Problem att aktivera secure boot i Win 10 för att kunna uppgradera till Win 11

Permalänk
Medlem

Problem att aktivera secure boot i Win 10 för att kunna uppgradera till Win 11

Jag har problem med följande

Jag kan inte aktivera secure boot (säker start på svenska) då det krånglar med att aktivera säker start. Man ska tydligen kunna starta om datorn under Inställningar -> Uppdatering och säkerhet och välja Återställning, där väljer man starta om nu under Avancerad start. Sedan ska man komma till en meny där det står felsök och när man trycker på den ska man kunna komma till en UEFI inställning vilket inte finns här. Saknar jag något i denna installation? 100 mb startpartition, måste man ha det?

Datorn är en AM4 plattform med Ryzen 5700 cpu.

Kan jag på något sätt tvinga denna dator att uppgradera sig till Windows 11 från Windows 10 utan att starta om?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Har du kollat i manualen till moderkort vilken tangentbordsknapp det är du ska trycka vid start för att komma till UEFI-menyn innan Windows startar?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Här är en lista över vilken tangent du skall "spamma" för att få upp bootmenyn

Asus - F8
Dell - F2 or F12
EVGA - ESC
Gigabyte, Acer - F12
HP - ESC or F9
MSI - F11

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Jag har Windows 10 och Linux Mint installerat med dual boot. Den är installerad på Legacy och Secure Boot off. Om jag ändrar i BIOS till Secure Boot så finns ingen disk att boota. Det jag måste göra är att ändra från MBR Legacy till GPT som fungerar med Secure Boot. Kanske du har samma problem som jag har.
https://www.dell.com/support/kbdoc/sv-se/000137854/steg-f%C3%...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag har problem med följande

Jag kan inte aktivera secure boot (säker start på svenska) då det krånglar med att aktivera säker start. Man ska tydligen kunna starta om datorn under Inställningar -> Uppdatering och säkerhet och välja Återställning, där väljer man starta om nu under Avancerad start. Sedan ska man komma till en meny där det står felsök och när man trycker på den ska man kunna komma till en UEFI inställning vilket inte finns här. Saknar jag något i denna installation? 100 mb startpartition, måste man ha det?

Datorn är en AM4 plattform med Ryzen 5700 cpu.

Kan jag på något sätt tvinga denna dator att uppgradera sig till Windows 11 från Windows 10 utan att starta om?

Det är inget krav på att ha Secure Boot aktiverat, bara att moderkortet stödjer Secure Boot. Det låter som om din Windows installation inte är i UEFI läge, vilket om man vill installerar Windows 11 på officiellt sätt så krävs UEFI läge. Om du tycker på windows knappen / ikonen och skriver msinfo32, kan du visa en bild på vad som visas i det fönstret. I det fönstret så finns det många rader, en av raderna står det BIOS Mode och här står det antingen UEFI eller Legacy.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Operativsystemets namn Microsoft Windows 10 Pro
Version 10.0.19045 version 19045
Ytterligare beskrivning av operativsystemet Inte tillgängligt
Operativsystemets tillverkare Microsoft Corporation
Datornamn PC
Datortillverkare ASUS
Datormodell System Product Name
Datortyp x64-based PC
System-SKU SKU
Processor AMD Ryzen 5 5600G with Radeon Graphics, 3901 Mhz, 6 kärnor, 12 logiska processorer
BIOS-version och -datum American Megatrends Inc. 2006, 2021-03-19
SMBIOS-version 3.3
Version av inbäddad styrenhet 255.255
BIOS-läge Äldre
Baskortstillverkare ASUSTeK COMPUTER INC.
Baskortsprodukt PRIME B550-PLUS
Baskortsversion Rev X.0x
Plattformsroll Stationär dator
Tillstånd för säker start Stöds inte
PCR7-konfiguration Bindning är inte möjlig

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Detta med översättningar i Windows, det är legacy dvs äldre. Men jag förstår inte hur jag ska komma förbi detta för att uppgradera till Windows 11.

Vad ska jag göra i UEFI-menyn F8 knapp? Om jag går in i Bios och ändrar till UEFI så startar inte Windows 10 överhuvudtaget. Så jag måste ställa om Windows 10 på något sätt att den startar i UEFI-läge. Jag har gjort detta förr en gång men jag minns inte hur.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Följ instruktionerna på denna sida så kan du konvertera din Windows 10-installation från Legacy till UEFI.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/convert...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Detta med översättningar i Windows, det är legacy dvs äldre. Men jag förstår inte hur jag ska komma förbi detta för att uppgradera till Windows 11.

Vad ska jag göra i UEFI-menyn F8 knapp? Om jag går in i Bios och ändrar till UEFI så startar inte Windows 10 överhuvudtaget. Så jag måste ställa om Windows 10 på något sätt att den startar i UEFI-läge. Jag har gjort detta förr en gång men jag minns inte hur.

Antingen så måste du konvertera din Windows installation från Äldre till UEFI eller bara slå på UEFI i BIOS:en och sen göra en clean installation av Windows 11. Jag har aldrig konverterat en Windows installation från Äldre -> UEFI så jag vill inte säga något om det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Legacy till UEFI konverteringen kräver detta.

The MBR disk must have at most 3-partitions.

The OS must be 64-bit.

Bitlocker or encryption must be turned off.

There should be an Operating system on the disk.

One of the partitions must be active(confirm that from disk Management).

No dual boot.

Windows 10 version must be at least version 1703.

Men jag har inte tre partitioner, antar att man måste ha en boot partition på 100 mb i början av disken. Den saknar jag. Förr kunde man använda partition magic men vad kör man idag? Gärna open source så jag kan boota från en Linux dist på USB eller CD.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om jag inte är fel ute så fixar mbr2gpt-kommandot det partitioner som behövs automatiskt. Se bara till att du har några GB ledigt iallafall.
Tänk även på att även om det fungerar bra i de flesta fall så bör man säkerhetskopiera det man vill spara först.

https://www.youtube.com/watch?v=hfJep4hmg9o

För övrigt.
Väljer du rutten att först ändra till UEFI-läge via BIOS och sedan installera om Windows så kommer du även bli tvungen att manuellt konvertera din disk från MBR till GPT i "diskpart" före du kommer kunna installera om Windows på den.

Jag är även ganska säker på att din disk redan har 2-3 partitioner.
Högerklicka på startknappen, välj "diskhanteraren" så bör du se att du har tre partitioner på disken även om bara en är synlig i utforskaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Legacy till UEFI konverteringen kräver detta.

The MBR disk must have at most 3-partitions.

The OS must be 64-bit.

Bitlocker or encryption must be turned off.

There should be an Operating system on the disk.

One of the partitions must be active(confirm that from disk Management).

No dual boot.

Windows 10 version must be at least version 1703.

Men jag har inte tre partitioner, antar att man måste ha en boot partition på 100 mb i början av disken. Den saknar jag. Förr kunde man använda partition magic men vad kör man idag? Gärna open source så jag kan boota från en Linux dist på USB eller CD.

Har du inte trixat med partitionerna själv vid installationen av Windows 10 har du fler än 3 partitioner. Windows 10 skapar de nödvändiga partitionerna som krävs och Windows 11 gör samma sak.
En partition är aktiv och det är den partitionen som Windows är installerad på.

Innan du kör igång konverteringen bör du göra en säkerhetskopia på allt du inte vill bli av med på disken som skall konverteras. Det finns alltid en risk att något går fel och då är det du vill ha kvar förlorat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Har du inte trixat med partitionerna själv vid installationen av Windows 10 har du fler än 3 partitioner. Windows 10 skapar de nödvändiga partitionerna som krävs och Windows 11 gör samma sak.
En partition är aktiv och det är den partitionen som Windows är installerad på.

Innan du kör igång konverteringen bör du göra en säkerhetskopia på allt du inte vill bli av med på disken som skall konverteras. Det finns alltid en risk att något går fel och då är det du vill ha kvar förlorat.

