Permalänk

Grafikkort till i5 9600k

Hej,

Vad skulle ni säga är det mesta man kan köra på en 9600k utan en massa bottleneck. RTX 3060ti, RTX 3070? AMDs 6700xt vilket har 12gb. Det borde gynna vid 1440p samt 2160p till skillnad från 3060ti och 3070 som ”bara” har 8gb även ti modellen på 3070. Något av dem borde vara ok antar jag? Kör idag 2060 super 8gb som är snäppet vassare än ett vanligt gtx 1080 (ingen raytracing) 6% samt även 2.2% snabbare än ett vanligt RTX 2070. Allt enligt technical citys benchmarks vilket jag litar mer på än gpubenchmark som lyser igenom med sin partiska sida för Nvidia.

Men vill ev köra lite mer 1440p och även 2160p i framtiden. Kommer då självklart byta ut moderkort och CPU till 12600k eller 13600k.

Men om jag vill spela i 2160p måste väl ändå ett 6700xt med 12gb vara att föredra före ett RTX 3070 ti eller ej?

Permalänk

Ingen med lite bra idéer?

Permalänk
Medlem

När du skriver i "framtiden" för 4K och ny cpu, vad menar du med det?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

När du skriver i "framtiden" för 4K och ny cpu, vad menar du med det?

Ja 1-2år bort kanske för ny CPU. Gpu kommer införskaffas innan det, förhoppningsvis inom 3-6mån.

Skulle väl kunna tänka mig att gå från 9600k till 13600k om den fortfarande duger då.

Sen är väl förhoppningen om ja köper en ny gpu nu att inte den ska behöva bytas om 1-2år.

Men vet som sagt ej ifall tex 6700xt är hållbart för 4k? Finns ju 6800xt också som ett alternativ eller 7000 serien.

Nvidia så går 5000 serien bort, förmodligen 4000 också tycker dem är för dyra begagnade. Skulle säga jag har en budget runt 2500-3500.

Men där vet jag ju att min nuvarande CPU skulle flaska något jäkligt om jag satte i ett 4070ti tex? Enligt Tecnical citys benchmarks är tex ett 3070 något vassare än ett 6700xt men då kommer vi återigen till frågan med minnet och 4k? 6800xt 16gb, 6700xt 12gb, 3070/3070ti 8gb. Eller har inte minnet såpass mycket betydelse som vissa säger i 4K? 6700xt samt det vanliga 3070 kortet ligger ganska lika begagnat, runt 2500 har jag sett här på brädan. 6800xt och 3070ti kanske man kunde hitta för 3500?

Jag behöver inte ha några 100fps när ja spelar 4K men 50-60 hade ju varit trevligt.

Permalänk

Finns det verkligen ingen på forumet som har koll på detta med minne och 2160p gaming? Jag är helt grön därför ja frågar. Slutade spela seriöst när cs 1.6 försvann så då förstår ni hur länge sen det var. Efter det har det bara varit lite sporadiskt i 1080p bla quake champions.

Som ja skrivit tidigare ett 3070 tex är snabbare än ett 6700xt men det har ”bara” 8gb kontra amds 12gb. Har det betydelse när man ökar till 2160p eller inte?

Permalänk
Medlem

Vid 4K med högupplösta texturer behövs givetvis mer VRAM än i lägre upplösningar och texturkvalitet. 8 GB VRAM skulle jag undvika, och för 4K förmodligen satsa på 16 GB om möjligt. Samtidigt spelar jag inte själv i 4K så kan inte säga säkert. Det finns dock diverse tester gjorda som visar VRAM-använding i 4K vid olika inställningar, bland annat från Hardware Unboxed (i artikelform under namnet Techspot).

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarikoski:

Hej,

Vad skulle ni säga är det mesta man kan köra på en 9600k utan en massa bottleneck. RTX 3060ti, RTX 3070? AMDs 6700xt vilket har 12gb. Det borde gynna vid 1440p samt 2160p till skillnad från 3060ti och 3070 som ”bara” har 8gb även ti modellen på 3070. Något av dem borde vara ok antar jag? Kör idag 2060 super 8gb som är snäppet vassare än ett vanligt gtx 1080 (ingen raytracing) 6% samt även 2.2% snabbare än ett vanligt RTX 2070. Allt enligt technical citys benchmarks vilket jag litar mer på än gpubenchmark som lyser igenom med sin partiska sida för Nvidia.

Men vill ev köra lite mer 1440p och även 2160p i framtiden. Kommer då självklart byta ut moderkort och CPU till 12600k eller 13600k.

Men om jag vill spela i 2160p måste väl ändå ett 6700xt med 12gb vara att föredra före ett RTX 3070 ti eller ej?

Ska du bara spela så kan du fläska på med nästan vad som helst, spel drivs av din GPU, ju högre upplösning du tänker spela i ju mindre spelar din CPU roll och du har en relativt ny CPU och dessutom en upplåst sådan för högre klockfrekvenser(vilket spelar mer roll än att ha 100 cores och 200 threads)
med ett RTX 5090 skulle jag tippa på att du förlorar runt 10-20% i 4k max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Ska du bara spela så kan du fläska på med nästan vad som helst, spel drivs av din GPU, ju högre upplösning du tänker spela i ju mindre spelar din CPU roll och du har en relativt ny CPU och dessutom en upplåst sådan för högre klockfrekvenser(vilket spelar mer roll än att ha 100 cores och 200 threads)

Nja, det varierar ju från spel till spel. Vissa kommer säkerligen att vara CPU-begränsade även i 4K med höga inställningar, medan andra inte kommer att vara det alls. Det är dock sant att högre grafikinställningar och upplösning ökar sannolikheten att bli GPU-begränsad. Det förutsätter dock att man kör native 4K, inte med någon form av uppskalning (DLSS, FSR, XeSS, etc.).

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Jagers:

Du underskattar gravt skillnaden mellan en dåtida processor och nuvarande. 9600K presterar ungefär som en Ryzen 3600(X), varav den senare testas här i 4K native med ett RTX 5090. Bara en handfull titlar, men jämfört med en 9800X3D går mellan 30 och 60% av spelprestandan förlorad med en 3600X. Därtill kommer sådant som lägstafrekvenser vara väldigt mycket lägre med de äldre processorerna, laddnings- och uppstartstider mycket längre och så vidare.

Nu gäller det inte ett RTX 5090 i TS fall utan ett lägre presterande kort, men problemen med bildfrekvenstapp och hack kommer bestå oavsett.

@saarikoski att gå under ett 6800/7800 XT eller motsvarande vill du antagligen inte göra om du siktar på 4K. Med tanke på att du ofta kommer vilja köra uppskalning bör du inte förbise Nvidias alternativ, då de erbjuder bättre och bredare stöd för uppskalning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nja, det varierar ju från spel till spel. Vissa kommer säkerligen att vara CPU-begränsade även i 4K med höga inställningar, medan andra inte kommer att vara det alls. Det är dock sant att högre grafikinställningar och upplösning ökar sannolikheten att bli GPU-begränsad. Det förutsätter dock att man kör native 4K, inte med någon form av uppskalning (DLSS, FSR, XeSS, etc.).

inte i närheten av så mycket som folk tror, dem spel där du börjar se ordentliga skillnader, även i 4k, är typ siege, CS2 osv där du har 500fps+ i 4k med epic settings, och med en i5 9600k så kanske du dyker till 2-300fps 4k epic settings, då börjar dem flesta här på forumet att skrika inombords "REEEEE kolla över 50% flaskhals" 200 fps är ingen "flaskhals" imo. då du inte ser nån skillnad på 200fps och 500fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du underskattar gravt skillnaden mellan en dåtida processor och nuvarande. 9600K presterar ungefär som en Ryzen 3600(X), varav den senare testas här i 4K native med ett RTX 5090. Bara en handfull titlar, men jämfört med en 9800X3D går mellan 30 och 60% av spelprestandan förlorad med en 3600X. Därtill kommer sådant som lägstafrekvenser vara väldigt mycket lägre med de äldre processorerna, laddnings- och uppstartstider mycket längre och så vidare.

Nu gäller det inte ett RTX 5090 i TS fall utan ett lägre presterande kort, men problemen med bildfrekvenstapp och hack kommer bestå oavsett.

