Klarna vill bryta sig loss från BankID

Permalänk
Melding Plague

Klarna vill bryta sig loss från BankID

Klarnas VD vill se mer konkurrens kring identifieringstjänster i Sverige.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle nog tro att de mer handlar om att stödja alternativ såsom Freja samtidigt som man har kvar BankID. Att sluta använda BankID är nog uteslutet.

Permalänk
Medlem

Märkligt utalande när det inte går att använda något annat inloggningssätt för Klarna. Varför går det inte att logga in med lösenord, Apple-ID,Freja-ID för Klarna och vill man koppla samman andra tjänster finns det alternativ?

Kommer fortsätta använda kreditkort som ger bäst skydd online.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem

Är det för att spara pengar kanske? BankID verkar kosta runt 15 öre per inlogg

Källa: https://jessetinell.medium.com/pris-f%C3%B6r-bankid-6cc3b5264...

Visa signatur

GTX 1060 6GB | Ryzen 5 1600 | 48 GB DDR4
emrik.org

Permalänk
Medlem

Så i helvete heller!

ID-handlingar ska inte handla om "konkurrens". Om något så behöver vi ett statligt digitalt ID, som inte ägs av bankerna.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Jag undviker Klarna men när det gäller frågan om alternativ till BankID så tycker jag att dom har en poäng.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Märkligt utalande när det inte går att använda något annat inloggningssätt för Klarna. Varför går det inte att logga in med lösenord, Apple-ID,Freja-ID för Klarna och vill man koppla samman andra tjänster finns det alternativ?

Kommer fortsätta använda kreditkort som ger bäst skydd online.

Lösenord förstår nog alla varför det är en dålig idé. "password1" skyddar inte någon från att få all kredit utnyttjad på studs.

Skrivet av Alexraptor:

Så i helvete heller!

ID-handlingar ska inte handla om "konkurrens". Om något så behöver vi ett statligt digitalt ID, som inte ägs av bankerna.

Single point of failure är dåligt oavsett i om det är statligt eller inte.

Permalänk
Medlem

Det är bra om BankID får mer konkurrens, men jag önskar också att Klarna får mer konkurrens. Jag tycker inte om att betala med Klarna men tyvärr används de väldigt ofta av webbshopparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Lösenord förstår nog alla varför det är en dålig idé. "password1" skyddar inte någon från att få all kredit utnyttjad på studs.

Inga problem med lösenord, Paypal har det med 2FA som har tillgång till kort och bankuppgifter. Gäller att man implementerar det på ett säkert sätt.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem

Jag håller med. Min partner är utländsk medborgare men måste ha ett konto hos en svensk storbank för BankID.

Först en onödig extra kostnad att ha ett baspaket hos en bank, men sedan även allt jidder med bankanställda som av och till påstår att man inte har rätt till ett bankkonto (det har man om man har uppehållstillstånd, enligt lag) om man inte har inkomster från jobb, CSN eller whatever som kommer in på kontot regelbundet.

EU höll väl på med något gemensamt e-id? Som uppväxt i Sverige med svensk bank är det smidigt, men det måste finnas något som är ett elektroniskt id mot myndigheter osv utan att man har en svensk storbank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Inga problem med lösenord, Paypal har det med 2FA som har tillgång till kort och bankuppgifter. Gäller att man implementerar det på ett säkert sätt.

Nu flyttade du målstolpen.

Skrivet av nosilica:

EU höll väl på med något gemensamt e-id? Som uppväxt i Sverige med svensk bank är det smidigt, men det måste finnas något som är ett elektroniskt id mot myndigheter osv utan att man har en svensk storbank.

Som vanligt med stora statliga projekt så tar allt längre tid och kostar sjuka mängder pengar. Håll inte andan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nu flyttade du målstolpen.

Som vanligt med stora statliga projekt så tar allt längre tid och kostar sjuka mängder pengar. Håll inte andan.

För att det ska upphandlas
Klart Tietoevry ska bygga BankID efter skolplattformen, de skulle väl ge sig på riksbankens digital valuta-test?

Permalänk
Medlem

Slutar Klarna med BankID så slutar jag med Klarna. BankID är inte perfekt, men att tro att det kommer bli bättre för oss kunder om man bara går över till något annat är naivt. Fokus utöver säkerhet borde ligga på redundans, redundans och redundans. Om BankID ligger nere, ja då kan det vara bra om det även går att logga in och signera med Freja eller annan tjänst. Så att Klarna väljer att gå över från att använda en tjänst till en annan kommer inte hjälpa oss kunder ett jävla piss. Det vi behöver är trappor om hissen inte fungerar. Vi behöver FLER alternativ.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

BankID mfl är väldigt konstigt tycker jag, borde inte staten äga identifierings tjänster och inte privata aktörer? Tänk om bank id går med förlust då finns det väl inget som stoppar bankerna från att lägga ned det?
Bara det kan göra att olika tjänster bör finnas men jag själv skulle föredra något statligt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

"Måste få" --> Som att det är olagligt för andra tjänster att etablera sig.

Om Klarna nu verkligen hade velat detta; acceptera Freja-ID för inlogget.

Som vanligt bara stora ord och skrammel för att kunna kasta lite bajs från de superrika med enda målet att bryta ner alla regleringar och kontroller.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

BankID mfl är väldigt konstigt tycker jag, borde inte staten äga identifierings tjänster och inte privata aktörer? Tänk om bank id går med förlust då finns det väl inget som stoppar bankerna från att lägga ned det?
Bara det kan göra att olika tjänster bör finnas men jag själv skulle föredra något statligt.

Borde schmorde, det går fint att säga hur saker borde vara men vill man ha något som går att använda idag och inte om 10 år när staten slutat faxa och upptäckt internet, då är det privata initiativ som gäller.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Så i helvete heller!

Har du inte hört? Staten ska inte göra någonting om inte kapitalet också får en liten bit av kakan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Har du inte hört? Staten ska inte göra någonting om inte kapitalet också får en liten bit av kakan.

Sitter de i samma båt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Får väl skapa ett BankID 2.0 på sidan om som rullar på eget system. Så om ett är nere är det andra uppe åtminstone

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

"BankID är idag den största identifieringstjänsten i Sverige"

Skulle nog säga det är det "enda" identifieringstjänsten, jag ser då inga alternativ när man ska in på internet banken eller annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

"BankID är idag den största identifieringstjänsten i Sverige"

Skulle nog säga det är det "enda" identifieringstjänsten, jag ser då inga alternativ när man ska in på internet banken eller annat.

Bankerna äger ju BankID, så varför skulle dom använda något annat än sin egen tjänst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Bankerna äger ju BankID, så varför skulle dom använda något annat än sin egen tjänst?

Fråga gubben på klarna, det antyds här att man har alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.3:

Sitter de i samma båt?

Det är inte dom som ror...

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är bra om BankID får mer konkurrens, men jag önskar också att Klarna får mer konkurrens. Jag tycker inte om att betala med Klarna men tyvärr används de väldigt ofta av webbshopparna.

Medhåll, men tyvärr är Klarna också, för mig som konsument, bättre än Walley, Quickly, Resurs, och vad fan och hans moster de övriga konkurrenterna heter. Oavsett gör jag numera alla större nätinköp via någon slags tredje part (Klarna, Visa/Mastercard/etc, Paypal), aldrig pengar direkt (swish etc) då risk för konkurs eller andra händelser känns otryggt.

Hur som helst, stöd för Freja vore bra. Och andra identifieringssätt också kanske. Vet inte om just Apple/Google/Samsung Pay är bästa lösningarna.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Så i helvete heller!

Precis så.

ID-handlingar, såväl fysiska som digitala, bör tillhandahållas och administreras av en statlig myndighet.

"betalningstjänster" typ Klarna ser jag som ett djävulens påfund dock, deras enda agenda är att hetsa fram överkonsumtion och sen profitera på de stackare som inte har den mentala styrkan att stå emot. Värsta sortens svin alltså, ungefär som att sälja alkohol till en alkoholist på krita......

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Så Klarna planerat att bygga en egen identifieringstjänst? Det är min tolkning

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Fråga gubben på klarna, det antyds här att man har alternativ

Det finns alternativ. Bara för att din bank bara använder BankID så betyder det inte att bara BankID finns.

Försäkringskassan tar bara BankID, men Arbetsförmedlingen och Skatteverket tar t.ex även Freja.

Permalänk
Medlem

"Klarna vill ta större marknadsandelar genom egenutvecklad identifieringstjänst"

Permalänk
Medlem

Troligtvis är riktiga problemet för Klarna är att BankID är dyrt.

Permalänk
Medlem

Statlig e-legitimation är ju under utveckling. Det är är Polismyndigheten som håller på att utveckla det. Tidigare låg det uppdraget hos DIGG.

Visa signatur

Kriff Kriff