Ugoos AM6B+ - Ultimata Dolby Vision mediaspelaren

Permalänk
Medlem

Knycker tråden litegrann, lite sugen på AM6B+ men inte i behov av Dolby Vision ännu.
Kör Emby via Linux och deras app på en Samsung TV. Dock så kan inte TVn skicka ut DTS-HD eller TrueHD.
Finns någon billigare variant som kör passthrough på alla HD ljudformat och rekommenderas ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elluid:

Knycker tråden litegrann, lite sugen på AM6B+ men inte i behov av Dolby Vision ännu.
Kör Emby via Linux och deras app på en Samsung TV. Dock så kan inte TVn skicka ut DTS-HD eller TrueHD.
Finns någon billigare variant som kör passthrough på alla HD ljudformat och rekommenderas ?

Homatics Box R 4K Plus är ett alternativ där man kan boota CoreELEC/CPM från microSD/USB (går även flytta över data partitionen till emmc och aktivera HS400 om man stannar kvar på Android 12) och spela upp i princip allt inklusive DV FEL (dock lite halvt buggigt atm med S905X4 boxar där det är osynk i ljudet) så i ditt fall så aktiverar du bara att den konverterar DV P7 FEL till DV MEL så fungerar det bra vilket jag gjort på de 3st Homatics boxarna som syskonen kör då de inte är lika kräsna, du kan alltså spela upp Dolby Vision på din Samsung TV.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Homatics Box R 4K Plus är ett alternativ där man kan boota CoreELEC/CPM från microSD/USB (går även flytta över data partitionen till emmc och aktivera HS400 om man stannar kvar på Android 12) och spela upp i princip allt inklusive DV FEL (dock lite halvt buggigt atm med S905X4 boxar där det är osynk i ljudet) så i ditt fall så aktiverar du bara att den konverterar DV P7 FEL till DV MEL så fungerar det bra vilket jag gjort på de 3st Homatics boxarna som syskonen kör då de inte är lika kräsna, du kan alltså spela upp Dolby Vision på din Samsung TV.

Tack! Blev en Homatics, nu är det bara en ~2 veckor innan man kan börja leka med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elluid:

Tack! Blev en Homatics, nu är det bara en ~2 veckor innan man kan börja leka med den.

ok, den lär eventuellt komma med Android TV 14 då den senaste jag beställde gjorde det men jag nedgraderade till 12, om du vill nedgradera så är det möjligt enligt denna guide, man nedgraderar först till Android TV 11 och sedan till 12, du behöver en USB-A till USB-A kabel.

https://mega.nz/folder/kw1xSKha#JzoRbvk0ATAD-EGrLbYz8w/folder...

du kan sedan ansöka om senaste Android TV 12.

https://forms.gle/6CLCZycMS961U6578

rekommenderar detta microSD och USB adapter.

https://www.amazon.se/-/en/gp/aw/d/B09X7BYSFG

https://www.amazon.se/-/en/gp/aw/d/B07G5JV2B5

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA

Permalänk
Medlem

@Gilgamesh
Skulle du säga att Homatics Box R 4K Plus är ett bra köp om man bara vill plug'n play, tanken är att ersätta en gcctv 4K.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@Gilgamesh
Skulle du säga att Homatics Box R 4K Plus är ett bra köp om man bara vill plug'n play, tanken är att ersätta en gcctv 4K.

vill man ha plug'n play är AM6B+ bäst, men bägge är betydligt bättre än det du har nu, handlar om vad du nöjer dig med.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Så länge TVn inte har stöd för DTS/Dolby passthrough spelar de väl inte roll vad man har?

Shield/Ugoos -> TV -> Soundbar (Earc)

Går ju köpa FeinTech VAX04101A HDMI eARC Pass-switch exempelvis så att man kopplar annorlunda. Så istället för att ljudet går via TVn till soundbarn så går ljudet via FeinTech till soundbar direkt som då förhoppningsvis har stöd för DTS/DolbyAtmost.

https://www.amazon.se/dp/B099S68RWN?ref_=ppx_hzsearch_conn_dt...

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Så länge TVn inte har stöd för DTS/Dolby passthrough spelar de väl inte roll vad man har?

