Computex 2025 – Calle på soloäventyr

Permalänk
Medlem

Vill se :

Produkter och chassi från:
Silverstone
Lian Li
Fractal design
In Win

Permalänk
Medlem

Kul att Computex följs på plats och coolt att du gör det solo. Tyckte er bevakning var riktigt bra förra året med många trevliga besök hos olika tillverkare. Skulle gärna vilja se lite skärmar på agendan.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JonasT:

Flyg säkert och kör hårt! Önskar att jag kunde hänga med.

Vi med

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Årets höjdpunkt står för dörren och då tar jag min resväska och styr skutan mot Taiwan och huvudstaden Taipei! På tisdag den 20/5 öppnar Computex 2025 och schemat är fullspäckat. Faktiskt så fullspäckat att jag har en fullbokad dag redan den 19/5, dagen innan öppning. Det kommer bli fullt av balla och nya grejer i vanlig ordning och eftersom det är första gången jag inte längre har med mig @JonasT och hans trygga vägledning hoppas jag att jag inte överbokat mig.

Kanske blir det ett litet fabriksbesök denna gång och en hel del annat smått och gott.
<Uppladdad bildlänk>

Hur följer man SweClockers redaktion på Computex 2025?

Nyhetsflödet på framsidan kommer täcka de största avtäckanden som sker under veckan. Jag kommer i tråden här göra mitt bästa för att hålla er uppdaterade med vad jag gör under dagarna och sånt som kanske inte publiceras på framsidan. Är det något särskilt ni önskar se mer eller mindre av är det bara att skriva här!

Lite sent nu, men jag kan följa med som kameraman nästa år

Edit: Detta är något av årets höjdpunkt. Ser fram emot alla intressanta nyheter och inte minst de ointressanta nyheterna.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Hade varit kul om det finns några nya chassin med trädetaljer likt Fractal North

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Definitivt något utan AI

Permalänk
Medlem

Se om du kan hittar några udda kul saker vi aldrig sett innan

Permalänk
Medlem

Förutom alla tekniknyheter så...

Spela in en walkthrough mellan hotellet och entrlén på mässan, kan vara 1-2 timmar lång.
Visa konstigt (för oss i Sverige) beteende som du ser på gatorna, personliga reflektioner på det

Som tidigare nämnts - hotellrummet, maten och de vanliga sakerna i extrakanalen.

Bättre med många produkter som fastna på video än att ha 15-minuter om enskilda produkter.

Ladda upp video flera gånger om dagen - be slavarna som är hemma i Sverige att de får redigera när du sover

Ta en uber och be om en - två timmars sightseeing på de mest "spektakulära" gatorna i stan

Framförallt ha kul!!!

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Vore kul att se mer om laptops och felletåner med:
*Linux
*ARM
*Risc-V

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Eftersom incheckning och säkerhetskontroll tog typ totalt 12 minuter har jag nu på tok för mycket tid över på Terminal 5.
Resans första missöde: jag glömde min ROG Ally och Analogue Pocket hemma. Tur att man tog med en Kindle läsplatta. Får jobba vidare på att ta mig igenom Dune.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Nu har jag boardat det som i min mening är världens näst bästa passagerarplan: Airbus A350-900. Den enda som överträffar denna är Airbus A380.

Permalänk
Medlem

Happy travel ✈️

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Satt på samma flyg som @timpelay och @Bl00m så nu chillar vi i Bangkok och inväntar flyget till Taipei!

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Precis kommit fram och luftfuktigheten är ett faktum.

Permalänk
Medlem

Vill se allt förutom det EKWB visar upp eller rättare sagt LM TEK. De förtjänar ingen positiv media täckning alls. På reddit är det en ren shit storm på den officiella sidan. De svarar inte på mail,tickets eller telefon. Många har väntat på sin order över 6 månader och mer. Kunder med avbokade ordrar får inga pengar tillbaka och de som får är få, går man via paypal eller banken så får man tillbake dem med mycket men och om. Är personligen ute med 4000kr hos dem för en order vars produkter ska finnas tillgängliga för leverans........inte ett knyst och är inne på 3 månader nu med över 30 mail och tickets skickade angående min order och hittills har de inte svarat på någon utav dem och vi är många på reddit i samma båt.

VARNING!

Om ni vill beställa ekwb gå inte via dem direkt på hemsidan. Även om det står att det finns inne för beställning så stämmer det ej,
gå istället via tredjepart och beställ.

