Permalänk
Medlem

Cat 5e-6 kablar klarar ungefär 100 meter utan större bekymmer så det bästa vore att gräva ned en sådan och ha 2AP's. eller flera om det behövs. drar du sedan vidare en kabel från AP'n så klarar du 100 meter till.

Jag drog bara 30 meter i mark, tog en spade och gjorde ett jack i marken på ca 10cm djupt och pillade ned kabeln för sådådär 10 år sedan, inte märkt något konstigt än så länge.
Vill du kunna dra nya kablar eller uppgradera kabeln någon gång rekommenderas slang. Jag gjorde det också för trådlösa kameror.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

tp kabel är billigt, dra under marken och sätt upp billiga AP där du behöver dom.. Mesh och Repeater blir sällan bra om man inte vill investera mycket

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Helt klart riktade antenner. Var med om att sätta upp Ubiquiti Nanobeam AC gen2 för ett antal år sedan mellan två byggnader. Om jag minns rätt fick vi 700Mb i hastighet på 350 meters avstånd.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Det har sagts i tråden innan, men *budget* är ett måste.

Vad vill trådskaparen kunna se på kamerorna? Bara att det är en blob som rör sig 10-20 meter bort eller kunna känna igen ansiktet på blob:en?

Billiga kameror är det av en anledning. Sensorn, optiken och upplösningen är inte alltid den bästa jämfört med en kamera som kostar 3.500 kr och har en upplösning på 8 Megapixel samt nattseende i färg (så man slipper de där grådaskiga bilderna).
Ska se om jag kommer ihåg att posta en bild för jämförelse senare ikväll för att visa skillnaden.

Om trådskaparen verkligen vill se saker på lite avstånd, tex på andra sidan av ladugården som är 15 meter bort så kan ju 1 eller 2 kameror spräcka den tänkta budgeten, och då har vi inte pratat om hur allt ska kopplas ihop ännu.

Vi är nog många som vill hjälpa till eller dela med oss av våra egna misstag så att trådskaparen kan värdera vad målet är och till vilken budget.
Det kanske slutar i att det viktiga faktiskt är att kunna identifiera blob:arna och att man då får vänta lite för att göra inköpen.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Skippa vanlig tp kabel mellan husen pga ev potentialskillnad och risken för toast vid åska (som inte behöver slå ned direkt för att skada dina prylar).

Ska du ha gigabitfart eller mer på överföringen så kör fiber. För endast kameror så räcker det med trådlös brygga med riktantenner mellan kåkarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Spontant hade jag köpt Unifi-utrustning hela vägen. Dream Machine Pro och/eller NVR beroende på hur mycket och hur länge det kameror spelar in behöver lagras. Switchar och kameror från UniFi. Inte direkt billigt innan man är klar, men enkelt att hantera, pålitligt (är det i alla fall för mig), bra grejer, inga cloud-abonnemang och allt i ett interface.

Vad gäller kopplingen mellan byggnader så hade jag kört deras Nanostation-lösning alternativt grävt en kabel. Nanostation är antagligen dyrare men bekvämare.

Jag tror att du med andra lösningar ändå kommer uppgradera/göra om inom ett par år och då är det pengar i sjön. Att ha bra wifi på hela gården är bekvämt för annat med: värmepannor, elbilsladdare och annat som numera kopplas upp med wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remomannen:

Tack för alla svar och all hjälp!

Det blev dock en hel del olika svar så jag blev inte väldigt mycket klokare på exakt vad det är jag ska göra.

Ett alternativ är ju förstås att jag inte har någon uppkoppling mot nätet alls.

Att jag i byggnad 1 har ett antal kameror som jag har uppkopplade mot ett wifi, eller med tråd, till nån sorts hårddisk el dyl där filmerna lagras.

Sen samma sak i byggnad 2 osv. Då behöver jag inte koppla ihop allt.

Det är ju såklart smidigare att ha uppkoppling och allt lagrat i ett moln, men några gömda hårddiskar funkar ju också. Det är ju inte så att vi måste kolla öv-filmerna varje dag utan bara när det hänt något.

Frågan är dock hur man ska lösa detta? Då behöver man kanske en dator/server vid varje ställe, och detta är ju också en kostnad.

Fan svårt det här...

Exempel:
Cloud Gateway Fiber
UniFi Application Suite
Network Yes
Protect Yes
Access Yes
Talk Yes
Connect Yes
Managed UniFi Devices
50+
Managed Cameras
(15) HD
(8) 2K
(5) 4K
NVR Storage Selectable NVMe SSD up to 2 TB
PoE Budget 30W

Sen kan man configurera Video på ett VLAN och surf på annat VLAN etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

Exempel:
Cloud Gateway Fiber
UniFi Application Suite
Network Yes
Protect Yes
Access Yes
Talk Yes
Connect Yes
Managed UniFi Devices
50+
Managed Cameras
(15) HD
(8) 2K
(5) 4K
NVR Storage Selectable NVMe SSD up to 2 TB
PoE Budget 30W

Sen kan man configurera Video på ett VLAN och surf på annat VLAN etc

@bz2
Jag tror inte TS blir klokare av vad du skrev. Om jag läser ditt inlägg så är det en massa teknisk data och så lite på slutet som inte hänger ihop riktigt.
Jag förespråkar också Unifi saker men har inte skrivit några exempel på utrustning då vi inte vet budgeten. Det blir ju lätt pengar av det när vi pratar Unifi saker.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

@bz2
Jag tror inte TS blir klokare av vad du skrev. Om jag läser ditt inlägg så är det en massa teknisk data och så lite på slutet som inte hänger ihop riktigt.
Jag förespråkar också Unifi saker men har inte skrivit några exempel på utrustning då vi inte vet budgeten. Det blir ju lätt pengar av det när vi pratar Unifi saker.

Håller med, unifi är bra grejor!

Drog tp kabel till ca 8 uttag i hela huset från patchpanel i rackskåp. Unifi DMP, några switchar samt två AP. Kostade ca 10 kkr. Byggde när vi fick fiber. Anslutning till stadsnät ca 25 kkr. Lätt värt pengarna med ett stabilt och pålitligt internt nät.

TS, för ditt projekt skulle jag budgetera 20-30 kkr. Du behöver inte bygga allt på en gång. Bygg så du kan bygga ut vid behov framöver. Lycka till!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

På bilden kan TS se skillnad på kameror som har nattbild i färg jämfört med kameror som inte har det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remomannen:

Jag har gjort en grov skiss och har mätt upp avstånd. Jag hade gärna bifogat skissen här, men det går inte. Man kan länka en bild, men då måste man uppge URL o det är ju inte så att jag lagt upp min skiss på nätet.

Imgur(punkt)com är nog valigaste sättet att helt problemfritt få upp en bild, som man sen kan öppna genom att högerklicka på standardikonen och välja "öppna bild i nytt fönster". Bilden är dock offentlig på deras sida så ladda inte upp känsliga bilder.

Permalänk
Medlem

Går även att göra en öppen länk från sin Google drive eller onedrive exempelvis.

Permalänk
Medlem

Jag tror TS behöver en simpel och användarvänlig lösning.

Den enklaste jag kommer på är att dra TP i rör under mark (så många som behövs) och köpa till PoE injektorer som placeras i huset för kamerorna.

Väldigt enkelt lösning, att det är flera kablat är inget problem då han bara behöver gräva en gång. Att Strömmen till kamerorna kommer från huset eliminerar även potential-problemet.

Kravställer dock att kamerorna stödjer PoE (vilket jag gissar inte är helt ovanligt).

Det blir troligen den billigaste lösningen med och den lösning med minst aktiva komponenter inblandade som kan innebära strul/problem frammöver, inte att underskatta om man inte är intresserad av tekniken i sig, vilket jag gissar är fallet för TS.

Men det hänger såklart på att det inte är för långa avstånd. Nätverkskablarna bör kanske även vara anpassade för klimatet de ska finnas i, jobbigt att gräva upp och felsöka/hantera om det blir problem.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Beroende på vad för strömkällor som finns så är ju PoE via vanliga RJ45-att föredra. Dvs. dumt att koppla o ha sig med Wifi om du ändå inte har ström till kamerorna löst. PoE ger både ström och data... Finns även vissa switchar osv som klarar mycket mer än 100m så länge man bara behöver 100mbit eller mindre (flesta kameror ligger på 5-20mbit som mest).

Jag skulle personligen endast använda Wifi om det är utrymmen där vanliga personer också kan ha nytta av det, känns dyrt/overkill att ha routrar/APs bara för övervakning.

För övervakning så är PoE ganska bra också då man kan ha strömbackup på t.ex. inspelningsmaskinen och switch, så försvinner strömmen kan kamerorna fortfarande matas och skicka data i X-antal minuter. För samma funktion annars så måste du ha ström-backup på varje punkt i kedjan, router, AP, switchar, etc... Men beror ju lite på vad du ska ha övervakningen till, spela in när någon gör inbrott eller att du bara vill se när grannen parkerar hos dig, osv...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Du ska kolla på Unifi, som det sagts tidigare i tråden (eller fiber/Cat6 kabel)

Antingen så får du gräva ner kabel i slang, eller bara slänga på backen. Är du osäker så kör du en Long-Range-Ethernet-Repeater ifall du är orolig för längderna.

Eller så kör du trådlös länk, med exempelvis vanliga Unifi-diskar (helst long range-varianterna) eller skaffar denna. Sätter upp sändaren på ena huset och mottagaren på den byggnad som är 70 meter bort.

Ska dock sägas att det då börjar dra iväg prismässigt. Allt beror på budget och hur mycket pengar du vill lägga ner eller hur mycket du vill gräva

Dock behöver du en Cloudway Gateway Ultra och dessa prylar.

Fördelen är att du sedan kan koppla på kameror i samma system med inspelning, så ett ganska modulärt system. Vill du sedan ge grannen WiFi så går det att bygga ut ännu mer.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Jag försökte skriva tre alternativ men det är så himla många variabler vi inte vet för att skräddarsy något åt dig.

Du kan köra med nätverkskabel, WiFi eller kameror som inte kräver något alls (men då får du springa runt och tömma dem ibland).
Ska du koppla upp dem är den stora frågan nätverket. WiFi, Kabel eller fiber (med kabel riskerar du att allt bränns sönder om det åskar i närheten).

Absolut billigast är att köpa TP-Link tapokameror + SD kort för 900 kr per kamera. Då behöver kamerorna bara eluttag, men sen får du springa och hämta minneskortet när du behöver kolla på något.

Vill du betala mer kan du både få bättre bild på kamerorna, bättre mörkerseende, allt på ett ställe eller tom. lite AI som markerar i videon när någon rör sig, etc. Nätverken är den andra delen, det kan göras superbilligt men lite krångligt och risk för åsknedslag. Eller dyrare men då stödjer det bättre bild och mindre risk.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Skaffa en hund istället som får vakta godset

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem

Jag tror som många säger att det bästa sättet är att dra kabel. Det kommer bli svårt att skicka signal trådlöst över den distansen.

Permalänk
Medlem

Ca budget och sträcka/sträckor hade varit bra - tröck gilla på @kyre om Tapo-kameror ovan.

På granngården finns fiber nedgrävt mellan 5 byggnader med central kopplingspanel i ett källargarage. Anslutning till Internet i en av byggnaderna. Unifi-enhet i varje byggnad som ger vanliga Ethernet-portar, somliga med PoE för ström till kameror och WiFi-tallrikar. Uppåt 30 lax i prylar plus grävning.

Har byggt enklare radiolänkar, med två "tallrikar" som Unifi Nanobeam (olika generationer med olika hastighet men "hundratals megabit" som bas) för nedåt tusingen styck är det enkelt att skarva till annan byggnad. Minst 2 behövs men kan vara en tallrik som pratar med flera om de är inom rimlig sektor, eller ytterligare 2 st för skarv vidare. Haft sommarhus någon kilometer bort (med fri sikt) där Netflix funkar fint. Väl inkopplat funkar länken som "vilken kabel som helst" - men utan grävning.

Enklare mesh-enheter som Asus AiMesh och TP-Links "toarullar" funkar mellan hus med hyggligt fri sikt och kortare avstånd. 3 st TP-Link hoppade igång fint med under 50 meter, utan fri sikt mellan andra o tredje. Bredbandskollen gav full hastighet 100/10 i det bortre huset (2 radio-hopp) men lite högre latens.

Om inte kamerorna i sig skall bli stöldbegärliga rekommenderar jag enklare modeller som TP-Links. Funkar med deras app men kräver abonnemang för längre inspelning. Kan också medge RTSP så kan diverse videoprogram streama video från dem och spela in.

Då det är ganska händelselöst är "intelligent rörelsedetektering" önskvärd - om man inte bara vill se "after the fact". Har byggt eget system med nVidia-kort och YOLO i en Linux-server som analyserar video "i realtid" från just nu sex kameror och anger bil, person med mer (ner till flaska och blomma i matsalen 😉) plus lagrar 2 veckor på stor disk. Larm via epost och SMS, lampor som tänds, siren och mja... kanske nåt mer överraskande 🥶 men lär vara otillåtet att skada även "objudna gäster" - och har förstås tydliga skyltar att kameror med inspelning finns.

Visa signatur

MSI Prestige 16 Ryzen 9 AI 4K OLED (tidigare Dell XPS 17, MSI GS73VR)
Byggen: White Dream (2025) - Simply Red (2015) - Liten Lian Li (2011)

Permalänk
Medlem

Jag ser att flera missade att budgeten var begränsad så här är ett svar anpassat för det också:

Det enklaste:
Wifi mellan husen. Nanostation Loco som nämnts innan i tråden är helt ok, flera hundra meter går bra med helt fri sikt och man får hyfsade hastigheter ("upp till 100mbit") och ett ok pris - Nanobeam M5 är en lite mer prisad sak, men bättre prestanda.

Hittade en how-to:
https://www.lohelectronics.se/mega_blog/blog/view/-wifi-rackv...

Det bästa: En nätverkskabel mellan byggnaderna. Jag såg flera nämna fiber, det är ännu bättre men orealistiskt då normalt folk saknar svetsutrustning, inte känner vänner som kan svetsa åt dig, eller har råd att köpa en färdigpatchad 100m 4-fiber för ett par tusen osv. Fast det såklart: känner du någon som känner någon... som kan svetsa ihop kontakter på en fiber så är det här alternativet det bästa, och nog det billigaste. Det går åt 80m slang, 5kr/m, blåsfiber 1kr/m, 2 patchar à 20kr och två stycken ethernet/fiberkonverterare i var ände 250kr/st (- Part nummer: UF-AE EAN: 817882024860) - det här är outstanding det bästa och snabbaste.

Nackdelen med nätverkskabeln är något som heter potentialskillnad, och det gör det känsligt för störningar i elen, åska och allmänt som gjort för krångel som nämnts innan. Normalt sett är detta inte ett problem (vilket inte kom upp i tråden?), man sätter överspänningskydd i var ände som tar smällen (tog första bästa som jag hittade: https://www.dustin.se/product/5011252325/din-monterat-overspa... - dom är lite kostsamma, men nödvändiga. Om man vill köra "poor mans" lösningen så tar man två stycken budgetswitchar i var ände som man offrar vid åska och liknande. exempelvis Netgear GS305E (350kr). Men då går dom sönder, till slut och man behöver ersätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Du kan ju prova med någon slag Powerline lösning om det finns el indraget i ladan. Det kommer inte gå snabbt, men kanske räcker för ditt behov.

Kommer funka jättedåligt i det här fallet eftersom på en gård så vet du inte vilken fas som går var, såna system följer en och samma fas nämligen så mellan rum inne i huset funkar det men oftast inte mellan hus.

Jag har en större gård som OP, och jag använder mig av TP-links mesh-nätverk för de var de enda som kunde erbjuda en utomhus-router i form av Deco X50 outdoor så jag har tre såna utomhus och de har klarat av vinter och regn i ett år nu, men jag har dem under tak för säkerhets skull.

Inomhus i huvudbyggnaden samt i stallet har jag några Deco X90 vilket är en dyrare modell men man kan säkert komma undan med billigare modeller inom Deco-utbudet. Totalt blir det en slant och TP-link är tyvärr kinesiskt men resultatet går inte att säga något om, det har funkat klockrent.

Jag vet inte hur stort du har det, men om jag utgår ifrån att du klarar dig med en Deco-router för tusenlappen inne i huset så behöver du en X50 utomhus, du kan lösa nätverk på 2 500.

Permalänk
Skrivet av Trigger:

Skippa vanlig tp kabel mellan husen pga ev potentialskillnad och risken för toast vid åska (som inte behöver slå ned direkt för att skada dina prylar).

Ska du ha gigabitfart eller mer på överföringen så kör fiber. För endast kameror så räcker det med trådlös brygga med riktantenner mellan kåkarna.

Kan bara hålla med. Jag har en fastighet på ca 16ha med en massa utspridda byggnader, reservoar och pumphus och helt eget elnät mellan dessa och JA det blir potentialskillnader. Har vid flera tillfällen testat att lägga ned tp-med blandade resultat.

Det som fungerat bäst har varit trådlösa länkar (Ubiquiti AirMAX). Många Nanobeam 5AC, dessa är mycket förlåtande med inställningen dvs riktningen mot säg en "sändare" dock 24V passiv poe.
ISO-Station bra som mindre basstation på grud av att de har en bra riktantenn.
Ett par Nanostation AC, mest pga att de kan köra VANLIG POE samt har en extra POE utgång. Dessa är lite svårare att rikta in än nanobeamen, men du får en extra utgång att koppla in ex kamera eller wifi accesspunkt.

Har även en bredstrålande "basstation" LiteAP GPS för att täcka ett bredare område.

Vid samtliga antenner har jag även satt
1st Ubiquiti flex utility poe switch (5port) som strömförsörjer den trådlösa länken
1st utomhus wifi accesspunkt. några UAP-AC-M (tyvärr 24V) ett par Swiss army knife (vanlig POE)
Då finns det fortfarande plats för 2 (eller 3 om det finns poe out på länk) kameror per stolpe samt att man kan styra närliggande belysning, vattenpumpar och larm med exempelvis shelly-puckar.
Vanligaste kameror jag använder är G3 G4 och G5 bullets från ufifi.

Jag tycker det har fungerat förvånandsvärt bra nu ett par år i regn och rusk. Inte de snabbaste nätverket men det klarar övervakningen och styrning riktigt bra.

Allt blir väldigt kompakt och det enda som behövs är en strömkabel upp i en stolpe eller på en husvägg.
Väldigt redundant då blixten kan slå ned i en utan att allt går sönder.

Permalänk
Medlem

KÖpte nedan meshnätverk till mitt landställe för några veckor sedan, funkar sjukt jäkla bra.

Har totalt tre hus där det mest avlägsna är ca 80 meter bort med några träd/buskar emellan, och signaler går hela vägen ner till det huset från det primära huset med 150/150 upp/ned och 15 ms. Helt jäkla otroligt.

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t...

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Kabel som kabel. Lägga fiberkabel eller kopparkabel lär inte skilja så mycket i svårighet. Med fiber behöver du dock antagligen lite dyrare utrustning i ändpunkterna.

Bra att undvika nätverkskabel RJ45 då den lätt drar till sig blixtnedslag. Det gör inte fiberkabel.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en tapo c520ws (wifi) och en asus tuf ax3000 v2 det är nog 80-90m och ett hus i mellan. Den enda gången jag har problem är vid nederbörd samt om det blåser mycket.
Sen så har jag ethernet via vägguttaget till ett annat hus med 2 kameror.
Jag skulle säga att ethernet via vägguttaget är nog det billigaste men vad jag har hört kan det klödda lite om man kommer på olika faser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scubakuba:

Bra att undvika nätverkskabel RJ45 då den lätt drar till sig blixtnedslag. Det gör inte fiberkabel.

Förlåt? Drar en nedgrävd nätverkskabel åt sig direktnedslag av blixten, dessutom lätt?
Skitsnack och ren lögn. Däremot kan du få överslag i grejerna vid åska p.g.a potentialförändringar, blixten kan slå rätt långt bort för att få detta och då göra sönder nätverksportarna så det är ju faktiskt sant. Men då får man bygga därefter och ha saker som klarar av sådana fel, inte helt ovanligt när du har flera hus (eller en stor fabriksbyggnad) med olika jordpunkter att tänka på liknande.

Som kul grej, min kamrat fick laga fiberkabel i en övergiven banvall efter blixten slog ner i fiberkabeln (som hade inbyggd söktråd). Det var dessutom enbart den aktiva fibern som skadades, hände honom 3 gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Förlåt? Drar en nedgrävd nätverkskabel åt sig direktnedslag av blixten, dessutom lätt?
Skitsnack och ren lögn. Däremot kan du få överslag i grejerna vid åska p.g.a potentialförändringar, blixten kan slå rätt långt bort för att få detta och då göra sönder nätverksportarna så det är ju faktiskt sant. Men då får man bygga därefter och ha saker som klarar av sådana fel, inte helt ovanligt när du har flera hus (eller en stor fabriksbyggnad) med olika jordpunkter att tänka på liknande.

Som kul grej, min kamrat fick laga fiberkabel i en övergiven banvall efter blixten slog ner i fiberkabeln (som hade inbyggd söktråd). Det var dessutom enbart den aktiva fibern som skadades, hände honom 3 gånger.

Är fiber enda sättet att säkra sig från åska eller finns det prylar som skyddar (som verkligen fungerar)?
Skyddar verkligen en enkel husvägg från potentialförändringar i nätverkskablar?

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Hedersmedlem

Satsa på bra grejor och fiber. Bra grejor i sammanhanget = Ubiquitis ekosystem av PoE-switchar, APs, och kameror. När jag fixade kameror på vår fastighet för några år sedan drog jag först Cat6, två utav dessa som gick mellan byggnader brann upp tillsammans med ett par PoE-switchar i ett blixtoväder. Nu ligger fiber mellan husen istället. Det är inte särskilt komplicerat med fiber, jag kör på armerad Single Mode från Amazon, sök på Elfcam Single Mode Lc-Lc. Ubiquiti har en enkel PoE-mediakonverterare (U Fiber UF-AE) som fungerar utomhus (dock torrt) med en transciever som klarar minusgrader, t ex denna: https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/sfpgbicxfpcwdm...

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att lägga rör i marken och dra kabel mellan byggnaderna.
WiFi kameror stör jag ut med min mobiltelefon och minneskorten i kameror brukar sluta fungera ganska snabbt om du inte köper minneskort specifikt avsedda för ändamålet men även de har en begränsad livslängd.
Men om du endast vill se att postnord faktiskt varit hemma hos dig när du inte varit hemma så fungerar det.
Det finns en hel del wifi förstärkarlösningar som fungerar men svårt att svara utan att veta förutsättningarna på gården.

Jag har fyra kameror hemma på gården men ska upp med fyra till mot sommaren samt några kameraringklockor och motorlås.

Permalänk
Medlem

Många bra förslag i tråden.

Om någon form av WiFi eller hybridlösning duger och man kan göra allt själv, då sparar man mest pengar. Däremot kommer man inte undan att trådlösa länkar, kameror (även billigare typ TP-link varianter) osv kommer kosta. Sedan måste man också mata med ström, det är inte alla kameror eller utrustning som fixar PoE eller hur man nu har tänkt sig få fram ström.

Den absolut billigaste lösningen är den som många har hemma. Där man t.ex. har ett WiFi och vill ha lite kameror runt fastigheten, om det man har inte duger kan man ofta uppgradera till någon form av mesh-nät vilket gör att WiFi blir mycket bättre. Det räcker oftast för att de kameror man har ska hålla kontakt med WiFi nätet. Behöver man en kamera ute på tomten kan det räcka med en repeater, även om den drar ner prestanda en del räcker det oftast för dessa billiga kameror som sparar till SD-kort när det händer något och man kan titta på dom live när det behövs.

Alla andra lösningar drar iväg i kostnader snabbt då det blir en hel del material, kablar, wifi länkar osv. Det finns visserligen PTMP lösningar man då blir man bunden till ett visst märke för att det ska funka, blir något billigare än att sätta upp flertalet separate länkar om det verkligen inte behövs.