i9-14900K når 95°C vid uppstart och under gaming

Permalänk
Medlem

i9-14900K når 95°C vid uppstart och under gaming

Hej alla,
Jag har nyligen byggt ett nytt system med följande specifikationer:

CPU: Intel Core i9-14900K

Kylare: Noctua NH-U12A (med Arctic MX-4 kylpasta)

Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WiFi II (BIOS 1801)

RAM: G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30

Grafikkort: RTX 4070

Nätaggregat: be quiet! Straight Power 12 1000W

Chassi: Kolink Void RGB (inte det bästa chassit vad gäller luftflöde – jag vet)

Varje gång jag startar datorn, hoppar CPU-temperaturen upp till 90–100 °C precis när Windows laddas in. Det håller i sig kanske 1-2 sekund, sedan sjunker den till runt 40–55°C vid vanlig surfning.

När jag spelar (t.ex. Starfield, Dragon Age: Veilguard och Stalker 2) ser jag ibland att temperaturen tillfälligt når 100 °C, men oftast ligger den mellan 75–95 °C. Inga krascher än så länge, men det känns för högt för det här bygget.

Har testat hittills:

Undervolt med -0.050V offset → ingen temperaturskillnad

PWM-fläktkurva med tidig ramp-up (100 % vid 75 °C)

Step Up Level 0 (fläktarna reagerar direkt) i BIOS

CPU-fläktarna snurrar direkt vid uppstart

Uppdaterat BIOS till senaste versionen (1801)

Kylaren är korrekt monterad med jämn kylpastafördelning.

Frågor:

Är det normalt att 14900K når 100 °C kortvarigt vid uppstart eller spel – även med en high-end luftkylare?

Är min nuvarande undervolt tillräcklig, eller bör jag sänka mer?

Vad mer kan jag testa för att minska topparna?

Tar tacksamt emot alla tips och erfarenheter! 🙏

Permalänk
Medlem

Har du monterat om kylaren för att se om det hjälper?
Har du provat att ha öppet chassi?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Känns som att nån eller några av fläktarna i chassi/cpu sitter åt fel håll, NH-u12a känns väl inte riktigt som en toppenfläkt för att kyla en i9-14900k heller, dem blir juh varmare än solen även för dem som sitter på 360-420mm radiator

*edit*

NH-u12a har en kylkapacitet på 165w och en stock intel i9 drar 286w

Permalänk
Medlem

Du behöver en mer effektivare kylare.

Permalänk
Medlem

@hjalmarr Som nämnts i tråden är en Noctua NH-U12A (165W) inte riktigt lämpad för den processorn.

Jämför med en Noctua DH-15 G2 som har 250W kylkapacitet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

@hjalmarr Som nämnts i tråden är en Noctua NH-U12A (165W) inte riktigt lämpad för den processorn.

Jämför med en Noctua DH-15 G2 som har 250W kylkapacitet.

Tack för svar! Det var ju riktigt klantigt att inte kolla upp detta vid köp av kylaren. Ser att Noctua Nhd15 G2 inte skulle passa i mitt chassi. Max CPU-kylarhöjd är 160 mm och Noctua Nhd15 G2 kräver 165 mm.

Vad är alternativet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjalmarr:

Tack för svar! Det var ju riktigt klantigt att inte kolla upp detta vid köp av kylaren. Ser att Noctua Nhd15 G2 inte skulle passa i mitt chassi. Max CPU-kylarhöjd är 160 mm och Noctua Nhd15 G2 kräver 165 mm.

Vad är alternativet?

Exempel: https://www.inet.se/produkt/5325089/zalman-cnps-duo-14x-svart

Du kan filtrera hos Inet för att få fram vad som passar och har rätt watt för dig:
https://www.inet.se/kategori/1078/luftkylning?filter=%7B%22pr...

Permalänk
Medlem

Dock verkar det konstigt om den hoppar upp till 90–100 °C när Windows laddas. Även om kylaren är underdimensionerad låter det som något är knas då metallen i kylaren inte skulle hinna värmas upp så snabbt tycker man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Exempel: https://www.inet.se/produkt/5325089/zalman-cnps-duo-14x-svart

Du kan filtrera hos Inet för att få fram vad som passar och har rätt watt för dig:

Tack! Då detta var mitt första riktiga bygge så var det ett projekt. Passar det "huset" som jag idag har monterat Noctua NH-U12A på för andra CPU kylare? Eller måste det också bytas, dvs moderkortet måste plockas ut.

Edit: Efter att ha kikat så verkar den enda kylaren som skulle passa i mitt chassi och fixa 286w är denna https://www.inet.se/produkt/5324660/arctic-cooling-freezer-4u...

Men det verkar vara nån form av industribetonad kylare.

Allt verkar peka på att behöva byta ut chassit...

Permalänk

Testa ställ in till "Intel Default Settings" (Performance/Extreme) i bios. tror den ska ligga under kylning.

Permalänk
Medlem

Vattenkylning är grejen med en sådan cpu tyvärr, kan rekommendera en Artic liquid freezer 2 alt 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Dock verkar det konstigt om den hoppar upp till 90–100 °C när Windows laddas. Även om kylaren är underdimensionerad låter det som något är knas då metallen i kylaren inte skulle hinna värmas upp så snabbt tycker man.

Tar bara någon sekund för CPUn att nå väldigt höga temperaturer. Mycket temperatur som produceras på en mycket liten yta. Att nå 95 grader under boot med fel kylare låter inte alls osannolikt.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Tar bara någon sekund för CPUn att nå väldigt höga temperaturer. Mycket temperatur som produceras på en mycket liten yta. Att nå 95 grader under boot med fel kylare låter inte alls osannolikt.

