg igen

Varför? jag konstaterade att priset på switch2 är dyrt för en enhet utan oled och låg lagring för 2025..

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Jo men så är det säkert. Eller snarare att vi gemensamt får bära bördan av förväntad minskad försäljning i USA.

Men det har ju inte hänt! Istället har folk handlat på sig för att de varit rädda för tarifferna, och senaste budet är att de här produkterna är undantagna alldeles oavsett.

Petroleumpriserna är låga, processnoden har extremt hög yield vid det här laget och all cutting edge konkurrens har migrerat till TSMC N5N4N3. Till och med GDDR6 ligger lägre.

Rimligen handlar det om att Sony helt enkelt passar på att höja sina vinstmarginaler för hårdvaran.
Deras försäljningssiffror för PS5 är redan i dalande, så att höja marginalerna rejält är antagligen gynnsamt om inte försäljningssiffrorna påverkas katastrofalt.

Nån skall ju betala de nästan tio miljarder dollar som de köpte Bungie för….

Permalänk
Medlem

Köpte PS5 med disc för 4999 på Ica Maxi.

Permalänk
Medlem

”Aj varför slog du mig? Det var ju han som stal dina lunch pengar.”
”För jag vågar inte slå honom men jag vågar slå dig.”

Typ så känns det. Vi borde inte påverkas av tullar USA har.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Men det har ju inte hänt! Istället har folk handlat på sig för att de varit rädda för tarifferna, och senaste budet är att de här produkterna är undantagna alldeles oavsett.

Senaste budet är att de är undantagna tillfälligt, i någon månad eller 2. https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/bm2vmq/usa-undantagen...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så nu väntar 25% ökningar på grafikkort och datorkomponenter? Eller var de var tillfälligt undantagna?

All elektronik är tillfälligt undantagna. Det senaste budet är någon månad eller 2

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är lugnt, klart dom skall höja priset i Europa eftersom det blir dyrare för dom att frakta till *checks notes* usa.

Men dom tar SJÄLVKLART och sänker priset sen när allt stabiliseras, eftersom det beror på oroligheter just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finwë:

Vi ska alltså subventionera USA? Om detta stämmer så tycker jag att alla européer som har möjlighet borde välja att undvika produkter från Sony i fortsättningen.

Korrekt. Det enda som fungerar är om alla röstar med plånboken. Köp inte varor från Sony.