FZ ger oss första intrycken av Switch 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Men vi kan fastslå att Switch 2 är mer än bara en snabbare Switch.

Fel, fel fel fel fel, fel, fel, som Brasse skulle säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

"Tuffa på" (som ett ånglok kanske..?) med 30w är allt inte en särskilt målande beskrivning. Mer "sprinta" (som en självmordshoj) på 30w några km innan soppan runnit igenom.

Men om man kollar tester på dessa handdatorer så är dessutom vinsten över deras marknadsförda basvärde ytterst liten. Även det kanske kan få den alltid populära jämförelsen med motorfordon. Att köra bara aningen fortare är också något som raskt kostar betydligt mer för varje kmh för att övervinna allt hårdare motstånd. Särskilt om fordonet ifråga inte ens är aerodynamiskt designat från början.

Visst kunde batteriet varit större oavsett. Fast då hade antagligen också behovet av bättre grepp blivit en fråga när folk redan nu klagar på att inte mycket hänt där. Fortfarande rätt platt. Vilket antagligen är en säljande design trots allt.

30W är fullt viabelt i dessa handhållna enheter. Men du har rätt, den största vinsten gör man hoppet från 7-8W till 18-20W. Där är prestandavinsten (åtminstone för AMDs SoC) enorma, mer än bara linjära. Jag brukar själv satsa på 18-20W när jag spelar. Detta får de allra flesta moderna spel att köras med mycket god prestanda utan att störas av fläktljud eller värme. Moderna CPUs och GPUs behöver komma upp i viss klockfrekvens för att kunna skina.
Nu är jag rätt så säker på att även Nvidia/Nintendo måste lyda naturens lagar där en snål strömbudget innebär mer begränsad prestanda. Och detta är trots allt gamla 8nm Ampere vi pratar om, inte Blackwells 4nm. Detta kommer begränsa Switch 2 rätt så hårt. Råder dig att kolla upp några recensioner på Rog Ally X eller MSI Claw+ om du har uppfattningen att de maskinerna smälter i högre TDP. De är byggda för att tåla värme. Är själv rätt så fascinerad av ingenjörskapet bakom deras kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Vad jag läst så når tex inte Cyberpunk 60 fps på Switch utanför docked.

Just Cyberpunk 2077 är väl ökänt för att alltid ha varit extremt dåligt optimerat? Prestandan på PS4 Pro/Xbox One X verkade låst till 30fps, så allt över det borde ses som en bonus (speciellt på en bärbar enhet).

Kan förstå tjusningen med Rog Ally X och Steam Deck, men båda är groteska monster jfm exempelvis Switch Lite.

Är fortfarande lite tveksam till Switch 2, då konsolen vuxit rejält i storlek nu. Nästan lite Wii -> Wii U vibbar här.

Hittade ingen jämförelse med Switch 2, så fick bli med Steam Deck

Har faktiskt lite svårt att förstå varför inte Nintendo gjorde en kraftfull stationär framför Switch 2. Hade även hellre sett en Switch Pro Lite, då jag inte riktigt förstår vad Swtich 2 försöker vara med sina två möss...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Just Cyberpunk 2077 är väl ökänt för att alltid ha varit extremt dåligt optimerat? Prestandan på PS4 Pro/Xbox One X verkade låst till 30fps, så allt över det borde ses som en bonus (speciellt på en bärbar enhet).

Kan förstå tjusningen med Rog Ally X och Steam Deck, men båda är groteska monster jfm exempelvis Switch Lite.

Är fortfarande lite tveksam till Switch 2, då konsolen vuxit rejält i storlek nu. Nästan lite Wii -> Wii U vibbar här.

<Uppladdad bildlänk>

Har faktiskt lite svårt att förstå varför inte Nintendo gjorde en kraftfull stationär framför Switch 2. Hade även hellre sett en Switch Pro Lite, då jag inte riktigt förstår vad Swtich 2 försöker vara med sina två möss...

Kan hålla med dig om Steam Deck. Jag är inte så stor fan av dess formfaktor heller. Föredrar handhållna att vara lite mer....handhållna av sig. Bör dock beaktas att Switch 2 skärmen är 8'' vilket är grymt bra och mycket stor uppgradering mot Switch Lites ynka 6'' skärm. Och av vad jag har sett är den inte så särskilt större i längden än Switch 1.0. När man väl vant sig vid en större skärm på sin handhållna är det oerhört svårt att gå tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Kan hålla med dig om Steam Deck. Jag är inte så stor fan av dess formfaktor heller. Föredrar handhållna att vara lite mer....handhållna av sig. Bör dock beaktas att Switch 2 skärmen är 8'' vilket är grymt bra och mycket stor uppgradering mot Switch Lites ynka 6'' skärm. Och av vad jag har sett är den inte så särskilt större i längden än Switch 1.0. När man väl vant sig vid en större skärm på sin handhållna är det oerhört svårt att gå tillbaka.

Ingen av dem är särskilt optimala att spela på, det kan aldrig bli "ergonomiskt", men tyvärr får vi som alltid har skiten i dockat ändå betala priset, både ekonomiskt och prestandamässigt. Nu "tvingas" vi göra ytterligare en uppgradering som tydligen ska kosta närmare 7 000 kr, bara för att få en hårdvara i stil med PS4 från 2013. Dessutom tänker Nintendo att ca 1 000 kr per spel kan vara en bra och rimlig summa för ett fysiskt spel, att låna spelet digitalt? Tja 800 kr, som hittat!

Men fansen sväljer det. Varför inte köpa två eller tre? Nintendo har verkligen lyckats linda sina fans runt lillfingret.

Nintendo överlever just nu på att låsa in sina spel (och därmed användarna) till deras hårdvara.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

<Uppladdad bildlänk>

Dåligt optimerat? Det handlar snarare om att spelet bygger på ett stort antal komplexa system och är utformat för att ligga i framkant rent grafiskt. Det är knappast dåligt optimerat bara för att 12 år gammal hårdvara har svårt att driva det, någonstans behöver man dra gränsen och där hamnade PS4 i botten.

När det gäller jämförelsen med Switch Lite är skillnaden i hårdvara ganska markant. Hade det varit möjligt att göra Steam Deck mindre och lättare vid designstadiet 2021, inom rimliga ekonomiska ramar, så hade man förmodligen gjort det. Istället valde man att trycka in så kraftfull hårdvara som möjligt, även om det påverkade storlek och vikt. Just för Steam Deck tror jag det var rätt beslut, eftersom man inte utvecklar spel specifikt för den enheten, utan snarare riktar sig mot ett brett utbud av redan existerande titlar.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Har redan en Switch OLED i familjen, känner absolut ingen brådska med att uppgradera. Ge mig OLED och ett nytt riktigt Zelda och ett nytt riktigt Mario så kanske vi kan snacka, ska vi gissa om två år eller nått?

Exakt så. När nästa iteration kommer lär det finnas fem-sex nya first party-titlar. Perfekt timing att då slå till.

Förhoppningsvis finns även då ett par av dessa titlar på andrahandsmarknaden för ett aningen lägre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Dåligt optimerat? ... Det är knappast dåligt optimerat bara för att 12 år gammal hårdvara har svårt att driva det, någonstans behöver man dra gränsen och där hamnade PS3 och XBOX i botten.

Hur kom PS3 med i bilden? Vet inte vilken Xbox du syftar på, då Microsoft förvirrat sig själva genom idiotisk namngivning. Jag nämde PS4 Pro samt Xbox One X som delvis är i nivå med Switch 2.

Cyberpunk 2077 är knappt spelbart på Xbox Series S och stöd för Xbox One S/X försvann nyligen.

Ett par reviews från konsolspelare:
https://www.metacritic.com/game/cyberpunk-2077/user-reviews/?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur kom PS3 med i bilden? Vet inte vilken Xbox du syftar på, då Microsoft förvirrat sig själva genom idiotisk namngivning. Jag nämde PS4 Pro samt Xbox One X som delvis är i nivå med Switch 2.

Cyberpunk 2077 är knappt spelbart på Xbox Series S och stöd för Xbox One S/X försvann nyligen.

Ett par reviews från konsolspelare:
https://www.metacritic.com/game/cyberpunk-2077/user-reviews/?...

Det kan man fråga sig, givetvis ska det vara PS4. Läser man runt på nätet så verkar det vara fullt spelbart på PS4 idag även om det inte ger den optimala versionen av spelet.

Men poängen är att hårdvaran i Switch 2 sannolikt hamnar runt PS4:an och då ska man veta att PS4 hade release 2013, d.v.s. runt 12 år sen och ca 4 år innan Switch 1 (som kör hårdvara i stil med Wii U från 2012):

https://www.reddit.com/r/NintendoSwitch2/comments/1hwfwza/the...

Att Cyberpunkt fick riktigt botten betyg på PS4 är välkänt, spelet var ju inte alls färdigt när det släpptes 2020 men det har hänt en hel del sen dess.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Att Cyberpunkt fick riktigt botten betyg på PS4 är välkänt, spelet var ju inte alls färdigt när det släpptes 2020 men det har hänt en hel del sen dess.

Jo, till PC verkar helt klart både hårdvaran kommit ikapp samt att optimeringar skett.

Känns bara fel att det rullar bättre på en gammal MacBook Pro M1 Pro (2021) än en dedikerad spelkonsol (Xbox Series S) från nära nog samma år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

30W är fullt viabelt i dessa handhållna enheter. Men du har rätt, den största vinsten gör man hoppet från 7-8W till 18-20W. Där är prestandavinsten (åtminstone för AMDs SoC) enorma, mer än bara linjära. Jag brukar själv satsa på 18-20W när jag spelar. Detta får de allra flesta moderna spel att köras med mycket god prestanda utan att störas av fläktljud eller värme. Moderna CPUs och GPUs behöver komma upp i viss klockfrekvens för att kunna skina.
Nu är jag rätt så säker på att även Nvidia/Nintendo måste lyda naturens lagar där en snål strömbudget innebär mer begränsad prestanda. Och detta är trots allt gamla 8nm Ampere vi pratar om, inte Blackwells 4nm. Detta kommer begränsa Switch 2 rätt så hårt. Råder dig att kolla upp några recensioner på Rog Ally X eller MSI Claw+ om du har uppfattningen att de maskinerna smälter i högre TDP. De är byggda för att tåla värme. Är själv rätt så fascinerad av ingenjörskapet bakom deras kylning.

Mja.. Men får man markanta, för att inte tala om linjära ökningar så beror det garanterat på massiv underklockning. Detta gjorde iof först Switchen, men det gick oftast ändå inte att få så stora vinster med att öka kapaciteten då spelen ändå är anpassade för ett visst uttag. Det avhjälpte iof ibland mindre brister i spel som inte riktigt spelade inom de ramarna ibland.

Att de smälter är nog ingen överhängande risk. Men batteri och vissa komponenter kommer såklart att påverkas livslängd för vid kompromisser för att nå acceptabel ljudnivå mot rimlig värmeavledning. Tyckte redan första SteamDeck var väl optimistiskt designad där, trots att den låter betydligt mer än en Switch.

Sen hur kylning är på Switch 2 är kanse inte helt känt än heller? Att det nu nämns en fläkt på dockan, men inget om portabelt kan möjligen antyda att den är passiv. Även att det nämns förvånansvärt större skillnader mellan dockat och portabelt än den första tycker jag kan peka på det.

Skrivet av walkir:

<Uppladdad bildlänk>

Den äldre generationens maskiner blev väll utan DLC också för att det var för tungt. Men Switch 2 har det inkluderat. Så något kanske det säger. Såvida det helt enkelt inte bara är marknadsmätningar som avgorde att det inte var värt besväret.

Hmm.. Wii och WiiU är ju nästan lika stora. Men någon kommer säkert modda in en Switch 2 i ett WiiU-skal om det inte redan gjorts.

Skrivet av blitzsnake:

Ja, och storleksskilnaden på den minsta skärmen kommer ju få en påverkan på hur spelen designas också. Utformningen på UI främst då.

Om det kommer en Switch2 Lite senare så kanske den inte ens kan bli så mycket mindre pga det.

Skrivet av Neon:

Ingen av dem är särskilt optimala att spela på, det kan aldrig bli "ergonomiskt", men tyvärr får vi som alltid har skiten i dockat ändå betala priset, både ekonomiskt och prestandamässigt. Nu "tvingas" vi göra ytterligare en uppgradering som tydligen ska kosta närmare 7 000 kr, bara för att få en hårdvara i stil med PS4 från 2013. Dessutom tänker Nintendo att ca 1 000 kr per spel kan vara en bra och rimlig summa för ett fysiskt spel, att låna spelet digitalt? Tja 800 kr, som hittat!

Men fansen sväljer det. Varför inte köpa två eller tre? Nintendo har verkligen lyckats linda sina fans runt lillfingret.

Nintendo överlever just nu på att låsa in sina spel (och därmed användarna) till deras hårdvara.

Det går ju alltid att liksom många gjorde med den första, invänta de enheter som oundvikligen fallit i backen men fortfarande duger till TVn.

Mellanskillnaden bör ju räcka till ett par av de av någon oklar anledning galet dyra handkontrollerna åtminstone.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Är det inte ändå ganska intressant? Nintendo, som i grunden är känt främst för sina spel, lanserar en ny konsol tillsammans med en knippe spel där stora titlar som Mario Kart sticker ut. Ändå är det hårdvaran som får all uppmärksamhet medan spelen hamnar i skymundan. Själv köper jag Nintendo för spelen, inget annat. Hade jag kunnat slippa deras hårdvara hade jag gjort det, så för mig är det mycket mer intressant att se vilka spel de faktiskt släpper. Kommer jag känna mig tvingad att köpa den där förbaskade hårdvaran bara för att få tillgång till spelen, eller kan jag klara mig utan ett tag? Man kan absolut leta upp information om dem men iallafall mina flöden så är det uteslutande Switch 2 hårdvaran som pushas hårt.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Neon:

Det kan man fråga sig, givetvis ska det vara PS4. Läser man runt på nätet så verkar det vara fullt spelbart på PS4 idag även om det inte ger den optimala versionen av spelet.

Men poängen är att hårdvaran i Switch 2 sannolikt hamnar runt PS4:an och då ska man veta att PS4 hade release 2013, d.v.s. runt 12 år sen och ca 4 år innan Switch 1 (som kör hårdvara i stil med Wii U från 2012):

https://www.reddit.com/r/NintendoSwitch2/comments/1hwfwza/the...

Beror väl rätt mycket vad som är primär flaskhals.

Om det är GPU-delen så kan vi förvänta oss att Switch 2 presterar någonstans mellan en PS4 och PS4 Pro (nog närmare den senare).

Om det är CPU-delen så hänger det lite på vilken frekvens CPUn kommer köra på, men oavsett kommer det här vara betydligt närmare PS5 än PS4. PS4 hade en horribelt långsam CPU redan vid release, Cortex A78 som används i Switch 2 ligger hyfsat nära Zen 2 i perf/Hz men vi lär som sagt inte se några 3,5 GHz i Switch 2 (vilket är CPU-frekvensen för PS5).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Neon:

Är det inte ändå ganska intressant? Nintendo, som i grunden är känt främst för sina spel, lanserar en ny konsol tillsammans med en knippe spel där stora titlar som Mario Kart sticker ut. Ändå är det hårdvaran som får all uppmärksamhet medan spelen hamnar i skymundan. Själv köper jag Nintendo för spelen, inget annat. Hade jag kunnat slippa deras hårdvara hade jag gjort det, så för mig är det mycket mer intressant att se vilka spel de faktiskt släpper. Kommer jag känna mig tvingad att köpa den där förbaskade hårdvaran bara för att få tillgång till spelen, eller kan jag klara mig utan ett tag? Man kan absolut leta upp information om dem men iallafall mina flöden så är det uteslutande Switch 2 hårdvaran som pushas hårt.

Äh, spelen är väl bara mer av samma och remakes. Du kan klara dig utan ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

"Folk" och diverse kanaler spekulerar alltid om hårdvaran. Nintendo har möjligen pratat mer om diverse ytliga hårdvaruaspekter än vanligt, men det kan ju ha mycket att göra med de trots allt rätt nya funktionerna denna gång, samt för att undvika tidigare generationers förvirrande rykten. Fast där får man allt säga att misslyckats massivt redan.

Hårdvaran i rent teknisk mening verkar det däremot vara rejält vagt med fortfarande. Lär dröja tills nån skruvar isär den om det verkligen är unika chips eller ej denna gång.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av InteIdiot:

Äh, spelen är väl bara mer av samma och remakes. Du kan klara dig utan ett tag.

Haha, ja, det är ju det jag hoppas på så att jag slipper köpa nytt till familjen. Men av det lilla man sett av Mario Kart verkar det innehålla en hel del nytt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett okritiskt hyllningsreportage. Men hoppas den är så bra som ni lovar.

#reklam

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Att ha kul är helt klart onödigt!

hmm..torftigt

Permalänk
Medlem

@K-pax666:
Du får gärna utveckla mer kring varför du anser att Switch 2 är en totalt onödig produkt.

Med tanke på att Switch sålt i över 150 miljoner exemplar, så lär Switch 2 vara en fin uppgradering för dessa.

Själv ser jag Switch 2 som långt ifrån perfekt. Hade exempelvis hellre sett "analoga" triggers i minst L2-/R2-knapparna.

Musfunktionen i joycons är intressant, men lär bli en begränsning för mig som helst kör Switch som en (nära nog) renodlad bärbar konsol. Ogillar faktiskt joycons för allt utom i ett fåtal partyspel.