Kinesisk tillverkare visar upp 128-kärnig processor

Permalänk
Melding Plague

Kinesisk tillverkare visar upp 128-kärnig processor

Kan arbeta med 512 trådar samtidigt tack vare 4-vägs SMT.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Risk finns att Kinas ingenjörer fixare en vass cpu dom har folk som är duktiga och arbetar hårt.. Så håll i hatten

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Risk finns att Kinas ingenjörer fixare en vass cpu dom har folk som är duktiga och arbetar hårt.. Så håll i hatten

CPU och GPU avancerar inte lika aggressivt som det brukar göra, så det är väl bara en tidsfråga innan Kina är ikapp AMD, Nvidia och Intels motsvarigheter.

Sen backar väl Kinas regering upp alla företag som håller på med sånt här så deras ekonomi är säkrad.

Permalänk

Man ska alltid ta viss information med en nypa salt. Men det är rimligt att anta att CPUs inte är helt kass och att Kina kan klara sig utan våra kretsar.

Jag ser dock en trend. I vissa länder arbetar de som galningar, de ser fram emot ny teknik som AI och annat.
I andra länder tar man det lugnare och man anser sig vara överlägsen, samtidigt ser många ner på ny teknik som AI, vikbara skärmar, multicore CPU m.m och säger att de inte ser behovet av detta.

Jag ser ingen direkt fara just nu, men om detta fortgår i 20 år så kanske vi inte är ledande längre.

Permalänk
Medlem

Där kan man snacka "quad pumped". Jag tar 2😉

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat av Kina. Nu saknas bara att vi i Europa lär oss att bygga dugliga kretsar.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Men, kan man maxxa Crysis?

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

CPU och GPU avancerar inte lika aggressivt som det brukar göra, så det är väl bara en tidsfråga innan Kina är ikapp AMD, Nvidia och Intels motsvarigheter.

Kina har under majoriteten av mänsklighetens historia varit den ledande industrinationen. Är väl bara naturligt om de "snart" kommer återta den positionen.

Permalänk
Medlem

Ja, Kina har historiskt varit tekniskt ledande, särskilt under antiken och medeltiden, och har återtagit en globalt ledande roll inom flera moderna teknikområden det senaste decenniet.

Svar på § 1.7 - MOD
Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Så kan det vara, tyckte bara din formulering var skriver på ett sådant sätt som en kinesisk politiker, influencer eller bot skulle skriva. Finns en hel del kontrovers kring landets historia och hur de varit och blivit teknologiskt ledande. Lite nyans i inlägget hade inte skadat.

Vilket inlägg syftar du på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Prestanda? Strömförbrukning?

Antal kärnor och trådar är inte särskilt relevant, och inte antal minneskanaler heller för den delen.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Jo om man slipper gå den långa hårda vägen och bygga upp allt från scratch så sparar man en del tid och pengar. *Host* industrispionage *host*

Permalänk

Kina har aldrig konkurrerat och kommer förmodligen aldrig konkurrera enligt våra "spelregler".

§ 1.7 och svar på § 1.7 - MOD
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är en flopp i mina ögon tills överbevisad med benchmarks...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man ska alltid ta viss information med en nypa salt. Men det är rimligt att anta att CPUs inte är helt kass och att Kina kan klara sig utan våra kretsar.

Jag ser dock en trend. I vissa länder arbetar de som galningar, de ser fram emot ny teknik som AI och annat.
I andra länder tar man det lugnare och man anser sig vara överlägsen, samtidigt ser många ner på ny teknik som AI, vikbara skärmar, multicore CPU m.m och säger att de inte ser behovet av detta.

Jag ser ingen direkt fara just nu, men om detta fortgår i 20 år så kanske vi inte är ledande längre.

Vad vi konsumenter ser i väst och vad våra teknikföretag jobbar med i det dolda är två helt skilda grejer.

Kan Kina passera oss? Självklart. Problemet är dock att förutom tillverkning så ligger Kina efter och så länge vi har avancerad teknik kommer vi behålla försprånget. Dessutom har vi precis passerat en väldigt passiv period och nu finns det plötsligt pengar till allt(visserligen i form av lån). Kinas ekonomi går det däremot inget vidare bra för efter en väldigt lång tid av tillväxt.

