FZ ger oss första intrycken av Switch 2

Permalänk
Melding Plague

FZ ger oss första intrycken av Switch 2

FZ har klämt på Switch 2, och upptäcker att den är mer än du tror att den är.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Blir ett köp. Officiellt då barnen ännu är så små att Nintendo känns som vettigaste valet för att skola in dem.

Men jag får erkänna att Switch 1 lyckades med det ingen tidigare konsoll gjort; att förvandla denna ärrade PC master race till även konsoll-soff-lirare (tack Zelda och Kart för det). Bara för det vet jag att även 2an kommer pryda TV-hörnan.

Permalänk
Medlem

Jaja. Kommer ihåg att jag flinade åt Switchen när den visades upp 2017 eller när det var. Köpte en 2021 och måste säga att det är en genialisk produkt.

Blir lätt ett köp av 2:an... Om inte annat för Duskbloods.

Visa signatur

Playstation 5 + Nintendo Switch
5800x3d - MSI B450 - RX 9070 XT Red Devil - NZXT C1000 - Samsung G8 34

Permalänk

Var 100% på ett köp innan Nintendo Direct, men nu tvekar jag pga spel priserna. Vet inte om jag vill lägga 800-1000 sek när man ska köpa ett spel. Lättare på dator där det varierar mellan 400-700.

Permalänk
Medlem

Switch 2 är extremt mycket dyrare i Sverige/Norden än i övriga Europa eftersom den nordiska monopolgrossisten Bergsala är giriga och tror de kan ta vilket pris de vill. Det skiljer ca 1600 kr. Man gör bäst i att runda Bergsala och beställa från tyskland, frankrike eller Spanien, exempelvis via Amazon eller My Nintendo Store.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Motsvarande funktion som Lenovo Legion GO handkontroller m a o, mus och FPS mode.

Permalänk
Medlem

Har siktet på en från tyska amazon vägrar köpa en i Sverige om inte priserna går ner 🙂.

Sjukt taggad på konsolen i sig, ser riktigt bra ut!

Permalänk
Medlem

Grundpriset tål att diskuteras, men det är ju en tydlig ’Pro’ för de med existerande spelbibliotek, så köper att det finns köpare

Men svenska priserna är verkligen ett skämt och nintendo borde försöka byta distributör omgående

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Läs hela artikeln här

Ännu en helt onödig produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

...i din lilla värld.

Permalänk
Medlem

Får se om man plockar upp en, kanske när det kommer en OLED version. Förhoppningsvis finns det en drös bra spel då att plocka upp begagnat.

Permalänk
Medlem

30-40 fps i cyberpunk är faktiskt inte hela välden om det inte droppar under och är konstant. Inte på en sådan här konsol.
Katastrof om det är på min pc. Men slöspela på denna.. sure. Den är vad den är liksom.

Sen skull jag personligen aldrig stödja det företaget med pengar. Men det är jag det.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Switch 2 är extremt mycket dyrare i Sverige/Norden än i övriga Europa eftersom den nordiska monopolgrossisten Bergsala är giriga och tror de kan ta vilket pris de vill. Det skiljer ca 1600 kr. Man gör bäst i att runda Bergsala och beställa från tyskland, frankrike eller Spanien, exempelvis via Amazon eller My Nintendo Store.

Medan USA-priset tydligen nu kommer ligga kvar trots tariffer (underbart ord) och dollardalning.

Så Nintendo kan uppenbarligen trots allt stuva om i kartellgrytan om de vill. Men man får ju anta att det kommer serveras med en annan nota på annat håll för att kompensera.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

Allt förutom vatten, mat och tak över huvudet är egentligen onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

30-40 fps i cyberpunk är faktiskt inte hela välden om det inte droppar under och är konstant. Inte på en sådan här konsol.
Katastrof om det är på min pc. Men slöspela på denna.. sure. Den är vad den är liksom.

Sen skull jag personligen aldrig stödja det företaget med pengar. Men det är jag det.

40fps@120hz@vrr kan vara en väldigt kompetent upplevelse, otroligt mycket bättre än 30fps. Är oftast det läge jag väljer på ps5 pro om ett sådant finns.

Permalänk
Medlem

Köpt på mig switch 1 pro controller, var det en bra eller dålig idé?
Det är väl främst HD rumble 2 som kan vara intressant med pro 2?

Permalänk

Kul reklam men går inte på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

Att ha kul är helt klart onödigt!

Permalänk

Kan någon trevlig person ge mig en länk till en bra sida utomlands som man kan beställa ifrån.
Vill bara inte chansa bort så mycket pengar från vilken random länk som helst 😃
My Nintendo Store går också bra. Men jag ser ingen köp knapp.

Visa signatur

zidewinder

Permalänk
Medlem
Skrivet av zidewinder:

Kan någon trevlig person ge mig en länk till en bra sida utomlands som man kan beställa ifrån.

My Nintendo Store är endast för inbjudna än så länge. Ett tips är att hålla koll på Switch 2-tråden, det dyker upp tips om butiker där då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zidewinder:

Folk beställer från fnac och någon annan butik, annars får man hålla koll på Amazon's olika. Någon brukar skriva i Switch 2 tråden här eller på Importera Switch 2 på FZ när de är i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zidewinder:

Jag beställde från tradergames.fr, de verkar seriösa.

https://www.tradergames.fr/en/preorders/270973-pack-console-n...

Fick ge nästan 6000Kr för Mario kart versionen med frakt etc.

4,6 stjärnor på google med nästan 1000 reviews.

Permalänk
Medlem

Har redan en Switch OLED i familjen, känner absolut ingen brådska med att uppgradera. Ge mig OLED och ett nytt riktigt Zelda och ett nytt riktigt Mario så kanske vi kan snacka, ska vi gissa om två år eller nått?

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Läs hela artikeln här

Har läst artikeln och är nyfiken på vad FZ tror att jag tror att Switch 2 är.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av InteIdiot:

Har läst artikeln och är nyfiken på vad FZ tror att jag tror att Switch 2 är.

Det var en knepig fråga!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Köpte en PC handhållen istället. Dyrare initialsumma men efter en extra laddare att ta med till jobbet så har det inte varit några andra extra utgifter. Har redan alla spelen från mitt Steam bibliotek att lira. Råder alla som inte har familj (och därav mer glädje av Nintendos lir) att ta ett extra kik på PC handhållna utbudet istället. Finns enormt mycket bra att välja på nu. Jag spelar mina spel på 1080p 60 fps vilket ibland känns nästan som förbjuden svart magi. Kommer aldrig överväga nedlåsta handhållna plattformar igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Jag spelar mina spel på 1080p 60 fps vilket ibland känns nästan som förbjuden svart magi.

Det är väl just det som Switch 2 erbjuder i många fall över nuvarande Switch?

Idag är det kanske bara ett 50-tal spel som kör i 1080p@60fps på Switch:
https://gamerant.com/best-switch-games-1080p-60fps/

Kanske inte den mest imponerande listan, men vi pratar om en bärbar spelkonsol från 2017.

Ang. nedlåst hårdvara, så är jag lite sugen på att modda och överklocka min OG Switch nu när Switch 2 kommer.

Är faktiskt smått imponerad av hur bra barnspel som The Witcher 3 fungerar och numera även når 60fps på Switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det är väl just det som Switch 2 erbjuder i många fall över nuvarande Switch?

Och Switch 2 kostar i paritet med handhållna PCs. Vad jag läst så når tex inte Cyberpunk 60 fps på Switch utanför docked. Tvekar att mer moderna spel kommer ha mer framgång nå den magiska gränsen. Och detta bör inte komma som en chock. Nintendo har absurt nog valt en 7W kraftgräns på chippet och detta innebär stor nackdel mot tex Rog Ally X som kan tuffa på i 30W. Och likaså har de valt ett absurt litet batteri på ynka 20Wh. SD OLED har 55 och Ally X har 80Wh.

Jag tror verkligen man bör tämja förväntningarna på prestandafronten ang den handhållna biten. Hade Nintendo valt en 15W gräns så hade jag varit mindre pessimistisk men 7W är verkligen supersnålt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Och Switch 2 kostar i paritet med handhållna PCs. Vad jag läst så når tex inte Cyberpunk 60 fps på Switch utanför docked. Tvekar att mer moderna spel kommer ha mer framgång nå den magiska gränsen. Och detta bör inte komma som en chock. Nintendo har absurt nog valt en 7W kraftgräns på chippet och detta innebär stor nackdel mot tex Rog Ally X som kan tuffa på i 30W. Och likaså har de valt ett absurt litet batteri på ynka 20Wh. SD OLED har 55 och Ally X har 80Wh.

Jag tror verkligen man bör tämja förväntningarna på prestandafronten ang den handhållna biten. Hade Nintendo valt en 15W gräns så hade jag varit mindre pessimistisk men 7W är verkligen supersnålt....

"Tuffa på" (som ett ånglok kanske..?) med 30w är allt inte en särskilt målande beskrivning. Mer "sprinta" (som en självmordshoj) på 30w några km innan soppan runnit igenom.

Men om man kollar tester på dessa handdatorer så är dessutom vinsten över deras marknadsförda basvärde ytterst liten. Även det kanske kan få den alltid populära jämförelsen med motorfordon. Att köra bara aningen fortare är också något som raskt kostar betydligt mer för varje kmh för att övervinna allt hårdare motstånd. Särskilt om fordonet ifråga inte ens är aerodynamiskt designat från början.

Visst kunde batteriet varit större oavsett. Fast då hade antagligen också behovet av bättre grepp blivit en fråga när folk redan nu klagar på att inte mycket hänt där. Fortfarande rätt platt. Vilket antagligen är en säljande design trots allt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag har uppskattat min switch 1, några få spel har gjort den värd pengarna, och då framförallt Zelda. Men jag tycker att spelpriserna har tagit bort mycket av nöjet. När även ett gammalt spel kostar över fem hundra kronor så vågar jag inte chansa på några spel förutom de absoluta toppspelen, vilket säkert gör att jag missar många pärlor. Ska nu spelen till switch 2 vara ännu dyrare så får det faktiskt vara den här gången.