Med icke UEFI läge har du 3 partitioner. UEFI läge har man om jag minns rätt 4 partitioner

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ärligt talat skulle jag nog överväga ominstallering istället.
konvertering till GPT och att få windows fungera efteråt är lite hit-or-miss tyvärr.
Bättre att ändra till UEFI och nödvändiga stegen i bios och sedan köra in windows 11 direkt från usbsticka.

Permalänk
Medlem

Ta backup på allt viktiget eller hela disken om du kan
kör sen "mbr2gpt.exe /validate" I en CMD prompt, utan citationstecknena.
Det gör då en "test" för att se så allt är OK att göra en konvertering.

Sedan ska du egentligen köra "mbr2gpt.exe /convert" från recovery mode men du kan om du vågar bara köra "MBR2GPT.exe /convert /allowFullOS" för att göra det innifrån ditt windows. har funkat för mig.

Du måste (nog) sedan in i BIOS/UEFI och stänga av CSM/Legacy boot mode för att din installation ska kunna hittas och bootas igen.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Med icke UEFI läge har du 3 partitioner. UEFI läge har man om jag minns rätt 4 partitioner

Och det är 3 partitioner som krävs vid konverteringen.

Permalänk
Medlem

C:\Windows\system32>mbr2gpt.exe /validate /allowFullOs
MBR2GPT: Attempting to validate disk 1
MBR2GPT: Retrieving layout of disk
MBR2GPT: Validating layout, disk sector size is: 512 bytes
Disk layout validation failed for disk 1

Jag har bara två partitioner och det är en installation som har uppgraderats från Windows 7 till Windows 10 och sedan ska den nu uppgraderas till Windows 11 är det tänkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tänker att jag skulle kunna lösa detta om jag skapar en tredje partition, måste den vara i början?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det spelar roll. Du kan testa att skapa en partition till men låt blir att göra mer än skapa den. Således skall du inte formatera den eller göra något annat. Skapa partitionen och testa igen.

Permalänk
Medlem

Ska jag skapa en 100 mb partition?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Prova kör det där kommandot i en kommandoprompt som administratör, dvs, högerklicka på kommandoprompt i startmenyn och välj "kör som administratör", om det inte redan är vad du gjort.

Sedan är ett önskemål att du lägger upp en bild på hur det ser ut med partitionsbeskrivningarna i diskhanteraren. Avänd lämpligtvis "skärmklippverktyget" (snipping tool) för att ta en bild, spara sedan denna och ladda upp här. Dra gärna ut diskhanteraren i sidled så det blir tydligt vad beskrivningarna för partitionera är.

Jag har en misstanke om att det inte kommer räcka att bara krympa systempartitionen och sedan skapa en ny. Förmodligen kommer du få ändra flaggor på partitionerna också via diskpart, något jag tyvärr inte är speciellt insatt i.

Sedan kan det absolut vara värt att göra en fräsh installation, särskillt om det är en gammal uppgradering från Windows 7.
Om det är aktivering av Windows 11 du oroar dig över så bör det ske automatiskt då jag förutsätter att du redan har en aktiverad installation av Windows 10.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Rekommenderar en AutoUnattend.xml från Schneegans för automatiserad ominstallation/partitionering. Denna partitionerar GPT, väljer Svenska och går förbi W11-krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Ska jag skapa en 100 mb partition?

Gör den 300MB stor

Permalänk
Medlem

Lägger till.
Om jag ska spekulera så är det en gissning att det är "WindowsRE-partition" som saknas.
Det här är orsaken till att jag gärna vill se vad partitionernabeskrivningen i diskhanteraren är.

För att kontrollera om "WinRE" körs, kör följande kommando i en kommandopromt i administratörsläge: "reagentc /info".
Står det "disabled" så är jag inte säker på att det är så enkelt som att bara skapa en ny partition...

När det kommer till EFI-partitionen på 100MB så ska den skapas automatiskt när man kör mbr2gpt-kommandot.