Permalänk
Medlem

Kul för Kina. Det kan låta ogint, men jag skulle hellre se positiva nyheter om Longsoons gpu-tillverkning.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Kina har aldrig konkurrerat och kommer förmodligen aldrig konkurrera enligt våra "spelregler".

Och rätt så, jag tycker det är rätt uppenbart redan i ditt påstående, "enl våra spelregler...".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Och rätt så, jag tycker det är rätt uppenbart redan i ditt påstående, "enl våra spelregler...".

Detta! Många personers sjuka åsikt: MINA REGLER GÄLLER ALLA! (för då kan jag fortsätta utnyttja)

Annars inte illa! Hoppas på mer konkurrens på hårdvarusidan.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Kina har under majoriteten av mänsklighetens historia varit den ledande industrinationen. Är väl bara naturligt om de "snart" kommer återta den positionen.

Montering av andra företags teknik. Men när det kommer till egen IP ligger dom efter men kommer ikapp.

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Skrivet av Napster91:

Detta! Många personers sjuka åsikt: MINA REGLER GÄLLER ALLA! (för då kan jag fortsätta utnyttja)

Annars inte illa! Hoppas på mer konkurrens på hårdvarusidan.

Så du tycker att t.ex. industrispionage är vägen att gå? Ett första steg kan ju i alla fall vara att bannlysa alla kinesiska företag att äga mer än 49% av företag i "väst" och därmed konfiskera Volvo osv. Precis enligt Kinas "spelregler".

När det är gjort kan vi också förbjuda att kineserna äger mark, fastigheter och driva fabriker här i Sverige. Precis som kineserna förbjuder oss att göra det i Kina.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

AMT är upptäckt. Sorgligt att det inte går att avaktivera...
Hur sannolikt är det att liknande funktioner skulle upptäckas om de kommer från en marxistisk banditstat som Kina?
De skulle kunna bygga in en avstängningsfunktion ( Kill swithc ) direkt i CPU:ns instruktionsuppsättning.
Om det blir en konflikt mellan västvärlden och Kina, skulle de kunna stänga av datorer som använder deras CPU:er.

Kina skulle tekniskt kunna bygga in en "kill switch" i sina CPU\:er, t.ex. via mikrokod eller dolda instruktioner. Sådana funktioner är svåra att upptäcka i förväg men kan ge allvarliga konsekvenser i en konflikt. Upptäckt är möjlig men komplicerad, särskilt utan öppen källkod. Risken är reell, särskilt vid export till västvärlden. Säkerhetsgranskning och öppen hårdvara är viktiga skydd.

Visst är det så. Men det går inte att lita på någon hårdvara längre.

Finns inget som garanterar att ingen annan CPU-tillverkare inte har en inbyggd killswitch. Men behöver inte ens sträcka sig så långt som till hårdvaru-killswitchar med tanke på större delen av västvärldens beroende av ett lands mjukvara. Finns en anledning till varför EU börjar titta på alternativa OS-lösningar. Alla ägg i samma korg och hela den biten.

Vill man vara säkrare håller man känslig IT-utrustning helt avskärmad från Internet och djupt avskiljd från övriga världen.

Permalänk
Medlem

Så du tycker att t.ex. industrispionage är vägen att gå?

Jag är helt övertygad om att vi är precis lika bra på det som Kineserna (eller menar du att du tror att USA inte använder informationen som får i sin globala övervakning i annat syfte än övervakning?)
Vi är också jätteduktiga på att utnyttja arbetare i låglöne-länder, så det är verkligen inte läge för oss att sätta oss på några höga hästar.

Ett första steg kan ju i alla fall vara att bannlysa alla kinesiska företag att äga mer än 49% av företag i "väst" och därmed konfiskera Volvo osv. Precis enligt Kinas "spelregler".

När det är gjort kan vi också förbjuda att kineserna äger mark, fastigheter och driva fabriker här i Sverige. Precis som kineserna förbjuder oss att göra det i Kina.
Ett första steg kan ju i alla fall vara att bannlysa alla kinesiska företag att äga mer än 49% av företag i "väst" och därmed konfiskera Volvo osv. Precis enligt Kinas "spelregler".