@saarikoski att gå under ett 6800/7800 XT eller motsvarande vill du antagligen inte göra om du siktar på 4K. Med tanke på att du ofta kommer vilja köra uppskalning bör du inte förbise Nvidias alternativ, då de erbjuder bättre och bredare stöd för uppskalning.

perfekt exempel på det jag precis skrev här ovan, du tar exempel där spel ger 200+ fps och där du faller till 100fps, dem flesta spel idag är mer än spelbara i 50 fps

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Jagers:

perfekt exempel på det jag precis skrev här ovan, du tar exempel där spel ger 200+ fps och där du faller till 100fps, dem flesta spel idag är mer än spelbara i 50 fps

Nu var det inte absoluta värden utan relativa du själv argumenterade kring. Du säger "med ett RTX 5090 skulle jag tippa på att du förlorar runt 10-20% i 4k max", och den gissningen är helt enkelt väldigt felaktig.
Vad som är "spelbart" eller inte är kanske inte lika relevant i sammanhanget som att en 9600K skulle begränsa grafikkortet såpass mycket att ett 5090 oftast inte skulle prestera nämnvärt bättre än ett 5080.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nu var det inte absoluta värden utan relativa du själv argumenterade kring. Du säger "med ett RTX 5090 skulle jag tippa på att du förlorar runt 10-20% i 4k max", och den gissningen är helt enkelt väldigt felaktig.

fast det är det juh inte om vi ska bli så petiga?
självklart kan jag hitta exempel där du förlorar max 10% i 4k epic settings, och självklart kan jag hitta ett exempel där du förlorar 200% i 4k epic

Det som är viktigt är såklart om olika spel kommer kännas spelbara, om vi antar att trådskaparen slår till på ett rtx 5090 (vilket jag heller inte tycker han ska göra) så kommer det kortet vara relevant många år i framtiden, och då kan man uppgradera CPU i framtiden, så om jag förstår trådskaparen rätt så är det bättre att rekommendera nånting som fortfarande gör datorn spelbar än att rekommendera nånting som han ändå kommer känna att han behöver byta ut IGEN om 2-4 år

Permalänk
Skrivet av twit:

6800xt har ju 16gb.

Vilket Nvidia kort skulle du rekommendera isåfall? Jag är ju rätt säker på att min CPU skulle bottlenecka något fruktansvärt med tex ett 4070ti.

Ett 3070\3070ti har vi väl kommit fram till att jag bör undvika ifall ja vill spela 4k pga av dess 8gb? Ett 6800xt 16gb kanske man kunde hitta för 3500 begagnat? 6700xt 12gb har jag sett för 2500.

7700xt vet jag ingenting om vad man får betala beg , det har iaf 12gb. 7600xt har 16gb. 7800xt så lär vi vara över min budget på 3500kr.

Permalänk
Medlem

Du har ju planer på att uppgradera CPU i framtiden, så vad gör det om din nuvarande CPU inte orkar hålla ikapp om du skaffar ett grafikkort som är något kraftfullare? Så vidare det inte bara är en kostnadsfråga förstås?

Om du inte vill att processorn sitter låst på 100% så är det bara att låsa FPS under vad CPU:n orkar tillsvidare istället för att låta ett klenare grafikkort göra det. Så nej, köp ett så bra grafikkort som du kan tänkas ha råd med och oroa dig inte för mycket vad det gäller eventuella flaskhalsar

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Skrivet av aleves:

Du har ju planer på att uppgradera CPU i framtiden, så vad gör det om din nuvarande CPU inte orkar hålla ikapp om du skaffar ett grafikkort som är något kraftfullare? Så vidare det inte bara är en kostnadsfråga förstås?

Om du inte vill att processorn sitter låst på 100% så är det bara att låsa FPS under vad CPU:n orkar tillsvidare istället för att låta ett klenare grafikkort göra det. Så nej, köp ett så bra grafikkort som du kan tänkas ha råd med och oroa dig inte för mycket vad det gäller eventuella flaskhalsar

Som jag skrivit är det delvis en kostnadsfråga. Max 3500kr. 6700xt 12gb går på 2500, 6800xt 16gb kanske man skulle hitta för 3500?

Nvidia har ja dåligt koll på med tex 3070 som man får för 2500 går bort pga av 8gbz. Vad finns det för annat Nvidia inom 3500kr som skulle funka till 4K?

Detta är tyvärr vad ja upplevt att man får mer
bang for the buck med AMD. Hellre ett 6800xt 16gb än ett 3070ti 8gb där båda korten ligger ungefär likvärdigt prismässigt men AMD kortet presterar +6,9% i benchmarks plus det dubbla minnet finns det ett något att fundera på där tex?

Om ja får ett svar i tråden att ett 6800xt 16gb skulle duga för 4k gaming så köper ja nog det rätt snart. Sen kommer ja inom 1-2år uppgradera moderkort och CPU till minst 12600k helst 13600k. Så kanske inte så kul att spela med massa bottleneck i 1-2år innan ny CPU är på plats.

Sen kanske 9600k klarar ett 6800xt 16gb utan massa bottleneck jag vet ej, är till största delen en amatör.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av saarikoski:

6800xt har ju 16gb.

Vilket Nvidia kort skulle du rekommendera isåfall? Jag är ju rätt säker på att min CPU skulle bottlenecka något fruktansvärt med tex ett 4070ti.

Ett 3070\3070ti har vi väl kommit fram till att jag bör undvika ifall ja vill spela 4k pga av dess 8gb? Ett 6800xt 16gb kanske man kunde hitta för 3500 begagnat? 6700xt 12gb har jag sett för 2500.

7700xt vet jag ingenting om vad man får betala beg , det har iaf 12gb. 7600xt har 16gb. 7800xt så lär vi vara över min budget på 3500kr.

Det är flera separata tankar här, och det är säkerligen lättare för dig om du kan fundera igenom var sak för sig.

1440p eller 4K ställer helt olika krav på grafikkortet. Jag har själv ett 7800 XT och kör i 4K, och baserat på den erfarenheten skulle jag inte vilja kliva ner i grafikprestanda (6800 XT presterar snarlikt) - i "nya" spel gäller det att fila lite på grafikinställningar och/eller köra uppskalning, ibland kan även bildrutegenerering fungera. Det kräver helt enkelt lite fipplande, och ett kort som 6700 XT har, helt oavsett hur mycket grafikminne kortet försetts med, helt enkelt inte den prestanda som krävs. Det beror dock givetvis på vilka spel man spelar, så det är också en avgörande faktor. Kör du i 1440p klarar du dig med ett billigare grafikkort som enkelt håller sig inom budgeten. Ett kort med bara 8GB grafikminne är dock inte att rekommendera i 4K. När man börjar tala om uppskalning kan man också generalisera till att senare generationer har stöd för bättre sådan, och det är en avvägning som man åtminstone bör ha i åtanke om man siktar på 4K.

Din 9600K kommer vara svagaste länken oavsett, men det handlar då mer om sådant som att bildfrekvensen (återigen beroende på speltitel) kan vara instabil (frekvenstapp, hackande etc.) än att processorn begränsar grafikkortets maxprestanda (förutsatt att du inte sträcker dig mycket längre än de grafikkort du exemplifierat). I spel eller delar av spel som alltid är processorbegränsade kan du rätt och slätt räkna med att ha ungefär samma prestanda som du har idag.

Din budget nu, i "framtiden" och dina uppgraderingsplaner samverkar alltså - så överväg vad du vill åstadkomma och hur många pengar som är och kommer vara tillgängliga.

Alla verktyg för att reducera grafikkortsprestanda är trubbiga och ibland missvisande, men sådant som SweClockers prestandaindex eller (betydligt mer detaljerade) TechPowerUp är bra för snabba jämförelser mellan hur olika kort presterar generellt.

Enligt TPU presterar då exempelvis ett 6700 XT 37% bättre än ditt nuvarande kort medan ett 6800/7800 XT presterar ungefär dubbelt. RX 6800 (ej XT) fanns länge till betydligt lägre pris än 6800 XT, men vet ej hur det ser ut på den fronten nu.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Jagers:

Vad menar du med spel drivs av din GPU? Counter-strike tillexempel har alltid varit mer viktigt med CPU än Gpu. Du kan spela nyaste cs än idag med 980ti 6gb så länge du har en 13600k, 14600k eller något liknande.