Vill ni läsa kommentarer mm och se the shit storm

https://www.reddit.com/r/EKWB/

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Permalänk
Medlem

Snälla!
Skippa allt som har med AI, då man idag hör i princip var och varannan människa jollra om AI som om det vore deras framtida tänkta partner.
Det har uppriktigt börjat att stå en upp i halsen. Tyvärr...

Områden som jag annars ser som intressant är:

• QuantumComputing

• Semiconductor

• Embedded

• Gaming

• SmartHome

• 5G&Beyond

• VR

• EnergyStorage

• Security

• ManufacturingTech

Alltså ett rätt stort smörgåsbord, med en aning allergi i starten

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Snälla!
Skippa allt som har med AI, då man idag hör i princip var och varannan människa jollra om AI som om det vore deras framtida tänkta partner.

...

Eller varför inte en inofficiell tävling där man försöker hitta det mest skitnödiga, onödiga eller helt nonsens någon har försökt klämma in AI i marknadsföring eller i en produkt. Typ AI-integrering i en toastol eller liknande.

Visa signatur

räserdator+

Permalänk
Medlem
Skrivet av biew:

Eller varför inte en inofficiell tävling där man försöker hitta det mest skitnödiga, onödiga eller helt nonsens någon har försökt klämma in AI i marknadsföring eller i en produkt. Typ AI-integrering i en toastol eller liknande.

Än värre än automatisk spolning i häcken, vart tusan är vi på väg egentligen

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Bengt-Arne:

Snälla!

Områden som jag annars ser som intressant är:

• QuantumComputing

• Semiconductor

• Embedded

• Gaming

• SmartHome

• 5G&Beyond

• VR

• EnergyStorage

• Security

• ManufacturingTech

Alltså ett rätt stort smörgåsbord, med en aning allergi i starten

Tror det blir svårt att skippa AI

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

<Uppladdad bildlänk>

Åhh...
Vad ni verkar älska att plåga en

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

<Uppladdad bildlänk>

tAIpei

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Vill se MSI 27" 1440p QD-OLED 500HZ skärmarna!

Tweaktown skrev att det är 4th gen QD-oled men andra källor skriver 3rd gen.. Så fram med specs!

Den har ju tydligen True Black 500 = 300 nits fullscreen, inte illa för en OLED!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du 5 min så spring förbi alphacool och se vad de har med sig.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 64Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 9070 XT Red Devil, MO-RA 420 OS: Nobara
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6800 XT, OS: Garuda
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Datavetare

DGX Spark

För egen del är den överlägset mest intressanta produkten DGX Spark. Som jag förstår ska både Nvidia och OEMs (ASUS, Dell, HP och Lenovo) visa upp produkter på den plattformen.

Så konkret information kring denna är av intresse, t.ex.

* så här långt har det bara pratas om Linux (Nvidias referens är Ubuntu-baserade DGX OS), kommer denna även till Windows? Rätt irrelevant plattform för AI, men om den också pushas för spel behövs Windows-stöd

* vilka SKUs dyker upp? Den det pratats mest om är 128 GB RAM, 10+10 CPU-kärnor samt GPU med 6144 Blackwell CUDA-cores (samma som RTX5070).

* som pris har $3000 nämnts, vad ingår i det priset. I.e. är det någon grundmodell, eller är det priset för 128 GB RAM, 10+10 CPU-kärnor och 6144 CUDA-core GPU?

$3000 är inte billigt, men denna enhet är så spännande av flera skäl. Inte minst just då den är Linux-first, så kan bli den desktop ARM64 enhet som Linux helt klart behöver just nu! Det kombinerat med en GPU+software-stack som har lysande stöd från GPGPU till spel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

<Uppladdad bildlänk>

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör

Nu börjar det rulla in videor! Först ut är Calle som ger oss en guidad tur på hotellrummet:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Nu börjar det rulla in videor! Först ut är Calle som ger oss en guidad tur på hotellrummet:

Kul!
Blir helt klart roligare att följa detta med videos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

https://youtu.be/e7eIjAbz43Y

Det ser rätt lyxigt ut, där kommer Calle trivas och sova gott!

Skrivet av Myllerman:

Kul!
Blir helt klart roligare att följa detta med videos

Håller med. Videos och lite text som den första artikeln som kom nu vid 18.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Bildskärmar 32-39 tum 1440-2160p oled/va/ips
Min 1080p skärm har fyllt 8år så kanske kan bli en julklapp till mig själv 😊