Vad kan man använda en 16gb m2 ssd till?

Permalänk
Medlem

Vad kan man använda en 16gb m2 ssd till?

Som rubriken lyder. Har en 16gb m2 ssd som jag inte har en aning om vad jag ska ha den till. Den sitter just nu i ett moderkort då jag inte har någon förpackning till den men det får ju inte ens plats med Windows på den.
Är det bara kasta den eller kan man göra något roligt med den?

Permalänk
Medlem

Kan du ha den till någon Pi eller liknande som ett lite snabbare alternativ till SD-kort?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Kan du ha den till någon Pi eller liknande som ett lite snabbare alternativ till SD-kort?

Det skulle ju vara ett alternativ om man hade en pi😂

Permalänk
Medlem

Linux får gott och väl plats på 16 GB, annars kan du skaffa ett USB-chassi till den och använda som minnespinne

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Linux får gott och väl plats på 16 GB, annars kan du skaffa ett USB-chassi till den och använda som minnespinne

Det var en bra idé faktiskt. Är emot att kasta saker rent allmänt och speciellt sånt som funkar

Permalänk

en 16GB Swapfil?

kan du troligen stänga av den på C: helt

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Köra som extern usb sticka med en random m.2 till usb-c adapter kanske skulle vara något ?
Kan göra den bootbar för windows installation med rufus också.
Blir rätt bra fart i windows installation på en gammal samsung 970 256 gb som jag kör externt.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Som rubriken lyder. Har en 16gb m2 ssd som jag inte har en aning om vad jag ska ha den till. Den sitter just nu i ett moderkort då jag inte har någon förpackning till den men det får ju inte ens plats med Windows på den.
Är det bara kasta den eller kan man göra något roligt med den?

Säker på att det är en vanlig SSD och inte en eMMC disk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

en 16GB Swapfil?

kan du troligen stänga av den på C: helt

Det där övergår mina kunskaper iaf😂

Skrivet av mini-z1994:

Köra som extern usb sticka med en random m.2 till usb-c adapter kanske skulle vara något ?
Kan göra den bootbar för windows installation med rufus också.
Blir rätt bra fart i windows installation på en gammal samsung 970 256 gb som jag kör externt.

Funderar faktiskt på det. Måste bara kolla upp vart man hittar såna adaptrar.

Skrivet av Svensktiger:

Säker på att det är en vanlig SSD och inte en eMMC disk?

Jag hoppas texten på den inte ljuger iaf😜
Det är ett moderkort från en Lenovo legion c530 the cube med en i5 8400 så kanske är så pass gammalt att Windows gick ha på den. Mer vet jag inte egentligen. Har gjort ett case swap då chassit saknade delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Funderar faktiskt på det. Måste bara kolla upp vart man hittar såna adaptrar.

Det du kan behöva kolla upp är om det är NVME eller SATA på din SSD.

Har en sådan här https://www.inet.se/produkt/4306000/asus-tuf-gaming-a1-m-2-nv... för min NVME-SSD och den är väldigt robust och för det här priset är den ett fynd, men finns nog sådana som kostar mindre som fungerar helt ok också.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Det du kan behöva kolla upp är om det är NVME eller SATA på din SSD.

Har en sådan här https://www.inet.se/produkt/4306000/asus-tuf-gaming-a1-m-2-nv... för min NVME-SSD och den är väldigt robust och för det här priset är den ett fynd, men finns nog sådana som kostar mindre som fungerar helt ok också.

Det är mest troligen sata.
Kan dubbelkolla iofs men har för mig det stod sata

Permalänk
Medlem

Jag köpte detta NVME-kabinett och det har fungerat fint. 100 kr billigare än Asus men inte lika tuff och tålig design. Var nedsatt med ytterligare en 50-lapp när jag köpte den.

https://www.amazon.se/dp/B0D53K7HK9

Permalänk
Skrivet av Tobitheo:

Det där övergår mina kunskaper iaf😂

typ en fil som finns på hårddisken som går in om ram skulle börja ta slut som näglösning istället för att krasha hela systemet om minnesplats skulle ta helt slut.

brukar generellt vara automagiskt hanterad av windows så brukar va nånstans mellan 8-40Gb ungefär på C: om man inte ändrat den.

och skulle säga att det ytterst sällan behövs storleken som windows själv tycker den ska ha som storlek och du kan frigöra en hel del utrymme med att manuellt lägga den på ett bättre ställe än C: om den om c: enheten/partitionen inte är så stor.

du kan kolla runt i SystemPropertiesAdvanced.exe under advanced tabben i virtual memory (virituellt minne på svenska?)

sålänge du inte stänger av den helt så ska du generellt kunna placera den i princip var du vill och brukar inte va nå problem om man iaf har en 4092+MB fil på någon enhet då vissa program inte gillar om man kör helt swapfritt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Verkar som du har en Optane disk som fungerat i hybrid med den mekaniska disken den levererades med.
Optane är ju rolig teknik men tämligen värdelöst för konsumenter som bara vill ha lite plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Det är mest troligen sata.
Kan dubbelkolla iofs men har för mig det stod sata

Ok, då funkar inte det jag länkade, men detta ska funka bra https://www.inet.se/produkt/4300907/icy-box-externt-sata-m-2-...

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Om du antingen installerar en liten Linux på den, eller bootar från USB och skapar en ensam stor ext2-volym på den som du sedan installerar GRUB på. Då kan du leka med GRUB och bl.a. boota Windows via den, samt lägga dit hämtade ISO-filer (jag har en /boot/ISO katalog för sådant) som du kan boota direkt.

Då slipper du bränna ISO-filerna på en USB bara för att testa någon ISO du är nyfiken på. Det kan vara lite pyssel att få igång ibland för vissa distar, men google brukar alltid hitta någon som lyckats. Annars får man packa upp ISO:/boot och se hur det skall göras.