Permalänk

Unifi/Ubiquiti UAP-AC-PRO

Hej alla,

En fråga som säkert ständigt ställs här på forumet men hittar inget specifikt om UAP-AC-PRO.

Från switch och Ethernet uttag får jag ca 1000/1000Mb/s.

Vad kan man förvänta sig för realistiska resultat från min AP på 5 GHz bandet om jag står en meter från AP:n med min IPad och mäter med bredbandskollen?

På unifi står det lockande 1300Mbps mimo 3x3.

Idag får jag resultatet ca 260/300, skall jag vara nöjd?
Finns det Unifi fans på forumet? 😀

System:
Cloud Key
Usg
Unifi switch
Ap

Permalänk
Medlem

Du får nog vara nöjd med den hastigheten.

1300 är den teoretiska bandbredden (bit rate) och alltså inget du kan komma upp i verkligheten: Det kommer aldrig vara en 100% perfekt anslutning, klienter har sällan mer är mimo 2x2, det finns andra som sänder på samma 5Ghz-band som också måste få plats. Om man är lycklig lottad kan man nå 50% av den angivna bit-raten i verkligheten.

Detta gäller alla wifi-enheter, inte bara unifi.

Se till att ha inställt på HT80 och automatisk transmit power.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Tack för ditt svar. Har du unifi? Var i unfi appen ställer jag in HT80 (du menar 80MHz bandet?)?

Är det värt att köpa de nyaste AP från unifi som har wifi6?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilddonkey1:

Tack för ditt svar. Har du unifi? Var i unfi appen ställer jag in HT80 (du menar 80MHz bandet?)?

Är det värt att köpa de nyaste AP från unifi som har wifi6?

Settings > WiFi

edit: Har du WiFi6 i dina klienter? Det är ingen mening att uppgradera annars. WiFi 7 är det senaste.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Tack för tipset! Ökade från 260/300 till 460/500
Channel var inställd på 52 (DFS) ändrade till 80MHz

Permalänk
Skrivet av suhrim:

Settings > WiFi

edit: Har du WiFi6 i dina klienter? Det är ingen mening att uppgradera annars. WiFi 7 är det senaste.

Svårt att veta om jag har wifi6 i mina klienter. Min nya IPad mini borde ha det, men min äldre tv och PS5 vet jag inte. Tack för info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilddonkey1:

Svårt att veta om jag har wifi6 i mina klienter. Min nya IPad mini borde ha det, men min äldre tv och PS5 vet jag inte. Tack för info.

PS5 har WiFi6 (om det är inte är en pro som har 7).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilddonkey1:

Tack för tipset! Ökade från 260/300 till 460/500
Channel var inställd på 52 (DFS) ändrade till 80MHz

Nu verkar du ha blandat ihop olika saker, även om du samtidigt lyckades göra det den andra användaren föreslog ändå.

Man har delar upp frekvensbandet för 2.4 GHz, 5 GHz, etc. i olika kanaler eftersom det gör det enklare att förstå "kanal 52" än att prata om "frekvensspannet 5250-5270 MHz". För att få högre hastigheter så kör man med bredare kanaler genom att slå ihop flera små. 40 MHz kanalbredd är alltså 2 st 20 MHz-kanaler ihopslagna, 80 MHz är 4 st, 160 MHz är 8 st, etc. En dubbling av kanalbredden resulterar normalt i ca dubbla bandbredden, som du märkt.

Kort sagt:

Kanal = Frekvens
Kanalbredd = Hur stort frekvensomfång man använder (dvs. i praktiken hur många 20 MHz-kanaler man slår ihop)

Nej, du ändrade inte kanal från "52" till "80 MHz". Du ändrade kanalbredd från 40 MHz till 80 MHz. Om du även ändrade kanal så är det en helt separat grej. Kanalen bör du sätta till den som har minst annan trafik på sig.

Värt att tänka på är att de flesta enheter bara är 2x2. Med WiFi 5 på 5 GHz och kanalbredd 80 MHz vid 2x2 så är 450-500 Mbit/s bra. Mer är svårt att få i praktiken enligt min erfaranhet med liknande hårdvara.

De nyaste APs i Unifi-serien har WiFi 7, inte bara WiFi 6 förresten. Frågan om det är värt det beror på hur mycket bandbredd du kan dra nytta av? Kan du få betydligt högre hastighet över WiFi? Ja. Kommer du att märka någon skillnad i praktiken? Inte nödvändigtvis. Det beror på.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Nu verkar du ha blandat ihop olika saker, även om du samtidigt lyckades göra det den andra användaren föreslog ändå.

Tack så mycket för ditt svar! Man lär sig nya saker hela tiden här på forumet. Det var ju därför jag ställde min simpla fråga.

Jag var slarvig när jag skrev förut. Det jag ändrade var:
Channel width från 40MHz till 80MHz.
Channel från 52 (DFS) till 48. Vad är DFS? Vad är channel?

