Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Köpa flytande kväve

Hade tänkt börja med kvävekylning men för att kunna göra det behöver man ju först ha flytande kväve. Från Linde (före detta AGA) fick jag en offert på 2500 kr för 20 liter vilket är helt hutlöst då folk i USA och även Luumi (känd överklockare) i Finland brukar betala runt 10 kr/liter. Har testat att ringa runt till alla svetsbutiker i närområdet men ingen av dem säljer flytande kväve. Lokala universitetet (KTH) säger att man måste genomföra ett forskningsprojekt som kräver det för att få flytande kväve.

Någon som vet hur man kan få tag på det utan att det kostar skjortan? Jag befinner mig i Stockholms län och har eget kärl samt kan åka och hämta med bil.

Permalänk
Medlem

Första köpet så ingår väl själva behållaren också vilket brukar vara rätt dyr. Eller är det specifikt påfyllning för kväve du fått offert?

Permalänk
Medlem

För att vara i Sverige låter det billigt, antar att ADR-avgiften även var inräknad...torde vara strax över hundringen vid påfyllning ochnrunt 30kr för köp av kärl. Inte sett någon ligga under deras 51:-/liter exklusive moms.

Du kan ju höra med Air Liquide, gammal konkurrent till AGA 😁

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Första köpet så ingår väl själva behållaren också vilket brukar vara rätt dyr. Eller är det specifikt påfyllning för kväve du fått offert?

Endast påfyllning. Med kärl skulle vara betydligt dyrare.

Permalänk
Medlem

Priserna verkar vara i samma härad, men du kan ju alltid be om en offert där de specificerar ADR osv...
https://www.linde-gas.se/
EDIT: Jahapp, där slant jag med sökningen på "Linde" som du nämnde i första inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Endast påfyllning. Med kärl skulle vara betydligt dyrare.

Kolla med fler ställen. Dom kanske offererade en hög summa för att du är privatperson och dom inte vill ha dig som kund.

Du verkar ha rätt i att det är betydligt billigare i USA när jag googlade lite snabbt tidigare.