Så absolut finns det spel där cpun har betydligt större betydelse än Gpu.

Kan inte påstå 9600k är relativt ny, den släpptes 2018 för 7år sedan. Elektronik åldras fort. Intel släpper väl en ny gen cpu varje år. Dom kunde hålla igen lite och hålla sig till släpp vartannat år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarikoski:

Kollar man på lite benchmarks så ser det inte ut som att 4070ti kommer bottlenecka i dem flesta spel, det beror mycket på vilken upplösning, vilka settings, vilket spel du spelar, etc. Tar vi CS2 som exempel så kommer du nog förlora rätt mycket i FPS men du ligger fortfarande på 200+++ FPS i 1440p så det kommer inte spela nån roll att du tappar 200~ fps

Skrivet av saarikoski:

Vad menar du med spel drivs av din GPU? Counter-strike tillexempel har alltid varit mer viktigt med CPU än Gpu. Du kan spela nyaste cs än idag med 980ti 6gb så länge du har en 13600k, 14600k eller något liknande.

Så absolut finns det spel där cpun har betydligt större betydelse än Gpu.

Kan inte påstå 9600k är relativt ny, den släpptes 2018 för 7år sedan. Elektronik åldras fort. Intel släpper väl en ny gen cpu varje år. Dom kunde hålla igen lite och hålla sig till släpp vartannat år.

CS har ALDRIG varit MER viktigt med en ubersnabb CPU, så det stämmer inte, det är nån konstig myt som uppstått senaste åren, vet inte riktigt vart den kommer ifrån, du kan testa detta själv genom att köra på din iGPU på 9600k, din FPS kommer vara skit i jämförelse med en GPU som är 12+ år gammal

Det finns INGA spel där CPU har betydligt större betydelse än GPU däremot finns det spel som är mer CPU drivna än andra spel, oftast stora strategispel/citybuilder spel
Din cpu är 1 generation äldre än min nuvarande CPU (i7 10700k) och jag ligger sällan på mer än 40-50% cpu användning och det är spel som är lite cpu hungrigare eller spel där jag går ner i upplösning, detta med ett RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Kollar man på lite benchmarks så ser det inte ut som att 4070ti kommer bottlenecka i dem flesta spel, det beror mycket på vilken upplösning, vilka settings, vilket spel du spelar, etc. Tar vi CS2 som exempel så kommer du nog förlora rätt mycket i FPS men du ligger fortfarande på 200+++ FPS i 1440p så det kommer inte spela nån roll att du tappar 200~ fps

CS har ALDRIG varit MER viktigt med en ubersnabb CPU, så det stämmer inte, det är nån konstig myt som uppstått senaste åren, vet inte riktigt vart den kommer ifrån, du kan testa detta själv genom att köra på din iGPU på 9600k, din FPS kommer vara skit i jämförelse med en GPU som är 12+ år gammal

Det finns INGA spel där CPU har betydligt större betydelse än GPU däremot finns det spel som är mer CPU drivna än andra spel, oftast stora strategispel/citybuilder spel
Din cpu är 1 generation äldre än min nuvarande CPU (i7 10700k) och jag ligger sällan på mer än 40-50% cpu användning och det är spel som är lite cpu hungrigare eller spel där jag går ner i upplösning, detta med ett RTX 3090

Jag har 11700KF och ett 4090. Har en 4K@120Hz skärm. Processorn flaskar i flera spel och jag skall byta ut den till 9800X3D. Och ja, kollar man bara totala CPU-utilization ser det ut som att den inte används fullt ut och inte borde flaska grafikkortet men det är ofta en eller ett par kärnor/trådar som är maxade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Jag har 11700KF och ett 4090. Har en 4K@120Hz skärm. Processorn flaskar i flera spel och jag skall byta ut den till 9800X3D. Och ja, kollar man bara totala CPU-utilization ser det ut som att den inte används fullt ut och inte borde flaska grafikkortet men det är ofta en eller ett par kärnor/trådar som är maxade.

vad är det du menar med flaskhals, vilket scenario är det du tycker "flaskhalsar" mer detaljer hade varit intressant

Permalänk
Medlem

Finns massa charts att googla fram.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av Yrch:

Sedär! Då antar ja min 9600k skullle flaska något enorm med ett 4070Ti.

Men det kortet går ändå bort som sagt, alldeles för dyrt även begagnat. Just nu lutar det väl mest åt rx6800xt 16gb.

Permalänk
Skrivet av Jagers:

Svarade på fel kommentar.

Permalänk
Skrivet av Jagers:

Jag körde cs med ett gtx 980, uppgraderade till ett gtx 1080 och fick knappt en fps ökning. Sen bytte jag CPU och boom fpsen skyrockade även med mitt 980. Ingen större skillnad i fps med 980 eller 1080 provade bägge delar.

Så jo cs gynnades iaf av en stark cpu. Idag vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarikoski:

Jag körde cs med ett gtx 980, uppgraderade till ett gtx 1080 och fick knappt en fps ökning. Sen bytte jag CPU och boom fpsen skyrockade även med mitt 980. Ingen större skillnad i fps med 980 eller 1080 provade bägge delar.

Så jo cs gynnades iaf av en stark cpu. Idag vet jag inte.

ja självklart, du pratar om ett scenario där du låg på 300? 400? fps med 980 och gammal cpu, du fick, gissar på 500 fps+ med ny cpu?`men det är inte min definition av en bottleneck, det finns ingen mänsklig spelare i världen som märker någon skillnad på 300fps och 500fps så vad är meningen att uppgradera? det är det jag menar med din nuvarande 9600k, om du köper ett 4070ti tex. så behöver du inte uppgradera GPU IGEN när du uppgraderar cpu'n som du pratat om, köper du en allt för svag GPU så är risken att du kommer känna att du behöver uppgradera den igen när du uppgraderar CPU, och att köpa en GPU + 2 CPU är bra mycket billigare än att köpa 2 GPU + 1 CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

vad är det du menar med flaskhals, vilket scenario är det du tycker "flaskhalsar" mer detaljer hade varit intressant

Jag menar att om jag behåller grafikkortet och byter processorn kommer jag få högre FPS i vissa spel (och inte i andra).

Techpowerup är en av få hårdvarutestar jag sett som testar med min processor och mitt grafikkort i 4K.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-7800x3d/21.htm...

Man kan se att även i 4K (med ett 4090) ger 7800X3D högre FPS än 11700K. Med ett 9800X3D blir skillnaden lite högre.

Om jag kollar själv på GPU-utalization ser jag att i vissa spel används inte grafikkortet fullt ut.

I Cyberpunk ligger jag typ på max utalization på grafikkortet (med allt på max med DLSS inklusive raytracing) så skillnaden med en ny processor skulle antagligen vara marginell.

I Witcher 3 (med allt på max med DLSS inklusive raytracing) ligger jag på 97-98% utalization så även här skulle skillnaden vara marginell.

I ARMA 3 som är processorkrävande ser jag med Nvidas overlay att varken grafikkortet eller går på max, processorn ser ut att inte belastas speciellt mycket men håller ändå tillbaka grafikkortet då det inte heller belastas fullt ut (trots att jag har all grafik på extreme). Ökar man på renderdistance till max går processorn på knäna. (Sen kan man fråga sig varför man skall göra det).

Med renderdistance på 5 km

Med renderdistance på max (verkar inte gå att välja extreme på terrain då)

Detta är i singleplayer där det inte händer så mycket. I mulitplayer belastat processorn mycket mer.

CS som diskuterats innan har jag inte installerat men många kör ju CS i någon legacy upplösning med grafiken nedställd och processorn blir då helt avgörande för FPS:en så länge man inte har ett antikt grafikkort.

Permalänk
Skrivet av twit:

Det är flera separata tankar här, och det är säkerligen lättare för dig om du kan fundera igenom var sak för sig.