Det var stor skillnad på AC Lite och AC Pro.
Wifi vid Lite med paddan ca 260/300 och vid ACPro 500/580. Visste inte att det skilde så mellan olika AP produkter. 😀

Har du systemet Unifi och vad är din erfarenhet av systemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilddonkey1:

Tack så mycket för ditt svar! Man lär sig nya saker hela tiden här på forumet. Det var ju därför jag ställde min simpla fråga.

Jag var slarvig när jag skrev förut. Det jag ändrade var:
Channel width från 40MHz till 80MHz.
Channel från 52 (DFS) till 48. Vad är DFS? Vad är channel?

Det var stor skillnad på AC Lite och AC Pro.
Wifi vid Lite med paddan ca 260/300 och vid ACPro 500/580. Visste inte att det skilde så mellan olika AP produkter. 😀

Har du systemet Unifi och vad är din erfarenhet av systemet?

DFS är en funktion som implementerades i WiFi-standarden för vissa delar av frekvensbandet 5 GHz eftersom vissa av kanalerna även används av andra viktigare tjänster så som olika typer av radar (flygradar, väderradar, etc.). Alla routrar/accesspunkter certifierade för frekvenserna som kräver DFS måste skanna ett fördefinierat tidsintervall efter andra användare av frekvensen innan de börjar använda den, samt direkt växla kanal om de märker av radartrafik. Det är helt enkelt en kompromiss som implementeras för att vi ska få köra WiFi på en större del av frekvensbandet.

Fördelen med DFS-kanalerna är att det oftare är mindre konkurrens om de kanalerna eftersom en del routrar/accesspunkter helt enkelt inte är certifierade för dem, alternativt att de undviker dem som standard. Vissa av kanalerna tillåter högre sändningsstyrka också (dock inget man brukar behöva).

Nackdelen med dem är att man beroende på var man bor kan råka ut för radarträffar som tvingat bort en från de frekvenserna.

Channel = Kanal. Läs sedan min beskrivning i förra inlägget.

Hmm, vilka kanaler kör den alltså på nu? Borde gå att se i gränssnittet. 80 MHz innebär att den plockar 4 st 20 MHz-kanaler. Kanal 48 låter potentiellt som ett lustigt val då.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels

Nej, det ska inte vara så stor skillnad mellan dessa två APs. Kolla så att du justerat upp kanalbredd på din AC Lite också. De borde kunna prestera nästan identiskt med enheter som enbart är 2x2 (dvs. nästan alla).

Ja, jag använder en U7 Pro Max. Innan dess en AC LR. Funkar normalt bra tycker jag.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Nej, det ska inte vara så stor skillnad mellan dessa två APs. Kolla så att du justerat upp kanalbredd på din AC Lite också. De borde kunna prestera nästan identiskt med enheter som enbart är 2x2 (dvs. nästan alla).

Ja, jag använder en U7 Pro Max. Innan dess en AC LR. Funkar normalt bra tycker jag.

Hej och tack för att du tar dig tid!

Du har rätt igen. Jag ändrade AP Lite till samma inställning som ACPro, och vipps så var det identiskt prestanda. 😄

Permalänk

@blunden
Varför tror du det skiljer mycket mellan Bredbandskollen 500/580Mbit/s (Stockholm) och unifi appen Wingman 586/680Mbps (Esbjerg Danmark)?

Eftersom du har unifi kanske du har provat appen och kan förklara. 🙏🏻😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilddonkey1:

@blunden
Varför tror du det skiljer mycket mellan Bredbandskollen 500/580Mbit/s (Stockholm) och unifi appen Wingman 586/680Mbps (Esbjerg Danmark)?

Eftersom du har unifi kanske du har provat appen och kan förklara. 🙏🏻😀

För att dom testar olika målservers och vad som helst i världen kan påverka prestandan.

Hastighetstesterna är bara en fingervisning i bästa fall och i värsta fall visar dom helt fel. Tex är det vanligt att bredbandskollen är seg om du har en webläsare som är seg...

Tycker du ska släppa detta med maximala siffror på en ipad. Finns inget i världen som kommer påverkas om du har 250 eller 500 i paddan mer än nån inre demon du har. WIFI är för bekvämlighet, där är pålitlighet mycket viktigare än prestanda. Är det prestanda man vill ha (fart och låg svarstid) så måste man köra kabel. Annars kan allt från grannens alkoholvanor till kattens kissnödighet påverka din fart varje given stund på dagen.

För övrigt är hastigheten som är annonserad på en produkt (1300mbps) en kombinerad siffra, det är lite som att räkna in maxfart på backen med maxfart på 5'an och slå i hop det. Mao, både 2.4 o 5ghz max teoretisk fart slås ihop - om än du aldrig nånsin kan maximera 2.4 o 5ghz samtidigt på en enhet.

