Vinn nätagg från Seasonic

Snabbkoll: Sparar du kartonger?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Sparar du kartonger?

Får produktkartonger och förpackningar vara kvar, eller åker allt i tunnan när prylen packats upp?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För det mesta ja. I alla fall sedan jag började köpa och sälja gammal hårdvara och ångrade bittert att jag slängt originalförpackningen i några fall.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Brukar spara en del tills ångerrätten gått och en del tills garantin gått ut medans vissa åker i återvinningen direkt. Så ja men bara vissa antar jag.

Permalänk
Medlem

Har lådorna kvar från min förra dator jag köpte 2013 i min gaderob.
Jag är kartong hoarder, slänger typ inga lådor någonsin.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

När det kommer till spel eller elektronik så sparas allt.

Permalänk
Medlem

Ytterkartongen går oftast snabbt till återvinningen, ibland direkt utan att tas in.
Sen själva produktförpackningen sparas ofta, beroende på vad det är för pryl och hur kartongen ser ut. En del räknar man inte med att behöva el ens kunna returnera.

Beror lite på hur stor/bra/snygg kartongen/förpackningen är, har ett helt förråd fyllt med enbart kartonger & produktförpackningar. För att jag kan ha så och för att kunna använda vid ev försäljning/garantiretur/flytt.

Permalänk
Medlem

Över ett visst pris, tillräckligt ny och "skör" produkt så spar jag kartongen. T.ex. skärmar där är det rätt skönt att ha originalkartong under garantitiden samt om man ska flytta.

Permalänk
Medlem

Mer än jag borde... "den kan vara bra att ha", bara för att ligga på en hylla i 10 år.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Gjorde det förr, men efter att ha slängt några berg med kartonger som stått i massor med år så slängs de ganska omgående efter att prylen är funktionstestad.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, har plats över i förrådet, så de flesta sparas. Definitivt såna till CPU/MB/GPU som är bra för att frakta i sen, men jag har kvar till två chassin, skärmen, elpianot och annat också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Sjukt beteende imo.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Alltid! Som inbiten retrosamlare och nörd sitter det här i ryggmärgen. Kartongerna är många gånger viktigare än själva produkten, vilket man enkelt inser om man börjar samla gamla spel och dylikt. Ofta är det enkelt att hitta lösa spel, men väldigt mycket svårare att hitta något som är komplett i kartong, och dessutom i bra skick.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

Jag fick rejält mycket sämre betalt en gång när jag sålde en kamera begagnad för att jag inte hade kartongen, så därför sparar jag tyvärr många. Förstår inte vad köparna ska göra med tomma kartonger, men man får väl ge de sjuka jävlarna det de vill ha.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det beror helt på storlek och karaktär. Spara TV-kartonger och dylikt kommer jag aldrig uppleva att jag har plats för igen.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Sparar för moderkort, processor och grafikkort.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett otroligt välvårdat grafikkort av en medlem här på sweclockers och det roliga var att kartongen, silikonskydden och alla pluppar hade sparats och satts tillbaks. Själva kartongen var dessutom i mint condition, inte en repa. Det gick inte att ana att det var använt eller öppnat mer än att plomberingen var skuren. Helt otroligt. Jag har inte den disciplinen själv förutom till Lego, då sparas allt.

Permalänk
Medlem

Är det något jag kommer sälja av i framtiden för 500kr+ så ja. Det ökar värdet men också lättare att skicka när det kan göras tryggt i originalkartongen. Nästan alla relevanta kartonger till datorn ligger på en hylla i garderoben så det tar ju ganska lite plats i mitt fall.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Brkar spara dom ett tag, man vet ju aldrig om saken går sönder.
Ibland kan den användas till annat. Tex en ny mobo kartong passar bra att lägga den gamla i.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

"Ja, men bara vissa"

Förut var det alla, men ju äldre man blir desto fler kartonger blir det. Så jag har motvilligt tvingats börja kasta, åtminstone de som tar mest plats.

För mig är det bra att spara kartonger av två huvudsakliga anledningar:

• Förvaring av tillbehör som man inte behöver just nu, eller kanske aldrig, men som ska följa med om man säljer vidare. Det är det största problemet för min del.

• För att kraftigt förenkla eventuellt skickande av varan, antingen pga garantiärende eller om man säljer vidare.

Förvaring av tillbehör kan förstås göras utan kartong i t.ex. markerade plastpåsar ... men då ska ju de i sin tur också förvaras någonstans, och att stapla påsar är inte lika smidigt och lättlokaliserat som att stapla kartonger.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk

Sparar bara Apple-kartonger då det känns som att det ökar andrahandsvärdet. Sparade tidigare TV-kartongen då det kändes som att det skulle underlätta flytt men efter att ha anlitat flyttfirma och sett hur de packade in TV:n utan kartongen (mycket bättre än vad kartongen någonsin skulle kunna ha skyddat den) så slängde jag kartongen. Det blir flyttfirma istället som för övrigt är den bästa tjänsten jag någonsin betalat för.

Permalänk
Medlem

Sparar allt.

Men problemet är att jag inte kommer ihåg att jag har dem vid försäljning eller när saker går sönder..

Slängde nyss ut tre kartonger för Chromcast.. 00

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Sjukt beteende imo.

Beroende på vad det är så är ofta kartongen lika mycket värd eller mer än produkten i den.

Permalänk
Medlem

Bra att spara om plats finns. Jag kör tetris metoden med mindre förpackningar i en större kartong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korverik81512:

Sparar bara Apple-kartonger då det känns som att det ökar andrahandsvärdet. Sparade tidigare TV-kartongen då det kändes som att det skulle underlätta flytt men efter att ha anlitat flyttfirma och sett hur de packade in TV:n utan kartongen (mycket bättre än vad kartongen någonsin skulle kunna ha skyddat den) så slängde jag kartongen. Det blir flyttfirma istället som för övrigt är den bästa tjänsten jag någonsin betalat för.

Jag har samma erfarenhet, och blev väldigt imponerad av flyttjobbarna - de jobbade snabbt, effektivt och försiktigt. Och dyrt var det inte heller.

Så även jag kastar alltid tv-kartonger nuförtiden.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Nej, väldigt sällan. De tar så fruktansvärt mycket plats att det inte är värt det.

Vid eventuell försäljning brukar jag skeppa grejerna i lådan som ersättningsprodukten kom i. T.ex. skeppade jag för någon månad sedan ett Radeon 7800xt i en RTX4080-låda. Funkade fin-fint, även om jag kan tänka mig att mottagaren för ett ögonblick hoppades att jag råkat skicka fel 😅

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Slängde 5-6 gamla skokartonger här om veckan, så har nog lite hoardingtendenser

Har en del andra kvar också, t.ex. min projektor, skärm och G27 (ratt). Alla datorrelaterade tillbehör är i sina moderkortskartonger som jag också har kvar.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Japp, sparar alltid större kartonger till elektronik, spel, andra prylar om jag skulle behöva utöva garanti eller RMA. Redan efter ett år ungefär slänger jag mindre kartonger/kvitton och efter 3 slängs mer eventuellt

Permalänk
Medlem

Nej. Gjorde i många år men insåg med tiden att det aldrig fanns någon anledning att ha kvar dom. Nu är det nästan skönt att göra sig av med dom. Köpa Switch 2. Ta ut skiten och sen slänga kartongen åt helvete. Ser fram emot det

Permalänk
Medlem

Ja, det blir mycket smidigare vid eventuell RMA eller försäljning. Dock kan man vika ut dom platt och putta in dom bakom ett skåp eller nått om dom är stora

Permalänk
Medlem

Vi har redan tillräckligt mycket problem med långsprötad silverfisk i Sverige sen e-handeln drog igång på riktigt.
Vart skulle man få plats med alla teknikrelaterade kartonger i ett normalt familjeboende?!
Varje datorbygge sparar jag max en kartong för att lägga in alla reservdelar.