Permalänk
Medlem

Vilken ISP ska jag välja?

Jag vill ha publik IP och gärna IPV6 samt snabb hastighet 1000/1000. Det ska inte kosta onödigt mycket, tänker att runt 500kr - 600kr är rimligt.

Sen så bryr jag mig om privacy också.

Är det något annat jag ska tänka på som jag bör ha med i min lista?

Vilken ISP ska man välja? Inleed, Bredband2, Bahnhof, Ownit, TELE2, Telia, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Jag vill ha publik IP och gärna IPV6 samt snabb hastighet 1000/1000. Det ska inte kosta onödigt mycket, tänker att runt 500kr - 600kr är rimligt.

Inleed

Visa signatur

| Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem

Om du söker på https://www.bredband.se/ så verkar många kunna få upp Allente 1000/1000 för 399kr, vet ej om dom har publik och ipv6 dock.

Permalänk
Medlem

https://zmarket.se/ prova detta.

Visa signatur

| Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem

Du kan ju lägga till Obenet också. Har varit rätt så populära här på forumet i närtid och det är flera som säger sig ha bytt från Bahnhof till dem på grund av hur Bahnhof fular sig med priserna.

Det finns en tråd om Obenet här:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1661742-obenetwork-omd...

Inleed: Tillsynes lite sämre peering än en del andra (baserat på BGP-information och PeeringDB) och kanske främst lite suboptimal om man bor långt söder om Stockholm eftersom den mesta trafiken verkar lämnas över där. Har dock fått för mig att deras kundsupport ska vara trevlig och bra och priserna rimliga.

CGNAT som standard dock, och publik IPv4 kostar extra. Om man ska tro denna sida så erbjuder de dock inte IPv6.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1659451-vilka-fiberope...

Bahnhof: Fular sig ju som sagt med priserna för att lura folk att betala mer än ordinarie pris. Se tråd ovan. Supporten är väl inte fantastisk heller. Kör CGNAT som standard men verkar nu oftast ge publik IPv4 gratis (tidigare 50 kr/månad). Ger en /56 IPv6.

Ownit: Ingen IPv6 för vanliga konsumenter, bara för företag som jag förstår det. Dock publik IPv4 som standard. Bra peering (samma som Telenor).

Telia: Dyra men ofta bra. Publik IPv4 och en /56 IPv6 (inte 100% säker på prefix-storleken).

Stavfel
Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du kan ju lägga till Obenet också. Har varit rätt så populära här på forumet i närtid och det är flera som säger sig ha bytt från Bahnhof till dem på grund av hur Bahnhof fular sig med priserna.

Bahnhof: Fular sig ju som sagt med priserna för att lura folk att betala mer än ordinarie pris. Se tråd ovan. Supporten är väl inte fantastisk heller. Kör CGNAT som standard men verkar nu oftast ge publik IPv4 gratis (tidigare 50 kr/månad). Ger en /56 IPv6.

fler än bahnhof som kör med den metoden, skulle säga alla utom obenet, bytte precis till obenet från bredband2, är nöjd hittills.
500/500mbit, får ut 525/525mbit, dem bjöd på startavgiften och dem har alltid gratis publik IP och ipv6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

fler än bahnhof som kör med den metoden, skulle säga alla utom obenet, bytte precis till obenet från bredband2, är nöjd hittills.
500/500mbit, får ut 525/525mbit, dem bjöd på startavgiften och dem har alltid gratis publik IP och ipv6

Ja, så är det kanske. Vet bara att Bahnhof är kända för att ha satt detta i system.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag brukade rekommendera Ownit, men nu senast tog de 3h20m på sig att svara i telefon så jag föreslår Obenetwork nuförtiden istället. Fy skäms telenor, ownit brukade vara bra.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Får passa på att tacka blunden, jag var tvungen att göra ett val idag och läste på om CGNAT - det blev ett byte från Bahnhof till Obenet.

Förbättrad tjänst, 10X ökning av hastighet och ett billigare pris är inte fy skam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Får passa på att tacka blunden, jag var tvungen att göra ett val idag och läste på om CGNAT - det blev ett byte från Bahnhof till Obenet.

Förbättrad tjänst, 10X ökning av hastighet och ett billigare pris är inte fy skam.

Haha, det var inte illa. Var prisskillnaden så stor alltså?

Skrivet av deppan:

Jag brukade rekommendera Ownit, men nu senast tog de 3h20m på sig att svara i telefon så jag föreslår Obenetwork nuförtiden istället. Fy skäms telenor, ownit brukade vara bra.

Ja, Ownit har länge haft ett bra rykte. Det är väl främst bristen på IPv6 som varit en nackdel, för oss som bryr sig om sådant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Tyvärr är din fråga omöjlig att svara på utan att veta vart du bor och eventuellt vad du har för adress.

Priser varierar kraftigt beroende på vem som äger nätet och även tjänsten kan variera.

Tillexempel så tog jag Telia 500/500 för några år sen men fick bara ut 500/200 på grund av restriktioner i Telias avtal med fibra (nätägaren där jag bor)

Personligen så hade jag tagit vad som (som uppfyller dina krav) utan bindningstid och inväntat black friday i hop om att någon som erbjuder ipv6 samt publik ip har något bra erbjudande då.

Enklast ställe att börja på är att gå in på din nätägare hemsida och se vilka som är anslutna, ofta hsr dom en tjänst där man kan knappa in sin adress och då få upp alla anslutna operatörer.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Haha, det var inte illa. Var prisskillnaden så stor alltså?

Det byts nät där jag bor från det kommunala till Zitius - de lägre hastigheterna blir betydligt dyrare medans de högsta faktiskt blir billigare än förut - läge att byta upp sig i hastighet alltså.

Det jag skulle fått betala för Bahnhofs lägsta hastighet var i klass med Obenets högsta hastighet, det jag menar med lägre pris är dock jämfört med Bahnhofs pris för samma hastighet.

Men jag går alltså från 100/100 (som jag kört med i många år) till 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Inleed: Tillsynes lite sämre peering än en del andra (baserat på BGP-information och PeeringDB) och kanske främst lite suboptimal om man bor långt söder om Stockholm eftersom den mesta trafiken verkar lämnas över där. Har dock fått för mig att deras kundsupport ska vara trevlig och bra och priserna rimliga.

CGNAT som standard dock, och publik IPv4 kostar extra. Om man ska tro denna sida så erbjuder de dock inte IPv6.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1659451-vilka-fiberope...

Ownit: Ingen IPv6 för vanliga konsumenter, bara för företag som jag förstår det. Dock publik IPv4 som standard. Bra peering (samma som Telenor).

Telia: Dyra men ofta bra. Publik IPv4 och en /56 IPv6 (inte 100% säker på prefix-storleken).

Skrivet av Jagers:

Skrivet av deppan:

Inleed var rätt så bra pris för 1000/1000. Kostade typ 500kr/månad, obenot och ownit landa närmare 750kr/månad. Telia nära 800kr/månad. Bahnhof kostar också typ 520kr / månad, och publik ip är gratis. Bredband 2 kostar nära 500kr/månad + publik ip.

Tror inte jag vill betala 700-800kr när jag kan få publik ip och 1000/1000 för 500kr. Eller finns det någon anledning?

Permalänk
Medlem

Obenet eller Bredband2

Permalänk
Medlem

Jag tecknade nytt med Inleed efter att totalt tröttnat på Bahnhof med sina gråtmail om prishöjningar och sedan sänker de efter en månad igen utan att justera priset för befintliga kunder.
Passade bra eftersom jag får ny lägenhet om drygt två veckor, har inte testat något än givetvis, men bara att gå från 500/500 för 569kr/mån till 1000/1000 för 450kr/mån gör att jag känner mig nöjd. Skulle det vara något strul så löser det sig säkert, men jag har tilltro på bolaget tills jag blir bevisad motsatsen

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Inleed var rätt så bra pris för 1000/1000. Kostade typ 500kr/månad, obenot och ownit landa närmare 750kr/månad. Telia nära 800kr/månad. Bahnhof kostar också typ 520kr / månad, och publik ip är gratis. Bredband 2 kostar nära 500kr/månad + publik ip.

Tror inte jag vill betala 700-800kr när jag kan få publik ip och 1000/1000 för 500kr. Eller finns det någon anledning?

Jag har beskrivit det som jag ser som en möjlig nackdel med Inleed baserat på publik information (ingen egen erfarenhet av dem annat än deras RIPE probes). Samma sak med Bahnhof. Med tanke på prisskillnaden kan det absolut vara värt att testa någon av de lite billigare dock. Så länge du inte binder upp dig över lång tid så är det ju bara att byta om du inte är nöjd.

Är det att vissa av dem kör kampanjer eller är det deras normalpriser? Det kan också vara värt att kolla priset direkt på respektive ISPs hemsida (sök på din adress) då priserna i stadsnätets portal inte alltid är korrekt tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

jadu jag kan säga så mycket som att det inte kommer ligga på 500kr/520kr mån länge, ha koll på priset och så får du sitta och höra av dig när dem höjer för att sedan sänka igen en månad efter.

helt klart bra pris för 1gbit dock