Okej, har aldrig testat med för liten kylare så har ingen egen erfaranhet av detta. Lät bara väldigt snabbt för metall att värmas upp men mycket möjligt att det funkar så. En faktor är att OP:s prolle förmodligen har upplåst strömbudet. Lär hjälpa lite att låsta den till i vart fall 253W eller Intel Defaults som skrevs.

Permalänk
Medlem

Delar bild från Cinebench test. Är inte tillräckligt insatt för att veta om detta är ok eller katastrof. I testet så ligger tempen kring 95C på CPUn och går kort upp till 100C i enstaka toppar.

Hade ju helst velat ligga lågt och köra på med det som sitter i burken idag. Dock inte om det riskerar att förstöra grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjalmarr:

<Uppladdad bildlänk>

Delar bild från Cinebench test. Är inte tillräckligt insatt för att veta om detta är ok eller katastrof. I testet så ligger tempen kring 95C på CPUn och går kort upp till 100C i enstaka toppar.

Hade ju helst velat ligga lågt och köra på med det som sitter i burken idag. Dock inte om det riskerar att förstöra grejer.

Om du är villig att tumma på prestandan kan du låsa strömbudgeten i BIOS till 165W.
Testa PL1 = 165 och PL2 = 165. Tappar du för mycket prova lite högre på PL2 och se temps. Hitta balans.

• Power Limit 1 (PL1): A threshold for average power that will not exceed - recommend to set to equal Processor Base Power (a.k.a TDP). PL1 should not be set higher than thermal solution cooling limits.

• Power Limit 2 (PL2): A threshold that if exceeded, the PL2 rapid power limiting algorithms will attempt to limit the spike above PL2.

https://www.intel.com/content/www/us/en/content-details/74384...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjalmarr:

Tack! Då detta var mitt första riktiga bygge så var det ett projekt. Passar det "huset" som jag idag har monterat Noctua NH-U12A på för andra CPU kylare? Eller måste det också bytas, dvs moderkortet måste plockas ut.

Edit: Efter att ha kikat så verkar den enda kylaren som skulle passa i mitt chassi och fixa 286w är denna https://www.inet.se/produkt/5324660/arctic-cooling-freezer-4u...

Men det verkar vara nån form av industribetonad kylare.

Allt verkar peka på att behöva byta ut chassit...

Hej,

Här hittar du samtliga processorkylare som finns som passar din socket, ditt chassi (höjd över moderkort) och som har minst 260W kapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Hej,

Här hittar du samtliga processorkylare som finns som passar din socket, ditt chassi (höjd över moderkort) och som har minst 260W kapacitet.

Tack så mycket🙏 Har du någon egen rekommendation?

Efter att ha kikat så funderar jag på denna https://www.inet.se/produkt/5324214/montech-metal-dt24-premiu...

Den är lite mindre också vilket är bra för mitt chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjalmarr:

Tack så mycket🙏 Har du någon egen rekommendation?

Efter att ha kikat så funderar jag på denna https://www.inet.se/produkt/5324214/montech-metal-dt24-premiu...

Den är lite mindre också vilket är bra för mitt chassi

Jag är inte så haj på Montech. Hade personligen kört DeepCool.

Permalänk

Tjenare, min 14700KF gick upp till 100c under gaming sessions med 360 aio. Jag lyckades lösa problemet med en contact frame och genom att låsa processorn till att inte dra mer än 200w. Visst blev en liten prestanda dip men jag överclockade processorn lite för att komma tillbaka till där den låg innan.

För min del har jag inte märkt några konstigheter med att låsa processorn till att inte dra mer än 200w, processorn ligger nu på mer bekvämare temps ca 72-76 grader medan jag spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanemaggot:

Tjenare, min 14700KF gick upp till 100c under gaming sessions med 360 aio. Jag lyckades lösa problemet med en contact frame och genom att låsa processorn till att inte dra mer än 200w. Visst blev en liten prestanda dip men jag överclockade processorn lite för att komma tillbaka till där den låg innan.

För min del har jag inte märkt några konstigheter med att låsa processorn till att inte dra mer än 200w, processorn ligger nu på mer bekvämare temps ca 72-76 grader medan jag spelar.

Tack för svar! Höll på att bli tokig. Testade olika luftkylare samt fler fläktar men CPUn blev fortfarande för varm.

Men efter att jag bytte chassi samt installerade en AIO kylare så går tempen sällan upp till 80 grader vid gaming, och då har jag inte undervoltat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanemaggot:

Skrivet av hjalmarr:

Tack för svar! Höll på att bli tokig. Testade olika luftkylare samt fler fläktar men CPUn blev fortfarande för varm.

Men efter att jag bytte chassi samt installerade en AIO kylare så går tempen sällan upp till 80 grader vid gaming, och då har jag inte undervoltat.

Testa att laborera med load line calibration (5-6 är bra)samt dc load line (sätt på lägsta möjliga)
Då kommer den inte önska för mycket volt för att bibehålla frekvensen.

Load line calibration är att den efterfrågar en viss volt i frekvens/core kurvan. Ju lägre load line ju lägre volt efterfrågar den.

Nu har jag enbart 12600k men att trimma detta gjorde att min fick från 1.35V idle till 1.1V och i load kör den ny på 1.25V istället för 1.5V

Mvh

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop