Nvidia Geforce RTX 5060 Ti: Mellankort, mellanpris, mellanbra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Priset på 5060 Ti är väl dock inte riktigt rättvist?
Sådär billiga kort finns väl inte att köpa?

Eller var har du fått alla priserna ifrån?

Jag håller ändå med dig, reaktionerna från många här i tråden är helt orimliga och Swec har gjort en bra bedömning.

Ser nu att jag skrev lite fel. Inet har 5060ti i lager för 5399, men det är 9kr mer så gör inte så stor skillnad.

Till priser har jag använt GPUKollen samt även kollat upp priser manuellt på tex Amazon.
5070ti har funnits i lager för strax över 10k i några veckor nu. Även 5080 går att beställa för 13622, men det är ca 1 månads leverans så tog inte med det priset i listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kesse2:

Ser nu att jag skrev lite fel. Inet har 5060ti i lager för 5399, men det är 9kr mer så gör inte så stor skillnad.

Jag som kollat fel då!
Trodde inte det fanns tillgängligt för under 6000!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Ett sånt tajfasande över testerna. Det är både gratis och valfritt att ta del av, är man missnöjd så kan man faktiskt avstå från att läsa.

Jag tycker att man ska få kommentera och inte bli cencurerad i det stora hela.

Med det sagt så håller jag inte med om kritiken att det inte skulle vara en "bra produkt".

Varför? Det finns mer än "bra" och "dålig". Det är inte ett binärt betyg. Hade jag själv satt ett betyg så hade det varit "Okej" antagligen, ett halvt steg ner från "bra". Det är inte ett kort för mig, men det är i hälarna på mitt 3080 (vad jag hört) och det kostar hälften av vad jag betalade för det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kesse2:

Blev inspirerad av @Syglarn PPK-tabell och modifierade det lite med siffror från TechPowerUps siffror som har medelvärden i 1440p från 24 spel (tror det var 24):

Raster:
<Uppladdad bildlänk>

RT:
<Uppladdad bildlänk>

Det är sjukt mycket hat från vissa i dessa trådar för recensioner av Nvidias kort.
Tycka vad man vill om prissättningen och vad man tycker det "borde" prestera, men faktum är att jämför man med vad som finns att köpa idag så är ingenting riktigt "dåligt".

Hur har du räknat ut det där, när jag använder TPUs siffror från deras 5060Ti-recension så får jag detta resultat (använder relativ prestanda indexet, samt RT-delen)
Formel: (index/pris)*1000

EDIT:

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Rätt sjukt hur illa AMD ser ut med dagens priser. RDNA4 ska köpas till MSRP annars är Nvidia det bättre valet som din tabell visar.

Nu ska jag inte säga att jag är helt klar över vad PPK är, men jag killgissade Prestanda-Per-Krona, och satte (med siffror från TPUs realtiva index) upp en tabell med 1080, 1440, och 4k.

EDIT:

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Hur har du räknat ut det där, när jag använder TPUs siffror från deras 5060Ti-recension så får jag detta resultat (använder relativ prestanda indexet, samt RT-delen)
<Uppladdad bildlänk>

Jag påbörjade listan innan 5060ti recensionen var ute och utgick från Sweclockers recension av 9070xt (i 1440p fick det kortet 153 i index för raster).
Sedan använde jag TPU's relative index för 9070 xt och räknade med 153 för 9070xt som utgångspunkt.

Absoluta siffrorna ser annorlunda ut, men relativt varandra så ser listan nästan lika ut, i vilket fall för raster.

Ser nu att för RT så ser det annorlunda ut. Vet inte om TPU's siffror ser olika ut i de olika recensionerna. Måste dubbelkolla det när jag får tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kesse2:

Jag påbörjade listan innan 5060ti recensionen var ute och utgick från Sweclockers recension av 9070xt (i 1440p fick det kortet 153 i index för raster).
Sedan använde jag TPU's relative index för 9070 xt och räknade med 153 för 9070xt som utgångspunkt.

Absoluta siffrorna ser annorlunda ut, men relativt varandra så ser listan nästan lika ut, i vilket fall för raster.

Ser nu att för RT så ser det annorlunda ut. Vet inte om TPU's siffror ser olika ut i de olika recensionerna. Måste dubbelkolla det när jag får tid.

Tackar!
Alltid lite svårt att hoppa mellan index, då de bygger på olika spel som bygger upp dem, men som du säger inte så stor skillnad annat än RT-resultaten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Varför är korten så stora?

Detta kort har i stort samma prestanda som 7700xt men enormt större??

Så man blandar ihop på sätt och vis överdimensionerad kylning med prestanda.

Det "ser" flådigare ut än vad det är....

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Det är ju dock något jag tänker är positivt, mer kylning som ger lägre ljudnivå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kesse2:

Blev inspirerad av @Syglarn PPK-tabell och modifierade det lite med siffror från TechPowerUps siffror som har medelvärden i 1440p från 24 spel (tror det var 24):

Raster:
<Uppladdad bildlänk>

RT:
<Uppladdad bildlänk>

Det är sjukt mycket hat från vissa i dessa trådar för recensioner av Nvidias kort.
Tycka vad man vill om prissättningen och vad man tycker det "borde" prestera, men faktum är att jämför man med vad som finns att köpa idag så är ingenting riktigt "dåligt".

Intressant!
Vad står PPK för?

Tack för tabellerna!

Visa signatur
Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av kotz:

Den här kylaren hör egentligen hemma på en RTX 5080, men har anpassats för RTX 5060 Ti. Den är, för modellen, absurd. Alldeles utomordentligt tyst och sval - dock kostar det en hel del extra gentemot MSRP-modeller.

Det finns betydligt mindre modeller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Den här kylaren hör egentligen hemma på en RTX 5080, men har anpassats för RTX 5060 Ti. Den är, för modellen, absurd. Alldeles utomordentligt tyst och sval - dock kostar det en hel del extra gentemot MSRP-modeller.

Det finns betydligt mindre modeller!

perfekt, alldeles för mycket små grafikkort som tillverkas; ge mig 3.5-slots kort, helst med tre 120mm fläktar tack.
Tyst och svalt går först imo, kollar man snittbygget hos folk som ber om råd på forumet så har de nästan uteslutande chassin och konfigurationer som hade fått plats med kort i den storleken eller ännu större.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara intressant då jag nog kommer att spela i 1080p ett tag framöver. Frågan är om uppgradering från RTX 2080s är värt det dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Intressant!
Vad står PPK för?

Tack för tabellerna!

Prestanda Per Krona 😊

Permalänk
Medlem

Varför visar bilderna hos återförsäljare aldrig den sidan som är utåt? Vill kunna se om det är 6-8pin eller fjantig 16pin. Någon som vet vilka modeller som kommer ha gammal hederlig 8pin?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sweisdapro:

Nu ska jag inte säga att jag är helt klar över vad PPK är, men jag killgissade Prestanda-Per-Krona, och satte (med siffror från TPUs realtiva index) upp en tabell med 1080, 1440, och 4k.
Formel: (index/pris)*1000<Uppladdad bildlänk>

EDIT:
<Uppladdad bildlänk>

Om jag inte helt missförstår tabellerna här, visar inte detta att trots att 5060 Ti känns "meh" så är det ändå en av de absolut mest prisvärda dGPUer som existerar just nu?

Det om man enbart tittar på raster. Jämfört med konkurrensen ökar prisvärdheten vid RT. Och går man sedan till GPGPU är det tyvärr rätt mycket spel mot ett mål...

Den lite trista "totalkänslan" visar nog allt för tydligen att också GPU-sidan känner nu att Moores lag är verkligen död

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Varför visar bilderna hos återförsäljare aldrig den sidan som är utåt? Vill kunna se om det är 6-8pin eller fjantig 16pin. Någon som vet vilka modeller som kommer ha gammal hederlig 8pin?

Åtminstone Inet skriver ut i produktspecen vilken typ av kontakt(er) som används.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Åtminstone Inet skriver ut i produktspecen vilken typ av kontakt(er) som används.

Kanon, tack!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om jag inte helt missförstår tabellerna här, visar inte detta att trots att 5060 Ti känns "meh" så är det ändå en av de absolut mest prisvärda dGPUer som existerar just nu?

Det om man enbart tittar på raster. Jämfört med konkurrensen ökar prisvärdheten vid RT. Och går man sedan till GPGPU är det tyvärr rätt mycket spel mot ett mål...

Den lite trista "totalkänslan" visar nog allt för tydligen att också GPU-sidan känner nu att Moores lag är verkligen död

Jo, så är det onekligen, kring 5070Ti/9070XT droppar det brutalt i PPK vad det verkar.
Tänkte inte heller först på att 5060Ti 16G faktiskt är väldigt bra för llm

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Saknar ett BPK värde också i tabelellerna /(Blåst per krona)

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Formel: (index/pris)*1000<Uppladdad bildlänk>

EDIT:
<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Yoshman:

Skrivet av sweisdapro:

Jo, så är det onekligen, kring 5070Ti/9070XT droppar det brutalt i PPK vad det verkar.
Tänkte inte heller först på att 5060Ti 16G faktiskt är väldigt bra för llm

Det stora problemet för värdet på 9070 och 9070 XT är ju att de inte säljs till MSRP just nu (samma problem för övriga Nvidia kort). Räknat till MSRP skulle 9070 XT isf. hamnat på 19 och 9070 på 19,4. Om modellerna på 5060 Ti säljer slut till MSRP och istället säljs för 5700 eller 6660 kronor (priset på övriga modeller hos inet) kommer värdet förändras till 16,8 respektive 14,4. Så det blir stor skillnad om MSRP visar sig bara vara ett lanseringspris (som varit fallet för Nvidia och AMD).

Tiden får ju utvisa hur det förändras, men att det ett dygn senare fortfarande finns 5060 Ti i lager hos butiker för 5400 kronor är lovande och indikerar att det kanske kommer förbli ett riktigt pris.

Permalänk
Medlem

Känner mig fortfarande rätt nöjd med att nyligen ha plockat upp ett begagnat RX 6800 16 GB för 4k. Minst lika bra som ett 5060 Ti 16 GB förutom i raytracing. Marknaden är helt galen.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celeritax:

Ett kort för det priset är inte ett mellankort lol. Det är upper-end. 5050 kommer vara rtt mellankort.

Nej, det är ett mellankort men kostar som alla grafikkort idag betydligt mer.
1060 6GB var också ett mellankort men kostade mindre än hälften för några år sedan.
Eftersom folk köper kommer inte priserna gå ned framöver. Tyvärr blir det garanterat högre priser framöver eftersom de säljer bra trots att priserna skenat.
GPU-kunderna har med andra ord accepterat de skenande priserna och då lär det inte bli bättre framöver. Lite som med mobiltelefoner.. Tack Apple!

Permalänk
Medlem

Alla andra problem från Nvidia senaste tiden åsido...

Att 5060 Ti i snitt är långsammare än vanliga 4070, i alla upplösningar dessutom, säger allt man behöver veta om prestanda för denna generationen.

Kunde inte på något vis bli tydligare att detta är 4060 Ti Super Refresh.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Kan man acceptera frame-gen räcker ju ett 5060 Ti för att använda ray-tracing i 2560x1440, vilket absolut inte är fallet med 2000/3000-serien och tveksamt med 4000-serien.

När FPS med 2x FG är runt 60 fps tror jag många kommer ha svårt för det. Till och med NVIDIA/AMD rekommenderar väl c:a 60 fps innan FG aktiveras för att få acceptabel latens?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Har gått inflation i betygen bra produkt. För några år sedan med denna magra prestandaökning jämfört med förra generationen och att priset är såpass högt för 60 klass kort (som eg borde varit 50ti klass). Betyget för några år sedan hade varit "sågad jäms med fotknölarna".

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Räknar man bort ray tracing så släpper man alltså ett sämre kort än 7800XT som gått att köpa för liknande pengar sedan 2023 ish, känns som allting står still. Det är inte "mellanbra", det är riktigt dåligt kan jag spontant tycka.

Permalänk
Medlem

Håller med om att 8gb är kasst 2025. Men tycker samtidigt det är lite överspelat. Det är några få titlar som är halvdåliga konsol överföringar som har problem i ultra inställningar. Och flera har löst problemet efter patch.

Vi har en situation just nu där vissa titlar om man slår på saker som RT eller Lumen är sjukt tungdrivna pga ny teknik som inte mognat än. Och jag håller med om att det är bättre att ha 16gb vs 8. Men när vi ser spel som kräver typ rtx 4080 och upp för att klara 60fps i 1080p så måste man nog peka fingret på utvecklarna och inte på hårdvaran.

Det som blir problemet med alla reviews som baserar sig på dessa titlar är att man kan nästan tro att det inte går att spela alls på 8gb kort längre. Vilket är totalt skitsnack.

Ultrainställnigar är ofta typ onödigt och mer gjort för framtidens hårdvara. Om man inte gör side by side screenshots så är det svårt att se skillnaden mellan high och ultra i de flesta spel och skillnaden i prestanda kan vara enorm.