Shield/Ugoos -> TV -> Soundbar (Earc)

Går ju köpa FeinTech VAX04101A HDMI eARC Pass-switch exempelvis så att man kopplar annorlunda. Så istället för att ljudet går via TVn till soundbarn så går ljudet via FeinTech till soundbar direkt som då förhoppningsvis har stöd för DTS/DolbyAtmost.

https://www.amazon.se/dp/B099S68RWN?ref_=ppx_hzsearch_conn_dt...

oftast kopplar man mediaspelaren direkt till soundbar/ljudsystem och hdmi från soundbar/ljudsystem till TV, allt fungerar som det ska då sålänge ljudsystemet stödjer alla format.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Jag har två stycken AM6B+ sen ett tag tillbaka, förundrad att jag inte sett den här tråden tidigare.
Hur upplever ni att det funkar med era enheter? Jag kör CoreELEC med Arctic Horizon 2, och det funkar överlag bra, men ibland så vaknar inte AM6B:an via HDMI-CEC vilket är väldigt irriterande och gör det svårare för gäster eftersom jag nån gång då och då till och med behövt rycka strömkabeln till den för att få den att återhämta sig.

Nån annan som upplevt samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

oftast kopplar man mediaspelaren direkt till soundbar/ljudsystem och hdmi från soundbar/ljudsystem till TV, allt fungerar som det ska då sålänge ljudsystemet stödjer alla format.

Har ugoos så den kan skicka separat ljudsignal direkt till mediaspelaren? Eller shield för den delen? Trodde det var tvunget å gå via TVn eller att man har något som splittar signalen.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag har två stycken AM6B+ sen ett tag tillbaka, förundrad att jag inte sett den här tråden tidigare.
Hur upplever ni att det funkar med era enheter? Jag kör CoreELEC med Arctic Horizon 2, och det funkar överlag bra, men ibland så vaknar inte AM6B:an via HDMI-CEC vilket är väldigt irriterande och gör det svårare för gäster eftersom jag nån gång då och då till och med behövt rycka strömkabeln till den för att få den att återhämta sig.

Jag gav upp lite på det där. Jag kör numera att jag stänger aldrig av min ugoos utan stänger bara av TVn. Kör bara en remote som fungerar med ugoos, kopierade IR signalen från LG kontrollern.

Jag upplever dock ibland typ att den tappar signalen mellan ugoos och TVn och jag måste pilla med att ändra source och sätta TVn av/på för att komma tillbaka i kodi.

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

pga att de tyvärr låste ner bootloadern i senare firmware så fungerar CEC lite sådär, men det är bara att ha på den 24/7, dessa drar väldigt lite ström, inga som helst problem för mig när jag kör så, får alltid bild så fort jag startar TV, så det är bara gå in i inställningarna och stänga av att den ska stängas av när man stänger av TV.

Skrivet av krEJZi:

Har ugoos så den kan skicka separat ljudsignal direkt till mediaspelaren? Eller shield för den delen? Trodde det var tvunget å gå via TVn eller att man har något som splittar signalen.

i princip alla mediaspelare har det, körde även så när jag använde Shield Pro.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Jag gav upp lite på det där. Jag kör numera att jag stänger aldrig av min ugoos utan stänger bara av TVn. Kör bara en remote som fungerar med ugoos, kopierade IR signalen från LG kontrollern.

Jag upplever dock ibland typ att den tappar signalen mellan ugoos och TVn och jag måste pilla med att ändra source och sätta TVn av/på för att komma tillbaka i kodi.

Ja jag har också funderat på det där, Ugoosen drar väl ganska minimalt med ström så den hade nog kunnat stå på hela tiden.
Men jag tror att den egentligen bara går ner i nåt sleep mode eftersom den brukar hoppa direkt tillbaka till Kodi UI:t när den vaknar.
Har du stängt av allt sånt med sleep och liknande?

Jag kör med fjärren till min LG TV också, den används i och för sig bara för att styra AM6B:n eftersom jag inte har några andra enheter och använder inte TVn:s inbyggda appar.

Funderade lite på om nåt av det där instabila kan ha att göra med custom skinnet och att det skulle funka bättre med stock.. men stock är så himla fult

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

vill man ha plug'n play är AM6B+ bäst, men bägge är betydligt bättre än det du har nu, handlar om vad du nöjer dig med.

Tack för svar, får forska vidare om am6b+.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Tack för svar, får forska vidare om am6b+.

man kan säga såhär, bägge har liknade förmåga att kunna spela upp alla format, om du absolut måste ha certifierad Android för att kolla streamingtjänster så är Homatics boxen det som gäller, om du inte får tag på median på annat håll. 👀

fördelen med AM6B+ utöver den bättre SoC prestandan, enklare installations guide om man vill köra CE direkt på eMMC, är att CPM builds utvecklas på den, det mesta har fungerat på Homatics boxarna men efter CPM A11 uppstod audio sync strul med DV FEL pga den sämre SoC prestandan, CPM håller just nu på med jobbar med audio sync så därför har A15 tagit tid, sen får vi se om det löser strulet för Homatics boxarna.

dom 3st Homatics boxarna jag har fick jag billigt ca 600-700kr/st och just nu körs dom med CPM A14 där jag valt att konvertera FEL till MEL så fungerar uppspelningen som det ska, men dessa används av mina syskon som inte är lika kräsna som mig, har själv 2st AM6B+.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Någon som haft problem med att AM6B+ återkommande byter input på tv:n tillbaka till AM6B+ efter att man bytt till annan hdmi input? Något förslag på fix?

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Någon som haft problem med att AM6B+ återkommande byter input på tv:n tillbaka till AM6B+ efter att man bytt till annan hdmi input? Något förslag på fix?

nope inte märkt av något sådant, bytte precis input till PC och är kvar där, händer det enbart under CE eller Android också?

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Hur var det med det här egentligen, tycker det är så dåligt dokumenterade projekt - CPM - har jag någon nytta av det alls om jag har en LG OLED med Dolby Vision?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Hur var det med det här egentligen, tycker det är så dåligt dokumenterade projekt - CPM - har jag någon nytta av det alls om jag har en LG OLED med Dolby Vision?

är väl inget måste köra det om man har DV TV men skadar inte och finns ändå lite extra gott som tex VS10 engine, konvertera HDR10+ till DV om man skulle ha någon HDR10+ media, men tror de flesta kör det för att komma åt media infon panelen som en del gillar där man kan se information om det man spelar upp.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

nope inte märkt av något sådant, bytte precis input till PC och är kvar där, händer det enbart under CE eller Android också?

Har inte provat under android. Händer under CE CPM på min LG C2.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

hittade även detta gällande CPM:

I'm no expert, but this guy is:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/15i0a84uiBtWiHZ5CXZZ7w...

https://github.com/R3S3t9999/DoVi\_Scripts](https://github.co...

https://forum.doom9.org/showthread.php?t=185317](https://foru...

In summary: there are 2 Dolby Vision versions: Legacy CM2.9 and the newer CM4.0. Most movies are graded in CM4.0 (then downgraded to v2.9 for the UHD). Each version has it's own set of grading options, known as Levels. CM2.9 mostly uses Level 1, Level 2, and Level 5. CM4.0 has more controls and includes Level 1, Level 8, Level 5, Level 3. For both versions, Level 1 is automatically generated using Dolby's own algorithms. This is the main dynamic metadata that is sent to the TV. Then, the movie's colorist will tweak Level 1 manually to the desired intent of the director - these 'artistic trims' are Level 2 (v2.9) and Level 8 (v4.0). Then Level 5 is the active area of the image: only tone map the specific part of the screen and exclude letterbox.

This is a very basic overview. Search online for more, and read this: https://professionalsupport.dolby.com/s/article/Dolby-Vision-...

Now, CPM is the only build of CE on the Ugoos that sends the DV levels to the TV correctly. Specifically, the Stable / nightly build of CE does not send Level 5 to the TV, and also does not properly send the colorists artistic trims positive lifts (Level 2 / Level 8). If you search the links above, you will find test files to test all of this for yourself (don't take my word for it).

Don't get me wrong - CE looks great with Dolby Vision. It's just missing a couple of things that the CPM build includes to make it the ultimate DV player.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Aliexpress, Ugoos officiella butik.

https://a.aliexpress.com/_EwIvCxY

finns 200kr rabatt kod just nu också.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Uppdatering: problemen med responsivitet löste sig efter tips nedan, cec verkar det som att jag fått att funka ok nu efter att ha meckat med inställningarna. Kort så stängde jag av det mesta och låter den inte gå ner i standby (vilket strulat vid wake up för mig). Istället stänger den bara av pågående uppspelning.
-------

Ja, jag har också mycket problem med cec - tror jag stängde av en del men något är uppenbarligen fortfarande igång. Vanlig grej när jag växlar tillbaka till den är att om den vaknar så stänger den av och sig själv och tv'n. Tror jag har försökt ställa in den på att gå ner i sleep eller stänga av vid något scenario men det är som att saker sker i fel ordning och återupptas när den vaknar. - Vagt men det var rätt länge sedan jag meckade med den, kanske dags att plocka upp det igen.

Som media spelare tycker jag nog ändå att den är lite medioker, hade önskat att den var mer responsiv t.ex. Men med det sagt, HDR stödet är väl i princip oslagbart och så klarar den att direkt spela typ allt, inkl riktigt stora filer. Tror bara det är av1 som det är sisådär med.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

@Ragin Pig hmm medioker var väl att ta i när ingen annan mediaspelare eller blu-ray disk spelare klarar av det denna gör? jag tycker den är väldigt responsiv och flyter på fint i 120Hz gränssnitt, jag kör dock inga tunga skins utan Plextuary CPM (ingår i PM4K) och bootar direkt till PM4K, fungerar utmärkt.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

@Ragin Pig hmm medioker var väl att ta i när ingen annan mediaspelare eller blu-ray disk spelare klarar av det denna gör? jag tycker den är väldigt responsiv och flyter på fint i 120Hz gränssnitt, jag kör dock inga tunga skins utan Plextuary CPM (ingår i PM4K) och bootar direkt till PM4K, fungerar utmärkt.

Ja kanske lite hårt, men det var bara användar-upplevelsen jag kommenterade. Prestandan för video uppspelning är ju på topp.
Dock får jag en känsla av att jag kanske kör med kassa inställningar eftersom våra erfarenheter verkar ligga rätt långt ifrån varandra.

Körde igång den nu och såg att kodi var inställt på 4k@23.976hz - vilket jag antar var fel. Försöker dock hitta Plextuary CPM skinnet som du beskriver men ser det varken i kodi skins eller i pm4k themes (jag kör cpm).

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Ja kanske lite hårt, men det var bara användar-upplevelsen jag kommenterade. Prestandan för video uppspelning är ju på topp.
Dock får jag en känsla av att jag kanske kör med kassa inställningar eftersom våra erfarenheter verkar ligga rätt långt ifrån varandra.

Körde igång den nu och såg att kodi var inställt på 4k@23.976hz - vilket jag antar var fel. Försöker dock hitta Plextuary CPM skinnet som du beskriver men ser det varken i kodi skins eller i pm4k themes (jag kör cpm).

ställ in den på 1080p 120Hz, Plextuary CPM finns i PM4K förrådet om du lagt till det.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

ställ in den på 1080p 120Hz, Plextuary CPM finns i PM4K förrådet om du lagt till det.

Aah att sätta den på 1080p@120hz gjorde stor skillnad - antar det bara är gränssnittet som kör i lägre upplösning(?) - får kika på att lösa skinnet senare men vet knappt om det behövs nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Aah att sätta den på 1080p@120hz gjorde stor skillnad - antar det bara är gränssnittet som kör i lägre upplösning(?) - får kika på att lösa skinnet senare men vet knappt om det behövs nu.

ja bara gränssnittet, den ställer in rätt hz när du spelar upp något.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Löste det, pm4k finns paketerat i kodi repot också vilket jag installerade ifrån. Vill man ha plextuary behöver man dra in projektets eget repo: https://github.com/pannal/plex-for-kodi

Dom här inställningarna (edit: primärt 1080p@120hz för UI) är närmast obligatoriska, verkligen dag och natt skillnad i responsivitet.

Visa signatur