Europeiska alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Vad blev bättre av att byta till franskt alternativ?

Jag använder också Qwant.
Det är inte viktigt att den är fransk men att de respekterar din intigritet.
The search engine where you are the user, not the product!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

Jag använder också Qwant.
Det är inte viktigt att den är fransk men att de respekterar din intigritet.
The search engine where you are the user, not the product!
<Uppladdad bildlänk>

https://about.qwant.com/en/qwant-advertising/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lith:

Det dryga är nog att vänja sig vid annorlunda sökresultat

Använd någon SearxNG-instans och välj att endast hämta sökresultat från Google. Problemet löst search.nordh.tech är en svensk instans.

Skrivet av VinterSolen:

Kagi ser ut och är som google brukade vara innan skiten de är idag och varit senaste typ 10 åren.

Om man gillar Ryssland, så är ju Kagi ett bra val.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Använd någon SearxNG-instans och välj att endast hämta sökresultat från Google. Problemet löst search.nordh.tech är en svensk instans.

Om man gillar Ryssland, så är ju Kagi ett bra val.

Jag skulle inte ta en part i kriget att förmedla fakta.. Den posten länkar till en post under Ukraina. Vill nog ha en mer neutral part isåfall.

Hoppas du inte handlar alla stora märken som har kvar sitt i ryssland, som t.ex. Marabou..

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag skulle inte ta en part i kriget att förmedla fakta.. Den posten länkar till en post under Ukraina. Vill nog ha en mer neutral part isåfall.

Hoppas du inte handlar alla stora märken som har kvar sitt i ryssland, som t.ex. Marabou..

Vilket inlägg menade du då?

Nope! Jag har blivit mer noga med att köpa europerisk mat, dryck och godis. Som ett exempel, så har jag kört med Treatville Caramel och Treatville mjölkchoklad sen kanske 5 år tillbaka, om inte ännu längre tillbaka. Treatville är polskt. Gillar dessutom inte Marabous choklad. Finner den... jag vet inte, mindre smak av choklad. Chokladen från Treatville är mer fyllig i smaken.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Jag är lite osäker på vad du vill säga med den länken.
Förklara gärna mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

https://kagifeedback.org/d/5445-reconsider-yandex-integration...
Se svaret til Vlad (Kagi CEO)

Kagi er uansett Amerikansk, og dermed ikke et europeisk alternativ.

Permalänk
Medlem

Är det någon som gett sig på att byta mail?

Är det ens möjligt när den är inloggning på alla oändligt antal konton man skapat sig genom åren?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Är det ens möjligt när den är inloggning på alla oändligt antal konton man skapat sig genom åren?

Om man använt en egen domän för mail så är det ju fullt möjligt att bara byta tjänst (eller sköta själv för den som vill det), annars innebär ju ett byte en helt ny adress vilket förstås medför en massa jobb i stil med det du säger.

I det senare fallet känns det nog mer som att man får skapa en till adress och över tid flytta över än att byta rakt av.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har bytt mail ett antal gånger genom åren. Det är rätt mycket jobb men är ändå genomförbart. Det kommer ta tid, räkna med ett år eller liknande. Ett tips är att göra i stil med denna ordning:

1. Lägg in allt i en lösenordhanterare under hela tiden du byter mail-adress. Så att alla inloggningar ligger där vilket gör att du har stenkoll på vart du har konto till slut. Att ha allt i en lösenordhanterare är guld värd!

2. Passa även på att ta bort konton som du inte behöver när du ändå håller på.

3. Börja gå igenom dina konton som du ofta använder och sedan när du kommer på fler så ändrar du de också.

4. När du känner att du börjar få med alla konton eller de flesta så sätter du forward från din gamla mail-adress till din nya. och sedan sätter du ett filter (färg/mapp?) så du ser att det kommer från den gamla adressen. När du får ett sådant mail ändrar du den tjänsten också.

5. Sedan tar du bort alla uppgifter på din gamla mail eller flyttar dom till din nya adress om du vill spara mailen. Jag brukar använda Thunderbird för att flytta mail mellan konton. bara dra mailet emellan konton.

6. För att vara säker så ta inte bort kontot helt, men om du vill det så vänta några år.

Jag lyckades byta ut alla mail utan Elgiganten där man inte kan byta mail-adress.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har nyligen bytt till Proton mail från Runbox som jag använt i 7 år. Överföringen av alla mail var inga problem. Jag har dock lite tid kvar på runbox-abonnemanget så jag har tid att byta mailadress på kontona pö om pö. Det är runt 600 inloggningar i bitwarden, fast ärligt talat så är det nog många om jag inte använder längre. Jag bytte de viktigaste direkt, typ myndigheter, sajter som jag ofta handlar ifrån osv.
Så tipset, för att det inte ska bli överväldigande, är att köra båda mailkontona parallellt ett tag där man vidarebefordrar från gamla kontot till nya.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om man använt en egen domän för mail så är det ju fullt möjligt att bara byta tjänst (eller sköta själv för den som vill det), annars innebär ju ett byte en helt ny adress vilket förstås medför en massa jobb i stil med det du säger.

I det senare fallet känns det nog mer som att man får skapa en till adress och över tid flytta över än att byta rakt av.

Skrivet av Lagers:

Jag har bytt mail ett antal gånger genom åren. Det är rätt mycket jobb men är ändå genomförbart. Det kommer ta tid, räkna med ett år eller liknande. Ett tips är att göra i stil med denna ordning:

1. Lägg in allt i en lösenordhanterare under hela tiden du byter mail-adress. Så att alla inloggningar ligger där vilket gör att du har stenkoll på vart du har konto till slut. Att ha allt i en lösenordhanterare är guld värd!

2. Passa även på att ta bort konton som du inte behöver när du ändå håller på.

3. Börja gå igenom dina konton som du ofta använder och sedan när du kommer på fler så ändrar du de också.

4. När du känner att du börjar få med alla konton eller de flesta så sätter du forward från din gamla mail-adress till din nya. och sedan sätter du ett filter (färg/mapp?) så du ser att det kommer från den gamla adressen. När du får ett sådant mail ändrar du den tjänsten också.

5. Sedan tar du bort alla uppgifter på din gamla mail eller flyttar dom till din nya adress om du vill spara mailen. Jag brukar använda Thunderbird för att flytta mail mellan konton. bara dra mailet emellan konton.

6. För att vara säker så ta inte bort kontot helt, men om du vill det så vänta några år.

Jag lyckades byta ut alla mail utan Elgiganten där man inte kan byta mail-adress.

Skrivet av Hakinger:

Jag har nyligen bytt till Proton mail från Runbox som jag använt i 7 år. Överföringen av alla mail var inga problem. Jag har dock lite tid kvar på runbox-abonnemanget så jag har tid att byta mailadress på kontona pö om pö. Det är runt 600 inloggningar i bitwarden, fast ärligt talat så är det nog många om jag inte använder längre. Jag bytte de viktigaste direkt, typ myndigheter, sajter som jag ofta handlar ifrån osv.
Så tipset, för att det inte ska bli överväldigande, är att köra båda mailkontona parallellt ett tag där man vidarebefordrar från gamla kontot till nya.

Tack för svar.
Jag har såklart inte använt egen domän, då hade det ju inte varit ett problem. Det är en vanlig gmail.
Allt ligger i bitwarden med så den biten är inga problem.

Den stora frågan var om alla olika tjänster och konton tillåter att man ändrar inloggningen, mitt steam inlogg är t ex en gammal mailadress som inte existerar (även om kontot såklart är kopplat till min nuvarande adress) för steam tillåter inte att man ändrar inloggningsnamn.
Och det handlar ju om en gmail så den kommer inte tas bort om ni inte hoten om att google blir blockat i EU skulle bli verklighet men det är väl långsökt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lith:

Det dryga är nog att vänja sig vid annorlunda sökresultat

Om du använt google tidigare är det inte så stort problem.
Googles sökresultat har ju blivit sämre och sämre de senaste åren, så skillnaden till andra sökmotorer är inte lika stor längre.
Den största skillnaden (oavsett sökmotor) brukar vara att mindre sökmotorer brukar vara dåliga på att ge bra svenska länkar.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Json_81:

Tack för svar.
Jag har såklart inte använt egen domän, då hade det ju inte varit ett problem. Det är en vanlig gmail.
Allt ligger i bitwarden med så den biten är inga problem.

Den stora frågan var om alla olika tjänster och konton tillåter att man ändrar inloggningen, mitt steam inlogg är t ex en gammal mailadress som inte existerar (även om kontot såklart är kopplat till min nuvarande adress) för steam tillåter inte att man ändrar inloggningsnamn.
Och det handlar ju om en gmail så den kommer inte tas bort om ni inte hoten om att google blir blockat i EU skulle bli verklighet men det är väl långsökt.

I exemplet Steam blir det ju ett bra tillfälle att försöka återställa kontot och samtidigt sätta en ny mejl. Går det inte (vilket är osannolikt) så fortsätter du bara med den gamla parallellt.

De flesta lösenordshanterare har ju en smart exportfunktion, vilket gör att du väldigt simpelt exporterar lösenorden från Bitwarden till exempelvis ProtonPass.

De tjänster som inte tillåter ändring av mejl brukar acceptera att man mejlar och begär byte den vägen. Har själv gjort så ett flertal gånger med ultimatumet "vänligen byt min mejl eller ta bort mitt konto".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

[ol]
[li]Lägg in allt i en lösenordhanterare under hela tiden du byter mail-adress. Så att alla inloggningar ligger där vilket gör att du har stenkoll på vart du har konto till slut. Att ha allt i en lösenordhanterare är guld värd![/li]

Och sortera i mappar redan från början. t.ex. "Mail" "Forum", "Shopping" eller andra bra kategorier, blir enklare att leta efter när du inte vet vad du letar efter föräns du hittar den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

mitt steam inlogg är t ex en gammal mailadress som inte existerar (även om kontot såklart är kopplat till min nuvarande adress) för steam tillåter inte att man ändrar inloggningsnamn.

I min steam-klient så kan jag byta epostaddress (Om det var detta du menade?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik11:

De tjänster som inte tillåter ändring av mejl brukar acceptera att man mejlar och begär byte den vägen. Har själv gjort så ett flertal gånger med ultimatumet "vänligen byt min mejl eller ta bort mitt konto".

Jag fick göra det på en del tjänster och det gick bra att byta adress då.

Skrivet av VinterSolen:

Och sortera i mappar redan från början. t.ex. "Mail" "Forum", "Shopping" eller andra bra kategorier, blir enklare att leta efter när du inte vet vad du letar efter föräns du hittar den

Ja, det är ju en förutsättning för att ha någon koll. Tyvärr är nya designen inte alls bra som den förra på Bitwarden extension till webbläsaren. Den gamla var klockren och man hade sina mappar och tryckte sig vidare.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Ja, det är ju en förutsättning för att ha någon koll. Tyvärr är nya designen inte alls bra som den förra på Bitwarden extension till webbläsaren. Den gamla var klockren och man hade sina mappar och tryckte sig vidare.

En av anledningarna till att jag hoppade av BW och kör på KeePassXC istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

I min steam-klient så kan jag byta epostaddress (Om det var detta du menade?)

<Uppladdad bildlänk>

Du kan byta mail, men inte inloggningen.
Vi som har äldre konton har mailadress som inlogg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

En av anledningarna till att jag hoppade av BW och kör på KeePassXC istället

Nästan så jag är på väg åt det hållet också. Loggar inte in så mycket på mobilen så jag måste ha ständigt/smidigt sätt att logga in där. Går ju kopiera manuellt till telefon eller genom molntjänst med Keepass-fil och använda KeepassDX.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Nästan så jag är på väg åt det hållet också. Loggar inte in så mycket på mobilen så jag måste ha ständigt/smidigt sätt att logga in där. Går ju kopiera manuellt till telefon eller genom molntjänst med Keepass-fil och använda KeepassDX.

Jag syncar direkt mot min nextcloud i Keepass2Android, så den kollar om det finns en uppdaterad database innan den öppnar den lokala osv.