Det går alldeles utmärkt att spela på 8gb kort även de senaste titlarna i 1440p, med medium-high kanske med något enstaka undantag. I de flesta fall får man slut på beräkningskraft innan minnet är slut. Jag bryr mig inte så mkt om det är 30fps vs 37fps på 8gb vs 16gb båda är en kass upplevelse i det läget.

Jag vill inte försvara att man släpper 8gb kort 2025. Men jag efterlyser lite nyansering, det är inte enbart skräp med 8gb till rätt pris. Typ 90% av spelarna har inte ett high end kort och det finns massor att spela. Allt handlar inte om de senaste 5 UE5 titlarna som kommit ut.

Edit: kolla tex prestandan i 1080p i Alan Wake med RT på. Den listan säger mig att antingen är spelet trasigt. Eller så är hårdvaran inte mogen än för den tekniken. Bara 4090 och 5090 som klarar 60fps i 1080p. Vem kör 1080p ens om man har ett kort som kostar 30k? Det är ett skämt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Folk har ibland svårt att skilja på absolut värde och värde relativt andra lanseringar och förväntningar.

Det är väldigt få grafikkort senaste årtionden som varit dåliga som jag ser det. Mestadels har det varit saker som 1030 DDR4 (som verkligen är dåligt) eller kanske 1060 3GB som kändes som ett dåligt designval.

Men nästan alla kort som släppts är ändå bra. Om man inte kollar recensioner och inte är alltför oroad över pris/prestanda så finns det inte precis många GPU-modeller man kunnat köpa sedan Pascal som bara inte funkar bra alls.

Ner personliga värderingar är en annan sak- jag är inte förtjust i Nvidias riktning vad gäller priser och feature hype, men jag skulle inte påstå att korten i sig är dåliga, det finns inget kort sedan turing som jag, om någon frågade mig "jag har ett sådant här/kan få ett sådant här" skulle säga "nej skaffa något annat det är dåligt".

3050 och 7500 xt säger hej 😂 om du har pcie 3 moderkort

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Håller med om att 8gb är kasst 2025. Men tycker samtidigt det är lite överspelat. Det är några få titlar som är halvdåliga konsol överföringar som har problem i ultra inställningar. Och flera har löst problemet efter patch.

Vi har en situation just nu där vissa titlar om man slår på saker som RT eller Lumen är sjukt tungdrivna pga ny teknik som inte mognat än. Och jag håller med om att det är bättre att ha 16gb vs 8. Men när vi ser spel som kräver typ rtx 4080 och upp för att klara 60fps i 1080p så måste man nog peka fingret på utvecklarna och inte på hårdvaran.

Det som blir problemet med alla reviews som baserar sig på dessa titlar är att man kan nästan tro att det inte går att spela alls på 8gb kort längre. Vilket är totalt skitsnack.

Ultrainställnigar är ofta typ onödigt och mer gjort för framtidens hårdvara. Om man inte gör side by side screenshots så är det svårt att se skillnaden mellan high och ultra i de flesta spel och skillnaden i prestanda kan vara enorm.

Det går alldeles utmärkt att spela på 8gb kort även de senaste titlarna i 1440p, med medium-high kanske med något enstaka undantag. I de flesta fall får man slut på beräkningskraft innan minnet är slut. Jag bryr mig inte så mkt om det är 30fps vs 37fps på 8gb vs 16gb båda är en kass upplevelse i det läget.

Jag vill inte försvara att man släpper 8gb kort 2025. Men jag efterlyser lite nyansering, det är inte enbart skräp med 8gb till rätt pris. Typ 90% av spelarna har inte ett high end kort och det finns massor att spela. Allt handlar inte om de senaste 5 UE5 titlarna som kommit ut.

Edit: kolla tex prestandan i 1080p i Alan Wake med RT på. Den listan säger mig att antingen är spelet trasigt. Eller så är hårdvaran inte mogen än för den tekniken. Bara 4090 och 5090 som klarar 60fps i 1080p. Vem kör 1080p ens om man har ett kort som kostar 30k? Det är ett skämt.

Kan hålla med om att diskussionen kring VRAM blir tjatig ofta, jag är ändå en av de som tycker att 8gb är förlegat

Jag spelar 1440p själv med 8gb, det fungerar. Det fungerar för att vi bara har 8gb däremot, om spelutvecklare hade mer vram så skulle spel se annorlunda ut. Spel begränsas efter vad folk har. När utvecklare kan släppa 8gb och utöka med 50% till 12gb så kommer man kunna optimera för annat än vram

Kanske Alan Wake hade flytit bättre om 1060 hade haft 12gb, vem vet?

Slut på gubbgnäll, glad påsk!