Veckans fråga: Vad gör du med gamla komponenter?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vad gör du med gamla komponenter?

Ut med det gamla och in med det nya! Säljer, skänker eller åker du till elskroten? Vad händer med dina gamla datordelar?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Brukar skänka bort det mesta. Som IT-ansvarig för familjen och nära vänner har jag full koll på vad för komponenter de kör... Undra varför!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

När man bygger nytt så samlas resterna ihop och blir datorer till kidsen i släkten/närmsta kompiskretsen

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

De tenderar tyvärr ofta bli liggande just in case. Sen upptäcker jag att jag har en bunt gammal skit och lämna det på återbruket.

Ibland kan det bli återbrukat av mig själv/släkt eller vänner beroende på vad det är.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Säljer på Sweclockers marknad såklart! Den enda marknaden jag faktiskt gillar att sälja saker på. Där inte 90% av svaren är från bedragare.

"Gammalt", två år gammalt är väl gammalt det med?

Permalänk
Medlem

Frågar vänskapskretsen om de är intresserade annars slängs det efter det legat o skräpat i någon garderob på tok för länge.

Permalänk
Medlem

Antingen ges det bort till familj /vönner I lösa Keller hela kitt.
Fördelen är att jag vet att deras komponenter funkar och kan lättare fixa då vet jag på förhand vad det kan vara

Permalänk

Förstör på olika sätt. Varför, ja då slipper man fundera. Jag har ingen gammal datorteknik som jag vill bli av med som ens har ett värde som motiverar den tid det tar att sälja den.
Jag gillar t.ex inte att soprummet där jag bor enkelt gå in i, grannar ser okända gå in i den och troligen letar efter pantburkar, men det känns sådär. Så alla papper jag slänger kolla jag igenom före.

Sedan det klassiska man skriver ut papper där det står. Du din dumma fan, hur lång tid har du lagt ner på att läsa denna text? Sedan kör man pappret i ens dokumentförstörare och slänger i soppåsen.

Permalänk
Medlem

Alla alternativen. Om jag behöver prylarna till något så använder jag dem till något bygge. Ibland skänker jag bort saker men då oftast en hel dator. I bland säljer jag. Är det trasigt eller helt utdaterade grejer som knappt ger några pengar att sälja och som varken jag eller någon annan vill ha så slänger jag dem. Tyvärr ligger mycket för länge och skräpar hemma istället för att sälja sakerna medan de fortfarande har något marknadsvärde.

Jag köper också begagnade komponenter i bland. Det kan vara lite sisådär vad man får, ibland är det fint skick och ibland fungerar det knappt. Så jag har blivit mer återhållsam med att köpa begagnat. Då kör jag hellre vidare med mina egna gamla saker som jag har koll på.

Permalänk
Medlem

Antingen ger jag bort det alternativt säljer inom familjen (en del vill gärna betala för sig) eller så låter jag det ligga tills jag behöver platsen åt något annat.

Permalänk
Medlem

Moderkort, CPU, M.2 och RAM, låter jag sitta kvar på moderkortet, sen parkerar jag dessa i kartongen till moderkortet och lägger på lager. Så har jag en låda för gamla kylare som jag vill ha kvar + 2st Chassin med tillhörande PSU som jag sparat.

Annars brukar gamla chassin, PSU'n, fläktar och CPU-kylare åka på skroten. (10+ år gamla)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem

Borde varit multi-choice. Skickar vidare till familje-medlemmar, säljer ibland och slänger ibland.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Det samlar mest damm faktiskt. Man vet aldrig när man blir nostalgisk och vill lukta på grejerna igen liksom

Permalänk
Medlem

Byggde ihop några datorer med allt gammalt jag hade och gav bort till familjer som inte har råd. Mest ungarnas klasskompisar samt grannar.
Rent skön känsla.
Även köpt gammal hårdvara för att komplettera i byggena och plockat med mig saker som skulle slängas från kunder (aldrig HD!)
Genom åren så tror jag det slutat på 12 fulla desktops (låda+skärm etc) och runt 10 laptops.

