Räkna ut gångavstånd från flera adresser i en Excel-fil till en adress?
Sitter och försöker fnula ut en lösning.
Problemet: Jag har en rad med adresser (över 700) som jag behöver veta gångavståndet från till en specifik plats. Jag behöver få resultatet i kilometer och få en lista med svaren så jag lätt kan putta in det i ett Excel-dokumet.
Problemet är att jag inte har tillgång till varken Googles eller Bings API för att kunna göra så många förfrågningar samtidigt.
Jag har provat att använda mig av Copilot och Chat GPT men ingen av dem kunde hjälpa mig.
Någon som vet ett program eller en tjänst som kan hjälpa en med det?
Om du inte har superbråttom kan du inte göra förfrågningar en i taget med några minuters mellanrum eller något? Jag vet inte hur hårda gränser Google och Bing har på uppslag för användare men om man låter programmet gå över en dag eller två kanske det funkar? Du förlorar kalendertid men vinner arbetstid.
Hur menar du att chatgpt inte kunde hjälpa dig? Den tipsar mig att använda Openrouteservice och Directions-endpointet, och ger ett förslag på ett python-script som läser från excel-dokumentet och anropar ORS. Antagligen funkar det inte meddetsamma, så du får prova dig fram.
o3 - "I have 700 addresses in an excel document, and would like to calculate the walking distance to another adress. How can I do this programmatically? Which api could I use on a free plan?"