1440p eller 4K ställer helt olika krav på grafikkortet. Jag har själv ett 7800 XT och kör i 4K, och baserat på den erfarenheten skulle jag inte vilja kliva ner i grafikprestanda (6800 XT presterar snarlikt) - i "nya" spel gäller det att fila lite på grafikinställningar och/eller köra uppskalning, ibland kan även bildrutegenerering fungera. Det kräver helt enkelt lite fipplande, och ett kort som 6700 XT har, helt oavsett hur mycket grafikminne kortet försetts med, helt enkelt inte den prestanda som krävs. Det beror dock givetvis på vilka spel man spelar, så det är också en avgörande faktor. Kör du i 1440p klarar du dig med ett billigare grafikkort som enkelt håller sig inom budgeten. Ett kort med bara 8GB grafikminne är dock inte att rekommendera i 4K. När man börjar tala om uppskalning kan man också generalisera till att senare generationer har stöd för bättre sådan, och det är en avvägning som man åtminstone bör ha i åtanke om man siktar på 4K.

Din 9600K kommer vara svagaste länken oavsett, men det handlar då mer om sådant som att bildfrekvensen (återigen beroende på speltitel) kan vara instabil (frekvenstapp, hackande etc.) än att processorn begränsar grafikkortets maxprestanda (förutsatt att du inte sträcker dig mycket längre än de grafikkort du exemplifierat). I spel eller delar av spel som alltid är processorbegränsade kan du rätt och slätt räkna med att ha ungefär samma prestanda som du har idag.

Din budget nu, i "framtiden" och dina uppgraderingsplaner samverkar alltså - så överväg vad du vill åstadkomma och hur många pengar som är och kommer vara tillgängliga.

Alla verktyg för att reducera grafikkortsprestanda är trubbiga och ibland missvisande, men sådant som SweClockers prestandaindex eller (betydligt mer detaljerade) TechPowerUp är bra för snabba jämförelser mellan hur olika kort presterar generellt.

Enligt TPU presterar då exempelvis ett 6700 XT 37% bättre än ditt nuvarande kort medan ett 6800/7800 XT presterar ungefär dubbelt. RX 6800 (ej XT) fanns länge till betydligt lägre pris än 6800 XT, men vet ej hur det ser ut på den fronten nu.

I dagsläget går mina tankar åt ett 6800xt 16gb som kommer införskaffas ganska snart. Som du säger är cpun min svaga länk men kommer inom 1-2år byta till en 13600k om den fortfarande håller måttet då.

Permalänk
Skrivet av Jagers:

ja självklart, du pratar om ett scenario där du låg på 300? 400? fps med 980 och gammal cpu, du fick, gissar på 500 fps+ med ny cpu?`men det är inte min definition av en bottleneck, det finns ingen mänsklig spelare i världen som märker någon skillnad på 300fps och 500fps så vad är meningen att uppgradera? det är det jag menar med din nuvarande 9600k, om du köper ett 4070ti tex. så behöver du inte uppgradera GPU IGEN när du uppgraderar cpu'n som du pratat om, köper du en allt för svag GPU så är risken att du kommer känna att du behöver uppgradera den igen när du uppgraderar CPU, och att köpa en GPU + 2 CPU är bra mycket billigare än att köpa 2 GPU + 1 CPU

Hade absolut inte dem fps nivåerna. Låg runt 100-150 och med ny CPU 200-250 oavsett om de satt ett 980 eller 1080 i burken.

Skullle inte kalla ett 6800xt 16gb ett svagt grafikkort iaf inte för mig. Det presterar ganska likt ett vanligt 4070 ej ti modellen. Allt är relativt för vissa är det väl svagt men inte för mig. Tror inte jag behöver köpa ny gpu om jag kör på 6800xt heller. För mig är det mer än nog.

Skulle jag sätta i ett 4070ti ihop med min 9600k skullle de bli katastrof, det skulle bottlenecka kraftigt. Med ett 6800xt inte lika mycket då det inte är lika vasst som ett 4070ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarikoski:

Sedär! Då antar ja min 9600k skullle flaska något enorm med ett 4070Ti.

Men det kortet går ändå bort som sagt, alldeles för dyrt även begagnat. Just nu lutar det väl mest åt rx6800xt 16gb.

Det beror lite på vilka spel du spelar, i vissa spel kommer processorn ha mindre betydelse men det är ju en gammal processor nu och det var ju inte toppmodellen ens när den var ny.