Nyare WIFI standarder, tex 6 o 7, är inte snabbare för en klient. Nyare standarder handlar om mer stabilitet och andra funktioner mest för företagsanvändning. 6ghz (kontra 5ghz) finns ju som är snabbare men då är räckvidden horribel och kräver små celler (många accesspunkter) och är inte något för hemmaanvändare oavsett.

Permalänk
Skrivet av boibo:

Är det prestanda man vill ha (fart och låg svarstid) så måste man köra kabel. Annars kan allt från grannens alkoholvanor till kattens kissnödighet påverka din fart varje given stund på dagen.

Hahahha! Du är för rolig!
Tack för att du förklarar inlevelsefullt och pedagogisk. 🙏🏻

Permalänk
Medlem

Jag skulle tänka "Upplever jag min iPad som seg pga bandbredden?" Nu vet jag inte vad du gör på din iPad, men hade det varit jag så hade det antagligen mest varit streaming och då behöver den ju bara ha ett par Mbit i hastighet för att fungera ypperligt. Jag tror jag får runt 200Mbit med min iPhone 13 hemma kopplad till Unifi AP AC (har en pro och en lite..) och det har ju aldrig varit något problem för mig.

Brukar tänka att i min enhet finns en liten-liten krets vars uppgift är att skyffla internet så fort den bara kan... och eftersom den är så liten så kan jag inte förvänta mig 1000Mbit som jag "nästan" kommer upp i på min stationära dator, som har en lite-lite större krets

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

[...]
Nyare WIFI standarder, tex 6 o 7, är inte snabbare för en klient. Nyare standarder handlar om mer stabilitet och andra funktioner mest för företagsanvändning. 6ghz (kontra 5ghz) finns ju som är snabbare men då är räckvidden horribel och kräver små celler (många accesspunkter) och är inte något för hemmaanvändare oavsett.

Nja, det stämmer ju inte riktigt. WiFi 6 och WiFi 7 har båda förbättringar som kan innebära bättre prestanda och mer optimal användning av radiospektrumet samt potentiellt lägre latens.

6 GHz fungerar utmärkt hemma. Kräver några fler APs för en stor yta, men inte alls så extremt som du beskriver enligt min erfarenhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nja, det stämmer ju inte riktigt. WiFi 6 och WiFi 7 har båda förbättringar som kan innebära bättre prestanda och mer optimal användning av radiospektrumet samt potentiellt lägre latens.

Fast ska vi vara realtisitkst så är wifi7 "upp till" 20% snabbare mot wifi6 på pappret. Jag tycker att det är bra att fokus har vart på alla saker som faktikst förbättrar wifi men är svåra att marknadsföra. Högre hastighet säljer alltid, tyvärr. Den stora skillnaden är väl att det är vanligare med breddare kanalbredd nu, och det ger mer hastighet. Men det är även sant på äldre versioner.

För refenrens så fick jag detta på en wifi5 klient över 5GHz/160Mhz kanal https://www.speedtest.net/result/d/4b57922c-a220-488a-8fa7-5c... med stort sett frisikti i samma rum som AP.

Sure jag får snabbare på mina wifi7 enheter, min poäng är att 160MHz kanalbredd gör mer än 4k QAM. Nått som OP också visat på när 80MHz kanal började används och nästan dubbla hastigheten.

PS det samma gäller mobilt också, 5G är snabbare mycket tack vare bredare spektrum. Tex Telia har 120MHz i band N78 för NR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Fast ska vi vara realtisitkst så är wifi7 "upp till" 20% snabbare mot wifi6 på pappret. Jag tycker att det är bra att fokus har vart på alla saker som faktikst förbättrar wifi men är svåra att marknadsföra. Högre hastighet säljer alltid, tyvärr. Den stora skillnaden är väl att det är vanligare med breddare kanalbredd nu, och det ger mer hastighet. Men det är även sant på äldre versioner.

För refenrens så fick jag detta på en wifi5 klient över 5GHz/160Mhz kanal https://www.speedtest.net/result/d/4b57922c-a220-488a-8fa7-5c... med stort sett frisikti i samma rum som AP.

Sure jag får snabbare på mina wifi7 enheter, min poäng är att 160MHz kanalbredd gör mer än 4k QAM. Nått som OP också visat på när 80MHz kanal började används och nästan dubbla hastigheten.

PS det samma gäller mobilt också, 5G är snabbare mycket tack vare bredare spektrum. Tex Telia har 120MHz i band N78 för NR.

Även på WiFi 6E, inte ens WiFi 7, med 160 MHz så får jag ca 1,7 Gbit/s både upp och ner. Det är ett betydande hopp utan 4K QAM.

Men visst, kanalbredd spelar givetvis stor roll. Min poäng är att nya standarder absolut är snabbare ibland vid samma inställningar.

Visa signatur