Söker med lykta efter jobb som systemutvecklare

Permalänk
Medlem

Söker med lykta efter jobb som systemutvecklare

Hej!
Nyligen fick jag äntligen ut examensbeviset för en högskoleingenjörsexamen med inriktning mot Datavetenskap. Jag vet att läget just nu för IT-branschen inte är den starkaste just nu. Har säkert sökt 100+ ansökningar land och rike, både trainee och junior tjänser. Är det bara att vänta på att vågen kommer igen eller vad ska man ta sig till?
Gjorde en hemsida till en bekant nyligen (hemsida) och skall försöka uppdatera git med projekt.
Har ni något tips om vad man kan göra för att landa sitt första jobb som utvecklare?

Tack

Permalänk
Medlem

Marknaden är ju skit just nu tyvärr. Bara håll ut och var inte kräsen. Får du en fot in är det alltid lättare sen. Trainee eller konsultbolag, diverse kodevent kan vara en bra inkörsport.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Marknaden är ju skit just nu tyvärr. Bara håll ut och var inte kräsen. Får du en fot in är det alltid lättare sen. Trainee eller konsultbolag, diverse kodevent kan vara en bra inkörsport.

Ja är sjukt frustrerande att vänta, när man vill komma igång att jobba. Kodevent var ett bra tips!

Permalänk
Medlem

Sedan ska man inte sticka under stolen med effektiviteten av "spontanansökningar". Skicka in till alla kommunala bolaga, statliga myndigheter och privata företag du kan hitta i närheten.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av grodfan:

Ja är sjukt frustrerande att vänta, när man vill komma igång att jobba. Kodevent var ett bra tips!

Kodevent hos företag, då brukar HR finnas på plats. 😁

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Sedan ska man inte sticka under stolen med effektiviteten av "spontanansökningar". Skicka in till alla kommunala bolaga, statliga myndigheter och privata företag du kan hitta i närheten.

Absolut bra tips, det försöker jag göra så mycket som möjligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kodevent hos företag, då brukar HR finnas på plats. 😁

Härligt, Det ska jag kasta ett getöga på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Statliga myndigheter måste väll utanannsera sina tjäner - dom kan inte, vad jag vet, plocka in folk på spontanansökningar. Men kanske inte efterföljs fullt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Statliga myndigheter måste väll utanannsera sina tjäner - dom kan inte, vad jag vet, plocka in folk på spontanansökningar. Men kanske inte efterföljs fullt ut.

Äsch, en post it i entrén räcker nog.😉

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är att ha ett bra CV och personligt brev för att dom ens ska ringa upp en.
Sen väldigt viktigt att du visar att du är intresserad av yrket genom att göra egna projekt medan du "väntar".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Det viktigaste är att ha ett bra CV och personligt brev för att dom ens ska ringa upp en.
Sen väldigt viktigt att du visar att du är intresserad av yrket genom att göra egna projekt medan du "väntar".

Personligt brev har jag aldrig lämnat. En välifylld liknkedinprofil däremot brukar också funka bra.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Det här är ju absolut ingen tröst för dig men jävlar vilken skillnad det verkar vara bara på fem år. När jag slutade studera 2019 hade jag väl fyra intervjuer och fick fyra erbjudanden och då menar jag inte att jag var någon guru utan jag torskade flera delar av kodproven osv. Det säger ganska mycket om hur branschen var då jämfört med nu.

Jag tänker att det här måste vända, vi kan inte bara anställa seniorer utan juniorer måste få chansen också. Jag håller tummarna för dig och alla andra som är i samma sits! Ett litet ljus i tunneln är väl iaf att vi har anställt juniorer (direkt från uni) nu det här året, det har vi inte gjort på hela förra året t ex.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Dock så kan det bli så att om man har spontansökt så kanske det råka komma ut en tjänst som är skriven för att passa just den spontanansökan. Men ja det ska vara så att tjänster skal utannonseras.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Det här är ju absolut ingen tröst för dig men jävlar vilken skillnad det verkar vara bara på fem år. När jag slutade studera 2019 hade jag väl fyra intervjuer och fick fyra erbjudanden och då menar jag inte att jag var någon guru utan jag torskade flera delar av kodproven osv. Det säger ganska mycket om hur branschen var då jämfört med nu.