Det är väl typ det där USA gör nu, och det går ju jättebra.....

Det som är så sjukt är att vi/USA på något sätt vill få det till att vi är missgynnade.

Vi är för inkompetenta och lata för att tillverka något längre, istället trycker vi pengar och utnyttjar arbetskraft i låglöneländer.
Det här har fungerat i 30-50 år, och nu när det inte gör det längre, så tar vi på oss offerkoftan och låtsas som att andra utnyttjar oss.

Jag tycker det här är skitbra, som sagt, den delen av världen har typ revolutionerat allt dom har försökt sig på, vi är Trabant (det var säkert vi som uppfann bilen, men det var en Trabant), dom är BYD, vi var Luxor tjock-tv, dom är min TCL 85", osv. osv.

Permalänk
Medlem

Så du tycker att t.ex. industrispionage är vägen att gå? Ett första steg kan ju i alla fall vara att bannlysa alla kinesiska företag att äga mer än 49% av företag i "väst" och därmed konfiskera Volvo osv. Precis enligt Kinas "spelregler".

Jag utgår att du inte har något 'made in china' hemma som kan härledas till spionage, kopiering etc. Samt att du inte kör en kinesisk bil ex: volvo. Om inte, ditt argument är inte relevant.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Asså, sen när konkurerade kinesika företag på samma villkor? Kinesiska staten subventionerar ju skiten ut alla marknader som är av nationellt intresse. Stålindustrin, gruvindustrin, bilindustrin, batteriindustrin, mobiltelefoner, basstationer. You name it.

Svar på § 1.7 - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

Asså, sen när konkurerade kinesika företag på samma villkor? Kinesiska staten subventionerar ju skiten ut alla marknader som är av nationellt intresse. Stålindustrin, gruvindustrin, bilindustrin, batteriindustrin, mobiltelefoner, basstationer. You name it.

Kinas stålindustri producerar undermåligt tofu stål, ingen skulle köpa det om inte PRC och kinesiska staten tvingade dem att använda det. Det finns en anledning varför kinesiskt stål kallas för "chinesium" och att hus byggda med kinesisk beton kallas för "tofu dregs"

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

Det gör vi också. Jag förstår faktiskt inte, varför är det här så jobbigt för er? Är det något slags bekräftelsebehov av att vara bäst?

Skrivet av danedi:

Kinas stålindustri producerar undermåligt tofu stål, ingen skulle köpa det om inte PRC och kinesiska staten tvingade dem att använda det. Det finns en anledning varför kinesiskt stål kallas för "chinesium" och att hus byggda med kinesisk beton kallas för "tofu dregs"

Och trots det bygger dom saker på månader som vi inte klarar att bygga på lika många år.

Du kanske har rätt, jag kan för lite om stål/betong, men jag ser liksom inte att det drabbar dom.

Det är ju jättebra att vi har en tanke att våra fastigheter ska hålla i 100-tals år, i realiteten så är det ändå så att vi överger och river väldigt många av dom efter 10 tals år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

Sen när får inte västerländska bolag det? Northvolt bara som ett exempel, bilindustrin med elbilssubventioner.
Lika villkor dvs är konkurrensvillkor, jag trodde vi hade en "fri marknad", eller duger kineserna bara åt att tillverka
prylar billigt till oss? Så fort dom själva vill vara leverantör så blir det hets mot dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det är ju jättebra att vi har en tanke att våra fastigheter ska hålla i 100-tals år, i realiteten så är det ändå så att vi överger och river väldigt många av dom efter 10 tals år.

Det här får du gärna ta fram källa på. Det är inget jag känner igen alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Heja Kina.. för att återgå till ämnet.

Finns det inbyggda "ringa-hem-instruktioner" inbyggda blir det ovillkorligen.. smäll på fingrarna.
Inget emellertid tyder på detta.
Vänta och se. Måla inte fan på väggen, ännu.

Permalänk
Medlem

Finns väl en anledning att Intel tog bort Hyper threading, gissar att 4x HT blir 2x så enkel att komma åt info

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop