Rekommenationer för mitt homelab
Hej,
Jag är i processen av att bygga om min gamla dator till ett homelab/homeserver och har lite funderingar kring vilka komponenter ni tycker jag borde investera i att byta ut. Servern har i tanke att användas som ett eget Cloud, dvs spara undan filer och dylikt och på så vis bli mindre beroende av Google Cloud (samt andra Google tjänster), streaming av video genom Jellyfin eller liknande, pihole och utvecklingsmiljöer för hobbyprojekt med separata VMs. Det är väl dom primära uppgifterna jag har i åtanke för servern för tillfället, men vill gärna att den ska kunna användas till mer i framtiden om behovet uppstår.
Specsen för tillfället är:
Motherboard
product: FM2A58M-HD+
vendor: ASRock
physical id: 0
serial: E80-46034704658
RAM
8GB DDR3
CPU
product: AMD A8-7600 Radeon R7, 10 Compute Cores 4C+6G
vendor: Advanced Micro Devices [AMD]
physical id: 17
bus info: cpu@0
version: 21.48.1
slot: CPUSocket
size: 3171MHz
width: 64 bits
clock: 100MHz
disk
description: ATA Disk
product: TOSHIBA DT01ACA1
vendor: Toshiba
physical id: 1
bus info: scsi@5:0.0.0
logical name: /dev/sda
version: A750
serial: 154SJH4NS
size: 931GiB (1TB)
Spontant, utan att ha någon riktig koll, tänker jag att RAM måste uppgraderas. 8GB är ju ingenting nuförtiden. Om jag har förstått det rätt är endast moderkortet kompatibel med DDR3 och inte DDR4. Vet inte riktigt hur mycket skillnad det gör egentligen. Kan man komma undan med att använda DDR3 nuförtiden? Jag tänker att börja med kanske 32 GB eller 64 GB RAM, vad tror ni? Om inte DDR3 är aktuellt måste jag ju köpa nytt moderkort också. Vilket moderkort hade ni rekommenderat?
Hittade faktiskt ett till gammalt moderkort samt ett till CPU inuti, ett: MSI - H110M PRO-VH Motherboard , har dock ingen riktig koll på vad det är för CPU. Sökte upp moderkortet och det fungerar med DDR4 dock fanns det inga ram stickor så det behövs köpas om jag ska använda det här moderkortet och CPU kombon istället. Det borde vara nyare än det andra om mitt minne stämmer.
Det är endast en hdd på 1TB och den är gammal som gatan. Tänker att jag ska köra på en RAID1, alternativt en RAID5 men då behöver jag väl 3 diskar, med 2st 1TB HDD. Är det värt att köra på en SSD istället eller fungerar HDD fint?
Tack så mycket och ha en fortsatt trevlig dag!
Edit: Glömde att nämna också att det spelar ingen riktig roll om burken låter mycket och liknande då den kommer vara i ett helt annat rum där ingen annan kommer att vistas.