Jag tänker att det här måste vända, vi kan inte bara anställa seniorer utan juniorer måste få chansen också. Jag håller tummarna för dig och alla andra som är i samma sits! Ett litet ljus i tunneln är väl iaf att vi har anställt juniorer (direkt från uni) nu det här året, det har vi inte gjort på hela förra året t ex.

Ja är en sjuk vändning. Har en kompis som fick fast jobb direkt utan att vara klar med examensarbete och några till kurser för några år sedan. Tycker det har spårat ut med alla miljoner med tester man ska även göra nu förtiden.. Någon gång måste det ju vända, seniorerna är ju inte odödliga heller. Tack för det, skönt att höra att ni har anställt juniorer.

Permalänk
Medlem

Min bror som byter jobb oftare än kallingar har varken cv eller något annat. Han går till företagen petsonligen och söker och har aldrig misslyckats. Även om han saknat rätt utbildning.
Inga it jobb men han började som bil mekaniker direkt från gymnasiet, hiss montör/reperatör, grävmaskinist, bilprovare, truck reperatör, gps styrsystemsmontör för grävmaskiner. Han jobbade även extra som tidningsbud, viltvårdare och snöplogare/sandsopare på nätter.

Vet företag som har jobb inkorgen kopplad direkt till papperskorgen för att komma fram måste man sticka ut. Efter jag gick ut som drift tekniker bokade jag fysiska möten med chefer på företag jag var intresserad av.

Idag måste man sticka ut på ett bra sätt. Det värsta som kan hända är att de säger nej men det är mer än alla man mailat som inte ens återkopplar.

Även om du får nej är du någon de kommer tänka på om tex någon slutar abrupt, hänt på mitt jobb. Då slipper företaget dyra rekryterings kostnader och har redan en bild av dig.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Jag vet inte reglerna, men jo, jag kom till min arbetplats på det viset

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk

Vi har nu lågkonjunktur ihop med att vi inte för länge sedan hade en coronapandemi, där många blev arbetslösa och fler valde att studera som nu har kommit ut på arbetsmarknaden och letar efter arbete. Många som borde varna om arbetsmarknaden gjorde det inte, utan raka motsatsen uppmuntrade personer som var över 30år och aldrig har skrivit ett hello world program, så var det bara läsa ett 2 årigt yh program och bli attraktiv på arbetsmarknaden som systemutvecklare.

Så arbetsmarknaden är lite dystert för vissa, men om man är runt 20år hela livet har sysslat med datorer så kanske man inte får jobb direkt, men man kan under tiden läsa på, kanske gå en utbildning till, i TS fall en Masterutbildning. Även en 2 åring YH inriktat på något spår går.
Ju yngre man är ju längre tid och fler försök har man på sig.
Med det sagt kämpa på, sedan gå på mässor etc, kontakta företag spontant osv.

Jämför man YH emot högskola som TS utbildning, så de flesta med TS utbildning är generalister som kan grunder, dessa brukar ej vara så produktiva i början. En som har gått YH har däremot fokuserat på ett enda arbetstyp, om det finns ett ledigt jobb för denna typ så har den goda chanser, om inte så är den ofta inte så attraktiv för andra jobb.
Så det finns lite för och nackdelar, med det sagt med TS utbildning kan det kännas lite tråkigt, men samtidigt finns det så otroligt många olika arbetstyper som TS passar till.

*edit*
Inom typ alla arbeten oavsett om man är lärare, lastbilschaufför, snickare eller systemutvecklare.
Så om det finns mycket mer arbetskraft än ”lediga arbeten” så är det inte roligt för de nyexade, de som närmar sig pensionen etc. Arbetsgivaren har råd att vara kräsen och petig.
Raka motsatsen och det är bra för oss arbetare.
Sedan lågkonjuktur är dåligt för alla såklart.

Så det är lite dystert men jag har beskrivet problematiken. Och då får man nu som arbetslös anstränga sig för att visa varför man är en bättre kandidat än andra som söker samma tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grodfan:

skall försöka uppdatera git med projekt.

This. Har du lite tid över, sätt upp ett trevligt github konto, och några projekt du känner dig lite stolt över. Nej, det kommer kanske inte ge dig en intervju, men du kommer definitivt ha större chans att få jobbet om du väl får en. Du får en chans att låta din kunskap "skina" på dina egna villkor. Dessutom har du ju inte tidigare yrkeserfarenhet inom området, så det kan vara extra viktigt.
Bara ett tips.

Annars är det nog tålamod som gäller just nu. Marknaden är, tyvärr, rätt tuff just nu, vilket blir extra tuff om man är ny. Men kommer med all sannolikhet vända snart igen. Passa på att anmäla dig till event, bygg nätverk, kolla vad gamla kompisar/kollegor sysslar med.
Och fortsätt att putsa på din kunskap som utvecklare.

Det kommer gå grymt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

This. Har du lite tid över, sätt upp ett trevligt github konto, och några projekt du känner dig lite stolt över. Nej, det kommer kanske inte ge dig en intervju, men du kommer definitivt ha större chans att få jobbet om du väl får en. Du får en chans att låta din kunskap "skina" på dina egna villkor. Dessutom har du ju inte tidigare yrkeserfarenhet inom området, så det kan vara extra viktigt.
Bara ett tips.

Annars är det nog tålamod som gäller just nu. Marknaden är, tyvärr, rätt tuff just nu, vilket blir extra tuff om man är ny. Men kommer med all sannolikhet vända snart igen. Passa på att anmäla dig till event, bygg nätverk, kolla vad gamla kompisar/kollegor sysslar med.
Och fortsätt att putsa på din kunskap som utvecklare.

Det kommer gå grymt

Tack, får hoppas att det ordnar sig, tack för tipsen! När kommer marknaden vända tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi har nu lågkonjunktur ihop med att vi inte för länge sedan hade en coronapandemi, där många blev arbetslösa och fler valde att studera som nu har kommit ut på arbetsmarknaden och letar efter arbete. Många som borde varna om arbetsmarknaden gjorde det inte, utan raka motsatsen uppmuntrade personer som var över 30år och aldrig har skrivit ett hello world program, så var det bara läsa ett 2 årigt yh program och bli attraktiv på arbetsmarknaden som systemutvecklare.

Så arbetsmarknaden är lite dystert för vissa, men om man är runt 20år hela livet har sysslat med datorer så kanske man inte får jobb direkt, men man kan under tiden läsa på, kanske gå en utbildning till, i TS fall en Masterutbildning. Även en 2 åring YH inriktat på något spår går.
Ju yngre man är ju längre tid och fler försök har man på sig.
Med det sagt kämpa på, sedan gå på mässor etc, kontakta företag spontant osv.

Jämför man YH emot högskola som TS utbildning, så de flesta med TS utbildning är generalister som kan grunder, dessa brukar ej vara så produktiva i början. En som har gått YH har däremot fokuserat på ett enda arbetstyp, om det finns ett ledigt jobb för denna typ så har den goda chanser, om inte så är den ofta inte så attraktiv för andra jobb.
Så det finns lite för och nackdelar, med det sagt med TS utbildning kan det kännas lite tråkigt, men samtidigt finns det så otroligt många olika arbetstyper som TS passar till.

*edit*
Inom typ alla arbeten oavsett om man är lärare, lastbilschaufför, snickare eller systemutvecklare.
Så om det finns mycket mer arbetskraft än ”lediga arbeten” så är det inte roligt för de nyexade, de som närmar sig pensionen etc. Arbetsgivaren har råd att vara kräsen och petig.
Raka motsatsen och det är bra för oss arbetare.
Sedan lågkonjuktur är dåligt för alla såklart.

Så det är lite dystert men jag har beskrivet problematiken. Och då får man nu som arbetslös anstränga sig för att visa varför man är en bättre kandidat än andra som söker samma tjänst.

Bra insikt! Ja det lät som att det var gröna ängar som väntade när man hade pluggat klart, att företag rycker i en. Jag tycker att en kandidatexamen borde ha större vikt än en YH utbildning, men så kanske inte är fallet längre. Det gäller väl att dra alla tricks för att stå ut i mängden nu, fortsätter detta får man väl tänka sig ta någon YH-utbildning eller dylikt under tiden.