Har knappt något kvar men ska kämpa ihop till 2st till som står på kö.

Permalänk
Medlem

Garderoben. När jag väl byter så saknar det mesta något monetärt värde. Så det får ligga till sig till jag får för mig något menlöst projekt som aldrig blir färdigt..

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Förr lät jag oftast sakerna ligga kvar i garderoben då jag inte orkade hålla på med att förhandla om pris och posta paket.

Nu säljs 90% av det som byts ut då jag i många fall kan få en bra slant för grejerna. Tycker nästan det är lite kul att städa komponenterna, ta fina bilder och sen låta någon annan få nytta av sakerna. Sparar också mycket plats när man egentligen aldrig har något oanvändbart kvar.

Gamla konsoler stannar dock kvar, dels för att andrahandsvärdet är lågt men de har lite för mycket nostalgiskt värde för att slängas. Så länge de funkar iallafall.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Sparar och glömmer bort dem. Påminns ibland när jag letar efter annat på vinden. Sedan glöms det bort igen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Jag har gjort en anslagstavlan hö hemma och sålt iväg allt som går att sälja (nästan) och slängt resten.
Jag har fått teknikallergi och pallar inte med böset längre. Saknar tiden utan teknologi där typ TV var det mest högteknologiska folk hade, eller egentligen en tid ännu längre tillbaka än då. Saknar är väl kanske fel ordval av det senare utan ett mer passande ord är väl längtan.

Man skulle ha levt för flera tusen år sedan, valt får i lugn och ro eller knatat runt som jägare och samlare i en helt orörd värld.
Så för min egen del så kommer det nog inte bli särskilt mycket mer teknik sälj/släng/skänkes ifrån min sida.

TV+Soundbar telefon och router är det som är kvar 😋
Och skönt känns det!

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem

Blandat för mig, skänker en del, en del stannar kvar i burken (onödigt att köpa ny hdd/sdd om man redan har en bra) slänger en del som är hopplöst föråldrat, sparar en del att ha som backup om typ grafikkort eller processor skulle gå sönder.

Permalänk
Medlem

Viktigaste alternativet saknas: Slutförvaring i förrådet.

Permalänk
Medlem

Har nyligen sålt av en hel del gamla hårddiskar på 3-4 TB, då jag har avvecklat filservern. Filservern har hittat hem i speldatorn då jag har 2 st 18 TB i den.

Försöker sälja en del gamla komponenter men det är svårt när man har så mycket skrot liggandes Har sedan länge sålt av det av mest värde. Sålde av cirka 40 grafikkort under 2022-2023.

Permalänk
Medlem

Har sålt nästan allt genom tiderna. Har bytt relativt ofta, så sakerna har fortfarande värde och hjälper finansiera nytt. Det jag inte sålt har jag gett bort till bättre behövande

Permalänk
Medlem

kunde inte detta vara en fråga med multipla svar?
Jag både bygger ihop sidobyggen, uppgraderar sekundära burkar, säljer, och skänker bort beroende på vad det är

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Slänger (el-skrot), sparar, beror helt på vad det är och vilket syfte det skulle kunna ha i framtiden. Problemet är i mitt fall att inget blir gjort med det som sparas så förr eller senare åker det till tippen det också.

Permalänk
Medlem

Brukar ge bort till intresserade.

Permalänk
Medlem

Säljer om inget annat behövs göras.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det blir lite av varje punkt man kunde rösta på.

Permalänk
Medlem

Det man inte kan ge bort till familjemedlemmar hamnar i sopen.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Mesta hamnar i förrådet eller skräpar i nåt skåp. Några grejer har blitt sidobyggen, några sålda.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk

Säljer här på marketplace!

Visa signatur

Custom loop - 7950X3D / 4090