Permalänk

Första PC

Tjena, vill bygga min första PC.

Jag spelar inte så krävande spel, t.ex Minecraft, LoL, Csgo. Vill testa singleplayer games som Witcher och God of War och undrar om man kan spela de hyfsat bra på 1080p med denna build.

https://komponentkoll.se/bygg/INKbT

Har inte lagt till en GPU, men köper något begagnat så att det inte kostar för mycket. Kanske runt 2k?

Tackar för åsikter och förbättringar

Permalänk
Medlem

Ja kommer fungera bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Lite mer för pengarna. Behöver du Wi-Fi kan du dock behålla moderkortet du valt.

Permalänk
Medlem

Förutom troligen lite bättre vrm/kylning har MSI B550M PRO-VDH även 2st M.2 platser så du kan lägga till M.2 lagring i framtiden ifall det behövs, till skillnad från Asrock B550M-HDV. Dina val ser bra ut tycker jag, men kan byta ram till G.Skill Aegis för att spara en liten slant på vad som på pappret är detsamma. SSD hade jag rekommenderat WD BLACK SN7100 istället just nu (1,344 kr Amazon).

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Förutom troligen lite bättre vrm/kylning har MSI B550M PRO-VDH även 2st M.2 platser så du kan lägga till M.2 lagring i framtiden ifall det behövs, till skillnad från Asrock B550M-HDV. Dina val ser bra ut tycker jag, men kan byta ram till G.Skill Aegis för att spara en liten slant på vad som på pappret är detsamma. SSD hade jag rekommenderat WD BLACK SN7100 istället just nu (1,344 kr Amazon).

Jo, sant. Kan vara nice med en extra M.2-plats.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Skrivet av Alastor Moody:

Jo, sant. Kan vara nice med en extra M.2-plats.

https://komponentkoll.se/bild/apyGc.png

Tack för förslagen, dock har jag något problem med denna build eftersom att när jag lägger in det i PCpartpicker så står det såhär:

Potential Issues / Incompatibilities
A
Warning: The MSI B550M PRO-VDH Micro ATX AM4 Motherboard supports the AMD Ryzen 5 5600 3.5 GHz 6-Core Processor with BIOS version 7C95v2A. If the motherboard is using an older BIOS version, updating the BIOS will be necessary to support the CPU.

B
Disclaimer: Some physical constraints are not checked, such as RAM clearance with CPU Coolers.

Vad menas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinecraftEnjoyer22:

Tack för förslagen, dock har jag något problem med denna build eftersom att när jag lägger in det i PCpartpicker så står det såhär:

A
Warning: The MSI B550M PRO-VDH Micro ATX AM4 Motherboard supports the AMD Ryzen 5 5600 3.5 GHz 6-Core Processor with BIOS version 7C95v2A. If the motherboard is using an older BIOS version, updating the BIOS will be necessary to support the CPU.

B
Disclaimer: Some physical constraints are not checked, such as RAM clearance with CPU Coolers.

Vad menas?

A: Detta gäller alla Am5 moderkort, BIOS måste vara uppdaterad för att fungera med 5000 serien, men det är det nästintill säkerligen nu för tiden då jag inte tror de haft produkten i lager i flera år. I värsta fall får du be Webhallen att uppdatera den ifall du har någon butik nära, annars kan man låna en am4 cpu från någon.

B: Vet inte, troligen fel på hemsidan, allt ska passa i chassit utan problem och stock AM4 kylaren tar knappast plats alls, absolut inte över ram-platserna.

Inget att oroa sig för. Moderkortet har Bios flashback (du behöver endast ett usb i värsta fall) och angående "Disclaimer" så är det just det: säger bara att den inte checkar av fysisk kompabilitet men i ditt fall är det 100% OK.

Permalänk
Medlem

A

B

Vad menas?

A) Om moderkortet du får hem har legat på hyllan ett tag så kanske dess BIOS når upp till kravet för att stödja 5600-processorn. Ring supporten och fråga för säkerhets skull. Du kan förbereda samtallet genom att gå till moderkortets hemsida och titta på cpu-listan, där framgår vilken minsta BIOS-nivå som krävs.

B) Du måste manuellt (via tillverkarnas hemsidor) kolla höjden på dessa minnen och sedan jämföra det med utrymmet som finns under CPU-kylaren. Ibland kan man lösa sådant här bara genom att låta fläkten glida upp några millimeter, de sitter oftast med en fjädrande klämma.

EDIT: Som "rwkk" skriver så är det ett icke-problem med AMDs stock-kylare, den breder inte ut sig i sidled så att den når över minnesplatserna. Det är tornkylarna som ibland kan ställa till det t.ex. om man väljer RGB-minnen som bygger lite på höjden.

Kika lite på din budget om du kan få plats med 3600-18 minnen, men var då lite försiktig med Corsair (Har en "känsla" av att andra märken klarar de högre hastigheterna bättre.)

Permalänk
Skrivet av rwkk:

A: Detta gäller alla Am5 moderkort, BIOS måste vara uppdaterad för att fungera med 5000 serien, men det är det nästintill säkerligen nu för tiden då jag inte tror de haft produkten i lager i flera år. I värsta fall får du be Webhallen att uppdatera den ifall du har någon butik nära, annars kan man låna en am4 cpu från någon.

B: Vet inte, troligen fel på hemsidan, allt ska passa i chassit utan problem och stock AM4 kylaren tar knappast plats alls, absolut inte över ram-platserna.

Inget att oroa sig för. Moderkortet har Bios flashback (du behöver endast ett usb i värsta fall) och angående "Disclaimer" så är det just det: säger bara att den inte checkar av fysisk kompabilitet men i ditt fall är det 100% OK.

Skrivet av mc68000:

A) Om moderkortet du får hem har legat på hyllan ett tag så kanske dess BIOS når upp till kravet för att stödja 5600-processorn. Ring supporten och fråga för säkerhets skull. Du kan förbereda samtallet genom att gå till moderkortets hemsida och titta på cpu-listan, där framgår vilken minsta BIOS-nivå som krävs.

B) Du måste manuellt (via tillverkarnas hemsidor) kolla höjden på dessa minnen och sedan jämföra det med utrymmet som finns under CPU-kylaren. Ibland kan man lösa sådant här bara genom att låta fläkten glida upp några millimeter, de sitter oftast med en fjädrande klämma.

EDIT: Som "rwkk" skriver så är det ett icke-problem med AMDs stock-kylare, den breder inte ut sig i sidled så att den når över minnesplatserna. Det är tornkylarna som ibland kan ställa till det t.ex. om man väljer RGB-minnen som bygger lite på höjden.

Kika lite på din budget om du kan få plats med 3600-18 minnen, men var då lite försiktig med Corsair (Har en "känsla" av att andra märken klarar de högre hastigheterna bättre.)

Tack så mycket. Ska gå med denna build då och kanske följa era förslag. Men är det värt att byta till 3600-18 gör det någon stor skillnad?

Permalänk
Medlem

Tack så mycket. Ska gå med denna build då och kanske följa era förslag. Men är det värt att byta till 3600-18 gör det någon stor skillnad?

Vi pratar om typ 1-3% max, inget märkbart i min erfarenhet. Det beror även på subtimings, moderkortet, cpu etc. Blir inte ens bättre på allt enligt testar jag sett utan för vissa spel kan det bli någon procent sämre pga. högre latens. Du kan säkerligen överclocka de 3200mhz till 3600mhz också.

Samtidigt är 70kr extra bara lite över 1% av byggets kostnad så inte ologiskt, däremot inget jag hade valt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Vi pratar om typ 1-3% max, inget märkbart i min erfarenhet. Det beror även på subtimings, moderkortet, cpu etc. Blir inte ens bättre på allt enligt testar jag sett utan för vissa spel kan det bli någon procent sämre pga. högre latens. Du kan säkerligen överclocka de 3200mhz till 3600mhz också.

Samtidigt är 70kr extra bara lite över 1% av byggets kostnad så inte ologiskt, däremot inget jag hade valt.

3 600 MHz CL16 är knappt snabbare än 3 200 MHz CL16 med 5600X så skillnaden mellan 3 600 MHz CL18 och 3 200 MHz CL16 lär vara obefintlig.

https://www.youtube.com/watch?v=uy6dgB24frg

Permalänk
Skrivet av rwkk:

3 600 MHz CL16 är knappt snabbare än 3 200 MHz CL16 med 5600X så skillnaden mellan 3 600 MHz CL18 och 3 200 MHz CL16 lär vara obefintlig.

https://www.youtube.com/watch?v=uy6dgB24frg

Okej, förstår. Sista fråga nu :), vilken tycker ni är bättre i denna build, Gigabyte B550 EAGLE WIFI6 eller MSI B550M PRO-VDH WIFI

Permalänk
Medlem

Okej, förstår. Sista fråga nu :), vilken tycker ni är bättre i denna build, Gigabyte B550 EAGLE WIFI6 eller MSI B550M PRO-VDH WIFI

Gigabyte Eagle är såklart bättre (fler pcie slots, rgb-kontakt, fler fläktkontakter, bättre wifi, troligen vrm/kylning, snabbare boot, högre ram frekvenssupport) men frågan är ifall det är värt extra priset. Det är troligen inget du kommer märka av när du använder datorn, samma prestanda, lika många m.2 slots. Beror på ifall du ska ha flera fläktar, över 400Mbps wifi, något annat pcie kort etc.

Kommer du endast använda wifi kan det vara smart val dock och ge märkbart skillnad speciellt ifall du har högre hastighet, går ju heller inte att installera bättre pcie wifi kort på Msi b550m.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Gigabyte Eagle är såklart bättre (fler pcie slots, rgb-kontakt, fler fläktkontakter, bättre wifi, troligen vrm/kylning, snabbare boot, högre ram frekvenssupport) men frågan är ifall det är värt extra priset. Det är troligen inget du kommer märka av när du använder datorn, samma prestanda, lika många m.2 slots. Beror på ifall du ska ha flera fläktar, över 400Mbps wifi, något annat pcie kort etc.

Kommer du endast använda wifi kan det vara smart val dock och ge märkbart skillnad speciellt ifall du har högre hastighet, går ju heller inte att installera bättre pcie wifi kort på Msi b550m.

Ja kommer bara använda wifi, tror nog jag går med Eagle då. Tack igen!

Permalänk

GPU för PC

Har tänkt gå för ungefär detta bygge, https://komponentkoll.se/bygg/Mdmui
Kanske något litet ändras. Undrar bara om det skulle vara bra att köpa gtx 1080 ti för denna build. Kan få den runt 1400kr.

Permalänk
Medlem

Tycker det här är ett bättre bygge för pengarna. Snabbare SSD och bättre PSU.

Permalänk
Hedersmedlem

Undrar bara om det skulle vara bra att köpa gtx 1080 ti för denna build. Kan få den runt 1400kr.

Ja det låter rimligt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

1400kr är bra pris för 1080ti (ifall den är ok skick/modell), även om du bör räkna in att inte alla nya spel kommer gå att spela på den, de brukar sälja för lite dyrare. 900 serien får fortfarande drivrutinsuppdateringar så räkna med att 10-serien får det i flera år till. Även väl balanserat med ditt bygge.

Men om inte annat så byt i alla fall SSD'n, antingen till någon billigare eller till WD SN7100 som är bättre för samma pris.

Edit: såg nu att du var samma som jag svarade på förrigår angående bygge
Men varför väljer du Kingston NV3? Visst, egentligen tror jag inte du märker någon skillnad vilket som, men SN7100 verkar bättre på varje sätt och Western Digital är minst lika pålitliga som Kingston.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

1400kr är bra pris för 1080ti (ifall den är ok skick/modell), även om du bör räkna in att inte alla nya spel kommer gå att spela på den, de brukar sälja för lite dyrare. 900 serien får fortfarande drivrutinsuppdateringar så räkna med att 10-serien får det i flera år till. Även väl balanserat med ditt bygge.

Men om inte annat så byt i alla fall SSD'n, antingen till någon billigare eller till WD SN7100 som är bättre för samma pris.

Men varför väljer du Kingston NV3? Visst, egentligen tror jag inte du märker någon skillnad vilket som, men SN7100 verkar bättre på varje sätt och Western Digital är minst lika pålitliga som Kingston.

Är inte Kingston SSD bättre för det är 6000MB/s? Också jag hittar den på amazon för 1150kr https://www.amazon.com/dp/B0DBR6TRZQ?

Angående 1080ti så har jag hittar den här annonsen och tänkt buda lite https://www.tradera.com/item/341372/674205845/gigabyte-geforc... hur ska jag veta om den är i ok skick? Vad är chans att den är dålig?

Städat länk /mod
Permalänk

Tycker det här är ett bättre bygge för pengarna. Snabbare SSD och bättre PSU.

https://komponentkoll.se/bild/FeUDY.png

Skrivet av rwkk:

Har också tänkt bygga en vit PC så vill göra så att flesta delar ser vita ut, att det ökar priset lite är inga problem

Permalänk
Medlem

Är inte Kingston SSD bättre för det är 6000MB/s? Också jag hittar den på amazon för 1150kr https://www.amazon.com/dp/B0DBR6TRZQ?tag=pcpapi-20&linkCode=o...

Angående 1080ti så har jag hittar den här annonsen och tänkt buda lite https://www.amazon.com/dp/B0DBR6TRZQ?tag=pcpapi-20&linkCode=o... hur ska jag veta om den är i ok skick? Vad är chans att den är dålig?

SSD'n är ju inte från svenska Amazon och det står plus 7.57usd för frakt, men ja, blir aningen billigare ändå. Men inte snabbare, SN7100 har 7250MB/s läshastighet, är TLC och nästan dubbel så hög ednurance rating. Upp till dig dock, då NV3 är lite billigare som du säger.

Svårt att säga om skicket på annonskortet, säljaren har i alla fall höga omdömen men det är möjligt att kortet kräver ett kylpastabyte, jag ser att de säljer många grafikkort. Det lär heller inte landa på 1400, jag tror mer (+köpskydd), många budar sista minuten. Modellen är ok även om inte bland de bästa.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@MinecraftEnjoyer22: *trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Har också tänkt bygga en vit PC så vill göra så att flesta delar ser vita ut, att det ökar priset lite är inga problem

LGA 1700 är nog ett bättre alternativ ifall du vill ha ett vit bygge finns inte riktigt några billiga vita AM4 moderkort

Edit Moderkort är vit Komponetkollen har fel bild på moderkort och proshop länken går till ett annat moderkort Inet, Alina och Computersalg har rätt bild och moderkort.

Skulle också välja en billigt CPU kylare några alternativ är
Thermalright Assassin X120 R SE ARGB 120mm - Vit 299 kr
ID-Cooling FROZN A620 PRO SE ARGB SNOW 369 kr + 59 kr frakt

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Angående 1080ti så har jag hittar den här annonsen och tänkt buda lite https://www.tradera.com/item/341372/674205845/gigabyte-geforc... hur ska jag veta om den är i ok skick? Vad är chans att den är dålig?

Köpte du gpu? Finns annars eg. 5700xt föt liknande pris (den är oftast lite bättre än 1080ti) och rtx 3070 ifall du kan höja budget lite (2500-2800kr totalpris är rimligt enligt mig) här på Sweclockers marknad.

Eller Rtx 2060 Super på Tradera (pris är 1500 men kanske du får köpa för 1400kr), är lite sämre överlag än 1080ti men i alla fall har den teknisk support för alla nya spel.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Köpte du gpu? Finns annars eg. 5700xt föt liknande pris (den är oftast lite bättre än 1080ti) och rtx 3070 ifall du kan höja budget lite (2500-2800kr totalpris är rimligt enligt mig) här på Sweclockers marknad.

Eller Rtx 2060 Super på Tradera (pris är 1500 men kanske du får köpa för 1400kr), är lite sämre överlag än 1080ti men i alla fall har den teknisk support för alla nya spel.

Nej, köpte inte tillslut men tack för dina tips ska kolla runt. Också har hört att 1080ti är bättre än 5700xt eller stämmer det inte? Skulle nog kunna höja budget till det men det som skrämmer mig mest om skicket på gpu

Har också kollat in på detta moderkort: https://www.tradera.com/item/344514/674201424/asus-prime-x470...
Vad tycker du?

Permalänk
Medlem

Nej, köpte inte tillslut men tack för dina tips ska kolla runt. Också har hört att 1080ti är bättre än 5700xt eller stämmer det inte? Skulle nog kunna höja budget till det men det som skrämmer mig mest om skicket på gpu

Har också kollat in på detta moderkort: https://www.tradera.com/item/344514/674201424/asus-prime-x470...
Vad tycker du?

1080ti & 5700xt är ganska lika, 5700xt brukar vara lite snabbare på nyare spel speciellt men beror på från spel till spel. 8% snabbare överlag enligt Swec. prestandaindex i 1080p.
https://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestan...
5700xt är även 3-11% snabbare enligt Hardware Unboxed (3% i 1080p nyare test, 11% i 1440p äldre test) och 2% snabbare enligt Techpowerup.

Från min egen erfarenhet är det också lite bättre, samt tystare med bra kylare då den är lite mer effektiv (eg. "Nitro+" som den på Sweclockers marknad). Men för att få en bättre bild är det givande ifall du söker upp eg. Hardware Unboxed eller Testing Games på youtube och tittar på specifika spelskillnader då det som sagt skiljer sig åt, beror på vad du spelar mest.

Om det är en säljare med höga betyg och de beskriver det som bra skick eller bilderna ser bra ut skulle jag lita på det, jag har köpt mycket begagnat och inte varit missnöjd i sådana fall, bara när jag handlat produkter med 'röda flaggor'.

Moderkortet på Tradera du länkat har ej wi-fi, annars är det ok, lite bättre än de billigaste B550 FÖRUTOM att det endast är Pcie 3.0, vilket spelar roll med grafikkort som Intel B580, rtx 4060, 5060, RX 6600 och liknande. Men ingen större skillnad med 5700xt och 1080ti.