Permalänk

x16 m.2 instickskort i x4 pcie?

Sitter med msi x670e gaming plus wifi moderkort och använder samtliga 4 m.2 platser och behöver mer utrymme.
https://www.msi.com/Motherboard/X670E-GAMING-PLUS-WIFI/Specif...

Funderar på att slänga i ett x16 instickskort med 4st m.2 platser
https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/acc...

men kommer det funka? moderkortet har 3st fullängds pcie portar + 1 liten
Första porten är x16 och där sitter grafikkortet medans dom 2 andra har denna specifikationen
PCI_E3 Gen PCIe 3.0 supports up to x1 (From Chipset)
PCI_E4 Gen PCIe 4.0 supports up to x4 (From Chipset)

vad händer om man stoppar ett x16 kort i en x4 port? kommer alla 4 m.2 platserna på instickskortet fungera eller kommer en eller flera att vara avstängda? eller går det bara lite långsammare?
/R

Permalänk
Medlem

Kolla bios först så moderkortet har stöd för pciex Bifurcation, annars kommer ändå bara en disk gå att använda.

Permalänk
Medlem

De kommer enbart att kommunicera långsammare då de alla kommer att dela på den bandbredd som finns tillgänglig mellan pcie porten och chipset.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av holo:

Kolla bios först så moderkortet har stöd för pciex Bifurcation, annars kommer ändå bara en disk gå att använda.

Tyvärr finns det ingen manual över biosen så får titta på det nästa gång jag bootar om datorn.

Skrivet av shugge:

De kommer enbart att kommunicera långsammare då de alla kommer att dela på den bandbredd som finns tillgänglig mellan pcie porten och chipset.

hastighet är skitsamma för det ska primärt användas för "långsam lagring", googlade lite och pcie gen 4 med x4 har en överföringshastighet på 8gb/s, jag klarar mig med 1/8 av det.

Permalänk
Medlem

Manual:
https://download-2.msi.com/archive/mnu_exe/mb/X670EGAMINGPLUS...

Och du ska inte ha en manual över "UEFI/BIOS", du ska ha en manual som säger hur PCIE lanes uppför sig när man sätter i fler PCIE kort. Det ska framgå i ovanstående manual.

Vad jag kan se bör du installera ditt kort på den nedersta slotten, det är en PCIE 4.0 x4 slot vilket bör ge bra hastighet.

Men frågan är, delar denna slotten PCIE lanes med alla M2 diskar...

PCI_E4 delar 4 x4 lanes med:
2.5 GBps nätverkskort
GEN4 x4 M.2_4
(samt några till låghastighets-saker)

Så det bör fungera som du tänker, men du kan bli begränsad i överföringshastighet i nya kortet
om du överför mycket data på nätverket samtidigt som använder
GEN4 x4 M.2_4 då de alla delar på samma bandbredd.

OBS: När jag läser på kortet du köper så framgår det att det inte har nått chipp som själv delar upp PCIE lanes, så då måste moderkortet stöda Bifurbication...vilket inte manualen nämner nått om

EDIT:
Denna tråd verkar nämna att kortet INTE stöder Bifurb:
https://forum-en.msi.com/index.php?threads/x670e-gaming-plus-....

Så mitt tips är: Köp mekaniska diskar istället om du behöver mer långsam lagring.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Har själv precis satt i ett instickskort för 4st m.2 diskar själv.

Det är en del att läsa på om, exempelvis så brukar nedre pci-e slotten köras x4 via moderkortets chipset på billigare moderkort.

Jag provade att sätta kortet i första sloten som går på CPU och GPUn i undre. Detta resulterade i att jag kunde ha 4 st m.2 diskar i instickskortet, men grafikkortet körde i x4 istället för x8 eller x16. Jag tyckte inte det var jättestor prestandaförlust för de spelen jag spelade och det funkade i x4.

Jag valde att köpa ett dyrare moderkort asus x670e crosshair hero som har stöd för 2 slotar i x8 läge eller bifurbication på första sloten och x8 på andra, förutsatt att CPUn klarar så många lanes.

Det är en del att sätta sig in i, mitt råd är att läsa på. Du bör kunna sätta i ett x4 instickskort för 1st m.2 disk utan problem, men ska du ha fler måste du läsa på om vad dina komponenter (hur många lanes CPU klarar samt vad chippet på moderkortet levererar). Viktigt att tänka på är att USB, sata osv använder PCI-e lanes i vissa fall från moderkotet.

Sätter man ett x16 kort i en x4 slot så visar den endast 1st disk. Du måste ha alla x16 för att kunna använda 4st diskar, alltså 4x4x4x4. Sen måste moderkortet stödja bifurbication om du ska använda första slotten.

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven6666:

vad händer om man stoppar ett x16 kort i en x4 port? kommer alla 4 m.2 platserna på instickskortet fungera eller kommer en eller flera att vara avstängda? eller går det bara lite långsammare?
/R

Skrivet av shugge:

För Hyper M2-korten stämmer det inte att de delar på bandbredden, bara första M2-slotten kommer att fungera om kortet sätts i en x4-slot. Kortet saknar egen logikkrets, den utgör bara en fysisk förlängning av pcie-linorna från slotten den sitter i. Därav behovet av att moderkortet stödjer bifurcation.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX