fibernätets ägare byter från KO till iTUX, fråga!

Permalänk

fibernätets ägare byter från KO till iTUX, fråga!

vår efterblivne fastighetsägare byter nu kommunikationsoperatör från KO till iTUX.

vi har varit bundna till telia och betalat jävligt dyrt, ca 600 kr medan andra i området betalar till tex ownit ca 100 kr, samt högre hastighet.

betyder iTUX att vi nu kan välja tex ownit eller hur funkar det?

Permalänk
Medlem

"iTUX erbjuder hela Sverige öppna bredbandsnät med valfrihet på riktigt!"

Permalänk
Medlem

Priset beror på om man sitter i ett stadsnät eller inte, och i så fall vilket. Stadsnät är oftast dyrare än ett bra förhandlat avtal med en specifik ISP. I hyreshus är det också vanligt att ISP:erna får betala kickbacks till fastighetsägaren (som ofta äger nätet i fastigheten), så de priserna brukar vara högre än i bostadsrätter där incitamentet att dra in mer pengar från medlemmarna inte finns.

Kort sagt så kan det bli billigare, men ca 100 kr låter som ett pris som en bostadsrättsförening har förhandlat till sig direkt med Ownit i detta fall.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

vår efterblivne fastighetsägare byter nu kommunikationsoperatör från KO till iTUX.

vi har varit bundna till telia och betalat jävligt dyrt, ca 600 kr medan andra i området betalar till tex ownit ca 100 kr, samt högre hastighet.

betyder iTUX att vi nu kan välja tex ownit eller hur funkar det?

Det låter som att du kommer få fler att välja på. OCh troligen lite billigare. Men känner inte till itux

Permalänk
Medlem

Har itux, här ligger de flesta isp på 2 till 400kr för 100mbit.

Permalänk
Medlem

Det blir ett nät med "valfrihet" där lägsta priset troligtvis ändå är ganska högt. Det lär även bli dyrare inom en snar framtid.

Permalänk

Jag tittade på priserna och det är en katastrof. Mkt dyrare än vad jag trodde.

Permalänk
Medlem

Jag har iTUX där jag bor. Jag betalar 366 kr för Bredband2 100/100 Mbit/s.

Permalänk

För oss var det ännu mer efterblivet.

Jag blev påsåld (villafiber) ett öppet nät, säljaren sa öppet nät hela tiden. Sen när jag googlade på det och gjorde min research så var det öppet nät. Men läste inte riktigt avtalet helt noga, fick istället till slut bara bredbandsbolaget indraget.

Sen när jag kontaktade bredbandsbolaget sa dem bara nääää det här är inget öppet nät.
Det här är en stor gåta för mig, är det jag som missuppfattat allting eller är det säljaren som sa fel. Jag vet faktiskt inte.

Aja, helt i efterhand kan jag väl säga att jag är nöjd att jag fått fiber men känner mig jävligt efterbliven.

Betalar ca 380kr för 500 / 500 Mbit

Permalänk
Medlem

Alla stadsnätstjänster "börjar på" ~300kr/mån, kan man säga. För <200kr är det gruppavtal som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

För oss var det ännu mer efterblivet.

Jag blev påsåld (villafiber) ett öppet nät, säljaren sa öppet nät hela tiden. Sen när jag googlade på det och gjorde min research så var det öppet nät. Men läste inte riktigt avtalet helt noga, fick istället till slut bara bredbandsbolaget indraget.

Sen när jag kontaktade bredbandsbolaget sa dem bara nääää det här är inget öppet nät.
Det här är en stor gåta för mig, är det jag som missuppfattat allting eller är det säljaren som sa fel. Jag vet faktiskt inte.

Aja, helt i efterhand kan jag väl säga att jag är nöjd att jag fått fiber men känner mig jävligt efterbliven.

Betalar ca 380kr för 500 / 500 Mbit

Du kan trösta dig med att du med största sannolikhet får ett lägre pris samt förmodligen färre prishöjningar genom att inte vara ansluten till ett öppet stadsnät.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Du kan trösta dig med att du med största sannolikhet får ett lägre pris samt förmodligen färre prishöjningar genom att inte vara ansluten till ett öppet stadsnät.

Tack blunden vad snäll du är

Permalänk
Medlem

Det är lite ironi att valfrihet i detta fall numera är det omvända, valfritt är jättebra sägs det men du får också betala de dyraste priserna. Gruppavtal eller bundna avtal förhandlade mot en ISP etc. är det som är överlägset bäst och billigast numera.

Däremot vet jag inte om man är ansluten till stadsnät och kan förhandla till sig ett avtal som en BRF om priset då blir lägre, eller om det är så att man behöver vara ansluten direkt till en ISPs fibernät för att få betydligt billigare. Många stadsnät tar ut höga priser, i alla fall ser det ut så mot kunden men internt är det ofta kickbacks och andra fula metoder för att tjäna mer pengar på kunderna.

Snart kvittar det vilken hastighet man väljer, du kan inte få ner priset ändå